auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie

Data: 2014-03-23 22:51:34
Autor: news
auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie
mam auto osobowe, skończył się leasing, wykupiłem, wprowadziłem jako środek trwały, i amortyzuję... i wliczam w 'kup' paliwo na podstawie ewidencji przebiegu... do końca marca inne koszty eksploatacyjne wprowadzam w pełni do ewidencji VAT z odliczeniem.

za kilka dni jak rozumiem:
- vatu od paliwa nadal nie odlicze co najmniej do czerwca 2015 - TAK ?
- dalej prowadzę ewidencję przebiegu i w kosztach paliwo brutto - TAK ?
- pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?
- coś jeszcze ?

Data: 2014-03-23 23:09:14
Autor: cef
W dniu 2014-03-23 22:51, news pisze:
[...]

Jak czytam takie pytania, to się zastanawiam jak piękne mamy prawo.
Kiedyś to postawiłbym jedno pytanie: po co ewidencja przebiegu, skoro
wprowadziłeś jako środek trwały, ale teraz to może jakieś użycie do celów
innych niż działalność trzeba ewidencjonować?
No i te debilizmy z ograniczeniami w odliczeniach eksploatacyjnych.
Chwilowo używam sporadycznie auta niewprowadzonego do ewidencji,
ale zmiany tak galopują, że chyba właśnie intencją ustawodawcy jest tak to wszystko zapętlić,
żeby podatnik tankował (zasilał kasę akcyzą i vatem) i nic nie odliczał,
bo nie wie jak.

Data: 2014-03-23 23:34:34
Autor: news
W dniu 2014-03-23 23:09, cef pisze:
[...]

z perspektywy czasu, kiedy zaczynałem dg w 1997 roku, wszystko było banalnie proste (wystarczyło przeczytać poradnik jak prowadzić kapir i parę przepisów), ale nasz każdy kolejny rzad jest z roku na rok coraz bardziej pro- przedsiębiorcom i z roku na rok coraz bardziej "ułatwia" prowadzenie biznesu...

do cef: jeśli nie ewidencja przebiegu to co ? (teraz) - na jakiej podstawie w kup miałbym wliczać paliwo skoro to osobówka, bez kratki ? zawsze był obowiązek prowadzenia ewidencji z której i tak zawsze wynika wyższy koszt realny (kilometrówka) niż ten poniesiony za paliwo, a tylko niższy mogę odliczyć.

no i faktycznie teraz nie wiem, co i jak zrobić od 1 kwietnia.
(chociaż wiem... spie..ac z tego kraju jak najdalej)

Data: 2014-03-24 09:12:25
Autor: cef
W dniu 2014-03-23 23:34, news pisze:

[...]

Jeśli jest w EŚT, to ewidencja nie jest potrzebna.
W koszty leci wszystko i auta nie używasz do celów innych niż działalność.
Zasady odliczania wydatków musisz sam zgłębić, bo ja dwa lata temu sprzedałem
swoje wozidło ciężarowe bedące ŚT i przestałem śledzić zmiany w przepisach.
Mam taki charakter działalności, że obecnie paliwo nie stanowi jakichś superkosztów
i tankuję dwa razy w roku auto niewprowadzone do ewidencji, ale już mi się nie chce prowadzić nawet ewidencji przebiegu dla tych kilku złotych.
  Zatem cel ustawodawca osiągnął.

Data: 2014-03-24 01:59:12
Autor: Piotrek
On 2014-03-23 23:09, cef wrote:
Jak czytam takie pytania, to się zastanawiam jak piękne mamy prawo.

Ale akurat powyższe pytania IMHO wynikają z ewidentnego zaniedbania po stronie pytającego. Obowiązujące prawo w tym zakresie to IMHO nawet poseł na sejm byłby w stanie zrozumieć, gdyby *przeczytał*

Piotrek

Data: 2014-03-24 09:06:54
Autor: cef
W dniu 2014-03-24 01:59, Piotrek pisze:
On 2014-03-23 23:09, cef wrote:
[...]

Nie masz racji. Nie chodzi o sam zapis (choć nie sądzę też, że jest tak prosty jak myślisz),
tylko o mnogość zapisów - one może są i proste, ale po co mamy samochody osobowe i ciężarowe, ciężarowe z homologacją i bez, ciężarowe wg Lisaka i wg kwitu diagnosty i jeszcze kilka innych. Dlaczego mamy wydatki na paliwo (a kiedyś jeszcze odrębnie była beznyna, olej i gaz) i inne materiały eksploatacyjne, dlaczego inaczej odliczamy VAT
przy zakupie a inaczej przy eksploatacji, dlaczego inaczej od paliw a inaczej od myjni itp
Dlaczego raz całość a raz 50% czy 60% a raz nie więcej niż ileś tam.
Ja rozumiem, że ktoś kto siedzi w tym zawodowo, to się powinien orientować - ale po cholerę zwykły Kowalski ma się głowić?
Piszę, że zawodowiec  powinien się orientować, bo praktyka dowodzi, że trzeba samemu śledzić przepisy, a ja bym wolał zająć się tym co przynosi dochód. A nie siedzieć samemu nad kwitami, żeby wciągnąć np parę groszy z casusu Magoory, bo księgowa "pierwsze słyszę" Więc jak chce się dobrze rozliczyć, to trzeba poczytać, poczytać i jeszcze raz poczytać.
Albo olać te parę groszy i zająć się czymś innym co przynosi dochód albo faktycznie uciekać.

Data: 2014-03-24 09:37:33
Autor: Piotrek
On 2014-03-24 09:06, cef wrote:
Nie masz racji. Nie chodzi o sam zapis (choć nie sądzę też, że jest tak
prosty jak myślisz),

Przecież masz zamknięty katalog przypadków dla których poniesienie wydatku nawet "w celu" nie jest KUP. I na tej liście jest nieprowadzenie ewidencji przebiegu dla (nieleasingowanych) pojazdów nie wprowadzonych do EŚT.

A tymczasem wątkotwórca kombinuje jak "koń pod górę" uzależniając zaliczenie do KUP od zapisu w ewidencji.

I o to mi wyłącznie chodziło.

[...]

Jeśli natomiast chodzi o stopień komplikacji przepisów dotyczących VAT to IMHO oczywiście on już dawno rozminął się ze zdrowym rozsądkiem (i rośnie). Tak więc w przypadku ogólnym trudno się z Tobą nie zgodzić.

Ale akurat w przypadku odliczeń "samochodowych" od prima aprillis łatwo to ogarnąć wychodząc nie od "typu" samochodu tylko od profilu użycia (wyłącznie do DG lub nie).

Tak więc z tym wyjeżdżaniem z powodu nieprzeczytania albo przepisu albo dość licznych ego omówień to IMHO przesada.

Piotrek

Data: 2014-03-24 11:55:50
Autor: cef
W dniu 2014-03-24 09:37, Piotrek pisze:

A tymczasem wątkotwórca kombinuje jak "koń pod górę" uzależniając
zaliczenie do KUP od zapisu w ewidencji.

I o to mi wyłącznie chodziło.

A to się rozminęliśmy, bo sprawa ewidencji przebiegu jest dla mnie jasna.
Myślałem, że oceniasz całość samochodowo-paliwowych zapisów jako proste.

[...]

Wyjeżdżanie to jest jedynie do podkręcenia ostrości zdania na ten  temat.
Ale akurat użycie "do DG lub nie" jest przykładem kolejnego
debilnego przepisu dodanego w celu skomplikowania sprawy.

Data: 2014-03-24 12:18:52
Autor: Piotrek
On 2014-03-24 11:55, cef wrote:
Wyjeżdżanie to jest jedynie do podkręcenia ostrości zdania na ten  temat.
Ale akurat użycie "do DG lub nie" jest przykładem kolejnego
debilnego przepisu dodanego w celu skomplikowania sprawy.

Ale przecież to jest tylko drobna modyfikacja zabawy w "państwo udaje, że nie dyma przedsiębiorców na VAT (bo coś tam jednak można odliczać); wdzięczni przedsiębiorcy udają, że nie dymają państwa na wpuszczaniu w koszty 'prywatnego' użytku".

I jak słusznie zauważył kolega d* za chwilę przedsiębiorcy przystosują się do obowiązującego prawa i na weekend/urlop/większe-zakupy będą zmieniali auta służbowe na 'prywatno/służbowe'.

A jak jeszcze da się składać to przez e-deklaracje to nawet na certyfikat nie trzeba będzie wydawać kasy.

Piotrek

Data: 2014-05-19 22:04:50
Autor: 666
auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie
A nie ma już dla przedsiębiorców ryczałtu 500 km dla aut niewprowadzonych do ewidencji?

-- -- -
Przecież masz zamknięty katalog przypadków dla których poniesienie wydatku nawet "w celu" nie jest KUP.
I na tej liście jest nieprowadzenie ewidencji przebiegu dla pojazdów nie wprowadzonych do EŚT.

Data: 2014-05-20 11:28:37
Autor: cef
W dniu 2014-05-19 22:04,  666 pisze:
A nie ma już dla przedsiębiorców ryczałtu 500 km dla aut
niewprowadzonych do ewidencji?

A kiedy było cos takiego dla przedsiębiorców?

Data: 2014-03-24 01:49:10
Autor: Piotrek
On 2014-03-23 22:51, news wrote:
[...]

Oczywiście zakazu prowadzenia ewidencji przebiegu dla samochodów wprowadzonych do EŚT lub leasingowanych nie ma. Ale czy mógłbyś jakoś racjonalnie wytłumaczyć powód prowadzenia rzeczonej ewidencji?

za kilka dni jak rozumiem:
- vatu od paliwa nadal nie odlicze co najmniej do czerwca 2015 - TAK ?

TAK/NIE

Data: 2014-03-24 09:24:28
Autor: dddddddd
[...]

tak, chyba że postanowisz używać to auto wyłącznie  DG, wtedy składasz vat26 i odliczasz 100% jak dla aut ciężarowych, tyle że prowadzisz kilometrówkę i nie możesz nim wyjechać na wczasy :)

- dalej prowadzę ewidencję przebiegu i w kosztach paliwo brutto - TAK ?\

jeśli masz go w EŚT to nie musisz?

- pozostałe wydatki (serwis,eksploatacja,itp) - od 1 kwietnia mogę
odliczyć tylko 50% VAT (wcześniej było 100%) - TAK ?

tak, jeśli nie zadeklarujesz że używasz wyłącznie do celów DG

- coś jeszcze ?

przy braku deklaracji od 1.04 samochód jest uważany jako używany i w DG i prywatnie, możesz odliczyć 50% waty (nie dotyczy na razie paliwa) - więc i w koszty IMO możesz wrzucić tylko 50% kwoty

Łukasz

Data: 2014-03-24 11:16:16
Autor: Maciek
W dniu 2014-03-24 09:24, dddddddd pisze:
przy braku deklaracji od 1.04 samochód jest uważany jako używany i w DG i prywatnie, możesz odliczyć 50% waty (nie dotyczy na razie paliwa) - więc i w koszty IMO możesz wrzucić tylko 50% kwoty
Pytanie tylko, czy po 1.04, przy braku w/w deklaracji, kontrole skarbowe
nie zaczną czepiać się pojazdów wprowadzonych do EŚT i jednocześnie
używanych w celach prywatnych. W sumie ŚT nie powinny być chyba używane
"prywatnie", zwłaszcza gdy się je solidnie amortyzowało, wrzucało w
koszty eksploatację itp, a teraz nagle może wyjść, że są/będą/były tak
użytkowane.

Maciek

Data: 2014-03-24 11:31:42
Autor: dddddddd
W dniu 2014-03-24 11:16, Maciek pisze:
[...]

na prawie to ja się nie znam, ale i tak może być, choć raczej nie można stwierdzić jak były użytkowane przed 1.04 - wcześniej mogłeś używać wyłącznie służbowo, teraz nie składając nic stwierdzasz że w 50% służbowo.
Interesujące jest też, że ustawa przewiduje zmianę sposobu użytkowania auta -w skrajnych przypadkach użytkujesz auto 11,5miesiąca wyłącznie w celach DG i odliczasz 100% waty, na 2 tygodnie zmieniasz przeznaczenie auta (bo np. twoja prywatna osobówka się zepsuła), wyjeżdżasz do Bułgarii na wczasy (odliczając 50%), wracasz - auto prywatne masz już naprawione, więc znowu deklarujesz użytek wyłącznie służbowy :)

Łukasz

Data: 2014-03-24 12:47:59
Autor: Maciek
W dniu 2014-03-24 11:31, dddddddd pisze:
na prawie to ja się nie znam, ale i tak może być, choć raczej nie można stwierdzić jak były użytkowane przed 1.04 - wcześniej mogłeś używać wyłącznie służbowo, teraz nie składając nic stwierdzasz że w 50% służbowo.
A potrafisz to udowodnić? Zasadność poniesionych kosztów musi udowodnić
podatnik. Obecnie użytkuje ŚT prywatnie, czy potrafi udowodnić, że
wcześniej tego nie robił?

Maciek

Data: 2014-03-24 13:16:06
Autor: Piotrek
On 2014-03-24 12:47, Maciek wrote:
A potrafisz to udowodnić? Zasadność poniesionych kosztów musi udowodnić
podatnik. Obecnie użytkuje ŚT prywatnie, czy potrafi udowodnić, że
wcześniej tego nie robił?

A z jakiego powodu (przepis proszę) miał wcześniej tego nie robić *w przypadku ŚT*.

Zakładamy oczywiście, że zakupił "w celu".

Piotrek

Data: 2014-03-28 23:48:18
Autor: Gotfryd Smolik news
On Mon, 24 Mar 2014, Piotrek wrote:

On 2014-03-24 12:47, Maciek wrote:
[...]

  Ale tu są dwie rozdzielne sprawy.
  Amortyzacja to jedno (i w zupełności się zgadzam, stanowi oczywisty
wyjątek od konieczności "nabycia w celu"), ale pozostałe wydatki
to drugie, i pod "wyrzucenie z kosztów" podpadają.

Zakładamy oczywiście, że zakupił "w celu".

  Samochód czy np. paliwo?
  :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-04-01 12:32:37
Autor: Piotrek
On 2014-03-28 23:48, Gotfryd Smolik news wrote:
  Samochód czy np. paliwo?
  :)

Nie wiesz? Czy próbujesz dosypać do pieca, żeby flejm nie wygasł? ;-)

Piotrek

auto w firmie (osobowe) - jeszcze raz pytanie