"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?

Data: 2011-03-21 10:47:18
Autor: jeo stancey
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
2 miesiące temu kupiłem nowy HD do laptopa i zaczynają się dziwne
objawy. Otóz najpierw nieoczekiwanie zawiesił się Windows XP -
bluescreen z info o sprzęcie. Potem nic nie chciało zastartować
(komputer dual-boot). Wyjąłem HD i włożyłem poprzedni a ten
podłączyłem przez kieszeń usb - w ten sposób zaczęło działać. Tak więc
włożyłem znów ten nowy HDD i po zastartowaniu XP (bardzo jakoś powoli
na początku) zapuściłem HD-Tune i tam "Error Scan". Po wykonaniu tego
półtoragodzinnego skanowania w zakładce "Health" są takie dane:
HD Tune: SAMSUNG HM160HC Health

ID                               Current  Worst    ThresholdData
Status
(01) Raw Read Error Rate         100      100      51       1
Ok
(03) Spin Up Time                252      252      25       2062
Ok
(04) Start/Stop Count            100      100      0        13
Ok
(05) Reallocated Sector Count    88       88       10       113
Ok
(07) Seek Error Rate             252      252      51       0
Ok
(08) Seek Time Performance       252      252      15       0
Ok
(09) Power On Hours Count        252      252      0        1
Ok
(0A) Spin Retry Count            252      252      51       0
Ok
(0C) Power Cycle Count           100      100      0        11
Ok
(BF) G-sense Error Rate          252      252      0        0
Ok
(C0) Power Off Retract Count     100      100      0        9
Ok
(C2) Temperature                 97       91       0        1507375
Ok
(C3) Hardware ECC Recovered      100      100      0        2
Ok
(C4) Reallocated Event Count     252      252      0        0
Ok
(C5) Current Pending Sector      100      100      0        1
Ok
(C6) Offline Uncorrectable       252      252      0        0
Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count   200      200      0        174
Ok
(C8) Write Error Rate            100      100      0        0
Ok
(C9) TA Counter Detected         252      252      0        0
Ok
(DF) Load/Unload Retry Count     252      252      0        0
Ok
(E1) Load/Unload Cycle Count     100      100      0        91
Ok

Power On Time         : 1
Health Status         : Ok

PYTANIE: Teraz na razie wszytko chodzi normalnie - ALE czy to jest
STABILNA sytuacja? Co robić?

Data: 2011-03-21 21:39:20
Autor: Tomasz Jasiński
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 21 Mar 2011 10:47:18 -0700 (PDT)  doszła do mnie wiadomość
<18e61f8c-60c5-4293-b9a6-376ba8e1ff2d@dr5g2000vbb.googlegroups.com>  od jeo stancey <jeostancey@gmail.com>  :
HD Tune: SAMSUNG HM160HC Health

(05) Reallocated Sector Count    88       88       10       113
Ok

To już sporawo.

(09) Power On Hours Count        252      252      0        1
Ok

Pracował tylko godzinę, czy może smart mu się wyzerował?

(C7) Ultra DMA CRC Error Count   200      200      0        174
Ok

Sporawo, coś z interfejsem SATA(błędy transmisji).

PYTANIE: Teraz na razie wszytko chodzi normalnie - ALE czy to jest
STABILNA sytuacja? Co robić?

Ja bym go potestował (np kilka zerowań) i sprawdził, czy te parametry
nie rosną, jeśli rosną, to dysk nie popracuje zbyt długo.
Nie trzymaj na tym dysku nic cennego.

Zainstaluj sobie jakiś program do monitorowania smart online, np Smart
Vision 4.1 lub Crystaldiskinfo  4 beta.

Data: 2011-03-22 05:43:16
Autor: pioruns
Dnia Mon, 21 Mar 2011 10:47:18 -0700, jeo stancey napisał(a):

[...]

Oddaj do gwarancji, wymienią Ci go od ręki, jak im pokażesz te dane ze SMARTa, ze 113 sektorami przealokowanymi. Nie musisz nic skanować i naprawiać na własną rękę, to już problem sprzedawcy.
Ja tak miałem z nowym dyskiem SATA, w pierwszy dzień miałem 7 sektorów, za parę dni 21, przy okazji system mi padł przez któryś z tych sektorów. Wymienili mi na gwarancji od razu, door-to-door.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-22 06:02:57
Autor: jeo stancey
On 22 Mar, 06:43, pioruns <cvbe...@b2.cy> wrote:
> [...]

Oddaj do gwarancji, wymienią Ci go od ręki, jak im pokażesz te dane ze
SMARTa, ze 113 sektorami przealokowanymi. Nie musisz nic skanować i

Ale czy "sektory" kwalifikują się do gwarancji? To znaczy czy nie
padły one na skutek wstrząsu, co mogłoby zostać zakwalifikowane jako
"wina użytkownika"? Pytam tak ogólnie, jakoś nie przypominam sobie
żebym stuknął tym laptopem gdzieś ale uprzedzam ewentualne "argumenty"
serwisu gwarancyjnego... A i tak stuknięcie dyskiem mogło mieć miejsce
wcześniej - jeszcze u sprzedawcy itp.

Aha, i jeszcze chcę zapytać jak PRZECHOWAĆ zawartość dysku gdzieś
indziej, do czasu doczekania się na nowy? To znaczy wiem mniej więcej
jak ale proszę o sposób SZYBKI i przyjemny w miarę... Tam jak
wspomniałem są 2 systemy operacyjne, w tym linuks, co daje w sumie
kilka dobrych partyji o rozmaitych systemach plików...

Data: 2011-03-22 06:06:10
Autor: jeo stancey
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
A propos, co oznacza ten parametr SMART:
(BF) G-sense Error Rate          252      252      0        0

i czy gdzieś w SMART są zebrane dane na temat "historii wstrząsowej"
dysku? (To tak aby mieć argument w przypadku posądzenia przez serwis
gwarancyjny)

Data: 2011-03-22 14:39:09
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-22 06:43, pioruns wrote:
[...]

Sektory przeallokowane nie są podstawą do wymiany gwarancyjnej. Sprzedawca/producent może wymienić sprzęt ale nie musi! Bardzo często bywa, iż dysk nazbiera w ciągu pierwszego miesiąca z kilkanascie bad'ow, a przez nastepny rok zachowuje się stabilnie.

Reallokowane sektory nie są widoczne dla systemu operacyjnego (wprost), są one sprawne. Jeżeli pada system operacyjny przez uszkodzone sektory, to to nie są reallokowane sektory. Reallokowany sektor dziala prawidłowo (daje się odczytać i zapisać)

Co robic gdy cos takiego zaczyna sie pojawiac? Niezaleznie czy zaczyna czy nie - *zawsze naleĹźy miec pelne backupy* najwazniejszych danych (np. ghost), wtedy nie ma ĹťADNYCH problemĂłw.

Data: 2011-03-22 15:46:04
Autor: pioruns

Autor napisał:
[...]

Wydaje mi się, że to powyżej jest podstawą do wymiany albo chociaż naprawy przez sprzedawcę. Wadliwy komponent uniemożliwia korzystanie z komputera.
Ja tak właśnie oddałem i mi przyjęli.
Powiedz to sprzedawcy, że Ci Windows się zawiesza, bluescreeny, nawet do startu w dual-boot nie chce dojść. Plus mu przedstaw dane SMART, że coś się dzieje. Powinni przyjąć, mnie się udało. Spróbuj chociaż.

Reallokowane sektory nie są widoczne dla systemu operacyjnego (wprost), są one sprawne. JeĹźeli pada system operacyjny przez uszkodzone sektory, to to nie są reallokowane sektory. Reallokowany sektor dziala  prawidłowo (daje się odczytać i zapisać)

Jakby się nie nazywały te sektory, to dysk nie nadaje się do gwarancji i trzeba atakować sprzedawcę. Gdyby wszystkie sektory zostały bezpiecznie oznaczone i przealokowane, to autor nie miałby problemów z uruchomieniem systemu.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2011-03-22 10:24:11
Autor: jeo stancey
On 22 Mar, 16:46, pioruns <cvbe...@b2.cy> wrote:
> [...]

> to to nie są reallokowane sektory. Reallokowany sektor dziala
> prawidłowo (daje się odczytać i zapisać)

To widzę, że tu muszę wyjaśnić nieco dokładniej. Taka sytuacja miała
miejsce DWUkrotnie (nie chciałem zaciemniać i się rozpisywać).
Za każdym razem prawie identycznie. NAGLE - zawieszenie się Windows a
przy próbie ruszania myszą itp. BLUE SCREEN!
Po tym każdorazowo dysk się NIE NADAWAŁ do użytku, przy boot
wyskakiwał konsolowy dosowy komunikat "błąd odczytu dysku". Po paru
dniach jednak (nie wiem co pomogło?) dysk zaczynał funkcjonowanie
ponownie. I wtedy włączałem HD-Tune żeby zobaczyć odczyt SMART.
Pojawiła się info o realokowanych sektorach, za pierwszym razem było
ich 100, a za drugim 113.
Jeszcze dodam, że to zawieszenie za DRUGIM razem wystąpiło właśnie
podczas skanowania przez HD-Tune.

Aha, i jeszcze PO drugim razie chciałem zrobić back-up całej partycji
z Windows i wtedy wystąpiła info o tym, że system plików jest
uszkodzony i trzeba zapuścić chkdsk.exe

SUMMA SUMARUM - dysk PO MOICH ZABIEGACH "jakoś" przywrócił się do
funkcjonowania ALE skoro były JUŻ 2 awarie to boję się, że ta sytuacja
NIE jest stabilna.
I TO chcę przedstawić serwisowi gwarancyjnemu.

Ja naprawdę wolałbym unikać chodzenia do gwarancji bo teraz
przekopiowywanie całego dysku na nowy to MNÓSTWO ROBOTY i KŁOPOTU.

I boję się ich odpowiedzi, że JEST OK "bo dysk chodzi". (Tia, aż do
czasu kolejnej (NIE)SPODZIEWANEJ awarii...)
JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ PRZED TAKĄ ICH ODPOWIEDZIĄ?

Data: 2011-03-22 17:43:19
Autor: Irokez

Autor napisał:
[...]

Miałem podobnie z dokładnie tym samym dyskiem. Tylko że przed oddaniem na gwarancję należało użyć samsungowego softu a nie HD Tune.
Ten stwierdził że jest jednak coś nieteges i że dysk oddać do serwisu.
Dostałem nowy.  Co ciekawe 2 lata starsza data produkcji, ale gwarancja od nowa 3 lata widziana na podstawie numeru seryjnego.

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2011-03-22 09:48:11
Autor: jeo stancey
On 22 Mar, 17:43, "Irokez" <nie....@email.pl> wrote:
Użytkownik "pioruns" <cvbe...@b2.cy> napisał w wiadomościnews:imag7s$mee$1news.onet.pl...

> [...]

Miałem podobnie z dokładnie tym samym dyskiem. Tylko że przed oddaniem na
gwarancję należało użyć samsungowego softu a nie HD Tune.

A jaki to jest soft i SKĄD go wziąć?
I jak go można było odpalić skoro NIC nie chciało chodzić?
Dopiero po 2-3 dniach, po wieeelu próbach, wyjęciu i włożeniu z
powrotem, ten dysk zaczął jako-tako funkcjonować i wtedy go
przeskanowałem przy pomocy HD-Tune.
Swoją drogą to ciekawe dlaczego WTEDY nie chciał działać a po paru
dniach "doszedł do siebie"?

Data: 2011-03-22 20:56:17
Autor: Irokez
Użytkownik "jeo stancey" <jeostancey@gmail.com> napisał w wiadomości news:5ffa0bea-101f-4b9e-862f-fc609a4a9c7dz27g2000prz.googlegroups.com...
A jaki to jest soft i SKĄD go wziąć?

http://www.telmark.waw.pl/index.php?id=9
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/warranty.html
i program Samsung Diagnostic (SHDiag)

I jak go można było odpalić skoro NIC nie chciało chodzić?

normalnie... z innego kompa gdzie wpięty ten dysk jest , albo w laptopie z płyty CD z dystrybucjhą jakąś freedos, itp, itd

--
Irokez

Data: 2011-03-22 13:29:54
Autor: jeo stancey
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
ok, już sćiągnąłem z Centrum Pobierania na samsung.com obraz
ESTOOL301v.iso do wypalenia CD i przeprowadziłem test za pomocą tego
programu ESTOOL.exe

Oto wynik:

READ SURFACE SCAN : Testing ...
  Error : LBA 100xxxxx
Service Code => AJ36 : Bad Sector

(*znaczki xxxxx postawiłem zamiast konkretnych cyfr)

PYTANIE: CZY TO SIĘ KWALIFIKUJE DO GWARANCJI?

Data: 2011-03-23 09:39:00
Autor: Irokez
Użytkownik "jeo stancey" <jeostancey@gmail.com> napisał w wiadomości news:289932e8-b6d2-4e96-9d8d-ccec443de2c8l2g2000prg.googlegroups.com...
[...]

Mój zachowywał się identycznie, sypało badami, SHDiag wywalił pełno błedów powierzchni.
MHDD raz naprawiałem aby niby pomarkował bo może przypadek ale po miesiącu znowu to samo.
Nawet się nie zastanawiaj, dokładny opis do paczki co się dzieje dodaj plus wyniki testu tym programem diagnostycznym (pewnie masz więcej tych sektorów, ja klepnełem mniej/więcej jaki zakres)

Jak nie masz dowodu zakupu/gwarancji ze sklepu gdzie moizesz oddać, to wejdz na strone jaka podałem i postępuj zgodnie z tym co tam pisze.
Wysyłka kurierem musi być, ja wysyłałem przez tani-kurier za 19,99zł

Pozdrawiam.

--
Irokez

Data: 2011-03-23 07:03:01
Autor: jeo stancey
On 23 Mar, 09:39, "Irokez" <nie....@email.pl> wrote:
programu ESTOOL.exe
Oto wynik:

...>> READ SURFACE SCAN : Testing ...
  Error : LBA 100xxxxx
Service Code => AJ36 : Bad Sector

(*znaczki xxxxx postawi em zamiast konkretnych cyfr)

PYTANIE: CZY TO SI KWALIFIKUJE DO GWARANCJI?

M j zachowywa si identycznie, sypa o badami, SHDiag wywali pe no b ed w
powierzchni.
MHDD raz naprawia em aby niby pomarkowa bo mo e przypadek ale po miesi cu
znowu to samo.

Tak, to dziwne, że tylko JEDEN błędny sektor? To dlaczego dysk się
"wywalał" DWUKROTNIE? A może to dlatego, że te błędne sektory
zostawały szybko realokowane i stało się "cacy" aż do... kolejnego
wywalenia się dysku - czyli pojawienia się kolejnych uszkodzonych
sektorów?
Tych realokowanych sektorów chyba może być ograniczona ilość - a potem
już sektory uszkodzone pozostają WIDOCZNE jako BŁĘDNE - czy tak?

I mam jeszcze pytanie, DLACZEGO po awarii dysk przez 2-3 dni nie
nadawał się W OGÓLE do użytku a po tym czasie (i po paru próbach
skorzystania z niego) wreszcie zaczął "wracać do siebie"? Czy to
chodzi o to, że w tym czasie elektronika dysku REALOKOWAŁA te
uszkodzone sektory?

A może w tym wypadku to NIE SEKTORY lecz ELEKTRONIKA dysku ulega
awarii i podaje błędne dane na temat sektorów?
PYTANIE: czy takie zachowanie elektroniki mógł wywołać np. jakiś
wredny WIRUS?

Nawet si nie zastanawiaj, dok adny opis do paczki co si dzieje dodaj plus
wyniki testu tym programem diagnostycznym (pewnie masz wi cej tych sektor w,
ja klepne em mniej/wi cej jaki zakres)

Prosiłbym o wskazówki praktyczne, JAK zapakować ten dysk (w sklepie
dostałem go w takiej folii antystatycznej i to wszystko - a tu trzeba
jeszcze dodatkowo zabezpieczyć na okoliczność transportu pocztą) i
JAKI opis, w jakiej formie?

Jak nie masz dowodu zakupu/gwarancji ze sklepu gdzie moizesz odda , to wejdz
na strone jaka poda em i post puj zgodnie z tym co tam pisze.
Wysy ka kurierem musi by , ja wysy a em przez tani-kurier za 19,99z

Tak, właśnie MAM! To jak lepiej: przekazać do sklepu czy wysłać
pocztą? Ta opcja ze sklepem przynjmniej nic nie kosztuje, a już dosyć
mam różnych bezsensownych wydatków co chwila...
ALE z drugiej strony ważniejsze jest JAK SZYBCIEJ?

Data: 2011-03-23 15:33:12
Autor: Rafał Łukawski
On 2011-03-23 15:03, jeo stancey wrote:
[...]

sektorĂłw?

Reallokowane sektory nie są widoczne dla dysku. Uszkodzone sektory stają się reallokowanymi gdy oprogramowanie jest je w stanie odczytać, jeżeli nie - system operacyjny dostaje błąd. Oczywiście dokładne działanie F/W jest znacznie bardziej skomplikowane

Tych realokowanych sektorów chyba może być ograniczona ilość - a potem
już sektory uszkodzone pozostają WIDOCZNE jako BŁĘDNE - czy tak?

Sektory reallokowane są to uszkodzone sektory przemapowane w inny obszar dysku, innymi słowy dysk nie ponawia prób fizycznego odczytania uszkodzonych sektorów po reallokacji.

I mam jeszcze pytanie, DLACZEGO po awarii dysk przez 2-3 dni nie
nadawał się W OGÓLE do użytku a po tym czasie (i po paru próbach
skorzystania z niego) wreszcie zaczął "wracać do siebie"? Czy to
chodzi o to, şe w tym czasie elektronika dysku REALOKOWAŁA te
uszkodzone sektory?

Reallokacja jest procesem niewidocznym, Dlaczego nie działał - trudno powiedzieć na odległość :) Może być też tak, iż awaria fizyczna połączona jest z niestabilnym działaniem elektroniki, wtedy działanie dysku bywa bardzo nieprzewidywalne

A moĹźe w tym wypadku to NIE SEKTORY lecz ELEKTRONIKA dysku ulega
awarii i podaje błędne dane na temat sektorów?
PYTANIE: czy takie zachowanie elektroniki mógł wywołać np. jakiś
wredny WIRUS?

Teoretycznie wirus może uszkodzić F/W, ale na to bym nie stawiał. Jeżeli dysk jest na gwarancji - wymieniaj, nie ma sensu debatować nad dyskiem, którego nie mamy w dłoni.

[...]

Folia antystatyczna (dostarczona razem z dyskiem, Samsung dla 3.5" ma pudełeczka antystatyczne) + folia babelkowa dla zabezpieczenia transportu + wypełnienie kartonu (aby dysk w nim nie latał). To wystarczy.

Co do opisu - skontaktuj się z firmą, która Ci sprzedała albo z producentem, każdy ma inne wymagania

[...]

mam róşnych bezsensownych wydatków co chwila...
ALE z drugiej strony waĹźniejsze jest JAK SZYBCIEJ?

Jak masz sklep pod nosem, to oddawaj tam. Jeżeli producent Ci wymieni dysk (jeżeli wyślesz do niego bezpośrednio), to sklep już nie będzie zobowiązany umową sprzedaży.

W sklepie zawsze możesz zapytać czy wymienią Ci od ręki, albo po testach (mogą, nie muszą - zazwyczaj serwis wysyła do dystrybutora i dopiero po odesłaniu przez dystr. dostajesz nowy sprzęt).

Data: 2011-03-26 10:58:00
Autor: jeo stancey
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
Prosiłbym jeszcze o pouczenie teoretyczne. Otóż chciałbym wiedzieć czy
możliwe jest, że wirus lub jakiś hacker może wywołać awarię dysku
objawiającą się:
 1.) NAJPIERW całkowitym zawieszeniem systemu (WidowsXP), BLUE SCREEN
z info o sprzęcie,
 2.) potem BRAK MOŻLIWOŚCI boot czegokolwiek (załóżmy, że
zainstalowano tam jeszcze inne systemy, w tym Linuks) - przy starcie
komputera po inicjalnych testach wyskakuje na konsoli error: "BŁĄD
ODCZYTU DYSKU" i zwiecha!
 3.) PO licznych próbach zastartowania komputera w różnych
konfiguracjach, odłączania komputera z wyjętą baterią na pół dnia itd.
- WRESZCIE po 2-3 dniach dysk jakby poooowoli wracał do siebie...
Powoli zaczyna startować, niechętnie robi boot linuksa lub XP, ale w
połowie się wywala.
Potem jednak ROBI POSTĘPY! Wywala się na coraz bardziej zaawansowanym
etapie uruchomiania systemu!
 4.) WRESZCIE dysk zdaje się odzyskał sprawność (po 2-3 dniach)!
Systemy startują i działąją OK. Tylko odczyty SMART pokazują, że z
SETKA sektorów została REALOKOWANA!

Jeszcze dodam, że wystąpienie podstawowego kłopotu w pkt. 1) pojawiło
się w momencie kiedy prowadziłem dialog przez email z osobą która mnie
NIENAWIDZI, i wiem, iż wśród przyjaciół tej osoby może być całkiem
dobry hacker. To taka ciekawostka...
A i jeszcze dodam, że WTEDY ten komputer był podłączony do sieci w
HOSTELu studenckim i był przedtem zrobiony Windows Update - może to ma
jakieś znaczenie...

Data: 2011-03-26 19:53:48
Autor: Tomasz Jasiński
"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?
Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 26 Mar 2011 10:58:00 -0700 (PDT)  doszła do mnie wiadomość
<8b30ed86-26a0-44ab-9f0f-1e1395b5278c@s11g2000yqh.googlegroups.com>  od jeo stancey <jeostancey@gmail.com>  :

4.) WRESZCIE dysk zdaje się odzyskał sprawność (po 2-3 dniach)!
Systemy startują i działąją OK. Tylko odczyty SMART pokazują, że z
SETKA sektorów została REALOKOWANA!

Jeśli to jest dysk SAMSUNG HM160HC opisywany wcześniej w tym wątku, to
jest on zepsuty, zakup nowy, a ten oddaj do wymiany gwarancyjnej.
Osobiście mocno wątpię w to, że do zepsucia dysku przyczynił się haker
albo jakieś siły nieczyste.

Data: 2011-03-24 18:07:09
Autor: Irokez
Użytkownik "jeo stancey" <jeostancey@gmail.com> napisał w wiadomości news:b5a93a2a-6232-4413-9eb0-24b0fa264353l11g2000yqb.googlegroups.com...

[...]

Zapakowałem w woreczek antysatyczny w jakim go kupiłem, potem owinełem folią bombelkową a na koniec włożyłem w pudełko aby lepiej się nakleiło RMA.
Spowrotem dostałem nowy w kopercie bąbelkowej ;)

Opis wyfrukowałem na kartce i dołączyłem do dysku w pudełku (wypełniając RMA na stronie też masz pole opisu)

Nie wiem czy lepiej sklep czy wysłać. Kupowałem zdalnie więc koszt wysyłki podobny a wolałem sam nad tym panować a nie jeszcze ze sklepem walczyć jak coś.

--
Irokez

Data: 2011-03-23 15:20:43
Autor: Rafał Łukawski
"błąd odczytu dysku" - sypią się S EKTORY?

Service Code =>  AJ36 : Bad Sector

(*znaczki xxxxx postawiłem zamiast konkretnych cyfr)

PYTANIE: CZY TO SIĘ KWALIFIKUJE DO GWARANCJI?

Tak. kontaktuj sie ze sprzedawca lub producentem.

"błąd odczytu dysku" - sypią się SEKTORY?