balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]

Data: 2009-06-09 19:31:17
Autor: gordom
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
Witam.
Proszę o radę. Bardzo szybko (do jutra) muszę podjąć decyzję z jakiego drewna stolarz ma mi zrobić balustradę na balkonie (dotąd miałem sosnę i nie przetrwała wiele dłużej niż 10 lat - po prostu się rospadła).
Wersje do wyboru mam w zasadzie cztery.

wersja 1 (wariant na granicy moich możliwości finansowych). Poręcz na górze i belka pozioma na dole zrobione z desek z drewna tropikalnego bangkirai, massaranduba lub tatajuba. Szczebelki pionowe balustrady z modrzewiu (ewentualnie olszy może buku).

wersja 2. wszystko z modrzewiu.

wersja 3. wszystko z buku.

wersja 4. wszystko z olszy (olchy).

Czy ktoś z Was ma doświadczenie jak na wolnym powietrzu w dłuższym okresie czasu zachowują się nasze rodzime gatunki takie jak
modrzew,
buk,
olcha?

Rozumiem, że na pewno ustępują gatunkom tropikalnym ale czy różnica jest aż tak znacząca? Czy warto "zarzynać" się finansowo? A jeśli nasze krajowe drewno jest OK to które z powyższych najlepsze? Doradźcie proszę. Z góry wielkie dzięki.
pozdr.,
gordom

Data: 2009-06-09 21:02:16
Autor: Panslavista
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]

Użytkownik "gordom" <no.email@addr.ess> napisał w wiadomości

Z krajowych dąb i buk z zagramanicznych tek. Zwłaszcza, gdy balustrada nie
jest pod dachem.

Data: 2009-06-10 21:35:45
Autor: Kane
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
Z krajowych dąb i buk z zagramanicznych tek. Zwłaszcza, gdy balustrada nie
jest pod dachem.

Buk nie nadaje sie na zewnatrz

Pozdrawiam

Kane

Data: 2009-06-12 23:00:54
Autor: ąćęłńóśźż
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
No nie nadaje sie, widzę na drewnianym blacie na loggii - ale własciwie dlaczego tak marnieje?
JaC

-- -- -

Buk nie nadaje sie na zewnatrz

Data: 2009-06-13 14:37:17
Autor: jakub tarczewski
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]

No nie nadaje sie, widzę na drewnianym blacie na loggii - ale własciwie dlaczego tak marnieje?

temat buczyny jako zamiennika szlachetniejszych rodzajów drewna pojawia się zresztą regularnie na forach żeglarskich i szkutniczych, na których, o ile mi wiadomo, czasem bywasz. Buk  po prostu nie nadaje się do użytku jeśli jest narażony na wilgoć czy wodę, po pierwsze -szybko butwieje, a po drugie -silnie pracuje, paczy się i pęka. Chyba że jest bardzo starannie zaimpregnowany, ale i wtedy są z nim problemy. A dlaczego, to trzeba spytać dobrą Bozię, ew. w gorszym razie jakiegoś technologa drewna o zacięciu teoretycznym.

Data: 2009-06-09 22:28:32
Autor: Jacek
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
Buk odpada, bo na zewnątrz wytrzymuje mniej niz sosna.
Modrzew może byc ok, o ile nie trafisz na modrzew z suszu, który szlag trafi na 4 lata (wiem z autopsji - "panie, modrzew pierwsza klasa").
Olcha jest ok, chociaż nie wygląda może rewelacyjnie i lubi się krzywić po czasie. Mam z olchy płot i trzyma sie doskonale.
Może coś syberyjskiego? Modrzew, sosna? Właśnie będę wymieniał deski na tarasie z tego "panie, modrzew pierwsza klasa" na sosnę syberyjską. Podobno trwałość zbliżona do egzotyków ale nie w takiej cenie. www.stamadrew.pl

Jacek

Data: 2009-06-09 23:50:52
Autor: gordom
W dniu 2009-06-09 22:28, Jacek pisze:

> Modrzew może byc ok, o ile nie trafisz na modrzew z suszu, który
> szlag trafi na 4 lata (wiem z autopsji - "panie, modrzew pierwsza
> klasa").

Co masz na myśli mówiąc: "modrzew z suszu"? Był za bardzo odżywiczony?

pozdr.,
gordom

Data: 2009-06-10 21:45:56
Autor: Kane
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
wersja 2. wszystko z modrzewiu.

Wybrałbym tą opcje. Robilem rekonesans nt gatunkow drewna i ich zastosowania na zewnatrz z racji wyboru drewna na taras. Egzotyki odpadly z powodu ceny. Modrzew kupilem od "prywatnego wlasciciela" w cenie 1000zl/kubik już po obróbce (czyli metry szescienne zuzytego materialu). Ze zdrowych drzew, zaden susz.

Ma jednak wade ktora juz ktos tu wspomnial - poczatkowo jest to prawie ze pewne ze bedzie puszczal żywice ;)

Oczywiscie jesli cie stac, w sumie nie masz tego wiele skoro to tylko balustrada to syberyjski modrzew bedzie lepszym wyjsciem niz krajowy.

Pozdrawiam

Kane

Data: 2009-06-10 22:14:34
Autor: Jacek
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
he he - "początkowo" puszcza żywicę u mnie już szósty rok i końca nie widać.
Jacek

Data: 2009-06-11 06:43:52
Autor: Kane
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
he he - "początkowo" puszcza żywicę u mnie już szósty rok i końca nie widać.

U mnie element na ogrodzie mazal 3 moze 4 lata.
Masz te drewno jakos zabezpieczone czy surowe ? Bylo w suszarni ? Moze tu jest roznica - moje w suszarni bylo. I jest pomalowane podklad (nie pamietam jaki) plus jakis lakier zywiczny do drewna.

Kane

Data: 2009-06-11 00:01:30
Autor: gordom
W dniu 2009-06-10 21:45, Kane pisze:

> Oczywiscie jesli cie stac, w sumie nie masz tego wiele skoro to tylko balustrada to syberyjski modrzew bedzie lepszym wyjsciem niz krajowy.

Zdecydowałem się właśnie na syberyjski. Dziś pojechałem do tartaku i kupiłem cały materiał. Mieli modrzew krajowy, syberyjski i co tylko jeszcze dusza zapragnie. Wszystko mi poprzycinają do wymiaru i wstępnie przeheblują. Cena - bardzo miłe zaskoczenie :-) (1800 zł/m3 po obróbce). Jednym słowem cud malina. Poświecenie prawie całego dnia i przejechanie 120 km zwróciło się z nawiązką.
Dziękuję wszystkim za rady i pomoc.
Pozdr.,
gordom

Data: 2009-06-11 03:27:56
Autor: Panslavista
balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]
Użytkownik "gordom" <no.email@addr.ess> napisał w wiadomości

Najlepsze byłoby drzewo żelazne, z Chin.

Data: 2009-06-12 13:21:03
Autor: Tomasz Nowicki
Dnia Thu, 11 Jun 2009 03:27:56 +0200, Panslavista napisał(a):

Użytkownik "gordom" <no.email@addr.ess> napisał w wiadomości

Najlepsze byłoby drzewo żelazne, z Chin.

Z Chin to teraz możesz dostać najwyżej drewniane żelazo

T.

Data: 2009-06-12 14:15:28
Autor: Panslavista

Użytkownik "Tomasz Nowicki" <tipsybrown@spamhole.com> napisał w wiadomości
> [...]

> Najlepsze byłoby drzewo żelazne, z Chin.

Z Chin to teraz możesz dostać najwyżej drewniane żelazo

Hm, jak się nie znasz, to nie zabieraj głosu.
Dla kumatych - z takiego drewna robi się łupki panewek do stołów
wiertniczych w wiertnicach do głębokich wierceń 3000 i więcej metrów.
Doskonałe do takich wyrobów i mocno dekoracyjne po oszlifowaniu.

Data: 2009-06-12 19:42:29
Autor: Tomasz Nowicki
Dnia Fri, 12 Jun 2009 14:15:28 +0200, Panslavista napisał(a):

Dla kumatych - z takiego drewna robi się łupki panewek do stołów
wiertniczych w wiertnicach do głębokich wierceń 3000 i więcej metrów.

Tak, tak - a ponadto balustrady balkonowe, super odporne :)

T.

Data: 2009-06-12 19:55:18
Autor: Panslavista

> [...]

> wiertniczych w wiertnicach do głębokich wierceń 3000 i więcej metrów.

Tak, tak - a ponadto balustrady balkonowe, super odporne :)

Kto ma dostęp do odpadów lub listew, z których można wytoczyć balaski...

Data: 2009-06-14 20:22:43
Autor: Marex
gordom <no.email@addr.ess> napisał(a):

> [...]

Zdecydowałem się właśnie na syberyjski. Dziś pojechałem do tartaku i kupiłem cały materiał. Mieli modrzew krajowy, syberyjski i co tylko jeszcze dusza zapragnie. Wszystko mi poprzycinają do wymiaru i wstępnie przeheblują. Cena - bardzo miłe zaskoczenie :-) (1800 zł/m3 po obróbce). Jednym słowem cud malina. Poświecenie prawie całego dnia i przejechanie 120 km zwróciło się z nawiązką.

   Z naszych krajowych na zewnatrz wytrzymuje długo (zaimpregnowane -około 20 lat napewno) OLCHA I AKACJA!! Mam płot z olchy ponad 15 lat parokrotnie impregnowany(Sadolin clasic,Pinotex i ostatnio Drewnochron) deski wygladają b.dobrze.Rygle poprzeczne najlepiej ze swierku. Dlaczego OLCHA taka trwala-?
Wystarczy sobie uzmyslowić, gdzie ona rosnie zazwyczaj: wśród strumieni, przy rzekach , na mokradłach, gdzie wody mnóstwo. Wiec jak ma wody się bać..?
                                                         Marex

--

balustrada na balkonie - jaki rodzaj drewna? [cross]