autorskie prawa majątkowe do własnego programu

Data: 2009-06-25 03:25:36
Autor: pk
autorskie prawa majątkowe do własnego programu
Prowadzę DG. Mam zawartą długowalową umowę o współpracy ze
Zleceniodawcą, w której jest zaznaczone, że w trakcie trwania
niniejszej umowy przenoszę autorskie prawa majątkowe na wykonane
utwory na Zleceniodawcę, Rozliczenie (faktura) jest w cyklach
miesięcznych na podstawie ilości poświęconych godzin, zebranych w
raporcie. Utworami jest oprogramowanie z zakresu automatyki
przemysłowej. Dostarczam również źródła programu.

Jednorazowo jednak ustnie umówiłem się na wykonanie kompletnego dzieła
- programu, który wykonuje dość sporo obliczeń po stronie bazy danych
oraz zawiera warstwę prezentacyjną. Oprogramowanie umożliwia
wyliczanie współczynnika sprawności produkcji, które to algorytmy są
ogólnie dostępne, ja to ubrałem w działający program i dorobiłem moduł
prezetacji wyników. Zleceniodawca również domaga się ode mnie
przeniesienia majątkowych praw autorskich. Ale równocześnie umowa o
współpracy mi się kończy, więc nie chciałbym pozbywać się kawałka
dobrego oprogramowania (jestem zadowolony z tego co stworzyłem, a to
rzadkość :)).

Czy skoro sposób wyliczeń jest ogólnie znany i dostępny, to mogę ten
sam program potem wykorzystać dla innego klienta?

A czy mogę go wykorzystać po pozmienianiu nazw występujących w kodzie
programu (nazwy zmiennych, procedur, tabel w bazie)? Czy muszę jeszcze
zmienić kolejność różnych czynności, co jest możliwe?

--
PK

Data: 2009-06-25 09:50:41
Autor: witek
pk wrote:

[...]

Jak już napisano.
Nie możesz, bo go już sprzedałeś.
Możesz za to napisać nowy, który robi to samo.
Z tym, że dobrze byłoby (dla późniejszych celów dowodowych w sądzie :) ), żeby znacząco różnił się od poprzedniego.

Data: 2009-06-25 11:20:41
Autor: pk
On Jun 25, 4:50 pm, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
pk wrote:

> [...]

Z tym, że dobrze byłoby (dla późniejszych celów dowodowych w sądzie :)
), żeby znacząco różnił się od poprzedniego.

No właśnie próbuje ustalić, co to znaczy "znacząco" w przypadku
programów komputerowych. SuN wcześniej napisał 30%, ale jak to jest
mierzalne?

Data: 2009-06-26 08:12:11
Autor: SuN
pk pisze:
No właśnie próbuje ustalić, co to znaczy "znacząco" w przypadku
programów komputerowych. SuN wcześniej napisał 30%, ale jak to jest
mierzalne?
nijak.
a właściwie można
robisz diffa przez cvs'a czy jakieś inne narzędzie, które potrafi takie cuda zrobić i widać ile jest różnic.
Dodatkowo, użyj innych komponentów do wizualizacji, innych buttonów itp.
Tak zdaje się powstał FreeBSD - nie pamiętam teraz dokładnie, ale
było wokół tego zamieszanie, i udowodnili, że różni się od BSD ponad 30% kodu.

pozdrawiam
Grzegorz

Data: 2009-06-25 13:25:54
Autor: piotr [trzykoty]
autorskie prawa majątkowe do własnego programu
Użytkownik "pk" <pkoral@gmail.com> napisał
Czy skoro sposób wyliczeń jest ogólnie znany i dostępny, to mogę ten
sam program potem wykorzystać dla innego klienta?

Ten sam sposób tak, ale nie ten sam program (utwór).

Data: 2009-06-25 14:53:53
Autor: SuN
piotr [trzykoty] pisze:

Ten sam sposób tak, ale nie ten sam program (utwór).
z tego co kojarzę, musi się różnić 30% kodu.
Pozdrawiam
Grzegorz.

Data: 2009-06-25 15:02:15
Autor: piotr [trzykoty]
autorskie prawa majątkowe do własnego programu

Użytkownik "SuN" <gsunr@poczta.onet.pl> napisał
z tego co kojarzę, musi się różnić 30% kodu.

nie ma nigdzie wprost tego powiedziane. Musi być taka różnica, by przekonała sąd w razie sporu, że to dwa odzielne utwory, a fragmenty wspólną są na tyle mało znaczne, że nie wyczerpują cech utworu.

Data: 2009-06-25 17:25:52
Autor: Papa Smerf
Órzytkownik "pk" napisał:
[...]

a może zamiast sprzedawać majątkowe prawa do programu to sprzedać licencję na jego kopię?:O)

Data: 2009-06-26 08:13:42
Autor: SuN
Papa Smerf pisze:
a może zamiast sprzedawać majątkowe prawa do programu to sprzedać licencję na jego kopię?:O)
dokładnie, tak było by najlepiej.
zależy tylko jak została skonstruowana umowa, zanim zaczął pisać ten program.
oczywiście zawsze można zmienić zdanie i zapis w umowie, albo ją zerwać (zależnie od konsekwecji) - może bardziej opłacalne jest zerwanie.
a jeśli klientowi zależy na tym sofcie, to kupi licencje.

pozdrawiam
Grzegorz

autorskie prawa majątkowe do własnego programu