blokujący się łańcuch

Data: 2013-04-30 03:31:43
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
witam,
mam taki problem: przerzucam w czasie jazdy biegi na przednich zębatkach - czasem zdarza się że łańcuch 'klei' się do zębatki i wchodzi między nią a ramę. Nie wyłapałem jeszcze czy to jest przy zmianie 'w górę' czy 'w dół', ale problem jest dość ciężki no bo napęd niestety staje.
Co może być przyczyną? Regulacja przerzutek coś da? Czyściłem co mogłem, łańcuch z lata, mały przebieg. Osprzęt jest taki:
Przerzutka przednia: SHIMANO Alivio
Przerzutka tylna: SHIMANO Deore M531
Korba: SHIMANO M361 Octalink (42X32X22T)
--
jureko

Data: 2013-04-30 12:34:53
Autor: Jacek Maciejewski
blokujący się łańcuch
Dnia Tue, 30 Apr 2013 03:31:43 -0700 (PDT), stalowe@gmail.com napisał(a):

przerzucam w czasie jazdy biegi na przednich zębatkach - czasem zdarza się że łańcuch 'klei' się do zębatki i wchodzi między nią a ramę

Użyj ogranicznika.
--
Jacek

Data: 2013-04-30 03:43:07
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
W dniu wtorek, 30 kwietnia 2013 12:34:53 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

Użyj ogranicznika.

nigdy nie używałem, chodzi o coś takiego może?:
http://cyklisci.com/gfx/1353428103.28.jpg
--
jureko

Data: 2013-04-30 03:47:13
Autor: ciapecki
blokujący się łańcuch

nigdy nie używałem, chodzi o coś takiego może?:

http://cyklisci.com/gfx/1353428103.28.jpg

bardziej o cos takiego:
http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-snc6/207460_190808017630603_2097960_n..jpg
tymi dwoma srobkami regulujesz ograniczenia wychylania

Data: 2013-04-30 12:49:51
Autor: bans
blokujący się łańcuch
W dniu 2013-04-30 12:43, stalowe@gmail.com pisze:

nigdy nie używałem, chodzi o coś takiego może?:
http://cyklisci.com/gfx/1353428103.28.jpg

Nie, chodzi o to:

http://rowery.zbooy.pl/przerzup.html

A konkretnie fragment o śrubkach L i H - jeśli łańcuch spada ci na ramę, to kombinuj z L(ow gear), to jest śrubka ogranicznika wychyłu przerzutki w kierunku ramy. Ta druga, H(igh gear) - na zewnatrz.

--
bans

Data: 2013-04-30 04:15:59
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
W dniu wtorek, 30 kwietnia 2013 12:49:51 UTC+2 użytkownik bans napisał:

A konkretnie fragment o śrubkach L i H - jeśli łańcuch spada ci na ramę,

a, czyli zwykła regulacja. No spróbuję jeszcze raz.
Ale wydaje mi się że problem jest gdzie indziej - łańcuch nie spada tylko idzie za zębatką. Może to jest na zasadzie: przerzucam na większą, część łańcucha wchodzi a część zostaje na mniejszej i blokuje o przerzutkę...
Przyglądnę się może na spokojnie no i przećwiczę regulację jeszcze raz.
--
jureko

Data: 2013-04-30 13:18:52
Autor: bans
blokujący się łańcuch
W dniu 2013-04-30 13:15, stalowe@gmail.com pisze:

a, czyli zwykła regulacja.

No, nie do końca - to raczej wstęp do regulacji. Nawet linki do tego nie trzeba mocować ;)

Ale wydaje mi się że problem jest gdzie indziej - łańcuch nie spada tylko idzie za zębatką.

Niestety, moja wyobraźnia za tym nie nadąża ;)

--
bans

Data: 2013-04-30 17:21:41
Autor: Jacek Maciejewski
blokujący się łańcuch
Dnia Tue, 30 Apr 2013 04:15:59 -0700 (PDT), stalowe@gmail.com napisał(a):

część łańcucha wchodzi a część zostaje na mniejszej i blokuje o przerzutkę...

A moja wyobraźnia za tym :) jakbyś pstryknął fotkę fajno by było.
--
Jacek

Data: 2013-04-30 12:38:50
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
W dniu wtorek, 30 kwietnia 2013 17:21:41 UTC+2 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> część łańcucha wchodzi a część zostaje na mniejszej i blokuje o przerzutkę...

A moja wyobraźnia za tym :) jakbyś pstryknął fotkę fajno by było.

No cóż, przy zablokowaniu wystarczy cofnąć korbę o pół obrotu i po problemie - jakoś cykanie fotek w tym momencie nie jest dla mnie pierwszoplanowe.
Ale sprawa w zasadzie rozwiązana - pod którymś z podanych linków są fotki dość dobrze pokazujące problem więc gdy wyobraźni nie staje - żywy obraz dopomoże :D
Dzięki Wszystkim za nakierowanie na rozwiązanie.
--
Jureko

Data: 2013-04-30 13:27:47
Autor: Szuwarek
blokujący się łańcuch
stalowe@gmail.com pisze:
[...]

A może to "chain-suck" (niestety nie znam polskiego określenia)
http://www.mountainbikerides.co.uk/fettling/24-drivechain/27-curing-chain-suck.html

Data: 2013-04-30 13:29:58
Autor: Szuwarek
blokujący się łańcuch
Szuwarek pisze:
stalowe@gmail.com pisze:
[...]

Polskie też znalazłem
http://banachbrothers.pl/index.php/2-pulpit/151-zaciaganie-chain-suck

Data: 2013-04-30 04:50:26
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
W dniu wtorek, 30 kwietnia 2013 13:29:58 UTC+2 użytkownik Szuwarek napisał:
Szuwarek pisze:

Polskie te� znalaz�em

http://banachbrothers.pl/index.php/2-pulpit/151-zaciaganie-chain-suck

No ja myślę że to o to chodzi - dlatego pisałem że łańcuch się 'klei'
Dzięki za linki, poczytam.
--
jureko

Data: 2013-04-30 05:32:58
Autor: drobo
blokujący się łańcuch
Tak jak w linku autor sugeruje - obejrzyj środkową, najbardziej "zapracowaną" zębatkę korby i jeśli będą zadziory, spróbuj zeszlifować pilnikiem rozwalcowany na boki metal z czół jej zębów. Jesienią przeprowadzałem taką "operację" w moim bicyklu, bo coraz cześciej zdarzało mi się zaciąganie - właśnie na T32 (korba czteroletnia). Pomijam możliwość wymiany zebatki na nową :-)

Data: 2013-05-06 09:56:50
Autor: cytawa
blokujący się łańcuch
stalowe@gmail.com pisze:

[...]

Czy zmieniales ostatnio lancuch na nowy?

Jan Cytawa

Data: 2013-05-07 00:48:53
Autor: stalowe
blokujący się łańcuch
W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 09:56:50 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:

Czy zmieniales ostatnio lancuch na nowy?

końcem lata, trudno mi powiedzieć ile przejechałem ale sezon jeszcze trochę trwał.
Masz jakieś sugestie może?
Wstępne oględziny zębatki nie wykazały 'rekiniej płetwy' jak było na zdjęciach, ale wytypowałem kilka nitów które mogą przyblokować łańcuch na środkowej zębatce. Jak będzie możliwość to przy następnym zablokowaniu przyglądnę się dokładnie co łapie łańcuch.
--
jureko

Data: 2013-05-07 11:46:28
Autor: cytawa
blokujący się łańcuch
stalowe@gmail.com pisze:

[...]

mam takie spostrzezenia, ze przy pewnym, nawet nieduzym zuzyciu lancucha i wymianie na nowy potrafi go zasysac. Przypuszczam, ze bierze sie to stad,ze niektore zeby w tarczy sa bardziej zuzyte niz inne. Te przy korbie i naprzeciwko prawie wcale a te, ktore najmocniej pracuja (gdy korby sa poziomo) bardziej. I teraz nowy lancuch wpada w stare wgniecenia i sie rozpiera na zebach. Wystaraczy podpilowac odpowiednio lekko zeby i problem znika. Kiedys myslalem, ze to zasysanie jest spowodowane " rozklepaniem" zebow ale to wykluczylem doswiadczalnie.

Co ciekawe czasem przy naprawde duzym zuzyciu starego lancucha zasysania nie ma.

Jan Cytawa

blokujący się łańcuch