[tech] bębenki Shimano

Data: 2009-10-12 13:07:19
Autor: MaciekS
[tech] bębenki Shimano
Witam
Tak trochę z nudów zająłem się wymianą bębenka w jednej z piast i zrodziło mi się kilka problemów. Być moze ktoś zechce mi na nie odpowiedzieć.
1. Jak szybko i łatwo odkręcić bębenek kluczem imbusowym z piasty nie wplecionej w koło?
2. Czym róznią się bębenki poszczególnych grup (pewnie uszczelnieniem i trwałością, ale oficjalnych danych brak) i czy można je bezkarnie zamieniać?
3. Może ktoś posiada jakieś rysunki z przekrojami wewnętrznymi różnych bębenków i chciałby się nimi podzielić. Jakos nic w sieci nie wyguglałem.

--
Pozdrawiam, MaciekS, Wro

Data: 2009-10-12 08:53:35
Autor: kruk
bębenki Shimano
On 12 Paź, 13:07, "MaciekS" <k...@poczta.onet.pl> wrote:
1. Jak szybko i łatwo odkręcić bębenek kluczem imbusowym z piasty nie
wplecionej w koło?
Nie robiłem tego ale powinno się udać w ten sposób:
załóż kasetę na bębenek (bez dokręcania pierścienia-powinno się udać)
zablokuj bacikiem kasetę i wtedy odkręć imbusem bębenek

Data: 2009-10-12 23:15:54
Autor: kosik
bębenki Shimano

Użytkownik "kruk" <wfsgsd@jadamspam.pl> napisał w wiadomości news:87d5f6cd-7c78-4022-a7d6-f0f7451445d8m38g2000yqd.googlegroups.com...
Nie robiłem tego ale powinno się udać w ten sposób:
załóż kasetę na bębenek (bez dokręcania pierścienia-powinno się udać)
zablokuj bacikiem kasetę i wtedy odkręć imbusem bębenek

A teraz sobie to przeczytaj ze trzy razy i jeszcze raz sie zastanów :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2009-10-12 23:30:29
Autor: Rzaq
bębenki Shimano

Użytkownik "kosik"  napisał w wiadomości

[...]

Bębenek Shimano odkręca się od strony bębenka więc na chłopski rozum powinno sie udać, natomiast w ten sposób nie przykręcisz mocno bębenka ponieważ piasta będzie miała możliwość obracania się w prawo.

--
Rzaq

Data: 2009-10-13 00:00:05
Autor: kosik
bębenki Shimano

Użytkownik "Rzaq" <rzaq@malpa.krowa.org> napisał w wiadomości news:hb075j$969$1achot.icm.edu.pl...
Bębenek Shimano odkręca się od strony bębenka więc na chłopski rozum powinno sie udać, natomiast w ten sposób nie przykręcisz mocno bębenka ponieważ piasta będzie miała możliwość obracania się w prawo.

Faktycznie jest to do zrobienia. Moje myślenie wzięło się stąd, że zawsze rozkręcałem zepsute bębenki, w których nie trzymały zapadki :)

Pozdrawiam
kosik

Data: 2009-10-12 09:12:21
Autor: kruk
bębenki Shimano
On 12 Paź, 13:07, "MaciekS" <k...@poczta.onet.pl> wrote:
1. Jak szybko i łatwo odkręcić bębenek kluczem imbusowym z piasty nie
wplecionej w koło?
jeśli nie popełniłem jakiegoś błędu myślowego to powinno się udać w
ten sposób:
piastę w imadło albo między nogi w razie braku imadła, na bębenek
zakładasz kasetę (raczej nie musisz jej dokręcać),następnie kasetę
blokujesz bacikiem i jednocześnie drugą ręką odkręcasz bębenek imbusem

Data: 2009-10-12 13:23:01
Autor: PeJot
[tech] bębenki Shimano
MaciekS pisze:
[...]

W amatorskich warunkach nie da się tego zrobić. Najprościej zapleść koło, choćby jedną stronę i naciągnąć lekko ale równo szprychy.

2. Czym róznią się bębenki poszczególnych grup (pewnie uszczelnieniem i trwałością, ale oficjalnych danych brak) i czy można je bezkarnie zamieniać?

W zasadzie konstrukcyjnie to to samo, ale obserwuje się różnice w pracy, co zapewne wynika z tolerancji wymiarowych części. Sprzęgła niższych grup mają większe luzy, a i kasety na nich lubią "pływać". Być może też są jakieś różnice w twardości powierzchni łożysk.

3. Może ktoś posiada jakieś rysunki z przekrojami wewnętrznymi różnych bębenków i chciałby się nimi podzielić. Jakos nic w sieci nie wyguglałem.

Shimano się tym nie chwali, ale to jest proste jak przysłowiowy metr drutu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2009-10-12 17:41:02
Autor: Adrian S.
[tech] bębenki Shimano
MaciekS wrote:

[...]

 możesz spróbować złapać w imadło, ale przez grube gumowe podkładki. To jest
trochę łatwiejsze jak piasta ma mocowanie do tarczy na 6 śrub (można łapać
za mocowanie, albo w jakimś kawałku metalowego płaskownika wywiercić ze 2-3
otwory zgodne z rozstawem śrub, przykręcić i za ten płaskownik złapać
szczękami imadła. Nie testowałem powyższych pomysłów (nie musiałem).

--
Adrian S. the Lajt Rider

[tech] bębenki Shimano