Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.prawo   »   brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?

brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?

Data: 2013-08-17 22:43:53
Autor: ww
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
Witam

Było o tym pewnie nie raz ale przekopałem sporo tematów i nie widzę żadnych konkretów. Z tego
co zauważyłem to warunki gwarancji maj± być przedstawione w formie pisemnej. Niby sytuacja prosta:
ma być gwarancja, co¶ takiego jak "gwarancja na podstawie paragonu" jest niedopuszczalne. I czemu
w praktyce tak nie jest ? Ide do reala i oczywi¶cie jak zwykle: gwarancja 24 miesi±ce na podstawie paragonu,
nie ma żadnego dokumentu który by to potwierdzał. A jak za tydzień przyjdę to może się okazać, że to nie
chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

Czy co¶ się z tym da zrobić ? Gdzie¶ to zgłaszać ? Jest jakakolwiek instutucja która jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

Data: 2013-08-18 00:38:25
Autor: Maciej Bebenek
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrob ić ?
"ww" <wokuukow@o2.pl> wrote:
Witam

Było o tym pewnie nie raz ale przekopałem sporo tematów i nie widzę
ĹĽadnych konkretĂłw. Z tego
co zauważyłem to warunki gwarancji mają być przedstawione w formie
pisemnej. Niby sytuacja prosta:
ma być gwarancja, coś takiego jak "gwarancja na podstawie paragonu" jest
niedopuszczalne. I czemu
w praktyce tak nie jest ? Ide do reala i oczywiście jak zwykle: gwarancja
24 miesiÄ…ce na podstawie paragonu,
nie ma żadnego dokumentu który by to potwierdzał. A jak za tydzień
przyjdę to może się okazać, że to nie
chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

Czy coś się z tym da zrobić ? Gdzieś to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
instutucja ktĂłra jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

Data: 2013-08-18 12:47:11
Autor: ww
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrob ić ?

Użytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości news:520ffb61$0$1447$65785112news.neostrada.pl...
"ww" <wokuukow@o2.pl> wrote:

chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

Czy coś się z tym da zrobić ? Gdzieś to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
instutucja ktĂłra jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

Dobrowolność udzielenia gwarancji a dobrowolność potwierdzenia jej na piśmie
to 2 różne sprawy !

Czyli jak zwykle sÄ… przepisy ktĂłre sprzedawcy majÄ… w dupie a ja mogÄ™ najwyĹĽej u nich
nie kupować ?

Data: 2013-08-18 15:14:08
Autor: Maciej Bebenek
brak pisemnej gwarancji - mo żna z tym cokolwiek zrob ić ?
"ww" <wokuukow@o2.pl> wrote:
Użytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości
news:520ffb61$0$1447$65785112news.neostrada.pl...
"ww" <wokuukow@o2.pl> wrote:

chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

Czy coś się z tym da zrobić ? Gdzieś to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
instutucja ktĂłra jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym pogodzić ?

Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

Dobrowolność udzielenia gwarancji a dobrowolność potwierdzenia jej na piśmie
to 2 różne sprawy !

Czyli jak zwykle sÄ… przepisy ktĂłre sprzedawcy majÄ… w dupie a ja mogÄ™ najwyĹĽej u nich
nie kupować ?

Niekoniecznie sprzedawcy. Z reguły gwarancji nie udziela sprzedawca, a
producent, importer, dystrybutor czy jeszcze ktoś inny. Sprzedawcy bycie gwarantem się najczęściej nie opłaca, bo i tak ma miecz
nad głową w formie zapisów kodeksowych.

Data: 2013-08-18 19:01:59
Autor: ww
brak pisemnej gwarancji - mo żna z tym cokolwiek zrob ić ?

Użytkownik "Maciej Bebenek" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisał w wiadomości news:5210c8a0$0$1216$65785112news.neostrada.pl...

Nic. Gwarancja jest DOBROWOLNYM oświadczeniem woli gwaranta.
Jeśłi "na paragon" to lepiej od razu założyć, że nie ma gwarancji i trzeba
się bujać z "niezgodnością z umową", chyba że sprzedawca sam się podłoży.

Dobrowolność udzielenia gwarancji a dobrowolność potwierdzenia jej na piśmie
to 2 różne sprawy !

Czyli jak zwykle sÄ… przepisy ktĂłre sprzedawcy majÄ… w dupie a ja mogÄ™ najwyĹĽej u nich
nie kupować ?

Niekoniecznie sprzedawcy. Z reguły gwarancji nie udziela sprzedawca, a
producent, importer, dystrybutor czy jeszcze ktoĹ› inny.

Z reguły to ja słyszę "udzielamy gwarancji" (nie producent, MY UDZIELAMY!). A jeśli udziela
producent to też kartę gwarancyjną powinien dołączyć i zadbać o jej prawidłowe wypełnienie
(np data zakupu).

Nawiasem mówiąc jeśli kupuje towar w sklepie to jakim cudem może wiązać mnie potem jakaś
umowa dotycząca gwarancji z producentem ? Czy sklep reklamując i sprzedając towar jako objęty
jakimś tam okresem gwarancyjnym może całkowicie odciać się od odpowiedzialności za
wykonanie tej gwarancji ? To jest coś na zasadzie: na ten sprzęt jest milion lat gwarancji ale jak się
zepsuje to proszÄ™ z pretensjami do innego sklepu

Data: 2013-08-18 22:45:57
Autor: Marek Dyjor
brak pisemnej gwarancji - mo żna z tym cokolwiek zrob ić ?
ww wrote:

Nawiasem mówiąc jeśli kupuje towar w sklepie to jakim cudem może
wiązać mnie potem jakaś
umowa dotyczÄ…ca gwarancji z producentem ? Czy sklep reklamujÄ…c i
sprzedając towar jako objęty
jakimś tam okresem gwarancyjnym może całkowicie odciać się od
odpowiedzialności za
wykonanie tej gwarancji ? To jest coś na zasadzie: na ten sprzęt jest
milion lat gwarancji ale jak siÄ™
zepsuje to proszÄ™ z pretensjami do innego sklepu

przy zakupie konsumenckim obligatoryjną odpwoedzialnością jest odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową.

Gwarancja jest opcjonalna, zwykle udziela jej producent, wydając zwykle odpwiedzni dokuemnt który winien zostać wypełniony u sprzedawcy w chwili sprzedaży, zwykle jest wypełniany w chwili reaklamacji:)


Sprzedawca ma obowiązek (chyab nie jestem pewien) na żadanie klienta pośredniczyć w naprawie gwarancyjnej, przyjmując zepsuty sprzet i odsyłając go do serwisu autoryzowanego przez producenta, zwykle tez można zepsuty sprzet przekazać bezpośrdnio do serwisu pomijajać sprzedawcę.

Pośrednictwo sprzedawcy zwykle przedłuża czas naprawy. Bo psrzedawca musi to wysłać a potem odebrac z serwisu, a nie jest zobligowany do uczenienia tego natychmiast. Może np wysyłac i odbierać raz w tygodniu.
Przy przyjeciu poinformuje nas że deklarowny czas naprwy z karty gwarancyjnej przedłuży sie o czas jego obsługi.

Data: 2013-08-20 11:17:55
Autor: Gotfryd Smolik news
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrob ić ?
On Sun, 18 Aug 2013, ww wrote:

Dobrowolno¶ć udzielenia gwarancji a dobrowolno¶ć potwierdzenia jej na pi¶mie
to 2 różne sprawy !

  Ale z prawnego p. widzenia decyduj±ca jest "skuteczno¶ć" danej
formy. Krótko mówiac, jak nie dochowano formy, to powoływanie
się na fakt przedstawienia deklaracji woli jest nieskuteczne.
  To tak, jakby kto¶ obiecał Ci 1000 000 zł darowizny, ale nie
zapisał tego w akcie notarialnym.
  Tłumacz±c na polski - "możesz mu skoczyć".

Czyli jak zwykle s± przepisy które sprzedawcy maj± w dupie

  Przepis jest prosty - gwarancja jest dobrowolna.
  Sprzedawca obiecuj±cy co¶ ustnie Ci gwarancji NIE DAJE.
  On nie lekceważy przepisów, on z nich korzysta :>
  Tyle.

  Usiłowanie wywiedzenia że "dał gwarancję bo obiecał" jest
równie skuteczne, jak w przypadku darowizny - je¶li faktycznie
obsłuży Cię "w trybie gwarancyjnym", to znaczy, że dał
gwarancję.
  A jak nie to nie.

  Jak jeste¶ konsumentem, możesz skorzystać z "konsumenckiej niezgodno¶ci".
  Jak nie jeste¶ konsumentem, możesz skorzystać z rękojmi
(chyba że zaakceptowałe¶ wył±czenie rękojmi).

  Druga strona medalu jest taka, że sprzedawcy wol± tryb
gwarancyjny ze względu na możliw± niższ± restrykcyjno¶ć.

a ja mogę najwyżej u nich nie kupować ?

  Też możesz.
  Dlaczego "najwyżej"? :D

  Mam takie proste pytanie - czy zdajesz sobie sprawę z faktu,
że wszystkie przepisy "ochronne" tak zwyczajnie KOSZTUJˇ
i... kto za to płaci?

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-18 15:44:50
Autor: Marek Dyjor
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
ww wrote:
Witam

Było o tym pewnie nie raz ale przekopałem sporo tematów i nie widzę
żadnych konkretów. Z tego
co zauważyłem to warunki gwarancji maj± być przedstawione w formie
pisemnej. Niby sytuacja prosta:
ma być gwarancja, co¶ takiego jak "gwarancja na podstawie paragonu"
jest niedopuszczalne. I czemu
w praktyce tak nie jest ? Ide do reala i oczywi¶cie jak zwykle:
gwarancja 24 miesi±ce na podstawie paragonu,
nie ma żadnego dokumentu który by to potwierdzał. A jak za tydzień
przyjdę to może się okazać, że to nie
chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

Czy co¶ się z tym da zrobić ? Gdzie¶ to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
instutucja która jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym
pogodzić ?

ja być najpierw sprawdził...

w dużych sieciach handlowych zwykle nie robia problemów z brakiem papierka.

Data: 2013-08-18 18:48:23
Autor: ww
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?

Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomo¶ci news:kuqj4e$rsb$1news.task.gda.pl...
ww wrote:
Witam

Czy co¶ się z tym da zrobić ? Gdzie¶ to zgłaszać ? Jest jakakolwiek
instutucja która jest w stanie cokolwiek
zrobić ? Czy może jak zwykle nic nie warto i trzeba się z tym
pogodzić ?

ja być najpierw sprawdził...

w dużych sieciach handlowych zwykle nie robia problemów z brakiem papierka.

Nie chodzi o to czy robi± problem. Akurat te sklepy może i nie robi± bo pewnie
straty i tak przerzucaj± na dostawców.

Data: 2013-08-20 11:25:51
Autor: Gotfryd Smolik news
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
On Sun, 18 Aug 2013, Marek Dyjor wrote:

ww wrote:
gwarancja 24 miesi±ce na podstawie paragonu,
nie ma żadnego dokumentu który by to potwierdzał. A jak za tydzień
przyjdę to może się okazać, że to nie
chodziło o 2 lata tylko o 2 dni.

[...]
w dużych sieciach handlowych zwykle nie robia problemów z brakiem papierka.

  Problem jest inny - nie masz "papierka".
  To JAKIE Sˇ WARUNKI GWARANCJI?
  Co jest naprawiane, kiedy, w jaki sposób, jakie s±
warunki ew. wymiany.

  Może zapodam wrzucaj±c przykładowe zastrzeżenia, które
w przeszło¶ci MIAŁY miejsce i były powodem niejednego flejma
na grupach:
- naprawa nast±pi w najbliższym możliwym terminie; przekładaj±c
  na polski, jak uda się ¶ci±gn±ć czę¶ci zamienne, niekoniecznie
  jednostkowo, czekamy na zbiorcz± dostawę
- towar zostanie wymieniony na INNY SPRAWNY SPRZĘT. Trudno,
  że inny użyszkodnik postanowił nie chuchać i nie dmuchać, bo
  uważa że "sprzęt jest do używania" (ba, sam tak uważam :>)
  więc dostaniesz naprawiony, acz nieco porysowany egzemplarz
  z dopiskiem "pamiętać o ZUSie"
- jak uznamy, że sprzęt jest sprawny, to jest sprawny, podstaw±
  rozpatrzenia s± wewnętrzne normy których nie ujawniamy;
  np. za czasów monitorów CRT była taka całkiem poważna firma,
  która uznawała za "technicznie dopuszczalny" rozjazd kolorów
  sięgaj±cy kilku milimetrów

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-08-18 22:11:28
Autor: Adrian
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
Pozwólcie że się podczepię.

Zawsze robię ksero paragonów. Czy jest ono dowodem do ewentualnej gwarancji gdy paragon wyblaknie?

Jeszcze jedno pytanie. Czasami zdarzy mnie się sprzedać rzecz która jest jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie zakupu s± moje dane?

Data: 2013-08-18 22:52:55
Autor: Chocobo
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
W dniu 2013-08-18 22:11, Adrian pisze:
Zawsze robię ksero paragonów. Czy jest ono dowodem do ewentualnej
gwarancji gdy paragon wyblaknie?

Oczywi¶cie. Ty masz mieć dowód zakupu. To może być równie dobrze wyci±g z konta. Je¶li kto¶ stawia opór to zawsze może sprawdzić ten paragon ze swoj± kopi± (zdaje się 5 lat ma obowi±zek trzymać, ale nie dam głowy)

Jeszcze jedno pytanie. Czasami zdarzy mnie się sprzedać rzecz która jest
jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie
awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie
zakupu s± moje dane?

Gwarancja jest na przedmiot, a nie na kupuj±cego. Przecież nawet nie musiałe¶ go sprzedawać, wystarczy, że dostałe¶ co¶ w prezencie. Oczywi¶cie może się zdarzyć nieuczciwy sprzedawca, ale my¶lę, że skarga do ukoik by go szybko naprostowała.

Marcin

Data: 2013-08-18 23:14:06
Autor: Liwiusz
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
W dniu 2013-08-18 22:52, Chocobo pisze:
Gwarancja jest na przedmiot, a nie na kupuj±cego. Przecież nawet nie
musiałe¶ go sprzedawać, wystarczy, że dostałe¶ co¶ w prezencie.
Oczywi¶cie może się zdarzyć nieuczciwy sprzedawca, ale my¶lę, że skarga
do ukoik by go szybko naprostowała.

Jest jaki¶ szczególny powód, dla którego dobrowolna gwarancja nie miałaby obowi±zywać tylko pomiędzy pierwotnymi stronami transakcji?

--
Liwiusz

Data: 2013-08-18 23:54:54
Autor: Maciej Bebenek
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
Chocobo <bozupabylazaslona@poczta.fm> wrote:
W dniu 2013-08-18 22:11, Adrian pisze:
Zawsze robiÄ™ ksero paragonĂłw. Czy jest ono dowodem do ewentualnej
gwarancji gdy paragon wyblaknie?

Oczywiście. Ty masz mieć dowód zakupu. To może być równie dobrze wyciąg z
konta. Jeśli ktoś stawia opór to zawsze może sprawdzić ten paragon ze
swoją kopią (zdaje się 5 lat ma obowiązek trzymać, ale nie dam głowy)


Do konca roku kalendarzowego, w którym mija 5 lat od zapłacenia podatku za
rok, w ktĂłrym dokonano zakupu. Jest tylko  drobny problem - sprzedawca nie
musi szuka paragonu, Generalnie w przypadku gwarancji sprzedawca nic nie
musi.

Jeszcze jedno pytanie. Czasami zdarzy mnie się sprzedać rzecz która jest
jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie
awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie
zakupu sÄ… moje dane?

Gwarancja jest na przedmiot, a nie na kupujÄ…cego. PrzecieĹĽ nawet nie
musiałeś go sprzedawać, wystarczy, że dostałeś coś w prezencie.
Oczywiście może się zdarzyć nieuczciwy sprzedawca, ale myślę, że skarga
do ukoik by go szybko naprostowała.


A to przekonanie jest oparte na...?

Data: 2013-08-20 11:36:03
Autor: Gotfryd Smolik news
brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?
On Sun, 18 Aug 2013, Chocobo wrote:

W dniu 2013-08-18 22:11, Adrian pisze:
Jeszcze jedno pytanie. Czasami zdarzy mnie się sprzedać rzecz która jest
jeszcze na gwarancji innej osobie. Co w przypadku, gdy przedmiot ulegnie
awarii wówczas nowy nabywca może reklamować przedmiot jak na dowodzie
zakupu s± moje dane?

Gwarancja jest na przedmiot, a nie na kupuj±cego.

  A jaka jest podstawa prawna do tej tezy?
  Najlepiej cytat, może być z linkiem.
  Nie pytam o OPIS, pytam o PRZEPIS (może być wyrok s±dowy
z uzasadnieniem).

Przecież nawet nie musiałe¶
go sprzedawać, wystarczy, że dostałe¶ co¶ w prezencie.

  No to ten co dostał nie może "podskakiwać".
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,6624,20120428,darowizna.html
+++
Art. 892.
  Jeżeli rzecz darowana ma wady, darczyńca obowiązany jest
do naprawienia szkody, którą wyrządził obdarowanemu przez to,
że wiedząc o wadach nie zawiadomił go o nich w czasie właściwym.
  Przepisu tego nie stosuje się, gdy obdarowany mógł z łatwością
wadę zauważyć.
-- -

  Wszystko.

  Sprzedawca w sklepie tego przedmiotu NIE DAROWAŁ nikomu i on
nie ma zobowi±zań wobec obdarowanego.
  Jak darczyńca chce, to może przyj±ć reklamację od obdarowanego
i samemu i¶ć do sklepu ;)


  OCZYWI¦CIE, *możesz* zrobić obdarowanego swoim pełnomocnikiem.
  Ale będzie wtedy występował w Twoim imieniu :)

  Rozs±dny sprzedawca nie będzie się o to burzył, bo z powodu
wyżej nie może nie uznać takiego pełnomocnictwa.
  Ale formalnie...


Oczywi¶cie może się zdarzyć nieuczciwy sprzedawca, ale my¶lę, że skarga do ukoik by go szybko naprostowała.

  S±dy naprostowały już niejednego konsumenta, który na podstawie
bezzasadnych uproszczeń wynikłych z opisów na stronach rzeczników
postanowił "wygrać swoje" nie maj±c racji.

  Popatrz na powyższe - taki niby drobiazg, ale wazny: w czyim
imieniu składana jest reklamacja.
  Jak obdarowany złoży j± we własnym imieniu, to zaden "KiK"
mu nie pomoże.

pzdr, Gotfryd

brak pisemnej gwarancji - można z tym cokolwiek zrobić ?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona