chipy w Polbanku

Data: 2010-08-21 10:56:49
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
Dla zainteresowanych. Na przełomie września i października Polbank zacznie wydawać karty (debetowe i kredytowe) z chipem.

Info przyszło z wyciągiem papierowym i informacją o zmianach w regulaminie i tabeli opłat od września. Ciekawe czy o zmianach zostaną powiadomieni użytkownicy wyciągów elektrycznych. ;-)

WN

Data: 2010-08-21 16:10:39
Autor: Robert Kois
chipy w Polbanku
Dnia Sat, 21 Aug 2010 10:56:49 +0200, Wojciech Nawara napisał(a):

Info przyszło z wyci±giem papierowym i informacj± o zmianach w regulaminie i tabeli opłat od wrze¶nia. Ciekawe czy o zmianach zostan± powiadomieni użytkownicy wyci±gów elektrycznych. ;-)

Co się zmienia? Bo hasła do elektrycznych nie mogę sobie przypomnieć :).
--
Kojer

Data: 2010-08-21 17:29:30
Autor: b.s.
chipy w Polbanku

"Robert Kois" <kojer@hell.pl> wrote in message news:ddgvdh03fc2t$.dlgkojer.kojer...
[...]

W elektronicznych nic nie pisz±. Goły wyci±g jest i nic więcej.

Data: 2010-08-21 18:42:24
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-21 17:29, b.s. pisze:

[...]

Wła¶nie o to mi chodziło. Przy ostatnich zmianach w regulaminie też nie informowali użytkowników wyci±gów elektrycznych. Dopiero jak zapytałem poczt± wewnętrzn± dlaczego tak, to się zreflektowali i rozesłali zwykł± poczt± zawiadomienia o zmianach, sporo po terminie zmian, ale jednak.

Data: 2010-08-21 18:45:50
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-21 16:10, Robert Kois pisze:
[...]

W regulaminie bardzo dużo. Dwie strony A4 zmian, drobnym drukiem. Wybacz, nie będę przepisywać. ;-)

Pododawano także troszkę zapisów do tabeli opłat, ale na pierwszy rzut oka nic ciekawego dla zwykłego usera.

Zmiany wchodz± w życie 10.09.2010.

WN

Data: 2010-08-21 10:09:17
Autor: Krzysiek
chipy w Polbanku
On 21 Sie, 18:45, Wojciech Nawara <use...@nawara.info> wrote:

W regulaminie bardzo dużo. Dwie strony A4 zmian, drobnym drukiem.
Wybacz, nie będę przepisywać. ;-)
jest tam co¶ istotnego? na przykład zmiana sposobu rozliczania
transakcji kart± itp:P

Data: 2010-08-21 20:31:20
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku

http://img838.imageshack.us/f/polbank1.jpg/
http://img836.imageshack.us/f/polbank2.jpg/
http://img375.imageshack.us/f/polbank3.jpg/
http://img840.imageshack.us/f/polbank4.jpg/

Data: 2010-08-21 21:35:24
Autor: Kamil Jońca
chipy w Polbanku
Wojciech Nawara <usenet@nawara.info> writes:

[...]

OMG, i teraz mam te zmiany sobie zaaplikować do istniej±cego regulaminu?
Dużo tego :)
KJ

The only thing worse than X Windows: (X Windows) - X

Data: 2010-08-21 23:31:46
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-21 21:35, Kamil Jońca pisze:

OMG, i teraz mam te zmiany sobie zaaplikować do istniej±cego regulaminu?
Dużo tego :)

Mogli by podesłać jeszcze do tego tekst jednolity. Dla osób, które niekoniecznie chc± spędzić całego dnia na analizie zmian.

Czy kto¶, kto ma KK i nie ma wyci±gów elektrycznych mógłby powiedzieć, czy z wyci±giem też dostał jakie¶ zmiany dotycz±ce tabeli opłat i regulaminu KK?

WN

Data: 2010-08-22 09:14:50
Autor: Damian Niusy
chipy w Polbanku

[...]

Wyci±g z KK dostałem 19.08
Nie ma tam żadnej dodatkowej informacji.

Damian

Data: 2010-08-21 20:28:07
Autor: kranu
chipy w Polbanku
W dniu 21.08.2010 10:56, Wojciech Nawara pisze:
Dla zainteresowanych. Na przełomie września i października Polbank
zacznie wydawać karty (debetowe i kredytowe) z chipem.

Chipowe już nie będą na podpis tylko na PIN ?
Wymiana wszystkich kart czy tylko tych po upływie terminu ważności?

--
pozdrawiam,
 Kranu

Data: 2010-08-21 20:32:35
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-21 20:28, kranu pisze:

Chipowe już nie będą na podpis tylko na PIN ?

Tak piszÄ….

Data: 2010-08-21 21:00:15
Autor: Damian Niusy
chipy w Polbanku

Chipowe już nie będą na podpis tylko na PIN ?

Tak piszÄ….

Wymiana wszystkich kart czy tylko tych po upływie terminu
ważności?

Po upływie terminu ważności.

Kurcze to teraz rozumiem czemu KK Polbank Era dostałem z terminem
10/2011 a wyrabiałem ją w lipcu. Kartę Paypass wyrabianą w tym
samym czasie ma już 2 letni okres ważności 07/2012.

Szkoda

Damian

Data: 2010-08-24 18:25:25
Autor: tadzik
chipy w Polbanku
Wojciech Nawara <usenet@nawara.info> napisał(a):
Po upĹ&#65533;ywie terminu waĹĽnoĹ&#65533;ci.

ale wymiana chyba będzie możliwa (nawet za opłat±)

Data: 2010-08-24 23:35:02
Autor: Wojciech Nawara
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-24 20:25,  tadzik pisze:
Wojciech Nawara<usenet@nawara.info>  napisał(a):

Po upĹ&#65533;ywie terminu waĹĽnoĹ&#65533;ci.

ale wymiana chyba będzie możliwa (nawet za opłat±)

Pewnie tak. Debetówki gratis, kredytówki odpłatnie (za wyj±tkiem golda - tu też gratis).

Data: 2010-08-23 11:36:40
Autor: Jacek Osiecki
chipy w Polbanku
Dnia Sat, 21 Aug 2010 10:56:49 +0200, Wojciech Nawara napisał(a):
Dla zainteresowanych. Na przełomie wrze¶nia i paĽdziernika Polbank zacznie wydawać karty (debetowe i kredytowe) z chipem.

Buu... czyli koniec fajnych kart kredytowych - ostatnia wyspa bez syfa na
karcie zatonęła :(

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-08-23 05:30:55
Autor: Krzysiek
chipy w Polbanku
On 23 Sie, 13:36, Jacek Osiecki <jos...@ceti.pl> wrote:

Buu... czyli koniec fajnych kart kredytowych - ostatnia wyspa bez syfa na
karcie zaton a :(

ciekawe też jak będzie ta karta teraz działać...

Data: 2010-08-23 19:06:57
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Krzysiek pisze:

Buu... czyli koniec fajnych kart kredytowych - ostatnia wyspa bez syfa na
karcie zaton a :(

ciekawe też jak będzie ta karta teraz działać...

Niech zmieniają co chcą, byle przeliczniki pozostały po staremu... :-)

--
MiCHA

Data: 2010-08-24 22:52:45
Autor: sensei
chipy w Polbanku
Użytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisał w wiadomości news:slrni74na7.epl.joshuatau.ceti.pl...
Dnia Sat, 21 Aug 2010 10:56:49 +0200, Wojciech Nawara napisa(a):
Dla zainteresowanych. Na przeomie wrzenia i padziernika Polbank
zacznie wydawa karty (debetowe i kredytowe) z chipem.

Buu... czyli koniec fajnych kart kredytowych - ostatnia wyspa bez syfa na
karcie zatona :(

czyli jednak banki pokonaly klientow zmuszajac ich do wklepywania PIN w markecie przy kasie gdy ludzie wokol i kamera podglada...
okaze sie ze najbezpieczniej jest placic gotowką przynajmniej nie straci się całego limitu kredytowego...;
ja w kazdym razie KK Polbanku bede wykorzystywal tylko do placenia w sieci jak wymienia mi jÄ… na karte z chipem.

Data: 2010-08-25 12:26:49
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
"sensei" <nieznany@nieznany.pl> writes:

czyli jednak banki pokonaly klientow zmuszajac ich do wklepywania PIN
w markecie przy kasie gdy ludzie wokol i kamera podglada...

Co innego podpis, bezpieczenstwo porownania podpisu jest
niezaprzeczalne.

okaze sie ze najbezpieczniej jest placic gotowkÄ… przynajmniej nie
straci się całego limitu kredytowego...;

Tylko cala gotowke. Szkoda ze gotowki nie da sie zastrzec.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-25 03:37:43
Autor: fiki
chipy w Polbanku
On 25 Sie, 12:26, Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> wrote:
"sensei" <niezn...@nieznany.pl> writes:
> [...]

> straci się całego limitu kredytowego...;

Tylko cala gotowke. Szkoda ze gotowki nie da sie zastrzec.

tylko ze za nieuprawniona transakcje autoryzowana podpisem odpowiada
bank. transakcje autoryzowane pinem zawsze sa traktowane jak
transakcje wykonane przez posiadacza karty. w konsekwencji w przypadku
kradziezy karty "na podpis" za transakcje odpowiada bank. w przypadku
kradziezy karty, podejrzenia pinu i zrobienia nia zakupow transakcja
traktowana jak transakcja dokonana przez uzytkownika karty. wszystkim
zachwalajacym karty autoryzowane pinem radze poczytac dokladnie
regulaminy kart.

Data: 2010-08-25 12:52:24
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
fiki <bartlomiej.wiecek@googlemail.com> writes:

tylko ze za nieuprawniona transakcje autoryzowana podpisem odpowiada
bank.

Akurat. Zycie wielokrotnie weryfikowalo ta piekna teorie i niestety
zwykle nie bylo to z korzyscia dla klienta. Moze nieco lepiej jest
w USA, tam _pod_pewnymi_warunkami_ raz na jakis czas cos takiego moze
przejsc.

transakcje autoryzowane pinem zawsze sa traktowane jak
transakcje wykonane przez posiadacza karty.

Nope, przeczytaj ustawe.

[...]

Akurat.
Tak czy owak bank zawsze bedzie probowal przerzucic koszty na klienta,
zwlaszcza jesli nie bedzie mogl ich przerzucic na sprzedawce. Klient
moze walczyc w sÄ…dzie, ale wtedy z podobna skutecznoscia niezaleznie od
tego, czy uzyto PINu czy tez nie.

Chodzi o to, by fraudy sie nie zdazaly (PIN bardzo mocno zmniejsza
szanse na fraud), a jesli juz sie jakis zdazy, to by odpowiadal
sprzedawca. Sprzedawca odpowiada za fraudy skopiowanym paskiem, ale
tylko wtedy, gdy oryginalna karta miala procesor.

A jesli ktos zgubi karte z procesorem oraz da sobie podejrzec itp. PIN -
no niestety, gotowke takze mozna zgubic. Karte mozna zastrzec, sa
jeszcze inne mozliwosci na ktore mozna troche liczyc.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-25 04:14:46
Autor: fiki
chipy w Polbanku
On 25 Sie, 12:52, Krzysztof Halasa <k...@pm.waw.pl> wrote:
fiki <bartlomiej.wie...@googlemail.com> writes:
> [...]

zwykle nie bylo to z korzyscia dla klienta. Moze nieco lepiej jest
w USA, tam _pod_pewnymi_warunkami_ raz na jakis czas cos takiego moze
podaj jakies konkrety. ja moge podac konkretna podstawe na przykladzie
kart polbanku:
http://polbank.pl/karty-kredytowe/download/regulamin-kart-kredytowych.pdf
strona 7:
"6. Bank ponosi pełn± odpowiedzialno¶ć
za Transakcje dokonane z użyciem utraconej Karty lub Minikarty Era
PayPass do czasu zgłoszenia
Bankowi jej utraty, z wyj±tkiem Transakcji, do których doszło z winy
Posiadacza lub Użytkownika,
w szczególno¶ci, gdy nie dopełnił on obowi±zków okre¶lonych w ust. 1
powyżej lub w § 29 ust. 5."

natomiast np dla kart mbanku autoryzowanych pinem:
http://www.mbank.pl/download/regulaminy/Regulamin_wydawania_i_uzywania_kart_kredytowych_w_mBanku.pdf
"4. Wszelkie transakcje dokonane z u&yciem PIN traktowane sa przez
mBank jako transakcje
dokonane przez U&ytkownika karty."
> [...]

Tak czy owak bank zawsze bedzie probowal przerzucic koszty na klienta,
zwlaszcza jesli nie bedzie mogl ich przerzucic na sprzedawce. Klient
moze walczyc w s±dzie, ale wtedy z podobna skutecznoscia niezaleznie od
[...]

podejrzenie pinu w sklepie jest banalnie proste.
--
Krzysztof Halasa
tak wiec banki wprowadzajac autoryzacje pinem przerzucily calkowicie

Data: 2010-08-26 21:07:10
Autor: Mithos
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-25 13:14, fiki pisze:
tak wiec banki wprowadzajac autoryzacje pinem przerzucily calkowicie
odpowiedzialnosc na klienta. podejrzenie pinu np w supermarkecie jest
banalne(dodatkowo monitoring etc.)

Przerób przy kasach jest w markecie zazwyczaj gigantyczny.

Sugerujesz, że jeden ochroniarz gapi się w monitor i spisuje PINy tysięcy klientów, a drugi stoi zaczajony przy wyj¶ciu i wali po łbie klientów posiadaj±cych złote karty po to aby im wyci±gn±ć w bankomacie z konta karty kilkaset PLN ?

--
Mithos

Data: 2010-08-26 21:55:58
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
[...]

Nigdy nie widziales np. na tej grupie niczego takiego?
Ludzie maja problemy nawet z reklamacja transakcji bez obecnosci karty
(co normalnie powinno byc formalnoscia). Reklamacja fraudu dokonanego
skopiowana karta magnetyczna prawie zawsze konczy sie niepowodzeniem,
nawet jesli sa dowody na to, ze nie dokonal tego dany klient. Bank
typowo twierdzi, ze klient mogl byc wspolnikiem.

ja moge podac konkretna podstawe na przykladzie
kart polbanku:
http://polbank.pl/karty-kredytowe/download/regulamin-kart-kredytowych.pdf
strona 7:
"6. Bank ponosi pełną odpowiedzialność
za Transakcje dokonane z uĹĽyciem utraconej Karty lub Minikarty Era
PayPass do czasu zgłoszenia
Bankowi jej utraty, z wyjątkiem Transakcji, do których doszło z winy
Posiadacza lub UĹĽytkownika,
w szczególności, gdy nie dopełnił on obowiązków określonych w ust. 1
powyżej lub w § 29 ust. 5."

Otoz to. Podczas reklamacji bank jest jednoczesnie strona i sedzia,
kiepski uklad, bo trudno udowodnic, ze nie bylo jego zadnej winy.
Przed sÄ…dem to nieco inaczej moze wygladac, ale przed sÄ…dem PIN takze
nie ma magicznego znaczenia.

[...]

IOW, w praktyce dokladnie tak samo jak transakcje "card present" bez
PINu.

podejrzenie pinu w sklepie jest banalnie proste.

Owszem, przeciez nie twierdze ze to jest super zabezpieczenie. Ono ma
sens wtedy, gdy ktos np. zgubi karte, albo gdy zlodziej ja ukradnie, ale
nie mial wczesniej okazji podejrzec PINu.

Jesli podejrzal PIN, sa rozne opcje, mozna zastanowic sie gdzie
dokladnie to sie stalo, moze kamery pokaza zlodzieja, a moze nawet
placil wlasna karta? :-)

tak wiec banki wprowadzajac autoryzacje pinem przerzucily calkowicie
odpowiedzialnosc na klienta. podejrzenie pinu np w supermarkecie jest
banalne(dodatkowo monitoring etc.)

Nie "przerzucily". Juz wczesniej tak bylo, przynajmniej w praktyce.

Oczywiscie transakcje, za ktore odpowiada sprzedawca, to zupelnie inna
sprawa (zazwyczaj, bo ludzie miewaja problemy i z takimi).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-26 08:54:28
Autor: Jacek Osiecki
chipy w Polbanku
Dnia Wed, 25 Aug 2010 12:52:24 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
[...]

Na pewno czesciej bylo na korzysc klienta niz przy transakcjach z uzyciem
PINu. W dodatku przy PINie bank nie ma za bardzo podstaw do chargebacku -
nie ma wymowki pt. "sprzedawca zle sprawdzil zgodnosc podpisow". A skoro
moze obciazyc klienta albo wylozyc kase (swoja lub ubezpieczyciela, co wiaze
sie i tak z obciazeniem banku) to oczywiscie ze obciazy klienta.

transakcje autoryzowane pinem zawsze sa traktowane jak
transakcje wykonane przez posiadacza karty.
Nope, przeczytaj ustawe.

Ustawa ustawa, a bank bankiem i ma ja gdzies. Do tego ma bandyckie
narzedzie, przy uzyciu ktorego moze zrujnowac kogo tylko zechce.

Tak czy owak bank zawsze bedzie probowal przerzucic koszty na klienta,
zwlaszcza jesli nie bedzie mogl ich przerzucic na sprzedawce.

No i wlasnie w tym rzecz: bank przy PINie nie ma podstaw by przerzucic
koszty na sprzedawce.

Chodzi o to, by fraudy sie nie zdazaly (PIN bardzo mocno zmniejsza
szanse na fraud),

Tu zgoda.

a jesli juz sie jakis zdazy, to by odpowiadal sprzedawca.

I tu włsnie ZONK - zawsze bedzie odpowiadal klient - mowa oczywiscie o
typowym przekrecie czyli kradziona karta + podgladniety PIN.

A jesli ktos zgubi karte z procesorem oraz da sobie podejrzec itp. PIN -
no niestety, gotowke takze mozna zgubic. Karte mozna zastrzec, sa
jeszcze inne mozliwosci na ktore mozna troche liczyc.

Zastrzezenie karty nic nie da, bo zlodziej z niej skorzysta w najblizszym
bankomacie. A przez koniecznosc podawania PINu byle gdzie, duzo latwiej jest
go podejrzec :(

Jeszcze rozumiem gdyby banki potrafily wprowadzic mozliwosc ustawienia kilku
PINow - np. osobny do transakcji gotowkowych, osobny do transakcji ponizej
jakiegos limitu i osobny do wiekszych transakcji. Ale gdzie tam, nic z tego.
No i do tego niektore banki (citi) nie chca pozwolic na zablokowanie
transakcji gotowkowych...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-08-26 19:46:54
Autor: Marvin
chipy w Polbanku

[...]

Zgadzam się. Banki id± po najmnjieszej linii oporu "Zróbmy karty na PIN nawet gdy kupuje sie bilet MZK w automacie za 1zł" i bedziemy mieli spokój.
Osobi¶cie kartę polbanku przedłużę tak długo jak się da, czyli gdzie¶ do 10/2012.  Ale generalnie męczy mnie taka uraniłowka.
A potem? Co¶ się znajdzie.  A jak nie to też nie wielka strata, zawsze mogę płacić gotówk± lub kart± niekredytow±. Nawet mniej będę wydawał. Niestety z bankami postępuję tak jak one z klientami.

M.

Data: 2010-08-26 11:40:07
Autor: Krzysiek
chipy w Polbanku
On 26 Sie, 19:46, "Marvin" <mar...@nospam.com> wrote:

Zgadzam się. Banki id± po najmnjieszej linii oporu "Zróbmy karty na PIN
nawet gdy kupuje sie bilet MZK w automacie za 1zł" i bedziemy mieli spokój.

Hm..czy karta Polbanku, przy na przykład zakupie biletu na metro w
Londynie, będzie teraz wymagała podania PIN? Na razie, bez tego
elektronicznego ustrojstwa poszła bez PINu (i oczywi¶cie także bez
podpisu).

Data: 2010-08-26 20:57:08
Autor: lukket
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-26 20:40, Krzysiek pisze:
[...]

Chipowe karty z innych banków przechodz± w tych automatach bez pinu ani podpisu, więc Polbankowa też powinna...

Data: 2010-08-27 07:06:16
Autor: xbartx
chipy w Polbanku
Dnia Thu, 26 Aug 2010 19:46:54 +0200, Marvin napisał(a):

Zgadzam siê. Banki id± po najmnjieszej linii oporu "Zróbmy karty na PIN
nawet gdy kupuje sie bilet MZK w automacie za 1zÂł" i bedziemy mieli
spokój. Osobi¶cie kartê polbanku przed³u¿ê tak d³ugo jak siê da, czyli
gdzie¶ do 10/2012.  Ale generalnie mĂŞczy mnie taka uraniÂłowka. A potem?
Co¶ siĂŞ znajdzie.  A jak nie to teÂż nie wielka strata, zawsze mogĂŞ
p³aciæ gotówk± lub kart± niekredytow±. Nawet mniej bêdê wydawa³.
Niestety z bankami postĂŞpujĂŞ tak jak one z klientami.

Czyli po wprowadzeniu chipów do wszystkich kk zaczniesz płacić debetówką z chipem? Możesz wyjaśnić co to zmieni?

--
xbartx

Data: 2010-08-27 12:02:58
Autor: Marvin
chipy w Polbanku
Czyli po wprowadzeniu chipów do wszystkich kk zaczniesz płacić debetówk±
z chipem? Możesz wyja¶nić co to zmieni?

Odrobinę. Tak±, że będę miał na przypisanym do karcie koncie niewiele pieniędzy, zamiast wielkiego limitu z kredytówki.
M.

Data: 2010-08-27 19:58:50
Autor: Mithos
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-27 12:02, Marvin pisze:
Odrobinę. Tak±, że będę miał na przypisanym do karcie koncie niewiele
pieniędzy, zamiast wielkiego limitu z kredytówki.

Dobre banki pozwalaj± do KK ustawiać limity. Maj±c limit np. 100k PLN możesz sobie ustawić dzienny limit 500 PLN. Co więcej sporo banków pozwala ustalać odrębne limity dla poszczególnych typów transakcji (gotówkowe/bezgotówkowe/internet itp.) i to zarówno limity kwotowe jak i ilo¶ciowe (np. jedna transakcja dziennie, jak kto¶ podpatrzy PIN przy kasie i ukradnie kartę to i tak jej nie wykorzysta).

Oczywi¶cie ww. ustalenia s± dosyć paranoiczne ale je¶li kto¶ chce to się jak najbardziej da.

--
Mithos

Data: 2010-08-27 20:42:18
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Mithos pisze:

Dobre banki pozwalają do KK ustawiać limity. Mając limit np. 100k PLN
możesz sobie ustawić dzienny limit 500 PLN.

A mi się marzą limity, które byłyby nieodnawialne. Nikt niestety takiej usługi nie oferuje. :-(

Przykład:

W "dobrych" bankach limity działają tak: Mam dzienny limit 1000zł, a chcę kupić coś za 15000. Loguje się do systemu, zwiększam limit na 15000, dokonuję zakupu. Następnego dnia mam automatycznie ustawiony limit 15000 i muszę go ręcznie zmniejszyć z powrotem do 1000. Jak zapomnę, to jestem narażony na fraud.

Ja życzyłbym sobie, aby w "jeszcze lepszych" bankach limity działały tak: Mam ustawiony "domyślny dzienny limit" na 1000zł, a chcę kupić coś za 15000. Loguję się do systemu i ustawiam limit "na dziś" na 15000, ale "domyślny dzienny limit" pozostawiam na poziomie 1000. Dokonuję zakupu. Następnego dnia automatycznie mój limit powraca do poziomu 1000 - nic więcej nie muszę już robić.

Oczywiście ww. ustalenia są dosyć paranoiczne ale jeśli ktoś chce to się
jak najbardziej da.

W wersji paranoidalnej - "domyślny dzienny limit" mógłby być ustawiony na 0, a klient przed każdym zakupem zwiększa "dzisiejszy dzienny limit" o kwotę, jaką ma zamiar wydać. (Czyli w wersji "paranoidalnej" byłaby to mniej-więcej mbankowa ekarta, tyle że kredytowa, a nie debetowa.)

--
MiCHA

Data: 2010-08-27 22:37:07
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
Przemyslaw Kwiatkowski <micha@micha.waw.pl> writes:

[...]

No ale wiesz, to nie jest dla ludzi. Jesli juz ktos przed kazdym
wiekszym zakupem mialby podobnie kombinowac, to mozna po prostu nie
uzywac KK, a srodki przelewac z innego konta na konto karty itp.

Tyle ze to nie o to chodzi. Chodzi o to, by mozna bylo normalnie placic
karta, ale by dokonanie fraudu bylo trudne.

Blokada transakcji gotowkowych jest ok, bo typowo KK nie sluzy do takich
rzeczy. Blokada normalnych transakcji (takich, ktore jednak od czasu do
czasu wykonujemy) to zupelnie inna sprawa.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-28 08:48:53
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Krzysztof Halasa pisze:

[...]

No to jest wersja dla paranoikĂłw. :-)

Tyle ze to nie o to chodzi. Chodzi o to, by mozna bylo normalnie placic
karta, ale by dokonanie fraudu bylo trudne.

No ale przecież rozwiązanie, które opisałem jak najbardziej służy "do płacenia na co dzień". Ustawiasz sobie mały limit i nie boisz się "dużych" fraudów. Przecież tak to właśnie ludzie postępują z KK. Taka opcja jest dostępna w wielu bankach już dziś i jest przez klientów wykorzystywana. Jedyną jej wadą jest, że po jednorazowym podniesieniu limitu trzeba pamiętać, by go ponownie obniżyć. Moim postulatem było - by nie musieć o tym pamiętać. :-)

--
MiCHA

Data: 2010-08-28 09:19:36
Autor: xbartx
chipy w Polbanku
Dnia Sat, 28 Aug 2010 08:48:53 +0200, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

[...]
wykorzystywana. JedynÄ… jej wadÄ… jest, ĹĽe po jednorazowym podniesieniu
limitu trzeba pamiętać, by go ponownie obniżyć. Moim postulatem było -
by nie musieć o tym pamiętać. :-)

Jaka grupa klientów chciałaby z takiej funkcjonalności korzystać? Ty i może jeszcze kilkanaście, kilkadziesiąt albo i nawet kilkaset? Plastik ma zastępować gotówkę i jeżeli nie będzie tak maksymalnie prosty jak gotówka, to jej po prostu nigdy nie zastąpi.

Data: 2010-08-28 13:03:27
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
xbartx pisze:

[...]

gotĂłwka, to jej po prostu nigdy nie zastÄ…pi.

Sądzę, że jest to w przybliżeniu ta sama grupa, która już dziś korzysta z możliwości ograniczenia limitu. Wszak byłoby to jedynie uproszczenie tego, co już jest.

--
MiCHA

Data: 2010-08-30 02:23:18
Autor: Krzysiek
chipy w Polbanku
On 28 Sie, 11:19, xbartx <b...@hashzero.net> wrote:
? Plastik ma
zastępować gotówkę i jeżeli nie będzie tak maksymalnie prosty jak
gotówka, to jej po prostu nigdy nie zast±pi.

ale płac±c gotówk± też trzeba pamiętać by wzia¶ć więcej gdy
potrzebujemy i by nie nosić przy sobie wszystkiego gdy nie trzeba:)
Kart± mogłoby być pro¶ciej. Najpro¶ciej to chyba wła¶nie dwa PINy do
transakcji na niższ± i na wyższ± kwotę.

Data: 2010-11-19 14:39:44
Autor: Jacek Osiecki
chipy w Polbanku
Dnia Fri, 27 Aug 2010 19:58:50 +0200, Mithos napisał(a):
[...]

Dobre, czyli np. nie Citi - który nie ma nic przeciwko temu, żeby kto¶ cały
limit wyci±gn±ł z bankomatu...

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-08-26 22:06:42
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

Na pewno czesciej bylo na korzysc klienta niz przy transakcjach z uzyciem
PINu.

Szczerze mowiac, spotkalem sie tylko z przypadkami, w ktorych bank nie
uznal reklamacji. Oczywiscie mam na mysli fraudy "card present".

W dodatku przy PINie bank nie ma za bardzo podstaw do chargebacku -
nie ma wymowki pt. "sprzedawca zle sprawdzil zgodnosc podpisow".

Bank ma dokladnie takie same podstawy do chargebacku w obu przypadkach -
tzn. zadne.
Chyba ze karta chipowa, a transakcja z wykorzystaniem paska (+ zdaje sie
wszystkie karty w danym BINie musza byc chipowe).

A skoro
moze obciazyc klienta albo wylozyc kase (swoja lub ubezpieczyciela, co wiaze
sie i tak z obciazeniem banku) to oczywiscie ze obciazy klienta.

Takie ubezpieczenia to jest pic na wode, sluza tylko do pobierania
dodatkowych oplat.

Ustawa ustawa, a bank bankiem i ma ja gdzies. Do tego ma bandyckie
narzedzie, przy uzyciu ktorego moze zrujnowac kogo tylko zechce.

Jasne. Z tym, ze to nie zalezy od PINu.

No i wlasnie w tym rzecz: bank przy PINie nie ma podstaw by przerzucic
koszty na sprzedawce.

Moze miec, i prawie na pewno ma w przypadku skimmingu, jesli oryginalna
karta byla chipowa.

I tu włsnie ZONK - zawsze bedzie odpowiadal klient - mowa oczywiscie o
typowym przekrecie czyli kradziona karta + podgladniety PIN.

To jest nietypowy fraud. Typowy fraud "card present" to _podrobiona_
karta. Roznica jest zasadnicza w przypadku chipow.

A przez koniecznosc podawania PINu byle gdzie, duzo latwiej jest
go podejrzec :(

Haslo tez latwiej podejrzec jesli sie go uzywa. Mamy nie uzywac hasel?

[...]

Kalkulacja. Ale ja nie jestem fanem bankow, nic z tych rzeczy.

No i do tego niektore banki (citi) nie chca pozwolic na zablokowanie
transakcji gotowkowych...

Nie tylko Citi BTW. To jest problem - ale ma sie on nijak do kwestii
chip + PIN vs. pasek + podpis.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-27 20:04:23
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 26.08.2010 10:54, Jacek Osiecki pisze:

I tu w�snie ZONK - zawsze bedzie odpowiadal klient - mowa oczywiscie o
typowym przekrecie czyli kradziona karta + podgladniety PIN.

Jakie okoliczności muszą zaistnieć, żeby złodziej posiadał kradzioną kartę i znał PIN (podglądnięty)? Jedyna taka możliwość (realna), przynajmniej w przypadku mnie i mojego trybu życia/robienia zakupów, to rozbój.
A przeciwko takim sytuacjom mam standardowo ubezpieczonÄ… kartÄ™, Ĺ‚Ä…cznie z transakcjami z uĹĽyciem PINu.

W dodatku nie sądzę, żeby pojawiły się nagle masowo rozboje połączone z podglądaniem PINu- to są już brutalne przestępstwa, które łatwiej ścigać. Zwróćcie uwagę na charakterystykę przestępczości kartowej, zazwyczaj to jest "elegancka" przestępczość, czyli skanowanie pasków.

W dodatku złodziej, który sporo ryzykuje podglądaniem & rozbojem, nie wie zupełnie na kogo trafi, czy uda się ukraść kartę, jeśli tak to jaki ma limit i czy np. nie jest to kredytówka z wyłaczonymi transakcjami gotówkowymi :)

Michał

Data: 2010-08-26 21:03:55
Autor: Mithos
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-25 12:37, fiki pisze:
[...]

Nie widzisz największego niebezpieczeństwa : transakcji bez fizycznej obecno¶ci karty. Takie transakcje domy¶lnie obci±żaj± posiadacza karty, a je¶li bank stanie okoniem to w jaki sposób udowodnisz, że to kto¶ inny kupił dożywotni abonament na jakie¶ porno strony albo przegrał wszystko w wirtualnym kasynie ? Nie udowodnisz. A do uzyskania danych wystarczaj±cych do zrobienia ww. nie potrzeba tracić karty, nie potrzeba jej skanować, wystarczy że kasjer spisze dane ze slipa, bo jest tam numer karty i jej data ważno¶ci (sporo sklepów nie wymaga CVV) czyli wszystko co potrzeba.

I nie ma znaczenie czy karta ma system : pasek/podpis czy chip/PIN, bo je¶li bank nie uzna reklamacji to masz całkiem przesrane. A bronić się przed tym nie da.

Czy wobec powyższego naprawdę jest się czym martwić je¶li transakcję akceptujesz PINem ? IMO nie.

--
Mithos

Data: 2010-08-26 21:33:41
Autor: Marvin
chipy w Polbanku

Czy wobec powyższego naprawdę jest się czym martwić je¶li transakcję
akceptujesz PINem ? IMO nie.

Mam dużo watpliwo¶ci a ponieważ przeszedłem przez jeden fraud, jestem ostrożny.

Czy platyny, czarne wizy, DC, Ameksy itp. "prestiż" też będ± na pin?

Data: 2010-08-26 21:42:27
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 26.08.2010 21:33, Marvin pisze:
[...]

Tego nie wiadomo, ale sam standard EMV to standard MC i Visy, o DC czy Amex nie ma mowy. Co do Visy- tutaj bywa różnie, podobno Visa Platinum z ING ma chip skonfigurowany tak, żeby prosił o podpis.

Michał

Data: 2010-08-27 07:11:30
Autor: xbartx
chipy w Polbanku
Dnia Thu, 26 Aug 2010 21:42:27 +0200, Michal napisał(a):

Tego nie wiadomo, ale sam standard EMV to standard MC i Visy, o DC czy
Amex nie ma mowy. Co do Visy- tutaj bywa różnie, podobno Visa Platinum z
ING ma chip skonfigurowany tak, żeby prosił o podpis.

Hmmm mam wrażenie, że zostaliście jakoś zauroczeni tym podpisem, ale tak jak już wspomniało kilka osób, nie ma większego znaczenie opcja PIN/
podpis jeżeli dojdzie do jakiegoś fraudu. Bank w pierwszej kolejności będzie chciał przenieść winę na klienta i forma autoryzacji transakcji jest sprawą drugorzędną, żeby nie powiedzieć pomijalną. --
xbartx

Data: 2010-08-27 09:36:58
Autor: Marvin
chipy w Polbanku

Hmmm mam wrażenie, że zostali¶cie jako¶ zauroczeni tym podpisem, ale tak
jak już wspomniało kilka osób, nie ma większego znaczenie opcja PIN/
podpis jeżeli dojdzie do jakiego¶ fraudu. Bank w pierwszej kolejno¶ci
będzie chciał przenie¶ć winę na klienta i forma autoryzacji transakcji
jest spraw± drugorzędn±, żeby nie powiedzieć pomijaln±.

Zauroczeni? Chyba jednak nie. WyobraĽ sobie, masz kartę citi. Golda z limitem 40k. Autoryzuj±c pinem pozwalasz ew. złodziejowi wybrać 20k z bankowatu po zeskanowaniu paska i podejrzeniu pinu. Jak się podpisujesz, nie ma takiej opcji.

Ta dyskusja miałaby mniejsze znaczenie, gdyby karty z chipem nie maiły paska magnetycznego, a umowy z bankiem, jak np. wymienione wyżej, nie zakładałyby z góry odpowiedzialno¶ci klienta. Gdyby były 2-3 piny do różnych operacji i możliwo¶ć definiowania limitów dla kart. Dało by się też zrobić potwierdzanie dużych kwot kodem nadsyłanym smsem itd.

No ale banki wol± dopisać 2 linie do umowy i potem męczyć delikwenta w s±dzie. Dzisiaj nawet jest jaki¶ tekst o Eurobanku w portalu gazeta.pl.

M.

Data: 2010-08-27 19:53:02
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 27.08.2010 09:36, Marvin pisze:

[...]

Zgadza się- ale to problem Citi, które nie pozwala wył±czyć możliwo¶ci transakcji gotówkowych. Wiele banków pozwala. Poza tym zeskanowanie paska + podejrzenie PINu- ciężka sprawa.

Wielokrotnie mniej prawdopodobne niż zeskanowanie paska i wykonywanie lewych transakcji.

Ta dyskusja miałaby mniejsze znaczenie, gdyby karty z chipem nie maiły paska
magnetycznego, a umowy z bankiem, jak np. wymienione wyżej, nie zakładałyby
z góry odpowiedzialno¶ci klienta.

Ale te umowy zakładaj± odpowiedzialno¶ć klienta bo musza... regumamin musi jasno okre¶lać to, w jaki sposób klient autoryzuje transakcje i które go obci±żaj±. Swoj± drog±- zajrzyj do Aliorowego regulaminu, jest nadzwyczaj miło napisany.

? Gdyby były 2-3 piny do różnych operacji

Najlepiej 10 i jeszcze pliczek gotówki na wszelki wypadek ;) Bez jaj...

możliwo¶ć definiowania limitów dla kart.

O to już prędzej- podstawa. Ja na swojej KK w ogóle wyłaczyłem transakcje gotówkowe (przy okazji super zabezpieczenie przed różnymi "pseudobezgotówkowymi" pomyslami pokroju poczty polskiej, gdzie jest niby terminal, naklejki a działa on jak oddział banku... ).

Dało by się też zrobić
potwierdzanie dużych kwot kodem nadsyłanym smsem itd.

Jak dużych i jaki sens wtedy miałoby akceptowanie kart? Duże kwoty potwierdzane s± zwykle przez bankowy system monitoringu. Poza tym- karty nie s± bo nie mog± być w 100% bezpieczne. Ich bezpieczeństwo polega też na tym, że istniej± skuteczne procedury reklamacyjne, tyle, że nie zawsze polskie banki s± ich ¶wiadome.

No ale banki wol± dopisać 2 linie do umowy i potem męczyć delikwenta w
s±dzie. Dzisiaj nawet jest jaki¶ tekst o Eurobanku w portalu gazeta.pl.

Jeszcze raz trzeba podkre¶lić, że chip & PIN na pewno nie jest złotym lekarstwem na wszystkie fraudy, ale na pewno killerem na ich większo¶ć. Dlaczego- to już było omawiane na grupie wielokrotnie.

Michał

Data: 2010-08-27 21:59:14
Autor: Marvin
chipy w Polbanku
? Gdyby były 2-3 piny do różnych operacji

Najlepiej 10 i jeszcze pliczek gotówki na wszelki wypadek ;) Bez jaj...

No dobra, przegi±łem :)

Zamiast tego może być możliwo¶ć zablokowania transakcji wykonywanych bez fizycznej obecno¶ci karty (jak co¶ będę kupował to odblokuję na chwilę), zgłoszenie wyjazdu (karta nie działa za granic± o ile nie ustawiłem wyjazdu w systemie) itp.

Data: 2010-08-27 22:12:52
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 27.08.2010 21:59, Marvin pisze:
[...]

Oferuje to kilka banków, np grupa BRE (MBank, Multibank).

zgłoszenie wyjazdu (karta nie działa za granic± o ile nie ustawiłem wyjazdu
w systemie) itp.

Tutaj już gorzej, bo z definicji karty maj± być "międzynarodowe", jednak nie widzę problemu- w czym niby zagranica miałaby być gorsza/niebezpieczniejsza od Polski? :) Tak samo złodziej może wypłacić w Rumunii co w Polsce, a że akurat gło¶no zrobiło się jaki¶ czas temu o rumuńskich/bułgarskich skimmerach to jeszcze niczego nie dowodzi.

Michał

Data: 2010-08-27 20:18:20
Autor: Mithos
chipy w Polbanku
W dniu 2010-08-27 09:36, Marvin pisze:
[...]

Dlatego nie należy obecnie posiadać KK w Citi. Co to za bank, który uniemożliwia wył±czenie możliwo¶ci wypłaty gotówki z KK ? IMO bardzo kiepski bank.

[...]

W normalnych bankach możesz ustalić limit wypłat gotówkowych na 0, a dodatkowo ograniczyć ilo¶ć transakcji bezgotówkowych (np. 2-3 dziennie, choć użycie przez złodzieja karty do płatno¶ci jest raczej mało prawdopodobne, bo ryzyko jest zbyt duże).

No ale banki wol± dopisać 2 linie do umowy i potem męczyć delikwenta w
s±dzie. Dzisiaj nawet jest jaki¶ tekst o Eurobanku w portalu gazeta.pl.

To chyba oczywiste, że bank dba najbardziej o siebie.

--
Mithos

Data: 2010-08-27 22:44:49
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
Mithos <fake@adres.pl> writes:

W normalnych bankach możesz ustalić limit wypłat gotówkowych na 0, a
dodatkowo ograniczyć ilość transakcji bezgotówkowych (np. 2-3
dziennie, choć użycie przez złodzieja karty do płatności jest raczej
mało prawdopodobne, bo ryzyko jest zbyt duże).

Obawiam sie ze ryzyko jest akceptowalne dla zlodziei.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-27 22:43:12
Autor: Krzysztof Halasa
chipy w Polbanku
"Marvin" <marvin@nie.com> writes:

Zauroczeni? Chyba jednak nie. Wyobraź sobie, masz kartę citi. Golda z limitem 40k. Autoryzując pinem pozwalasz ew. złodziejowi wybrać 20k z bankowatu po zeskanowaniu paska i podejrzeniu pinu. Jak się podpisujesz, nie ma takiej opcji.

Za to jest opcja, ze ktos kupi kilka telewizorow. Co za roznica.

Natomiast jesli karta ma chipa, to nawet jesli pasek magnetyczny
zostanie skopiowany i fraud w bankomacie lub gdziekolwiek sie uda (co
nie jest oczywiste), to i tak normalnie odpowiada za to sprzedawca - bo
zaakceptowal transakcje karta chipowa (lub taka, ktora powinna byc
chipowa) bez udzialu procesora.

Ta dyskusja miałaby mniejsze znaczenie, gdyby karty z chipem nie maiły paska magnetycznego,

Powodzenia tam, gdzie nie maja czytnika chipow.

Dało by się też zrobić potwierdzanie dużych kwot kodem nadsyłanym smsem itd.

Taaaak, zwlaszcza tam, gdzie nie dzialaja SMSy. Za to jesli ktos
ukradnie karte, to jest duza szansa, ze to samo zrobi z telefonem, wiec
"zabezpieczenie" raczej kiepskie (gorsze niz PIN).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-08-28 00:26:45
Autor: witrak()
chipy w Polbanku
Marvin wrote:
[...]
[...]

I powyższ± odpowiedĽ warto polecić teoretykom od "wyższego bezpieczeństwa kart z chipem" i innym oszołomom, rozwodz±cym się nt. poprawy sytuacji klienta wskutek wprowadzenia chipów  :-)

witrak()

Data: 2010-08-27 19:45:54
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 27.08.2010 09:11, xbartx pisze:
[...]

Ależ z mojej strony jest 100% poparcia dla chip & PIN :) Odpowiadałem jedynie na pytanie, czy Amex i DC też wprowadzą chip- na razie się na to *raczej* nie zanosi. Poza tym cały czas pozostaje USA- kraj, gdzie wdrożenie technologii EMV (terminale, banki, wymiana kart) jest podobno wielokrotnie droższe niż koszty fraudów z paska... Mam wrażenie, że dopóki USA nie ruszy z kopyta, to nasze karty pozostaną "hybrydowe" i paska i tak się nie pozbędziemy...

Michał

Data: 2010-08-27 20:47:07
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Michal pisze:

*raczej* nie zanosi. Poza tym cały czas pozostaje USA- kraj, gdzie
wdroĹĽenie technologii EMV (terminale, banki, wymiana kart) jest podobno
wielokrotnie droĹĽsze niĹĽ koszty fraudĂłw z paska...

Ale jakoś paypassa wdrażają. A ani to tańsze, ani bezpieczniejsze...

--
MiCHA

Data: 2010-08-27 22:14:20
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 27.08.2010 20:47, Przemyslaw Kwiatkowski pisze:
Michal pisze:

[...]

Wiesz coś więcej na ten temat, bo szperać mi się specjalnie nie chce (a pewnie marketingowe informacje będą mocno na wyrost)... Wdrażają tak jak w Polsce, czyli porażkowy folklor, czy faktycznie ten paypass zaczyna mieć w USA jakiekolwiek znaczenie?

Michał

Data: 2010-08-27 22:33:24
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Michal pisze:

[...]

w Polsce, czyli poraĹĽkowy folklor, czy faktycznie ten paypass zaczyna
mieć w USA jakiekolwiek znaczenie?

Z tego co widziałem, to raczej pokazowy folklor... W styczniu chciałem przetestować czy mój polski paypass u nich zadziała i specjalnie szukałem jakiegoś sklepu. Przy głównych arteriach Las Vegas nie znalazłem żadnego...

--
MiCHA

Data: 2010-08-28 13:05:46
Autor: Michal
chipy w Polbanku
W dniu 27.08.2010 22:33, Przemyslaw Kwiatkowski pisze:
Michal pisze:

[...]

No czyli tak jak u nas :) ATSD to w Polsce chyba są większe szanse na jakiś realny rozwój tego badziewia niż w USA.

Przy okazji- Alior znowu coś straszy zmianami regulaminu kart w zakresie wznawiania, jednocześnie (w również zmienionym) regulaminie cashback nadal zostaje Lotnicza Gold... Ciekawe, czy faktycznie zostawią nam te Lotnicze Gold... :)

Michał

Data: 2010-08-28 13:34:41
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
chipy w Polbanku
Michal pisze:

[...]

jakiĹ› realny rozwĂłj tego badziewia niĹĽ w USA.

Znalazłem natomiast paypassa w kawiarni na lotnisku w Londynie. Chciałem przetestować czy zadziała, ale okazało się że... sprzedawca nie wiedział co to paypass...

Przy okazji- Alior znowu coĹ› straszy zmianami regulaminu kart w zakresie
wznawiania, jednocześnie (w również zmienionym) regulaminie cashback
nadal zostaje Lotnicza Gold... Ciekawe, czy faktycznie zostawiÄ… nam te
Lotnicze Gold... :)

Dowiem siÄ™ za parÄ™ tygodni. :-)

--
MiCHA