błędy zaokrągleń a deklaracja vat7

Data: 2010-04-29 16:32:25
Autor: Mich
błędy zaokrągleń a deklaracja vat7
Witam,

Wystawiam faktury licząc kwoty netto od kwot brutto - wiadomo więc, że
wystepują pewne błędy zaokrągleń (zresztą gdybym brutto liczył od netto, to
też by były). Vat liczę na końcu jako różnicę netto i brutto.

W kwartale takich faktur jest ponad 100. Na deklaracji vat7 w polu 29
wpisuję sumę netto faktur, a w 30 sumę vat. Jednak ta suma netto razy 22%
jest inna od wpisanej sumy vat (o kilka złotych). Pytanie jest takie czy to problem dla US? Czy można to im wyjaśnić właśnie
tymi błędami zaokrągleń?

A może to ja sie za to źle zabieram i powinno się to inaczej rozliczać?
Z góry dzięki za radę.

Mich

Data: 2010-04-29 19:08:44
Autor: Gotfryd Smolik news
błędy zaokrągleń a deklaracja vat7
On Thu, 29 Apr 2010, Mich wrote:

Z góry dzięki za radę.

IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-05-05 10:03:35
Autor: Mich
Dnia Thu, 29 Apr 2010 19:08:44 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

On Thu, 29 Apr 2010, Mich wrote:

Z góry dzięki za radę.

IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)
Dzwoniłem na KIP i tam mi pan powiedział, że niedokładność rzędu 1zł
jest do przyjęcia, i coś jeszcze mówił o zaokrąglaniu od 50gr w górę i w
dół. Ale tak się zastanawiam czy dobrze zrozumiał moje pytanie, bo tu
przecież nie chodzi o zaokrąglanie tylko o sumowanie, które daje zły wynik.
Pytanie do grupowych teoretyków: jaki byłby vat od czegoś sprzedawanego za
1gr brutto (np. zapałka)? I co wpiszemy na deklaracji vat7 jeżeli sprzedamy
milion tych zapałek.

Data: 2010-05-05 02:50:12
Autor: Jarek Andrzejewski
On 5 Maj, 10:03, Mich <nos...@nospam.pl> wrote:

> IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)

Hint: doradztwo podatkowe i wymogi na doradców. Innymi słowy: nie licz
na rady w tej grupie. Wskazówki, podpowiedzi, uwagi, spostrzeżenia -
tak, ale rady - nie :-)

IMHO: VAT należny wykazujesz na każdej fakturze (a liczysz go jednym z
dopuszczalnych sposobów, jak się wydaje), więc zsumuj te wartości i
nie przejmuj sie tym, czy ta suma to 22% netto czy nie.
Ja nawet nigdy nie sprawdzałem czy wpisana kwota vat to 22% netto, a
po prostu brałem sumy z wystawionych faktur.

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-05-05 12:19:24
Autor: \\n
[...]

Czy rzeczywiście dopuszczalnych? O ile w przypadku faktur wystawianych "od netto" kwota podatku może być wyliczona "z podsumowania" albo jako "suma pozycji" o tyle w przypadku faktur "od brutto" IMHO w grę wchodzi wyłącznie wyliczanie "z podsumowania". Dla faktur "nettowych" istnieje art. 5 ust. 3 rozporządzenia, dla faktur "bruttowych" podobnego artykułu nie ma! (Przynajmniej wydaje mi się że nie ma po, przyznaję pobieżnym, przeleceniu tekstu rozporządzenia).

--
http://www.surfersvillage.com/gal/

Data: 2010-05-05 04:04:06
Autor: Jarek Andrzejewski
On 5 Maj, 12:19, "\\n" <n...@ma.xy> wrote:

[...]

ano właśnie, takie to te moje "rady" :-)
Dzięki za zwrócenie "uwagi".

--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

Data: 2010-05-06 07:38:59
Autor: Gotfryd Smolik news
On Wed, 5 May 2010, \n wrote:

[...]

  Za to z zaskoczenia sięgasz za pazuchę i ładujesz w gościa "urzędowym
zaokrągleniem" liczenia *z definicji* podatku VAT :) (przypomnę: VAT
z definicji liczy się od brutta, co ma całkiem poważne pozytywne
konsekwencje, np. w razie błędnego nieopodatkowania transakcji).

Dla faktur "nettowych" istnieje art. 5 ust. 3 rozporządzenia, dla faktur "bruttowych" podobnego artykułu nie ma! (Przynajmniej wydaje mi się że nie ma po, przyznaję pobieżnym, przeleceniu tekstu rozporządzenia).

  I tu leży błąd :O

  "podatnik może" jest dla odmiany zapisane w ustawie, art.85
  Zamiast liczyć 1-1/(1+x) łapiesz za gotowe zaokrąglenie, urzędowo
uchwalone przez Wysoki Sejm, Senat i Prezydenta (śmie ktoś podważyć
taki wynik, niezależnie od matematyki? :D)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-05-05 15:01:59
Autor: Mich
[...]

O, prawie znalazłem odpowiedź:
http://www.goldenline.pl/forum/podatki-i-prawo-podatkowe/1134980

Jednak czy te 2 rzeczy nie są ze sobą sprzeczne:
1."Zgodnie z art. 29 podstawą opdatkowania jest obrót".
2.Wpisy do deklaracji vat powinny być oparte na wartościach z ewidencji
vat.

Zaś w ewidencji kwota vat jest liczona jako suma poszczególnych pozycji,
a nie 22% obrotu (czyli sumy netto).

Chyba, że po prostu moja ewidencja jest zła i niepotrzebnie sumuje vat
zamiast go wyliczać z sumy netto.

Poza tym, wracając do przykładu z zapałkami, co jeżeli liczymy od brutto, a
nie od netto?
Patrzyłem jak rozwiązują to w kasach fiskalnych i znalazłem taki artykuł:
http://mojafirma.infor.pl/podatki/114516,.html
I jest, że księgujemy na podstawie raportów dobowych, ale co będzie kasa
miała w pozycji vat, jeżeli dana rzecz kosztowała 1gr brutto? Zapewne zero, więc netto wyjdzie jej równe brutto.
Czyli dostaniemy raport dobowy: 100zł netto, vat 0zł, brutto 100zł.

Chyba, że gdy sprzedajemy licząc od brutto, to raport dobowy też będzie
liczony od brutto, ale na to "nie znajduję umocowania w przepisach".

Data: 2010-05-06 07:38:16
Autor: Gotfryd Smolik news

On Thu, 29 Apr 2010, Mich wrote:

Z góry dzięki za radę.

IMVHO to był zły pomysł (z radą)!

Eee, ale o co chodzi? Jakieś grupowe tabu?;)

  Nie, ministerialne ;) i wycenione na 50 000 zł ;)
(max kara za nieuprawnione doradztwo)

pzdr, Gotfryd

błędy zaokrągleń a deklaracja vat7