Data: 2009-03-09 18:46:32 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
W jakich sytuacjach i etapach lotu, tak najczęściej w praktyce, wykorzystuje się automatycznego pilota w samolotach liniowych? Tylko do utrzymania bieżącego kursu, czy również manewry, skręty na dalsze pomoce nawigacyjne?
|
|
Data: 2009-03-09 19:00:00 | |
Autor: Michał Grzelak | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
W jakich sytuacjach i etapach lotu, tak najczęściej w praktyce, wykorzystuje się automatycznego pilota w samolotach liniowych? Tylko do utrzymania bieżącego kursu, czy również manewry, skręty na dalsze pomoce nawigacyjne?Jak sie uprzesz, będziesz miał nowy, lub niedawno zmodyfikowany samolot i latał z dobrze oprzyrządowanych lotnisk, to od wypchnięcia spod gate-u na lotnisku startu, do zakołowania pod gate na lotnisku docelowym możesz w ogóle nie dotknąć sterów. Będziesz jedynie "nakręcał" poziomy lotów i headingi na panelu autopilota. M..M |
|
Data: 2009-03-09 21:25:02 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"Michał Grzelak" <mmgrzelak@poczta.onet.pl> wrote w ogóle nie dotknąć sterów. Będziesz jedynie "nakręcał" poziomy lotów i headingi na panelu autopilota. Czyli w punktach manewru czy skrętu trzeba ręcznie zmodyfikować heading? Nie programuje w FMS trasy łącznie z automatycznymi zmianami kursu w nakazanych punktach? |
|
Data: 2009-03-09 23:34:05 | |
Autor: Jacek. | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Czyli w punktach manewru czy skrętu trzeba ręcznie zmodyfikować heading? Nie programuje w FMS trasy łącznie z automatycznymi zmianami kursu w nakazanych punktach? W warunkach pełnego RNAV - może i tak :) J. |
|
Data: 2009-03-10 12:36:28 | |
Autor: LoboV | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
Czyli w punktach manewru czy skrętu trzeba ręcznie zmodyfikować heading? Nie programuje w FMS trasy łącznie z automatycznymi zmianami kursu w nakazanych punktach? Jeśli leciałby zaplanowaną trasą to nie, ale piloci dostają na bieżąco polecenia od kontroli ruchu lotniczego; directy, headingi, mijanki zmiany poziomów (np ze względu na pogodę albo sławne "military acitvity" :)) Pzdr LoboV |
|
Data: 2009-03-10 20:15:07 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"LoboV" <foto@tousun.lobo.z.pl> wrote
Jeśli leciałby zaplanowaną trasą to nie, ale piloci dostają na bieżąco polecenia od kontroli ruchu lotniczego; directy, headingi, mijanki zmiany poziomów I wtedy wprowadza się te korekty do FMS czy po prostu "nakręca" te parametry gałeczkami, jak to w praktyce wygląda? A czy w warunkach polskich często korzysta się ze startów, lądowań na automatycznym pilocie, biorąc pod uwagę realia w wyposażeniu radionawigacyjnym lotnisk? |
|
Data: 2009-03-10 20:57:48 | |
Autor: Vex | |
automatyczny pilot | |
I wtedy wprowadza się te korekty do FMS czy po prostu "nakręca" te parametry gałeczkami, jak to w praktyce wygląda? Z tego co słyszałem to start według przepisów jest jedynym manewrem który musi zostać wykonany przez pilota-człowieka. Reszte można przelecieć na AP ;-) Pozdrowienia, Tomek |
|
Data: 2009-03-11 14:33:49 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
I wtedy wprowadza się te korekty do FMS czy po prostu "nakręca" te parametry gałeczkami, jak to w praktyce wygląda? W Polsce nie londuje się na autopilocie a dokładniej mowiąc można do pewnej odległości od progu startowego. W Polsce nie ma żadnego lotniska wyposażonego w system ILS CAT 3 pozwalającego na wykonanie tzw autolandu w warunkach zupełnego braku widzialności. |
|
Data: 2009-03-11 16:30:37 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"bohateur" <bohateur@{NOSPAM}gmail.com> wrote W Polsce nie londuje się na autopilocie a dokładniej mowiąc można do pewnej odległości od progu startowego. A potem całkowicie przechodzi się na ręczne sterowanie? |
|
Data: 2009-03-11 18:01:58 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
"bohateur" <bohateur@{NOSPAM}gmail.com> wrote Tak oczywiscie. W Polsce najczesciej stosowanym ILS to CAT I i CAT II. System ILS CAT I prowadzi samolot do wysokości 60 metrow nad próg pasa dalej pilot leci samodzielnie (w idealnych warunkach). System ILS CAT II prowadzi samoot do wysokości 30m nad pas startowy.. dalej samodzielnie. Oczywiście ta samodzielność dotyczy bardzo końcowego podejścia 30 czy 60 metrów nad pas to już bardzo nisko. Oczywiście jeżeli panują niesprzyjające warunki do ladowania pilot musi odpowiednio wcześniej reagować i nie może polegać jedynie na radionawigacji. |
|
Data: 2009-03-11 20:42:56 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"bohateur" <bohateur@{nospam}gmail.com> wrote in message System ILS CAT I prowadzi samolot do wysokości 60 metrow nad próg pasa A poniżej 60 m sygnał ILS nie jest już odbierany, piolot ma polegać tylko na widoczności, czy raczej chodzi o brak gwarancji bezbłędności sygnału? Zawsze mnie zastanawiało skąd się biorą te ograniczenia w ILS: czy poniżej tych pułapów system już nie obsługuje czy po prostu nie można w 100% na nim polegać? |
|
Data: 2009-03-11 21:15:20 | |
Autor: Sqeeb | |
automatyczny pilot | |
On Wed, 11 Mar 2009 20:42:56 +0100
"Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> wrote: A poniĹźej 60 m sygnaĹ ILS nie jest juĹź odbierany, piolot ma polegaÄ tylko na widocznoÂści, czy raczej chodzi o brak gwarancji bezbĹÄdnoÂści sygnaĹu? IMHO sygnaĹ jest nawet po przyziemieniu dopĂłki turlasz siÄ po pasie. Nie wiem po co te minima sÄ , ale zauwaĹź, Ĺźe nawet promy kosmiczne po powrocie do atmosfery ziemskiej przed samym lÄ dowaniem sÄ zdane na czĹowieka(gdzie wiÄkszosÄ lotu - pomijajÄ c manewry na orbicie - jest automatyczna). MoĹźe to po prostu zdrowy rozsÄ dek przewoznika, ktĂłry nie chce straciÄ maszyny przed samym lÄ dowaniem, bo go nie staÄ a i pasaĹźerĂłw szkoda. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-11 21:20:32 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"Sqeeb" <sqeeb@internet.community> wrote IMHO sygnał jest nawet po przyziemieniu dopóki turlasz się po pasie. Sygnał lokalizera może i jest, ale ścieżki schodzenia to nie wiem, w końcu, ten drugi nadajnik jest mniej więcej na wysokości punktu przyziemienia. |
|
Data: 2009-03-11 21:29:34 | |
Autor: Sqeeb | |
automatyczny pilot | |
On Wed, 11 Mar 2009 21:20:32 +0100
"Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> wrote:
SÄ dzÄ Ĺźe jest, bo samolot teĹź jest mniej wiÄcej na tej wysokoĹci. OczywiĹcie mogÄ siÄ myliÄ ale na zdrowy rozsÄ dek upieraĹbym siÄ, Ĺźe jest... -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-11 21:32:34 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
"Sqeeb" <sqeeb@internet.community> wrote Sądzę że jest, bo samolot też jest mniej więcej na tej wysokości. Wydawało mi się, że to nadajnik kierunkowy wypromieniowujący w stronę podejścia, a przecież samolot tocząc się po pasie mija ten nadajnik, tak więc teoretycznie wychodzi z obszaru jego oddziaływania. |
|
Data: 2009-03-11 21:41:37 | |
Autor: Sqeeb | |
automatyczny pilot | |
On Wed, 11 Mar 2009 21:32:34 +0100
"Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> wrote: WydawaĹo mi siÄ, Ĺźe to nadajnik kierunkowy wypromieniowujÂący w stronÄ podejÂścia, a przecieĹź samolot toczÂąc siÄ po pasie mija ten nadajnik, tak wiÄc teoretycznie wychodzi z obszaru jego oddziaĹywania. Sam napisaĹeĹ Ĺźe 'toczÄ c siÄ po pasie' czyli juĹź po przyziemieniu mija ten nadajnik, czyĹź nie tak Watsonie? -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-11 21:59:10 | |
Autor: Michał Grzelak | |
automatyczny pilot | |
Sqeeb <sqeeb@internet.community> napisał(a):
Sam napisaĹ�eĹ� Ĺźe 'toczÄ�c siÄ� po pasie' czyli juĹź po przyziemieniu mija te Mija nadajnik ścieżki, odbiera sygnał localizera. Pełen ILS to TRZY nadajniki drogi Sherlocku. Ostatniego z nich samolot raczej nie mija, no chyba żeby wypadł z pasa na przeciwległym końcu ;-) M..M -- |
|
Data: 2009-03-12 07:48:38 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Michał Grzelak pisze:
Mija nadajnik ścieżki, odbiera sygnał localizera. Pełen ILS to TRZY nadajniki Oczywiście w przypadku ILS CAT IIIC. Tylko ten rodzaj systemu umożliwia prowadzenie samolotu po pasie startowym już po przyziemieniu. pozdrawiam |
|
Data: 2009-03-12 11:26:25 | |
Autor: Sqeeb | |
automatyczny pilot | |
On Wed, 11 Mar 2009 21:59:10 +0000 (UTC)
"Michał Grzelak" <default_user.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote: Mija nadajnik ścieżki, odbiera sygnał localizera. Pełen ILS to TRZY nadajniki To nie takie trudne ;-) Wystarczy się 'zagapić'. To który ILS jest tym 'pełnym'? CAT III? -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-12 14:10:37 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Sqeeb pisze:
On Wed, 11 Mar 2009 21:59:10 +0000 (UTC)> To który ILS jest tym 'pełnym'? CAT III? CAT IIIC jest najwyższą kategoria |
|
Data: 2009-03-12 07:16:29 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Piotr [trzykoty] pisze:
A poniżej 60 m sygnał ILS nie jest już odbierany, piolot ma polegać tylko na widoczności, czy raczej chodzi o brak gwarancji bezbłędności sygnału? Jak dla mnie to skoro nie można na nim polegać w 100% tzn że nie obsługuje :) Tu nie ma miejsca na kompromisy. |
|
Data: 2009-03-15 00:59:41 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
automatyczny pilot | |
Użytkownik Piotr [trzykoty] napisał:
"bohateur" <bohateur@{nospam}gmail.com> wrote in message Głównie o to drugie - w kategorii I i II precyzja naprowadzania radiowego nie gwarantuje skutecznego trafienia w pas z precyzja zapewniającą wystarczające bezpieczeństwo - stąd konieczność wprowadzenia ostatnich korekt ręcznie. -- Darek |
|
Data: 2009-03-11 20:41:09 | |
Autor: Wojciech Ścigała | |
automatyczny pilot | |
Użytkownik bohateur napisał:
W Polsce nie londuje się na autopilocie a dokładniej mowiąc można do pewnej odległości od progu startowego. W Polsce nie ma żadnegoLĄduje się. W Polsce. Do autolandu nie trzeba ILS CAT 3. Kategorie ILS to wyłącznie minima, przy których _pilot_ musi zobaczyć pas lub światła. Autopilotowi jest wszystko jedno i autoland wykona zawsze, jeśli nie zostanie wyłączony. -- Wojtuś.net |
|
Data: 2009-03-11 23:04:23 | |
Autor: Jacek. | |
automatyczny pilot | |
bohateur pisze:
W Polsce nie ma żadnego Mińsk Mazowiecki ma. J. |
|
Data: 2009-03-12 07:46:48 | |
Autor: bohateur | |
automatyczny pilot | |
Jacek. pisze:
bohateur pisze: Tak? W AIP Polska jest napisane, że ma ale CAT I |
|
Data: 2009-03-12 19:37:22 | |
Autor: Jacek. | |
automatyczny pilot | |
bohateur pisze:
Fakt - sorry, nie sprawdziłem. Kiedyś się chwalili, że mają IIIa |
|
Data: 2009-03-09 21:28:43 | |
Autor: cudaczek | |
automatyczny pilot | |
W jakich sytuacjach i etapach lotu, tak najczęściej w praktyce, wykorzystujeJak sie uprzesz, będziesz miał nowy, lub niedawno zmodyfikowany samolot i latał z dobrze oprzyrządowanych lotnisk, to od wypchnięcia spod gate-u na lotnisku startu, do zakołowania pod gate na lotnisku docelowym możesz w ogóle nie dotknąć sterów. Będziesz jedynie "nakręcał" poziomy lotów i headingi na panelu autopilota. To jest tak jak w tym kawale: Dlaczego pilot lata z psem? Odp. Pilot po to żeby karmił psa, a piez poto żeby pilnował pilota, żeby niczego nie dotykał :) |
|
Data: 2009-03-10 22:55:36 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
automatyczny pilot | |
Użytkownik Michał Grzelak napisał:
Piotr [trzykoty] pisze: A jak dobrze ustawi na początku cały plan lotu w autopilocie i będzie miał to szczęście że nic po drodze nie będzie musiał modyfikować - to może w ogóle tylko siedzieć i patrzeć. To że samoloty na ogó mają żywych pilotów a nie tylko komputer pokładowy to głównie kwestia przepisów bezpieczeństwa - nikt nie zaufa samodzielnie puszczonej maszynie w ruchu cywilnym. Samodzielnie to co najwyżej w miarę tanie samoloty zwiadowcze się puszcza - ale technicznie nie ma żadnego problemu, samoloty są w stanie latać bez udziału człowieka na pokładzie. -- Darek |
|
Data: 2009-03-10 23:06:58 | |
Autor: Piotr [trzykoty] | |
automatyczny pilot | |
""Dariusz K. Ładziak"" <ladzk@waw.pdi.net> wrote To że samoloty na ogó mają żywych pilotów a nie tylko komputer pokładowy to głównie kwestia >przepisów bezpieczeństwa - nikt nie zaufa samodzielnie puszczonej >maszynie w ruchu A co ze startem na autopilocie, stosje się czy zabrania? |
|
Data: 2009-03-11 12:42:50 | |
Autor: Sqeeb | |
automatyczny pilot | |
On Tue, 10 Mar 2009 23:06:58 +0100
"Piotr [trzykoty]" <trzykoty@NOSPAM.o2.pl> wrote:
KtoĹ juĹź tutaj pisaĹ, Ĺźe start na ap jest wykonalny ale zabroniony ze wzglÄdĂłw bezpieczeĹstwa. SwojÄ drogÄ , to strach teraz lataÄ tanim liniowcem... -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|