bank nie rozmienia pieniędzy

Data: 2009-02-23 15:01:32
Autor: Artur
bank nie rozmienia pieniędzy

Witam

Dzisiaj w placówce PKO BP dowiedziałem się, że bank nie rozmienia pieniędzy (chciałem rozmienić banknot 100zł) . Czy bank mógł mi odmówić? Rozumiem, że różne banki mogą pobierać prowizję od takiej operacji ale z odmową spotkalem się poraz pierwszy.

Data: 2009-02-23 10:33:30
Autor: witek
Artur wrote:
 Witam
 Dzisiaj w placówce PKO BP dowiedziałem się, że bank nie rozmienia pieniędzy

bo bank nie rozmienia pieniędzy.
Ewentualnie możesz z bankiem uzgodnić wypłatę gotówki w konkretnych nominałach.

Data: 2009-02-23 20:11:28
Autor: krzysztofsf
witek pisze:
Artur wrote:
[...]

A co z wymiana uszkodzonych banknotow?
Ktory bank (sadzilem ze pko bp ) przyjmuje takie banknoty wymieniajac na nieuszkodzone?

Data: 2009-02-23 16:23:15
Autor: witek
krzysztofsf wrote:

A co z wymiana uszkodzonych banknotow?
Ktory bank...

narodowy.

Data: 2009-02-23 22:43:06
Autor: Mithos
krzysztofsf pisze:
Ktory bank (sadzilem ze pko bp ) przyjmuje takie banknoty wymieniajac na nieuszkodzone?

NBP

--
Mithos

Data: 2009-02-24 00:10:32
Autor: MK
"krzysztofsf" <krzysztofsf@wp.pl> wrote in message news:gnusd7$ph6$1news.wp.pl...

A co z wymiana uszkodzonych banknotow?
Ktory bank (sadzilem ze pko bp ) przyjmuje takie banknoty wymieniajac na nieuszkodzone?

Kazdy. Jesli banknot (polski) nie nosi cech falsyfikatu to kazdy bank z PL jest zobowiazany go przyjac (a jesli to falsyfikat to banknot oczywiscie jest zatrzymywany). Jesli jest to destrukt to banknot ten musi byc wycofany z obiegu. W przypadku banknotu uszkodzonego (brakujacego kawalka) jest wyplacana tylko czesc nominalu, jesli pozostalo mniej niz 50%, nic nie jest wyplacane.

MK

Data: 2009-02-23 17:20:32
Autor: witek
MK wrote:
W przypadku banknotu uszkodzonego (brakujacego kawalka) jest wyplacana tylko czesc nominalu, jesli pozostalo mniej niz 50%, nic nie jest wyplacane.

No niezly zarobek.
ten z 60% banknotu dostanie 60% nominału, ten z 40% nic. :)

Data: 2009-02-24 07:37:07
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 24 Feb 2009 00:10:32 +0100, MK napisał(a):

W przypadku banknotu uszkodzonego (brakujacego kawalka) jest wyplacana
tylko czesc nominalu, jesli pozostalo mniej niz 50%, nic nie jest
wyplacane.

OIDP za każdą część z numerem płacą 50%. --
pozdrawiam serdecznie, Olgierd
Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

Data: 2009-02-24 09:14:54
Autor: MK
"Olgierd" <no.email.no.spam@no.problem> wrote in message news:pan.2009.02.24.07.37.07rudak.org...

OIDP za każdą część z numerem płacą 50%.

Zarzadzenie nr 1/2003  Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 15 stycznia 2003 r. w sprawie szczególowych zasad i trybu wymiany znaków pienieznych, które wskutek zuzycia lub uszkodzenia przestaja byc prawnym srodkiem platniczym na
obszarze Rzeczypospolitej Polskiej

§ 2.1. Banki wymieniaja w pelnej nominalnej wartosci zuzyte lub
uszkodzone  znaki  pieniezne,  z wylaczeniem  znaków  pieniez-
nych, o których mowa w § 6 ust. 1, jezeli odpowiadaja nastepu-
jacym warunkom:
1) banknoty:
a) posiadajace  100 %  pierwotnej  powierzchni,  w tym
równiez uszkodzone wskutek umieszczenia trwalego
napisu, nadruku, rysunku lub innego znaku, a takze
zabrudzone, poplamione itp.,
b) przerwane na dwie czesci sklejone ze soba  lub nie-
sklejone, jezeli obie czesci pochodza z tego samego
banknotu,  nie  posiadaja  ubytków  powierzchni
w miejscu przerwania i lacznie stanowia 100 % pier-
wotnej powierzchni,
c) jezeli zachowaly ponad 75 % pierwotnej powierzchni
w jednym fragmencie,

§ 3.1. Banki wymieniaja w polowie nominalnej wartosci przed-
stawione do wymiany  czesci  znaków pienieznych,  z wylacze-
niem znaków pienieznych, o których mowa w § 6 ust. 1,  jezeli
odpowiadaja nastepujacym warunkom:
1) banknoty, jezeli zachowaly od 45 % do 75 % pierwotnej
powierzchni w jednym fragmencie;

§ 7. Centrala NBP wymienia banknoty oraz monety wedlug na-
stepujacych zasad:
1) banknoty:
a) w 100 % nominalnej wartosci,  jezeli zostanie stwier-
dzone ponad 75 % pierwotnej powierzchni bankno-
tu,
b) w 50 %  nominalnej wartosci,  jezeli  zostanie  stwier-
dzone  od  45  %  do  75  %  pierwotnej  powierzchni
banknotu,

Data: 2009-02-24 08:34:11
Autor: Olgierd
Dnia Tue, 24 Feb 2009 09:14:54 +0100, MK napisał(a):

OIDP za każdą część z numerem płacą 50%.

Zarzadzenie nr 1/2003  Prezesa Narodowego Banku Polskiego z dnia 15
stycznia 2003 r.

A to się zmieniło.
BTW ciekawy problem prawny: na ile zarządzenie prezesa NBP może ograniczać moje prawa do mojego mienia. Jednak mierzenie wartości banknotu jego powierzchnią jest wątpliwe.

Data: 2009-02-23 15:08:48
Autor: kris

Użytkownik "Artur" <apturx@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gnua7p$rsk$1inews.gazeta.pl...

[...]

Myśle bank jako instytucja prywatna jak nie zechce to nie musi cie obsługiwać. Tak samo jak w sklepie mogaą odmówić Tobie sprzedaży bułek bo im się Twoja facjata nie podoba;)))

Krzysiek

Data: 2009-02-23 15:14:38
Autor: Kamil Jońca
bank nie rozmienia pieniędzy
"kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> writes:

[...]

Myśle bank jako instytucja prywatna jak nie zechce to nie musi cie obsługiwać. Tak samo jak w sklepie mogaą odmówić Tobie sprzedaży bułek bo im się Twoja facjata nie podoba;)))

Ani jedno[1], ani drugie[2] nie musi być prawdą. [1] - nie wiem czy jakiś przepis reguluje kwestię wymiany pieniędzy
przez banki, ale nie zdziwiłbym się gdyby tak bylo.
[2] - zdaje się, że odmowa sprzedaży bez przyczyny jest wykroczeniem.

--
KJ
If fifty million people say a foolish thing, it's still a foolish thing.

Data: 2009-02-23 14:36:08
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 23 Feb 2009 15:14:38 +0100, Kamil Jońca napisał(a):

[1] - nie wiem czy jakiś przepis reguluje kwestię wymiany pieniędzy
przez banki, ale nie zdziwiłbym się gdyby tak bylo.

Przepisu takiego nie ma, jest tylko o przyjmowaniu wpłat gotówkowych oraz przeliczaniu i sortowaniu banknotów i monet (art. 66 kc).

Data: 2009-02-23 15:26:33
Autor: Robert Kois

http://banki.wp.pl/kat,60996,title,Stowka-z-bankomatu-to-problem-dla-sprzedawcow,wid,10519526,wiadomosc.html?ticaid=178e8&_ticrsn=3
http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/890519.html

--
Kojer

Data: 2009-02-23 06:40:48
Autor: BK

http://banki.wp.pl/kat,60996,title,Stowka-z-bankomatu-to-problem-dla-...http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/890519.html

--
Kojer

Wp.pl to jest powaznie fachowy portal:
"Są banki, które pobierają 0,5 proc., nie mniej niż 5 zł. Tak jest w
LG Petro Bank :"

A tekst z pazdziernika 2008. Gdzie oni LG Petro Bank wylookali? :)

Data: 2009-02-23 15:57:58
Autor: Robert Kois
Dnia Mon, 23 Feb 2009 06:40:48 -0800 (PST), BK napisał(a):

[...]

Głównie chodziło mi o to, że niestety ban nie musi rozmienić.

A tekst z pazdziernika 2008. Gdzie oni LG Petro Bank wylookali? :)

Pewnie w googlach :).

--
Kojer

Data: 2009-02-23 22:05:44
Autor: Jacek Erazmus
On 23 Lut, 15:40, BK <bkapuscin...@gmail.com> wrote:

> [...]

LG Petro Bank :"

A tekst z pazdziernika 2008. Gdzie oni LG Petro Bank wylookali? :)

Może mieli na myśli Nordea Bank ? :)

--
pozdrawiam,
Erazmus

Data: 2009-02-24 00:04:31
Autor: BK
On Feb 24, 7:05 am, Jacek Erazmus <jacek.eraz...@gmail.com> wrote:

> [...]
> LG Petro Bank :"

> A tekst z pazdziernika 2008. Gdzie oni LG Petro Bank wylookali? :)

Erazmus- Hide quoted text -

Domyslam sie co mieli na mysli jednak jak na powazne "media" to niezla
wtopa.

Data: 2009-02-26 12:46:55
Autor: Michal Kolodziejczyk
BK wrote:
[...]

Tu masz zrodilo/autora (nietrudno zauwazyc pod artykulem):

POLSKA Dziennik Zachodni
Beata Sypuła

Portale raczej czerpia artykuly z zewnatrz (co widac po takiej samej
tresci mimo roznych tytulow ;).

miko

Data: 2009-02-26 04:01:44
Autor: BK
On Feb 26, 12:46 pm, Michal Kolodziejczyk <m...@wp.pl> wrote:
BK wrote:

> [...]

POLSKA Dziennik Zachodni
Beata Sypuła

Portale raczej czerpia artykuly z zewnatrz (co widac po takiej samej

miko- Hide quoted text -

A widze doskonale kto jest autorem ale bezkrytyczne cytowanie to
durnota. O poziomie portalu swiadczy to kogo i jak cytuje.

Data: 2009-02-23 15:40:32
Autor: Artur
bank nie rozmienia pieniędzy
  Użytkownik "Robert Kois" http://banki.wp.pl/kat,60996,title,Stowka-z-bankomatu-to-problem-dla-sprzedawcow,wid,10519526,wiadomosc.html?ticaid=178e8&_ticrsn=3
  http://lodz.naszemiasto.pl/wydarzenia/890519.html

  --    Kojer

  Przeczytałem. Rada człowieka z PKO BP że mam najpierw wpłacić sobie na konto aby potem wypłacić w innych nominałach jest dla mnie chora. W innych bankach jakoś takich problemów nie robią a nie sądzę aby mieli mniej bezpieczny system informatyczny.

Data: 2009-02-23 15:09:35
Autor: Olgierd
Dnia Mon, 23 Feb 2009 15:40:32 +0100, Artur napisał(a):

  Przeczytałem. Rada człowieka z PKO BP że mam najpierw wpłacić sobie na
  konto aby potem wypłacić w innych nominałach jest dla mnie chora.

Zlituj się, ustaw sobie czytnik.

Data: 2009-02-23 16:13:16
Autor: Artur

Użytkownik "Olgierd" < napisał w wiadomości
Zlituj się, ustaw sobie czytnik.

sorry nie zauważyłem tego paskudnego htmla

Data: 2009-02-26 12:58:40
Autor: Tomasz Chmielewski
bank nie rozmienia pieni����
Artur schrieb:
U�ytkownik "Olgierd" < napisa� w wiadomo�ci
Zlituj siďż˝, ustaw sobie czytnik.

sorry nie zauwa�y�em tego paskudnego htmla

W dalszym ciagu krzaki bez kodowania wysylasz...

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2009-02-23 15:25:14
Autor: gasper
Użytkownik "kris" <k1s2z3y4s5z6t7o8f9c@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gnualg$r6n$1news.onet.pl...
Tak samo jak w sklepie mogaą odmówić Tobie sprzedaży bułek bo im się Twoja facjata nie podoba;)))

nie mogą odmówić bo to wykroczenie

Data: 2009-02-24 07:52:46
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
bank nie rozmienia pieniędzy
Dnia Mon, 23 Feb 2009 15:01:32 +0100, Artur napisał(a):

Witam

(...)z odmową spotkalem się poraz pierwszy.

Trzeba było podrążyć trochę temat i zapytać dlaczego itd itd

Punkty lotto szczególnie przed kumulacją chętnie rozmieniają 100 zł na
drobniej.

NBP rozmienia bezproblemowo każdą niewielką kwotę od ręki, po większe kwoty
kasjerka idzie do skarbca, jeszcze większe kwoty trzeba zamówić 1-2 dni
wcześniej. Z racji misji ustawowej NBP nie pobiera od takich operacji
żadnych opłat.

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
Galeria foto Piętrus KM Bombardier http://foto.3mam.net

Data: 2009-02-24 10:01:56
Autor: Artur
bank nie rozmienia pieniędzy
Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy"
Trzeba było podrążyć trochę temat i zapytać dlaczego itd itd

Poniżej jak rozumiem oficjalkne stanowisko PKO BP:

"Z kolei PKO BP tłumaczy się problemami z komputerami. - System informatyczny nie umożliwia rozmieniania pieniędzy - mówi Marek Ryczkowski z biura prasowego banku. Poleca jednak skomplikowaną operację: - Jeżeli osoba chcąca rozmienić pieniądze jest klientem PKO BP, to może wpłacić na swój rachunek kwotę np. 100 zł w jednym banknocie, a za chwilę wypłacić ją na przykład w banknotach 20 zł i w ten sposób rozmienić pieniądze".

pozdrawiam

Data: 2009-02-24 21:38:50
Autor: MK
"Artur" <apturx@gazeta.pl> wrote in message news:go0d20$103$1inews.gazeta.pl...

[...]

Nie ma w tym nic dziwnego. Banki, zwlaszcza w malych oddzialach, stosuja automaty kasjerskie ktore dokonuja wyplat tylko po wybraniu konta klienta. To sluzy zmniejszeniu liczby fraudow oraz zwiekszeniu bezpieczenstwa placowek. Aby wiec rozmienic pieniadze w zasadzie jedynym rozwiazaniem jest dokonanie wplaty i wyplaty. W duzych oddzialach gdzie srodki sa przechowywane w tzw. multisejfach operacja taka moze sie odbyc bez ewidencjonowania w systemie ksiegowym, ale trzeba pamietac, ze bank przyjmuje wtedy na siebie ryzyko przyjecia falsyfikatu, wiec sykonywanie takiej operacji bez zadnej prowizji jest dla banku po prostu nieoplacalne.

MK

Data: 2009-02-26 21:31:57
Autor: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
Dnia Tue, 24 Feb 2009 10:01:56 +0100, Artur napisał(a):

chcąca rozmienić pieniądze jest klientem PKO BP, to może wpłacić na swój rachunek kwotę np. 100 zł w jednym banknocie, a za chwilę wypłacić ją na przykład w banknotach 20 zł i w ten sposób rozmienić pieniądze".

Ja przykładowo z bankomatów PKO BP zawsze wybieram kwote inną = 80 zł i
dostaję po 4x20

Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
http://foto.3mam.net/warsaw/ - galeria Węzeł komunikacyjny Młociny

Data: 2009-02-26 14:45:19
Autor: witek
Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

Ja przykładowo z bankomatów PKO BP zawsze wybieram kwote inną = 80 zł i
dostaję po 4x20

uważaj, żebyś kiedyś nie dostał 2 x po 40 zl.

Data: 2009-02-24 20:26:15
Autor: Edward Malinowy
bank nie rozmienia pieniędzy
"Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" news:go05g2$t49$1inews.gazeta.pl

Z racji misji ustawowej NBP nie pobiera od takich operacji
żadnych opłat.

Pytanie z innej beczki i całkiem serio - jak taka "misja" będzie wyglądała
po przyjęciu przez Polskę euro?
Coś na wzór "przedstawicielstwa" EBC w Polsce przecież powinno być (czy taką
funkcję będą pełniły obecne oddziały NBP?). Czy nadal będzie można
wymieniać/rozmieniać pieniądze w euro jak ma to miejsce obecnie w PLN?

bank nie rozmienia pieniędzy