auto na... drewno - było?

Data: 2012-02-13 10:35:35
Autor: Andrzej Lawa
auto na... drewno - było?
W dniu 13.02.2012 10:26, krzyniem [Krzysiek Niemkiewicz] pisze:
Pomysł stary jak świat, ale przy dzisiejszych cenach benzyny nabiera
sensu.

Nabierze to sensu, jak benzyna jeszcze kilka razy zdrożeje albo zacznie
być reglamentowana ;->

Gaz drzewny (zakładam, że o to chodzi) ma kilka problemów: zasadniczo
nie nadaje się do współczesnych silników (m.in. z uwagi na to, że
mieszanka będzie permanentnie za bogata albo zbyt uboga) a i w starszych
będzie permanentny problem rozpalaniem i wygaszaniem oraz nadmiarem,
który będzie się marnował.

W sumie mogłoby to mieć pewien sens, jeśli zrobisz sobie napęd
elektryczny z niewielką baterią akumulatorów ładowanych równo pracującym
generatorem zasilanym z wytwornicy gazu.

Data: 2012-02-13 11:38:40
Autor: PM
auto na... drewno - było?

W sumie mogłoby to mieć pewien sens, jeśli zrobisz sobie napęd
elektryczny z niewielką baterią akumulatorów ładowanych równo pracującym
generatorem zasilanym z wytwornicy gazu.

a co?
to już nie można sobie narobić tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie) i nabic w butlę jak CNG?

Data: 2012-02-13 12:02:51
Autor: Andrzej Lawa
auto na... drewno - było?
W dniu 13.02.2012 11:38, PM pisze:

a co?
to już nie można sobie narobić tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie)
i nabic w butlÄ™ jak CNG?

Sprawdź sobie skład gazu drzewnego... Zasadniczym składnikiem
"napędowym" jest wodór. Reszta to czad, sporo azotu i niewielkie ilości
metanu.

Data: 2012-02-13 12:56:53
Autor: Maciek
auto na... drewno - by³o?
Dnia Mon, 13 Feb 2012 11:38:40 +0100, PM napisa³(a):

to ju¿ nie mo¿na sobie narobiæ tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie) i nabic w butlê jak CNG?

Jezeli potrzebna do tego energie masz za darmo, to tak :)

--
Maciek

Karkulowsia³ zwartusia³
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2012-02-13 14:16:22
Autor: Andrzej Lawa
auto na... drewno - by³o?
W dniu 13.02.2012 12:56, Maciek pisze:
Dnia Mon, 13 Feb 2012 11:38:40 +0100, PM napisa³(a):

to ju¿ nie mo¿na sobie narobiæ tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie) i nabic w butlê jak CNG?

Jezeli potrzebna do tego energie masz za darmo, to tak :)

Nie. Popatrz sobie na sk³ad gazu drzewnego.

Data: 2012-02-13 18:05:32
Autor: nazgul
auto na... drewno - było?
Dnia Mon, 13 Feb 2012 11:38:40 +0100, PM napisał(a):

to już nie można sobie narobić tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie) i
nabic w butlÄ™ jak CNG?

Jezeli potrzebna do tego energie masz za darmo, to tak :)

Nie. Popatrz sobie na skład gazu drzewnego.

no dobrze
napisałeś, że wodór
nie spręża się?

Data: 2012-02-13 17:31:21
Autor: kogutek
auto na... drewno - by³o?
nazgul <xpm@wp.pl> napisa³(a):

> Nie. Popatrz sobie na skład gazu drzewnego.

no dobrze
napisałeś, że wodór
nie spręża się?

I co z tego ¿e wodór siê sprê¿a jak nie ma go w czym przechowaæ. jak go
zapakowaæ do butli takiej jak od innych gazów to przez ¶cianki jak przez sitko
sobie przejdzie. Przy ma³ych ci¶nieniach oczywi¶cie wolniej bêdzie
przechodzi³. Ale przy du¿ych stal nie stanowi dla niego bariery. Wodór jest
bardzo dobrym paliwem bo wysoko energetycznym. Trzy razy wydajniejszym od
benzyny. Tylko ma do tego takie w³a¶ciwo¶ci ¿e trudno z niego korzystaæ.
Najlepiej ¿eby by³ wytwarzany w potrzebnych ilo¶ciach w miejscu jego
wykorzystywania. Na razie to SF bo energetycznie siê nie op³aca. --

Data: 2012-03-01 10:31:54
Autor: Sebastian Kaliszewski
auto na... drewno - było?
kogutek wrote:
nazgul <xpm@wp.pl> napisał(a):
W dniu 2012-02-13 14:16, Andrzej Lawa pisze:
W dniu 13.02.2012 12:56, Maciek pisze:
Dnia Mon, 13 Feb 2012 11:38:40 +0100, PM napisa�(a):

to juş nie moşna sobie narobi� tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie)
nabic w butl� jak CNG?
Jezeli potrzebna do tego energie masz za darmo, to tak :)
Nie. Popatrz sobie na sk�ad gazu drzewnego.
no dobrze
napisa�e�, şe wodór
nie spr�şa si�?

I co z tego że wodór się spręża jak nie ma go w czym przechować.

Wodór owszem się spręża. I ma dobrą wydajność energetyczną na kg. Ino kiepską na jednostkę objętości. Na jednostkę objętości jest kilka razy gorszy od metanu (czyli CNG).

Tylko że cała dyskusja bez sensu bo holsgas to nie sam wodór tylko wodór i CO i azot (który jest tu tylko rozcieńczalnikiem). To coś podobnego do syngasu zmieszanego z azotem. CO też jest palny ale oczywiście nie ma wartości opałowej takiej jak wodór. Cała mieszanina ma wartość opałową porównywalną z innymi paliwami "z węglem" a nawet AFAIR nieco gorszą (zwłaszcza po rozcieńczeniu azotem)

jak go
zapakować do butli takiej jak od innych gazów to przez ścianki jak przez sitko
sobie przejdzie. Przy małych ciśnieniach oczywiście wolniej będzie
przechodził. Ale przy dużych stal nie stanowi dla niego bariery.

Owszem stanowi. Nie idealną ale stanowi. Krótkoterminowo można by spokojnie przechowywać.

Wodór jest
bardzo dobrym paliwem bo wysoko energetycznym. Trzy razy wydajniejszym od
benzyny. Tylko ma do tego takie właściwości że trudno z niego korzystać.
Najlepiej żeby był wytwarzany w potrzebnych ilościach w miejscu jego
wykorzystywania.

Sprawność przesyłu przekracza 90%.

Na razie to SF bo energetycznie się nie opłaca.

Stricte energetycznie się opłaca. Tylko nie ma infrastruktury a i samochodów na ogniwa paliwowe jak na lekarstwo. A różnica energetyczna nie jest wielokrotna tylko o parę (może naście) procent -- więc biznesowo nie ma sensu i tyle.

pzdr
\SK

Data: 2012-02-13 18:52:06
Autor: Maciek
auto na... drewno - by³o?
Dnia Mon, 13 Feb 2012 14:16:22 +0100, Andrzej Lawa napisa³(a):

Nie. Popatrz sobie na sk³ad gazu drzewnego.

Mniej wiecej po rowno wodoru i tlenku wegla plus troche metanu i azot.
Majac odpowiednio duzo energii mozna to sprezyc, a majac jej w cholere -
pewnie nawet skroplic. Wodor tez nie ucieka od razu...

Tylko, ze to bez sensu i dlatego bylo ":)" na koncu posta.

--
Maciek

Karkulowsia³ zwartusia³
Ratuwsianku Maciuwsio

Data: 2012-02-13 19:08:31
Autor: Yakhub
auto na... drewno - by³o?
W li¶cie datowanym 13 lutego 2012 (18:52:06) napisano:

[...]

Oczywi¶cie, ¿e bez sensu, ale fajnie siê "gdyba" - dodajmy do tego, ¿e
przy  wytwarzaniu  gazu  drzewnego  powstaje  bardzo  du¿o  odpadowego
ciep³a - mo¿na to pod³±czyæ chocia¿by do instalacji CO :).

--
Pozdrowienia,
 Yakhub

Data: 2012-02-13 21:30:57
Autor: RoMan Mandziejewicz
auto na... drewno - by³o?
Hello Maciek,

Nie. Popatrz sobie na sk³ad gazu drzewnego.
Mniej wiecej po rowno wodoru i tlenku wegla plus troche metanu i azot.

Jasne. A gdzie zgubi³e¶ dwutlenek wêgla, parê wodn± i ca³e mnóstwo
ró¿nych wêglowodorów wy¿szych od metanu? Jak chcesz siê pozbyæ
kondensatu podczas sprê¿ania i komu go sprzedasz?

[...]

--
Best regards,

Data: 2012-02-14 19:27:48
Autor: Gotfryd Smolik news
auto na... drewno - by³o?
On Mon, 13 Feb 2012, RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello Maciek,

Nie. Popatrz sobie na sk³ad gazu drzewnego.
Mniej wiecej po rowno wodoru i tlenku wegla plus troche metanu i azot.

Jasne. A gdzie zgubi³e¶ [...] parê wodn± [...]

  Wiesz, ju¿ kiedy¶ widzia³em artyku³ z podtytu³em "katastrofa
ekologiczna" o wypadku, w którym pêk³a cysterna z azotem.
  Nie spodziewa³em siê podobnego argumentu na .samochody :O

  Ile tej pary chcesz produkowaæ i ile miliardów pojazdów
wchodzi w rachubê?
  Przymierzymy siê ;)

(do reszty argumentacji siê *NIE* wtykam, ale metoda
"to dorzuæmy wiêcej argumentów ¿eby powa¿niej wygl±da³o"
nie nale¿y do najlepszych, IMO)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-14 20:08:16
Autor: RoMan Mandziejewicz
auto na... drewno - by³o?
Hello Gotfryd,

Tuesday, February 14, 2012, 7:27:48 PM, you wrote:

Nie. Popatrz sobie na sk³ad gazu drzewnego.
Mniej wiecej po rowno wodoru i tlenku wegla plus troche metanu i azot.
Jasne. A gdzie zgubi³e¶ [...] parê wodn± [...]

Nie³adnie! Tak± wycinankê zrobiæ...

  Wiesz, ju¿ kiedy¶ widzia³em artyku³ z podtytu³em "katastrofa
ekologiczna" o wypadku, w którym pêk³a cysterna z azotem.

Rozlanie siê "wsciek³ego" azotu mo¿e byæ katastrofalne - mo¿e wymroziæ
kawa³ pola. Lokalne obni¿enie stê¿enia tlenu w powietrzu mo¿e byæ
zagro¿eniem dla ¿ycia.

  Nie spodziewa³em siê podobnego argumentu na .samochody :O

Kontekst, drogi Gotfrydzie - chodzi³o o sprê¿anie w butlach, jak CNG.

Ile tej pary chcesz produkowaæ i ile miliardów pojazdów wchodzi w
rachubê? Przymierzymy siê ;)

Ale ja przywrócê to, co by³e¶ ³askaw wyci±æ:

Jak chcesz siê pozbyæ kondensatu podczas sprê¿ania i komu go
sprzedasz?

Kondensat ze sprê¿ania holzgazu zawiera bardzo paskudne substancje co
najmniej dra¿ni±ce.

[...]

--
Best regards,

Data: 2012-02-15 10:16:08
Autor: Gotfryd Smolik news
auto na... drewno - by³o?
On Tue, 14 Feb 2012, RoMan Mandziejewicz wrote:

[...]

  £adnie, ³adnie.
  Odnios³em siê tylko do jednego, konkretnego elementu Twojego postu.
  Wyra¼nie zastrzeg³em ¿e do ca³ej reszty uwag NIE MAM.
  Za to wypada siê zgodziæ, ¿e podw¹tki pomiesza³em :]
  (thx dla Andrzeja za wskazanie)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-15 12:16:13
Autor: RoMan Mandziejewicz
auto na... drewno - by³o?
Hello Gotfryd,

Wednesday, February 15, 2012, 10:16:08 AM, you wrote:

[...]

Nie³adnie, bo wyrwa³e¶ z kontekstu i przekrêci³e¶ ca³kowicie
znaczenie. Bibliê te¿ przerabiasz na pornosy?

[...]

--
Best regards,

Data: 2012-02-15 12:56:32
Autor: Andrzej Lawa
auto na... drewno - by³o?

Nie³adnie, bo wyrwa³e¶ z kontekstu i przekrêci³e¶ ca³kowicie
znaczenie. Bibliê te¿ przerabiasz na pornosy?

Biblia sama z siebie jest sex & violence.

Data: 2012-02-14 20:12:56
Autor: Andrzej Lawa
auto na... drewno - by³o?
[...]

Nie widzê zwi±zku - wcze¶niej by³a mowa o problemach ze sprê¿aniem tej mieszanki do butli z uwagi na jej w³a¶nie mieszany sk³ad (no i k³opot z magazynowaniem wolnego w odoru w ogóle) a nie o wydumanych problemach pseudoekologów...

Data: 2012-02-13 14:02:08
Autor: RoMan Mandziejewicz
auto na... drewno - by³o?
Hello PM,

Monday, February 13, 2012, 11:38:40 AM, you wrote:

W sumie mog³oby to mieæ pewien sens, je¶li zrobisz sobie napêd
elektryczny z niewielk± bateri± akumulatorów ³adowanych równo pracuj±cym
generatorem zasilanym z wytwornicy gazu.
a co?
to ju¿ nie mo¿na sobie narobiæ tego gazu na zapas ( w kominku, w szopie) i
nabic w butlê jak CNG?

Nie mo¿na. Gaz jest silnie zanieczyszczony i zawiera sporo pary wodnej.
W butli szybko zosta³by Ci sam kondensat.

--
Best regards,

auto na... drewno - było?