bios sam zmienia kolejność startową dyskó w

Data: 2010-09-24 11:09:08
Autor: robot
bios sam zmienia kolejność startową dyskó w
Dzień dobry.
Mam w kompie 2 dyski twarde sata samsnung.
Na jednym z nich jest system windows 7.
Mniej więcej co drugie odpalanie kompa bios
bezczelnie zmienia mi kolejność startową dysków
i próbuje startować system z dysku na którym go nie ma.
Wtedy zmieniam w bisie ręcznie tak, żeby startował
z tego dysku co trzeba no i system siÄ™ odpala.
ale potem znowu se zmienia i czynność trzeba powtórzyć.
Czy to jest normalne? Co z tym zrobić?
Aha, dodam ĹĽe inne ustawienia biosu nie ulegajÄ… zmianie
samoczynnie. Tylko ta kolejność startowa.

Data: 2010-09-24 12:03:51
Autor: OMSON
robot pisze:

Aha, dodam ĹĽe inne ustawienia biosu nie ulegajÄ… zmianie
samoczynnie. Tylko ta kolejność startowa.

Podepnij dysk z OSem pod gniazdo SATA_0 - BIOS raczej domyślnie bedzie przestawiać na nie właśnie kolejność. Normalne to nie jest i kojarzy mi sie, ze słabą baterią podtrzymującą BIOS, z drugiej strony skoro tylko ta jedna opcja ulega zmianie to raczej odpada. Tak czy siak, na wszelki zrobiłbym upgrade do najnowszej wersji i wymienił jednak baterie (to sa grosze).

Pzdr, OMSON

Data: 2010-09-24 12:14:16
Autor: robot
W dniu 2010-09-24 12:03, OMSON pisze:

Podepnij dysk z OSem pod gniazdo SATA_0 - BIOS raczej domyślnie bedzie przestawiać na nie właśnie kolejność.

No, to może być dobry trop, bo właśnie dysk bez systemu jest podpięty do SATA0.

Dzięki

Data: 2010-09-24 12:25:18
Autor: OMSON
robot pisze:

No, to może być dobry trop, bo właśnie dysk bez systemu jest podpięty do SATA0.

To może być takie łopatologiczne rozwiązanie ale normalnie tak nie powinno sie dziać. :)

Pzdr, OMSON

Data: 2010-09-24 12:22:54
Autor: ikov
[...]

Ja stawiałbym na baterię która nie podtrzymuje ustawień BIOSu, wtedy faktycznie może brać dyski po kolei. W dyskach IDE ustawiało się zworki na master/slave i nic się nie gubiło :)

Data: 2010-09-24 12:45:36
Autor: robot
W dniu 2010-09-24 12:22, ikov pisze:

Ja stawiałbym na baterię która nie podtrzymuje ustawień BIOSu, wtedy faktycznie może brać dyski po kolei. W dyskach IDE ustawiało się zworki na master/slave i nic się nie gubiło :)

Jeżeli przepięcie dysku nie pomoże, to sprawdzi się i bateryjke.
Ale to dopiero jak zwrĂłcÄ™ z pracy.

Dzięki

Data: 2010-09-24 17:57:37
Autor: Jacek Kalinski
W artykule <4c9c8150$0$22811$65785112@news.neostrada.pl>, robot napisał(a):

[...]

Ale to dopiero jak zwrócę z pracy.

To ja jeszcze dorzucę inn± możliw± przyczynę, z któr± sam się spotkałem.
Je¶li dysk zgłaszał się zbyt szybko, bez ustawienia statusu gotowo¶ci,
wówczas detekcja dysku przechodziła poprawnie, ale przy próbie uruchomienia z niego systemu, BIOS stwierdzał, że urz±dzenie nie jest
jeszcze gotowe i ignorowało je (szukało następnego urz±dzenia).
W BIOSie zmieniłem wówczas opcję opóĽnienia oczekiwania na dysk (zwiększyłem czas oczekiwania) - od tej pory skuteczno¶ć 100%.
Ale to było ze starszym dyskiem i starsz± płyt± główn± - w nowszych
płytach nie widziałem już takiej opcji.

Jacek

Data: 2010-09-24 14:01:36
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
bios sam zmienia kolejno¶ć startow± dy sków
Dnia 2010-09-24, o godz. 12:25:18
OMSON <omson@o-dwa.pl> napisał(a):

robot pisze:

> No, to może być dobry trop, bo wła¶nie dysk bez systemu jest
> podpięty do SATA0.
> To może być takie łopatologiczne rozwi±zanie ale normalnie tak nie powinno sie dziać. :)

Chyba że to serwerowa płyt Tyana chyba który¶ z Tempestów - tak koło 4
lat ma. Po odł±czeniu i podł±czeniu dysków (te same i tak samo) próbuje
startować z każdego innego niż ten który ustawiony jest w BIOS-ie.
Trzeba wej¶c ręcznie do BIOS-u, zresetować ustawienia i ustawić od
nowa. Objaw na 3 egzemplarzach identyczny. Najnowszy BIOS nei pomaga.
Przyj±łem że ten typ tak ma a na tyle rzadko mam potrezbe odłaczania
dysków że mi to nie przeszkadza. ;-)

Zdrówko

Data: 2010-09-24 14:13:37
Autor: robot
[...]

O, akurat mam jeden komputer na płycie tyana, ale to nie w nim
się ten bios przestawia :)

Data: 2010-09-24 23:00:56
Autor: maX

Użytkownik "robot" <"robot[adres-falszywy]"@onet.pl> napisał w wiadomości news:4c9c6ab6$0$20991$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Czy ten drugi dysk jest ustawiony w biosie jako drugi w kolejce bootowanych napędów? Bo jesli tak to wyłącz go z tej kolejki, tak żeby jedym napędem z którego może bootowac komp był pierwszy dysk. Wtedy, jak znów komp strzeli focha, to nie mając na liście bootowanych napędów drugiego dysku będzie raczej musiał zastartować z pierwszego.
A jesli to nie pomoże, to całkiem wyłącz w biosie wykrywanie drugiego dysku, wtedy komp będzie musiał zabootować z pierwszego (bo o istnieniu drugiego nawet nie będzie wiedział skoro jego autodetekcja będzie wyłączona), a windows sam sobie znajdzie drugi dysk.

bios sam zmienia kolejność startową dyskó w