Data: 2013-09-11 11:32:43 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy , wolno mi? | |
Dnia Tue, 10 Sep 2013 22:03:11 +0200, Refleksyjny napisał(a):
(...) Jestem ciekaw, czy starczy ci *pary*, zeby zrealizowac ten projekt. Jesli tak, licze na wideo i dokladny opis. Pytanie tylko, czy to ma sens ekonomiczny. W bardzo zaawansowanym samochodzie parowym Doble'a w latach 20-tych XX w. palnik zuzywal ponoc ponad 18 l nafty na 100 km. Jesli tego nie przebijesz o polowe, to bedzie drozej niz na benzynie... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 13:10:34 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 11:32, Maciek pisze:
Dnia Tue, 10 Sep 2013 22:03:11 +0200, Refleksyjny napisał(a): A ja czytałem, że samochody parowe Doble zużywały 4l nafty na 100km. |
|
Data: 2013-09-11 13:36:50 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:10:34 +0200, Refleksyjny napisał(a):
A ja czytałem, że samochody parowe Doble zużywały 4l nafty na 100km. Raczej 4 l wody na 100 km... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 14:04:53 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 13:36, Maciek pisze:
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:10:34 +0200, Refleksyjny napisał(a): Nie. Parowy Doble z 1924 roku jeĽdził 101 km na galon nafty, czyli 101 km na 3,78 litra nafty. The 1924 model Doble steam car, which could run for 1,500 miles on a 24-gallon tank, had a flash boiler the could produce a working head of steam in one minute. It was a luxury car that film stars and royalty were proud to own. Pokonywał 1500 mil na 24 galonach nafty, czyli 2400 km na 90,7 litrach nafty. Czyli 240 km na 9,0 litrach. Czyli 24 km na 0,9 litra. I tak dalej... Zaokr±glaj±c, można mówić, że parowy Doble palił 4l taniej nafty o¶wietleniowej na 100 km :) I to było w czasach gdy samochody spalinowe paliły po 20-30l/100km droższej benzyny! Gdyby ten silnik unowocze¶nić, zaizolować termicznie kocioł, dodać elektronikę steruj±c± palnikiem pod kotłem, usprawnić system odzyskiwania (skraplacz) gor±cej pary (ciepła) to na pewno spalanie jeszcze by spadło. -- refleksyjny konstruktor |
|
Data: 2013-09-11 14:13:51 | |
Autor: Andrzej Lawa | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 11.09.2013 14:04, Refleksyjny pisze:
Pokonywał 1500 mil na 24 galonach nafty, czyli 2400 km na 90,7 litrach Teraz poszukaj informacji przy jakiej prędko¶ci uzyskał taki wynik. Bo ja uzyskuję w lekkim cyklu miejskim 4,5l/100km w najgorętsze dni w starym, wolnoss±cym dieslu. -- ¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy s± jak sraj±cy z lenistwa i głupoty na ¶rodku pokoju. I jeszcze ci durnie tłumacz± to nowoczesno¶ci±... |
|
Data: 2013-09-11 15:05:21 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 14:04:53 +0200, Refleksyjny napisał(a):
The 1924 model Doble steam car, which could run for 1,500 miles on a 24-gallon tank, had a flash boiler the could produce a working head of steam in one minute. It was a luxury car that film stars and royalty were proud to own. Halo, halo! Tu jest mowa o zbiorniku WODY. http://groups.yahoo.com/neo/groups/doblesteamcars/info Albo Google "Doble steam car"+"24 gallons of water" Niestety sie mylisz... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 15:21:39 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 15:05, Maciek pisze:
Dnia Wed, 11 Sep 2013 14:04:53 +0200, Refleksyjny napisał(a): Faktycznie, przepraszam. Masz rację. Rzeczywi¶cie, "24 gallons" odnosi się zapewne do zbiornika z wod±, zmyliło mnie przyzwyczajenie że zawsze gdy mowa o samochodach to w danych mówi± o paliwie. http://www.automotivehalloffame.org/inductee/abner-doble/45/ Nigdzie jednak nie widzę ile prawdziego paliwa (np nafty) spalał, aby zagrzać parę na te 100km, podaj± tylko że konkurencyjne ilo¶ci wobec ówczesnych samochodów. |
|
Data: 2013-09-11 15:43:15 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 15:21:39 +0200, Refleksyjny napisał(a):
Nigdzie jednak nie widzę ile prawdziego paliwa (np nafty) spalał Podaja miedzy 10 a 15 mil na galonie nafty. Newykluczone, ze na innym paliwie byloby wydajniej... -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 13:56:40 | |
Autor: ZIWK | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 13:10, Refleksyjny pisze:
W dniu 2013-09-11 11:32, Maciek pisze:Dla aut Stanleya jest podawana warto¶ć: 10 mil na galonie nafty, więc różowo nie jest... A jak dodać jeszcze benzynowego "pilota" to się robi całkiem nieopłacalne. Do tego woda - galon na 10 mil. I jeszcze olej cylindrowy... Robi się zabawka zdecydowanie piękna i nie do użytku... Rozpalanie 15 minut... -- /\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\ /\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\ |
|
Data: 2013-09-11 14:09:14 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 13:56, ZIWK pisze:
W dniu 2013-09-11 13:10, Refleksyjny pisze: :) spoko Silnik braci Stanley to tylko wzorzec ogólny silnika parowego. Silniki parowe Doble spalały 4 litry nafty na 100km. Wodę z powodu dostępno¶ci i tanio¶ci pomijam, bo 1 zbiornik wody wystarczał na przejechanie > 1000km, a rzadko tyle się jeĽdzi od razu. |
|
Data: 2013-09-11 15:06:24 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:56:40 +0200, ZIWK napisał(a):
Rozpalanie 15 minut... Akurat to nieprawda - rozruch elektryczny, ponizej 2 minut. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 13:14:17 | |
Autor: masti | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:06:24 +0200 osobnik zwany Maciek
napisał: Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:56:40 +0200, ZIWK napisał(a): i jeszcze szafę akumulatorówdo tego targać? genialny wynalazek. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2013-09-11 15:18:42 | |
Autor: Andrzej Lawa | |
chcę zmienić silnik spalinowy na par owy, wolno mi? | |
W dniu 11.09.2013 15:14, masti pisze:
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:06:24 +0200 osobnik zwany Maciek Jak już rozważamy różne dziwne alternatywne napędy, to może teraz idźmy w biotechnologię? Jakby tak wyizolować/wyhodować końskie tkanki i organy odpowiedzialne za trawienie trawy i produkcję energii dla mięśni... Wsypujesz do zasobnika skoszoną trawę, ta przechodzi przed wyprodukowany układ pokarmowy, napędza elektrycznie sterowane mięśnie, a na wyjściu masz nawóz do ogródka ;) -- Świadomie psujący kodowanie i formatowanie wierszy są jak srający z lenistwa i głupoty na środku pokoju. I jeszcze ci durnie tłumaczą to nowoczesnością... |
|
Data: 2013-09-11 16:09:22 | |
Autor: J.F | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał w wiadomości
Jak już rozważamy różne dziwne alternatywne napędy, to może teraz idźmy w biotechnologię? Jakby tak wyizolować/wyhodować końskie tkanki i organy odpowiedzialne za trawienie trawy i produkcję energii dla mięśni... Wsypujesz do zasobnika skoszoną trawę, ta przechodzi przed wyprodukowany układ pokarmowy, napędza elektrycznie sterowane mięśnie, a na wyjściu masz nawóz do ogródka ;) Jak najbardziej tak, tylko: a) nie jestem pewien jaka sprawnosc maja miesnie ... chyba mierna, bo oplacalo sie je zastapic maszyna parowa :-) b) to w sumie reakcje chemiczne, wiec mozna by zrezygnowac z otoczki biologicznej przy trawieniu. c) zamiast trawy proponuje stare gazety :-) J. |
|
Data: 2013-09-11 19:50:47 | |
Autor: Andrzej Lawa | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 11.09.2013 16:09, J.F pisze:
Jak najbardziej tak, tylko: Pal licho sprawno¶ć - wszyscy posiadacze pedalskich trawniczków z całej okolicy, co musz± je co tydzień przycinać żeby były ładne i równe, z pocałowaniem ręki oddadz± ci swoje "zbiory"! Paliwo gratis :) A za nawóz ci jeszcze zapłac±! b) to w sumie reakcje chemiczne, wiec mozna by zrezygnowac z otoczki Jak proponujesz, hmm? c) zamiast trawy proponuje stare gazety :-) Z moich obserwacji wynika, że ludzie wyrzucaj± znacznie więcej skoszonej trawy niż gazet ;) Przynajmniej na terenach bardziej podmiejskich/wiejskich ;) -- ¦wiadomie psuj±cy kodowanie i formatowanie wierszy s± jak sraj±cy z lenistwa i głupoty na ¶rodku pokoju. I jeszcze ci durnie tłumacz± to nowoczesno¶ci±... |
|
Data: 2013-09-11 15:20:07 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:14:17 +0000 (UTC), masti napisał(a):
i jeszcze szafę akumulatorówdo tego targać? genialny wynalazek. Kuzwa - na prad byla pompka i swieca zaplonowa. Troche wyobrazni. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 13:21:12 | |
Autor: masti | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:20:07 +0200 osobnik zwany Maciek
napisał: Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:14:17 +0000 (UTC), masti napisał(a): i świeca zagrzeje wodę? nie. Więc 15 minut -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2013-09-11 15:32:47 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na par owy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 15:21, masti pisze:
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:20:07 +0200 osobnik zwany Maciek Akumulator startuje pompę i palnik, który zagrzewa wodę i wytwarza robocze ciśnienie pary w 2 minuty. Ciśnienie robocze pary maksymalne uzyskiwane jest po dłuższym czasie, ale po 2 minutach jest na tyle duże że można odjechać. |
|
Data: 2013-09-11 13:57:00 | |
Autor: masti | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:32:47 +0200 osobnik zwany Refleksyjny
napisał: W dniu 2013-09-11 15:21, masti pisze: raczej odtoczyć -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości? -Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett |
|
Data: 2013-09-11 19:06:11 | |
Autor: Refleksyjny | |
chcę zmienić silnik spalinowy na par owy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 15:57, masti pisze:
Dnia pięknego Wed, 11 Sep 2013 15:32:47 +0200 osobnik zwany Refleksyjny DLaczego odtoczyć? Jak najbardziej odjechać. A z każdą sekundą ciśnienie w kotle rosło, a tylko niewielka część pary jest potrzebna do zasilenia silnika. Przykładowo w silniku parowym Dobla z 1924 roku palnik pod kotłem się często wyłączał, bo ciśnienie pary było już wystarczające i mechanizm czasowo wyłączał palnik. Parowy Doble na ówczesnych highways osiągał prędkości rzędu 80 mil/h, a przez to był jednym z najszybszych samochodów użytkowych swoich czasów, do tego bardzo cichym (porównując ze spalinowymi). Do setki przyśpieszał w 15 sekund, co na 1925 rok jest wynikiem rewelacyjnym. Bo przypominam, że ważył 2 tony, a silnik miał "tylko" 30KM, a karoseria kompletnie nieaerodynamiczna. Za to moment obrotowy miał nieosiągalny przez ówczesne spalinowe automobile. Silniki parowe to nie są takie prymitywne mechanizmy jak się obecnym kierowcom przyzwyczajonym tylko do silników spalinowych wydaje. :) zastosowanie silnika parowego z 1963 roku w Fordzie: http://www.youtube.com/watch?v=LJq2Hc_mXFI rower napędzany silnikiem parowym: http://www.youtube.com/watch?v=dqBKRo8q3rQ samochód Beslera z silnikiem parowym (85mil/h) z początku lat 30 XX wieku: http://www.youtube.com/watch?v=N98mXwTsx5A silniczek parowy w tescie: http://www.youtube.com/watch?v=5F9nB69FQjc i w użyciu: http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_219675&feature=iv&src_vid=5F9nB69FQjc&v=WqwFYq86Zxs I sporo innych fascynujących przykładów na YT :) -- refleksyjny konstruktor |
|
Data: 2013-09-11 19:20:14 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Hello Refleksyjny,
Wednesday, September 11, 2013, 7:06:11 PM, you wrote: [...] do tego bardzo cichym (porównuj±c ze spalinowymi). Do setki przy¶pieszał Żeby rozpędzić masę 2000kg do 100km/h w 15 sekund, nie zauważaj±c oporów, potrzeba mocy 51.44kW czyli 70KM. ¦rednio. To wiedza na poziomie dawnej szkoły podstawowej a obecnie chyba gimnazjum. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2013-09-11 20:07:35 | |
Autor: RadoslawF | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia 2013-09-11 19:06, Użytkownik Refleksyjny napisał:
Na YT znajdziesz też sporo przykładów z pojazdami na wodór, to najbardziej ekologiczne paliwo bo zero dymu i tlenków czy dwu tlenków a tylko czysta woda. Ale nie da się zrobić funkcjonalnej maszyny mog±cej bez tankowania przejechać 400 czy 500 kilometrów. Podobnie jak samochodów na parę. Pozdrawiam |
|
Data: 2013-09-11 17:36:48 | |
Autor: RoMan Mandziejewicz | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Hello masti,
Wednesday, September 11, 2013, 3:21:12 PM, you wrote: i ¶wieca zagrzeje wodę? nie. Więc 15 minuti jeszcze szafę akumulatorówdo tego targać? genialny wynalazek.Kuzwa - na prad byla pompka i swieca zaplonowa. Troche wyobrazni. Nie ma problemu z grzaniem wody - to naprawdę mogło trwać mniej niż 1.5minuty. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) |
|
Data: 2013-09-11 15:37:36 | |
Autor: ZIWK | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
W dniu 2013-09-11 15:06, Maciek pisze:
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:56:40 +0200, ZIWK napisał(a):Ja znalazłem akurat dane 15 minut, A jak pr±dem chcesz szybko nagrzać kilkadziesi±t litrów H20 od np 15 stopni do znacznie ponad 100... i jeszcze łagodnie, tak aby nie powodować zbytnich obci±żeń termicznych elementów obiegu pary? -- /\ Wojciech Smagowicz - Kraków /\ /\ SzpachelSzmelcPussyWagen - Polo '93 /\ |
|
Data: 2013-09-11 15:45:53 | |
Autor: Maciek | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 15:37:36 +0200, ZIWK napisał(a):
A jak pr±dem chcesz szybko nagrzać kilkadziesi±t litrów H20 od np 15 stopni do znacznie ponad 100... i jeszcze łagodnie, tak aby nie powodować zbytnich obci±żeń termicznych elementów obiegu pary? Nie pradem - obejrzyj wideo Jaya Leno na YT (wszystko pieknie pokazane) albo przeczytaj - tam byl palnik odpalany swieca, a ilosc wody podgrzewanej na raz byla na tyle mala, ze juz po 2 minutach mozna bylo ruszyc. -- Maciek Karkulowsiał zwartusiał Ratuwsianku Maciuwsio |
|
Data: 2013-09-11 22:53:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
chcę zmienić silnik spalinowy na parowy, wolno mi? | |
Dnia Wed, 11 Sep 2013 13:10:34 +0200, Refleksyjny napisał(a):
W dniu 2013-09-11 11:32, Maciek pisze: Obawiam się że one tak zużywały 4l nafty jak dzisiejsze samochody zużywaj± 2l/100km... Np. http://www.mototok.pl/Skoda-Fabia-Greenline-z-rekordem-spalania-221-l100-km-a600 Nie mówi±c o prototypach i rekordzie pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym wynosz±cym 0.018l/100km http://pl.wikipedia.org/wiki/Eco-marathon Silnik parowy w samochodzie nie wydaje się szczególnie oszczędny, dochodzi w sumie jedna przemiana więcej, a to raczej nie zwiększa sprawno¶ci. W silniku spalinowym masz spalanie paliwa które bezpo¶rednio powoduje wzrost ci¶nienia nad tłokiem. W silniku parowym masz jeszcze jedn± operację zwi±zan± z grzaniem wody. Silnik parowy (a i to nie tłokowy, a raczej turbina parowa), zaczyna mieć sens tam gdzie masz blok elektrowni, czyli wszystko jest wielkie, można to doskonale izolować itp. itd. A i to tam gdzie paliwo to węgiel czy reaktor atomowy. Bo już tam gdzie paliwo jest lekkie - w elektrowniach gazowych to już pewnie turbina gazowa będzie najlepsza. Co do legalno¶ci pomysłu, to obawiam się że przerobienie go na węgiel, będzie tak samo potraktowane przez urzędy jakby¶ przerobił go na olej opałowy - chociaż tu pewny nie jestem. |