Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   bebenek alu

bebenek alu

Data: 2009-08-07 11:03:23
Autor: Wojtek
bebenek alu
£ukasz Goran pisze:
Witam
    W ko³ach które posiadam jest piasta z bêbenkiem z aluminium. Dzi¶ zdj±³em kasete i widaæ na bêbenku delikatne "naciêcia". Kaseta ultegra wiêc wiêkszo¶æ koronek jest osadzonych pojedyñczo. Czy takie "zniszczenia" s± gro¼ne czy raczej normalne. Oczywi¶cie nie s± ona du¿e ale zauwa¿yæ siê daj±.

Witaj,
To normalna sprawa. Generalnie kiedy kupujesz takie piasty, ich producenci wymagaj± kaset na paj±ku...
W górskich piastach Hope (PRO 2) mo¿na dokupiæ bêbenek stalowy, to samo tyczy C. Kingów OIDP.

Nie znam kasety, która w ca³o¶ci by³a by na paj±ku.

--
Pozdrawiam,
Wojtek



Dodaj cz do pota odpowiadaj±c prywatnie

Data: 2009-08-07 11:07:05
Autor: PeJot
bebenek alu
Wojtek pisze:

Nie znam kasety, która w ca³o¶ci by³a by na paj±ku.

Bo to niewykonalne, chyba ¿eby przekonstruowaæ sprzêg³o, tak jak w Shimano Capreo.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzysta³em z Internetu, nie wiedzia³em, ¿e na ¶wiecie jest
tylu idiotów" Stanis³aw Lem

Data: 2009-08-07 09:57:20
Autor: Jan Srzednicki
bebenek alu
On 2009-08-07, PeJot wrote:
Wojtek pisze:

Nie znam kasety, która w całości była by na pająku.

Bo to niewykonalne, chyba żeby przekonstruować sprzęgło, tak jak w Shimano Capreo.

Do pająka jako takiego owszem, ale z pewnym powodzeniem można robić duże
ząbki na pająku, zaś małe zintegrować w jeden kawał metalu (lub
chociażby po dwie), co w zupełności załatwi sprawę.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-08-07 12:07:54
Autor: PeJot
bebenek alu
Jan Srzednicki pisze:

Nie znam kasety, która w całości była by na pająku.
Bo to niewykonalne, chyba żeby przekonstruować sprzęgło, tak jak w Shimano Capreo.

Do pająka jako takiego owszem, ale z pewnym powodzeniem można robić duże
ząbki na pająku, zaś małe zintegrować w jeden kawał metalu (lub
chociażby po dwie), co w zupełności załatwi sprawę.

Ale ciężkie będzie i rynek może odrzucić.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-07 10:12:53
Autor: Jan Srzednicki
bebenek alu
On 2009-08-07, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

Nie znam kasety, która w całości była by na pająku.
Bo to niewykonalne, chyba żeby przekonstruować sprzęgło, tak jak w Shimano Capreo.

Do pająka jako takiego owszem, ale z pewnym powodzeniem można robić duże
ząbki na pająku, zaś małe zintegrować w jeden kawał metalu (lub
chociażby po dwie), co w zupełności załatwi sprawę.

Ale ciężkie będzie i rynek może odrzucić.

Ciężko? W aktualnych kasetach górskich (i Shimano, i SRAM-a) najmniejsza
zębatka i tak ma wbudowaną podkładkę - zostałaby tylko kwestia
połączenia 3 i 4. Pewnie przy tym dałoby się więcej dziurium zrobić,
więc masowo miałoby szanse wyjść identycznie; natomiast koszty produkcji
mogłyby wzrosnąć.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-08-07 12:27:27
Autor: PeJot
bebenek alu
Jan Srzednicki pisze:

Do pająka jako takiego owszem, ale z pewnym powodzeniem można robić duże
ząbki na pająku, zaś małe zintegrować w jeden kawał metalu (lub
chociażby po dwie), co w zupełności załatwi sprawę.
Ale ciężkie będzie i rynek może odrzucić.

Ciężko? W aktualnych kasetach górskich (i Shimano, i SRAM-a) najmniejsza
zębatka i tak ma wbudowaną podkładkę - zostałaby tylko kwestia
połączenia 3 i 4.

A teraz wyobraź sobie technologię wykonania takiej podwójnej zębatki. Oczami wyobraźni widzę stertę wiórów spod tokarki i koszty z kosmosu.

Pewnie przy tym dałoby się więcej dziurium zrobić,
więc masowo miałoby szanse wyjść identycznie; natomiast koszty produkcji
mogłyby wzrosnąć.

Dziurium w takim detalu byłoby nieporęczne do wykonania a przez to drogie.

Chyba żeby inaczej. Nie pakować się w całe zespoły _kilku_ zębatek, ale _każdą_pojedynczą zębatki zrobić z własnym dystansem, to dosyć istotnie powiększy powierzchnię zasprzęglenia wieloklina na obudowie bębna. Znowu kłania się toczenie, czyli tanio nie będzie. Dziurium w dystansach powinno zredukować wagę, ale chyba i tak chyba będzie toto cięższe niż obecnie rozwiązania.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-07 10:52:54
Autor: Jan Srzednicki
bebenek alu
On 2009-08-07, PeJot wrote:
Jan Srzednicki pisze:

Do pająka jako takiego owszem, ale z pewnym powodzeniem można robić duże
ząbki na pająku, zaś małe zintegrować w jeden kawał metalu (lub
chociażby po dwie), co w zupełności załatwi sprawę.
Ale ciężkie będzie i rynek może odrzucić.

Ciężko? W aktualnych kasetach górskich (i Shimano, i SRAM-a) najmniejsza
zębatka i tak ma wbudowaną podkładkę - zostałaby tylko kwestia
połączenia 3 i 4.

A teraz wyobraź sobie technologię wykonania takiej podwójnej zębatki. Oczami wyobraźni widzę stertę wiórów spod tokarki i koszty z kosmosu.

Słynna już zębatka SRAM XX (piersza 10-tka MTB) jest _cała_ wykonana na
tokarce, z wyjątkiem największej zębatki. Kosztuje dużo - ponad 200
euro, ale przecież najwyższe kasety Shimano czy SRAM-a też wcale tanie
nie sÄ…. Dodatkowy koszt (dajmy na to +30% ceny), obtrÄ…bienie tego
marketingowo i voila! ;)

Pewnie przy tym dałoby się więcej dziurium zrobić,
więc masowo miałoby szanse wyjść identycznie; natomiast koszty produkcji
mogłyby wzrosnąć.

Dziurium w takim detalu byłoby nieporęczne do wykonania a przez to drogie.

Nawet proste okrągłe nawierty po bokach/od wewnątrz? Przecież i tak
koronki mają masę takich dziurek. A skoro to już siedzi na tokarce, to
możnaby porobić ładne ożebrowanie lekko kierunkowe (szara zębatka):

http://42.pl/u/1IVC

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-08-07 12:58:58
Autor: Mariusz Kruk
bebenek alu
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
http://42.pl/u/1IVC

Swoj± drog±, "trzy wykonane ze scandium" - co za kretyn to pisa³?

--
  Kruk@ -\                   | Sorry, but I'm not programmed to handle this
          }-> epsilon.eu.org | case; I'll just pretend that you didn't  ask
http:// -/                   | for it.(TeX)
                             |

Data: 2009-08-07 11:02:51
Autor: Jan Srzednicki
bebenek alu
On 2009-08-07, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
http://42.pl/u/1IVC

Swoją drogą, "trzy wykonane ze scandium" - co za kretyn to pisał?

Marketoidy. Całkiem popularne jest nazywanie stopu Al z domieszką Sc po
prostu "scandium". Coś jak "alloy" oznaczające stop aluminium, również
bardzo powszechne. ;)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-08-07 13:07:16
Autor: Mariusz Kruk
bebenek alu
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
http://42.pl/u/1IVC
Swoj± drog±, "trzy wykonane ze scandium" - co za kretyn to pisa³?
Marketoidy. Ca³kiem popularne jest nazywanie stopu Al z domieszk± Sc po
prostu "scandium". Co¶ jak "alloy" oznaczaj±ce stop aluminium, równie¿
bardzo powszechne. ;)

Tak, w³a¶nie zauwa¿y³em, swoj± drog±, ¿e nie do¶æ, ¿e marketoidy z KCNC
nazwa³y stop ze ¶ladow± domieszk± skandu skandem w³a¶nie (swoj± drog±,
ciekawe, ¿e nikt siê przy stalowych czê¶ciach nie chwali, ¿e s±
karbonowe ;->), to jeszcze kto¶ przepisuj±cy to na polski nie zada³
sobie trudu sprawdzenia w s³owniku. O tempora! O mores! O k.*wa!

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- / I am DirtyHarry of Borg. Go ahead and resist
|  Kruk@epsilon.eu.org   | us, punk. Make our day.
| http://epsilon.eu.org/ | /-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2009-08-07 11:11:02
Autor: Jan Srzednicki
bebenek alu
On 2009-08-07, Mariusz Kruk wrote:
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
http://42.pl/u/1IVC
Swoją drogą, "trzy wykonane ze scandium" - co za kretyn to pisał?
Marketoidy. Całkiem popularne jest nazywanie stopu Al z domieszką Sc po
prostu "scandium". Coś jak "alloy" oznaczające stop aluminium, również
bardzo powszechne. ;)

Tak, właśnie zauważyłem, swoją drogą, że nie dość, że marketoidy z KCNC
nazwały stop ze śladową domieszką skandu skandem właśnie (swoją drogą,
ciekawe, że nikt się przy stalowych częściach nie chwali, że są
karbonowe ;->), to jeszcze ktoś przepisujący to na polski nie zadał
sobie trudu sprawdzenia w słowniku. O tempora! O mores! O k.*wa!

I tak nic nie przebije Schwalbe USA, które chwaliło się, że w ich nowych
oponach kolcowanych stosujÄ… trzpienie z "tungsten carbide", podczas gdy
poprzednio były z "wolfram carbide" (mogło być na odwrót, głowy nie
dam). I że jakie to te nowe nie są lepsiejsze.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-08-07 13:13:37
Autor: Mariusz Kruk
bebenek alu
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Jan Srzednicki"
I tak nic nie przebije Schwalbe USA, które chwali³o siê, ¿e w ich nowych
oponach kolcowanych stosuj± trzpienie z "tungsten carbide", podczas gdy
poprzednio by³y z "wolfram carbide" (mog³o byæ na odwrót, g³owy nie
dam). I ¿e jakie to te nowe nie s± lepsiejsze.

Czy¶cisz mi monitor ;-)

--
[-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ] I  am  Yoda  of  Borg.   Futile is Resistan-
[  Kruk@epsilon.eu.org   ] ce...Assimilate you, I will...
[ http://epsilon.eu.org/ ] [-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- ]

Data: 2009-08-07 13:10:54
Autor: PeJot
bebenek alu
Jan Srzednicki pisze:

A teraz wyobraź sobie technologię wykonania takiej podwójnej zębatki. Oczami wyobraźni widzę stertę wiórów spod tokarki i koszty z kosmosu.

Słynna już zębatka SRAM XX (piersza 10-tka MTB) jest _cała_ wykonana na
tokarce, z wyjątkiem największej zębatki. Kosztuje dużo - ponad 200
euro, ale przecież najwyższe kasety Shimano czy SRAM-a też wcale tanie
nie sÄ…. Dodatkowy koszt (dajmy na to +30% ceny), obtrÄ…bienie tego
marketingowo i voila! ;)

Nie ma rzeczy niemożliwych, są tylko nieopłacalne. Zysk takich firm jak Shimano pochodzi z masówki, najwyższe grupy są robione z marnym zyskiem. Wprowadzanie innowacji, które nie mają żadnego technicznego uzasadnienia w niższych grupach to generowanie zbędnych kosztów. Bo poza aluminiowym pałąkiem w najwyższych grupach reszta kasety z grubsza wygląda tak samo, co najwyżej tolerancje wymiarów ciaśniejsze.

Pewnie przy tym dałoby się więcej dziurium zrobić,
więc masowo miałoby szanse wyjść identycznie; natomiast koszty produkcji
mogłyby wzrosnąć.
Dziurium w takim detalu byłoby nieporęczne do wykonania a przez to drogie.

Nawet proste okrągłe nawierty po bokach/od wewnątrz?

Koszty, koszty, koszty...Ostatecznie producentowi nie zależy, żeby było zdrowo dla aluminiowego sprzęgła, tylko żeby tanie i lekkie było. Tu widzę prosty sposób na generowanie zysku w postaci zmuszenia użytkownika do stosowania w piastach z aluminiowym sprzęgłem wybranych ( czyli najdroższych ) kaset tego samego producenta pod rygorem utraty gwarancji.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-08-07 12:31:28
Autor: Wojtek
bebenek alu

Otóż to. W dzisiejszym świecie wszytko ma być "tanio", "kolorowo", "ładnie", "dobrze" i jeszcze "niezawodnie"...
Niestety, w tym przypadku albo tanio (jedno piznięcie prasy) albo nie tanio.
Nie oglądałem kaset egzotycznych, może tam udało by się znaleźć szerokie podstawy? Ja bazuję tylko na shimano


--
Pozdrawiam,
Wojtek



Dodaj cz do pota odpowiadajÄ…c prywatnie

Data: 2009-08-07 12:36:05
Autor: PeJot
bebenek alu
Wojtek pisze:

Otóż to. W dzisiejszym świecie wszytko ma być "tanio", "kolorowo", "ładnie", "dobrze" i jeszcze "niezawodnie"...

W okresie gwarancji.

Niestety, w tym przypadku albo tanio (jedno piznięcie prasy) albo nie tanio.

Bo toczone. Ale to by zdrowe było dla aluminiowych sprzęgieł.

Nie oglądałem kaset egzotycznych, może tam udało by się znaleźć szerokie podstawy? Ja bazuję tylko na shimano

A ja nie jestem bogatym amatorem :)

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

bebenek alu

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona