auto osobowe 60% vat - a co z resztą ?

Data: 2010-08-25 23:00:04
Autor: news
auto osobowe 60% vat - a co z resztą ?
w jednym z artykułów przeczytałem:

"Pozostałe 40% VAT i cała kwota VAT ponad limit 6.000 PLN staje się dla podatnika kosztem uzyskania przychodu i pomniejsza podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym."

mam więc następujące pytanie, a mianowicie otrzymałem fakturę od leasingodawcy na CZYNSZ INICJALNY wpłacony, w wysokości 16,980 brutto (13,918.03 netto + 3061.97 vat).
w programie księgującym wprowadziłem zatem w (kolumnie 13) 13,918.03 netto a do rejestru vat kwotę 1837,182.

co się zatem dzieje (co powinienem zrobić) z kwotą 1224,79 stanowiącą 40% tego vatu ?

Data: 2010-08-26 08:21:47
Autor: Dariusz Domagała

Użytkownik "news" <color1@{wytnij.to}interia.pl> napisał w wiadomości news:i5408m$h6t$1news.vectranet.pl...
[...]

-- -

16980 = 13918.03 + 3061.97

13918.03 * 60%  =  8350.82 + (22%vat) 1837.18 = 10188,- (to jest do rejestru jako 60%)
13918.03 - 10188 = 3730.03 (a to w koszty )

Darek

Data: 2010-08-26 08:59:16
Autor: 'Tom N'
Dariusz Domagała w <news:4c7607fd$0$27043$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

A mnie wychodzi, że do rejestru całą kwota netto, w kolumnie VAT zapłacony
3061,97, w kolumnie VAT do odliczenia 1837,18, w kolumnie uwagi wynik
odejmowanka 6000-1837,18 (przyda się do kontroli limitu odliczenia przy
kolejnych fakturach)

13918.03 - 10188 = 3730.03 (a to w koszty )
Ja bym tam w koszty wsadził całe netto plus te nieodliczone 40% VAT, ale jak
kto lubi :D

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-08-26 10:24:53
Autor: news
Dariusz Domagała pisze:
> [...]

13918.03 * 60%  =  8350.82 + (22%vat) 1837.18 = 10188,- (to jest do rejestru jako 60%)
13918.03 - 10188 = 3730.03 (a to w koszty )

Nie rozumiem zupełnie, czemu 3730.03 w koszty ? Czemu naliczyłeś 60% od podstawy netto , skoro 60% to miała być cześć naliczonego vatu z faktury, którą mam prawo ująć w odliczeniu VAT.

Opłatę inicjalną przecież rozliczam jednorazowo w miesiącu wystawienia faktury...

Na mój rozum powinno być tak:

13,918.03 netto w koszty (kolumna 13)
+ 1224,79 w koszty (kolumna 13)

1837.18 (stanowiące 60% vatu) do odliczenia w kolumnie VAT

RAZEM : 16980 (czyli kwota brutto)

- czy tak jest OK ?

Data: 2010-08-26 13:11:42
Autor: Dariusz Domagała

Użytkownik "news" <color1@{wytnij.to}interia.pl> napisał w wiadomości news:i558cm$1ch$1news.vectranet.pl...
Dariusz Domagała pisze:
> [...]

13918.03 * 60%  =  8350.82 + (22%vat) 1837.18 = 10188,- (to jest do rejestru jako 60%)
13918.03 - 10188 = 3730.03 (a to w koszty )

Sorry, w ostatniej linii jest błąd:
powinno być:
16980 - 10188 = 6792,-

Darek

Data: 2010-08-26 13:14:25
Autor: Krzysztof

Dariusz Domagała pisze:
> [...]

13918.03 * 60%  =  8350.82 + (22%vat) 1837.18 = 10188,- (to jest do rejestru jako 60%)
13918.03 - 10188 = 3730.03 (a to w koszty )

Wytłumacz jeszcze skąd Ci się wzięło to 60% z netta wrzucanego do KUP.

K.

Data: 2010-08-26 13:26:41
Autor: Dariusz Domagała

Dariusz Domagała pisze:
> [...]

powinno być:
16980 - 10188 = 6792,-

Wytłumacz jeszcze skąd Ci się wzięło to 60% z netta wrzucanego do KUP.

W KUP jest 8350,82+6792 a po to rozbijam to na 60% netto i wyliczam VAT
bo lepiej to widać w rejestrze i deklaracji.
Pomijam fakt że nie wszystkie programy pozwalają na wprowadzenie netto 100%
i na sztywno wpisannie wyliczonego z palca vatu w wartosci 60% bo go wyliczają,
a poza tym w deklaracji vat wtedy zbierane są prawidlowe wartosci netto i vat.
Rozwazajac czysto teroretycznie ze ma tylko ta jedna fakture to przy 'dociekliwym'
urzedniku jak wpisze w deklaracji vat-7 netto pelne i vat 60% to może paść chocby
przez telefon celem wyjasnienia pytanie czy tu nie ma pomyłki. Jak wpisze i netto
i vat obliczone wg 60% to kwoty przeliczajac w deklaracji sie zgodzą.
Ale to marginalna sprawa chociaz z praktyki wiem ze takie pytania padaja.

Darek

Data: 2010-08-26 13:42:37
Autor: 'Tom N'

Dariusz Domagała pisze:
> [...]

W KUP jest 8350,82+6792 a po to rozbijam to na 60% netto i wyliczam VAT
bo lepiej to widać w rejestrze i deklaracji.

W deklaracji powinna być kwota netto z faktury, a nie 60% tej kwoty

Pomijam fakt że nie wszystkie programy pozwalają na wprowadzenie netto 100%
i na sztywno wpisannie wyliczonego z palca vatu w wartosci 60% bo go wyliczają,

Skoro program nie potrafi, to trzeba skorzystać z kartki i ołówka

a poza tym w deklaracji vat wtedy zbierane są prawidlowe wartosci netto i vat.

Wątpię, że prawidłowo.

[...]

Odpowiedź na takie pytanie jest bardzo prosta (podkreślenie moje)-- Część D. ROZLICZENIE PODATKU NALICZONEGO
W tej części wykazuje się wyłącznie wartość towarów i usług oraz kwotę
podatku naliczonego (z uwzględnieniem korekt) w takiej wysokości, w jakiej
podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego
lub zwrot podatku naliczonego, _na zasadach określonych w przepisach_
_art. 86 - 92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w okresie_
_rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja._

<http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/vat/21grudnia/zal4objasnienia_18_12_.pdf>

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-08-26 14:59:51
Autor: Dariusz Domagała
[...]

I co z tego wynika - dla mnie nic.
Opisane są pozycje 49 i 50, a tę pozycję wpisuje sie w 51 i 52
Wpisanie 60% netto i 60% VAT nie jest błedem, a pozostała część
może być wpisana w rejestrze jako 'zwolnione' lub 'nie podlega'
a takich wartosci nie ujmuje sie w deklaracji.

Darek

Data: 2010-08-26 15:52:53
Autor: 'Tom N'
Dariusz Domagała w <news:4c766548$0$22811$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

A czym się różnią 49 i 50 od 51 i 52 (odpowiednio), pomijając niuanse
dotyczące zwrotu? [1]

Wpisanie 60% netto i 60% VAT nie jest błedem, a pozostała część
może być wpisana w rejestrze jako 'zwolnione' lub 'nie podlega'
a takich wartosci nie ujmuje sie w deklaracji.

Skoro sie nie ujmuje w deklaracji, to w jakim celu je do rejestru VAT
wpisujesz?

[1] mowa o VAT-7(11), gdyby ktoś nie zauważył

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-08-26 16:28:23
Autor: Dariusz Domagała
auto osobowe 60% vat - a co z resztą ?
A czym się różnią 49 i 50 od 51 i 52 (odpowiednio), pomijając niuanse
dotyczące zwrotu? [1]

masz racje - w zasadzie niczym - chodziło mi o to że dajesz link do opisu deklaracji
z ktorego wprost to nie wynika. Ja o tym wiem, Ty sądzę też, ale przeczyta to ktoś
kiedyś i może miec wątpliwości.

[...]

Po to żeby 'zamknęła' mi się faktura. Drukując rejestr sprzedaży brutto mi się
zgadza, netto 22% i VAT 22% się zgadza, a cześć 'nieodliczalną' mam w pozycji
np. zwolnione co powoduje mi ze mam to rownież w kosztach. Jednym zapisem
mam załatwioną całą fakturę.

Tak to poprostu robie być może z wygody - nie jest taki sposób zakazany.
Każdy może zrobić to po swojemu.
Wracając do tematu wątku - pytający zadał pytanie co 'z resztą' - podałem mu jeden ze sposobów
i tyle.

Darek

Data: 2010-08-26 17:27:46
Autor: 'Tom N'
Dariusz Domagała w <news:4c767a08$0$27038$65785112news.neostrada.pl>:

[...]

Ja też mam załatwioną fakturę, deklarację i wpis kosztowy, bez kombinowania
z 60% netto.

Ot tak wiersz wygląda (w uproszczeniu):

Netto, %VAT, kwota VAT, kwota VAT do odliczenia. W ten sposób
"netto*%VAT-kwota VAT do odliczenia" idzie w koszty, ale ja nie o tym.

Tak to poprostu robie być może z wygody - nie jest taki sposób zakazany.
Każdy może zrobić to po swojemu.

Rejestr masz prowadzić tak, żeby poprawnie wypełnić deklarację, a póki co to
twierdzisz, że jako netto wpisujesz 60% netto -- a to IMHO nie jest
poprawnie wypełniona deklaracja.

Wracając do tematu wątku
Nienienie, ja się odniosłem do Twojego czysto teoretycznego rozważania:
[...]
"

Może przestanę owijać i napisze wprost -- bzdura. skąd "dociekliwy" urzędnik
ma wiedzieć, że VAT-7 został wypełniony na podstawie jednej faktury zakupu,
a nie że podatnik w deklaracji w netto wpisał 10000 z 30 faktur, a w VAT do
odliczenia 1000 (czyli 10% tego co w netto), bo tak mu wyszło z rejestru
zakupów VAT. Zauważyłeś, że nie ma podziału na stawki VAT przy zakupach?

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2010-08-26 18:11:00
Autor: Dariusz Domagała
[...]

a np. stąd, że jeżeli ktoś prowadzi działalność typowo 22% (sprzedaż) to z bardzo
duzym prawdopodobieństwem mozna przyjąć że jego zakupy są również ze stawki
22%. Bo ile na dobrą sprawę przy np. usługach możesz kupic czegoś co bedzie
ze stawki < 22% - waciki, tampony? I teraz mnożąc zakupy razy 22% co wychodzi.
a drugi przypadek może trochę rozbieżny bo tyczący ST. Wpisz w poz. 49 kwotę
mniejszą niż 3500 i vat od tej kwoty w 50 - znam kilka przypadków telefonu
z US z pytaniem - dlaczego tam jest tak mała kwota? Może ktoś jednak tam na to
zwraca uwagę i przelicza.
Podziału stawek podatku naliczonego nie ma od bardzo dawna i doskonale o tym wiem.

Darek

Data: 2010-08-26 23:00:21
Autor: news
auto osobowe 60% vat - a co z resztą ? - reasumując...
Nie chcę wnikać w wywody kolegów czy poprawnie jest dzielenie netto w proporcjach 60/40 (jakoś to do mnie nie dociera), ale proszę o potwierdzenie czy jeśli wprowadzę w kolumnie 13

13,918.03 netto + 1224,79 (stanowiące 40% od vatu z faktury)

1837.18 (stanowiące 60% vatu) do odliczenia w kolumnie VAT

RAZEM : 16980 (czyli kwota brutto)

to czy będzie to prawidłowo ?

(mój program dopuszcza wyłączenie automatycznego przeliczania vat-u więc mogę wpisać jakiekolwiek kwoty)

Data: 2010-08-26 23:12:41
Autor: cef
news wrote:
[...]

To tylko kwestia techniczna.
W rejestrze kwota netto i vat podlegający odliczeniu,
a w książce to już można sobie "pocudować" z pozycjami:
razem, osobno VAT nieodliczany itp
Na fakturze sobie napisz co i jak i dlaczego, bo za dwa lata zmienią
przepisy, ze odliczamy 40% a nie 60% - zajrzysz tam i bez tego opisu i bedzie Ci się po nocach śniło,
że coś masz nie tak ;-)

Data: 2010-08-26 23:37:48
Autor: news
cef pisze:
bo za dwa lata zmienią
przepisy, ze odliczamy 40% a nie 60% - zajrzysz tam i bez tego opisu i bedzie Ci się po nocach śniło,
że coś masz nie tak ;-)

no tak... nie ma to jak skrupulatny opis tych machinacji :)

Data: 2010-08-26 23:13:38
Autor: news
Dariusz Domagała pisze:
zgadza, netto 22% i VAT 22% się zgadza, a cześć 'nieodliczalną' mam w pozycji
np. zwolnione co powoduje mi ze mam to rownież w kosztach. Jednym zapisem
mam załatwioną całą fakturę.

masz rację, przyjrzałem się dokładniej formatce w programie i tak faktycznie jest lepiej, bo nie trzeba kombinować z przeliczeniami (naliczam automatycznie 22% od niższej podstawy a różnicę wrzucam w składową NP) - tyle że te 40% vatu to chyba pozycja "NP" a nie "ZW" - gwoli ścisłości... :)

Data: 2010-08-27 08:07:12
Autor: Dariusz Domagała
[...]

:)
to czy NP i ZW to 'niuans' :)
wszystko zależy od programu jak to nazwane. Generalnie powinno byc 'NP' :)
Zarówno jedno jak i drugie nie wchodzi do vat-7 i jest ok.