buspas, a rower - przepisy

Data: 2010-08-20 09:48:17
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < " "
Jak zgodnie z PRoD jechać ulicą na której namalowano buspas - obowiązuje
50km/h i nie ma ścieżki.

Zgodnie z interpretacją znaków buspas jest przeznaczony tylko dla autobusów
wykonujących regularne przewozy, więc nie dla rowerów.

Zgadza się.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi rowerów, rowerzysta ma obowiązek jechać przy
prawej krawędzi jezdni (elementem jezdni jest oczywiście buspas).

Nie "przy prawej krawędzi", tylko "możliwie blisko prawej krawędzi".

Co więcej
przepisy dotyczące roweru nakazują jazdę poboczem, a więc pozwalają
rowerzyście na jazdę poza ciągłą linią krawędziową (taką jaką oddzielony jest
buspas), po obszarze na którym nie wolno poruszać się innym pojazdom.

Jeśli faktycznie jest pobocze (sprawdź sobie w PoRD co to jest pobocze),
to masz obowiązek jazdy poboczem. Buspas to jednak nie pobocze.

Przepisy są więc sprzeczne.

Nie. Po prostu ich nie znasz albo źle interpretujesz.

jazdę poza linią krawędziową). Wniosek byłby taki, że rowerzysta ma OBOWIĄZEK
jazdy buspasem.

Bzdura.

Czy ktoś może podać oficjalną interpretację przepisów ?

Oczywiście. Wiążącą interpretację może ci podać Sąd Najwyższy.
W określonych przypadkach.

--
/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ \  Kruk@epsilon.eu.org   / / http://epsilon.eu.org/ \ \/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/-/\/

Data: 2010-09-05 20:33:08
Autor:
buspas, a rower - przepisy
Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał(a):
> [...]

Jeśli faktycznie jest pobocze (sprawdź sobie w PoRD co to jest pobocze),
to masz obowiązek jazdy poboczem. Buspas to jednak nie pobocze.

Buspas jest oddzielony od pozostałych pasów znakami P7 i P7a. Zgodnie z par 86.8 Rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych: "Umieszczone przy krawędzi jezdni znaki:
  1)   P-7a "linia krawędziowa przerywana",
  2)   P-7b "linia krawędziowa ciągła"
wyznaczają krawędź jezdni; znak P-7b oznacza ponadto zakaz wjazdu na pobocze kierującemu pojazdem samochodowym."

Rozporządzenie mówi jednoznacznie, że znak P7 wyznacza krawędź jezdni. Wnioskując z art 2 PROD "pobocze - część drogi przyległą do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt;"

IMHO zestawiając te dwa przepisy, to jeśli buspas jest oddzielony znakiem P7 lub P7a, to jest on wyznaczony na poboczu i rowerzysta ma obowiązek się nim poruszać.

Data: 2010-09-06 08:35:32
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
> [...]

IMHO zestawiając te dwa przepisy, to jeśli buspas jest oddzielony znakiem P7 lub P7a, to jest on wyznaczony na poboczu i rowerzysta ma obowiązek się nim poruszać.

Znak P-22 wyznacza i D-11 mówią o "pasie ruchu".
To raz.
Ponadto, nawet jeśli miałoby to być pobocze, to znaki P-22 i D-11 mówią
o jego przeznaczeniu i "stoją wyżej" od przepisów ogólnych, więc
rowerzyście nie wolno się nim poruszać.

Data: 2010-09-06 15:08:47
Autor:
[...]

Mówimy tylko o sytuacji w której zastosowano znak P7, P7a do oddzielenia
buspasa od reszty jezdni.
Zakres stosowania znaków P7, P7a jest określony w załączniku 2 punkt 2.2.2
rozporządzenia z 2003r. Znak wyznacza krawędź jezdni. Nie ma prawnej
możliwości zastosowania tego znaku do oddzielenia pasów ruchu. Znakiem tym
może być oddzielone pobocze lub torowisko (nie buspas).

Znaki P-22 i D-11 mówią o pasach ruchu przeznaczonych dla pojazdów komunikacji
publicznej. Nie ma rozporządzenia (przynajmniej nie znalazłem) określającego
zakres ich stosowania.

Równoczesne zastosowanie znaków P7 i P-22 może być interpretowane na dwa sposoby:
Interpretacja 1: buspas jest pasem ruchu, a znak P7 został użyty niezgodnie z
przepisami rozporządzenia z 2003r.
Interpretacja 2: znak P7 wyznacza krawędź jezdni, a znaki P-22 i D-11
informują o dopuszczeniu ruchu autobusów na poboczu wyznaczonym znakiem P7.
Wobec braku szczegółowych wytycznych dotyczących zakresu stosowania znaku P-22
i D-11, takie oznakowanie jest zgodne z przepisami.

Wszystkie znaki są tak samo ważne, nie ma ważniejszych i mniej ważnych.
Zakładając, że zarządca drogi działa zgodnie z rozporządzeniem z 2003r,
interpretacja nr. 2 wydaje mi się bardziej prawidłowa. Przy takiej
interpretacji rowerzysta ma obowiązek jechać poboczem na którym dopuszczono
ruch autobusów.

Data: 2010-09-06 15:36:19
Autor: Jan Srzednicki
buspas, a rower - przepisy
On 2010-09-06,   wrote:
Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisał(a): Równoczesne zastosowanie znaków P7 i P-22 może być interpretowane na dwa sposoby:
[...]

ruch autobusĂłw.

Całkiem często buspas jest również pasem do skrętu w prawo. I co wtedy?
:)

Data: 2010-09-07 15:22:14
Autor: Kosu
buspas, a rower - przepisy
On 2010-09-06 17:36, Jan Srzednicki wrote:
Całkiem często buspas jest również pasem do skrętu w prawo. I co wtedy?
:)

Jeśli jest to skręt bez skrzyżowania, to są znaki, które to regulują. Jeśli jest skrzyżowanie, to najczęściej buspas kończy się ~20m wcześniej. A jak nic takiego nie ma, to będzie. Zjawisko o nazwie "buspas" jeszcze się nie wgryzło dobrze w rzeczywistość. Ale spoko... zjawisko "droga rowerowa" nigdy się nie wgryzie, więc buspasy nie mają tak źle :)

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2010-09-06 20:58:26
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
[...]

Zacznijmy od tego, że nie ma znaku P-7.
W rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych występuje tylko
"P-7a" i "P-7b".

[...]

Dobre pytanie zatem co oznacza coś zbliżonego do P-7a. Nie może być to
krawędź, ponieważ po obu stronach jest jezdnia, zgodnie z definicją.

[...]

I to jest najlogiczniejsza interpretacja.
Z dokładnością do nieistnienia P-7

[...]

Nie, ponieważ buspas jest jezdnią, a nie poboczem.
Dodatkowo oznaczałoby to, że samochody mogą jeździć buspasem, ponieważ
P-7a nie zabrania zjeżdżania na pobocze.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-09-06 20:15:10
Autor:
[...]

Tak, mój błąd.

To co jest w takim razie na zdjęciu http://bi.gazeta.pl/im/0/8266/z8266790X.jpg ?  Dla mnie jest to znak P-7a, wyznaczający krawędź jezdni.

Nie, ponieważ buspas jest jezdnią, a nie poboczem.
Dodatkowo oznaczałoby to, że samochody mogą jeździć buspasem, ponieważ
P-7a nie zabrania zjeżdżania na pobocze.
Poboczem nie wolno jeździć - mogą się po nim poruszać jedynie (art 2.8 PRoD) "niektóre pojazdy" - czyli  jeśli zarządca drogi wyznaczy taką organizację ruchu mogą to być autobusy.

Data: 2010-09-07 09:48:31
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
> [...]

Dobre pytanie zatem co oznacza coś zbliżonego do P-7a. Nie może być to
krawędź, ponieważ po obu stronach jest jezdnia, zgodnie z definicją.

Nie, P-7a byłaby przerywana. To, jeśli już, musiałaby być P-7b. A dla
mnie to po prostu P-2 (możliwe, że źle namalowana).

[...]

Mój błąd. Mogą wjechać, na przykład w celu zatrzymania.
Jeśli to miałoby być coś, co ty określasz jako P-7b, zabroniony byłby
wjazd tamże. Także autobusom.

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-09-10 10:53:48
Autor: Gotfryd Smolik news
buspas, a rower - przepisy
On Mon, 6 Sep 2010, Mariusz Kruk wrote:

epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < " "

Rozporządzenie mówi jednoznacznie, że znak P7 wyznacza krawędź jezdni.
[...]

Ponadto, nawet jeśli miałoby to być pobocze, to znaki P-22 i D-11 mówią
o jego przeznaczeniu i "stoją wyżej" od przepisów ogólnych

  W kwestii formalnej - tylko tak długo, jak mowa o przepisach ogólnych
z rozporządzeń. Nad przepisami z ustawy nie stoją, więc trzeba uważać
które (z przepisów ogólnych) mamy na myśli :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2010-09-10 12:45:24
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Gotfryd Smolik news"
[...]

W kwestii formalnej:
"Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby
kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych
oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny
sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub
znaki drogowe."

--
d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb `b  Kruk@epsilon.eu.org   d' d' http://epsilon.eu.org/ Yb `b,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.,-,.d'

Data: 2010-09-10 12:54:34
Autor: johnkelly
buspas, a rower - przepisy
Mariusz Kruk pisze:

[...]

Powiem szczerze, że pojęcia nie mam co autor tego zapisu ma na myśli. Czyli jeśli sygnał świetlny w świetle ustawy nakazuje mi jechać to, wedle tego zapisu, może mi nakazywać stać?

Pozdrawiam
Maciej Różalski

--
... gg:1716136 ... johnkelly(at)wp.pl ... kontakt(at)maciejrozalski.eu ..
...................... blog: www.maciejrozalski.eu ......................

Data: 2010-09-10 13:03:13
Autor: Mariusz Kruk
buspas, a rower - przepisy
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "johnkelly"
[...]

Nie. Chodzi o to, że np. znak D-1 mówi, że nie musisz ustępować
pierwszeństwa wjeżdżającemu na skrzyżowanie z twojej prawej strony.
Albo że tramwaj, który ma "czerwone" nie ma pierwszeństwa na
skrzyżowaniu (chociaż do tego jest jeszcze Art.5 ust.3).
Albo masz S-7 nakazujący ominąć go po prawej stronie mimo, że jedziesz
środkowym pasem pomiędzy dwiema P-1.