chleb plenieje zbyt szybko

Data: 2010-10-07 09:27:18
Autor: zlotowinfo
chleb plenieje zbyt szybko
upiekem chleb
z ytniej, przennej, buki tartej (nadmiary), troch margaryny
nasiona lnu, dodalem tez niezbyt wiey sezam

chcleb po 3 dniach niezbyt adnie pachnie i robi si bardzo kleisty, ktry skadnik ma na to wplyw?

Data: 2010-10-07 10:25:19
Autor: Misiek
chleb plenieje zbyt szybko

Uytkownik "zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisa w wiadomoci news:i8jsoq$jll$1inews.gazeta.pl...
[...]

wszystkie "niezbyt swieze"
pewnie bulka tarta, na pewno niezbyt swiezy sezam, pewnie i margaryna (po kiego grzyba margaryna?)

Data: 2010-10-07 11:26:41
Autor: zlotowinfo
chleb plenieje zbyt szybko
w jakim przepisie bya margaryna
bez niej ciasto si klei do formy i co sabo miesza
chyba eby form wysmarowa margaryn
czy moe co le robi?

chciaem si pozby nadmiarw tej buki
najwyej z dodatkiem tym zrobi
jak si zjedzie wiksza ekipa do wykarmienia

ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
da co jak go wymoczy? wygotowa? wywalic?

Data: 2010-10-07 11:35:13
Autor: Misiek
chleb plenieje zbyt szybko

Uytkownik "zlotowinfo" <usuntousun@go2.pl> napisa w wiadomoci news:i8k3ok$ck3$1inews.gazeta.pl...
w jakim przepisie bya margaryna
bez niej ciasto si klei do formy i co sabo miesza
chyba eby form wysmarowa margaryn
czy moe co le robi?

nie lepiej dac oliwy po prostu? zamiast truc sie margaryna?
Przepisy czasem trzeba modyfikowac :-)

chciaem si pozby nadmiarw tej buki
najwyej z dodatkiem tym zrobi
jak si zjedzie wiksza ekipa do wykarmienia

ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
da co jak go wymoczy? wygotowa? wywalic?

wywalic na zbity (piiii). :-)
Nie jest on chyba az tak drogi by go probowac ratowac za wselka cene...

Data: 2010-10-07 15:02:03
Autor: Jakub Tarczewski
chleb pleśnieje zbyt szybko

w jakimś przepisie była margaryna
bez niej ciasto się klei do formy i coś słabo miesza
chyba żeby formę wysmarować margaryną
czy może coś źle robię?

wysmaruj formę masłem (serio) i wysyp cienko mąką, a margarynę zostaw do celów technicznych. Dodawanie tłuszczu do ciasta chlebowego (poza odrobiną oliwy w niektórych przepisach) to herezja.

chciałem się pozbyć nadmiarów tej bułki
najwyżej z dodatkiem tym zrobię
jak się zjedzie większa ekipa do wykarmienia

bułka powoduje chłonięcie wilgoci przez upieczony chleb, stąd kleistość. Ale co kto lubi...

ziarna lnu ok, ale ten sezam nie bardzo
da coś jak go wymoczyć? wygotować? wywalic?

sezamem możesz posypać chleb w formie przed pieczeniem (i wygładzić mokrą łyżką). Ale o wiele lepsze są pestki dyni czy słonecznik. Poza tym sezam nadaje się do sezamek (jeśli chodzi o wypieki), do ciasta chlebowego w żadnym wypadku.

A co do meritum: chleb "martwy" pieczony z użyciem nadmiaru spulchniaczy i ulepszaczy pleśnieje momentalnie (można sprawdzić na typowym krojonym z folii) . Chleb "żywy" zwł. pełnoziarnisty pieczony na zakwasie (drożdżowego to nieco mniej dotyczy) starzeje się z wdziękiem, nabierając szlachetnego smaku; zawartość kwasu mlekowego, ew. alkoholu etylowego i wyższorzędowych alkoholi, nawet śladowa, skutecznie chroni przed pleśnią i obcymi bakteriami. Łatwo sprawdzić, że taki chleb może najwyżej wyschnąć, ale nie spleśnieje nawet po miesiącu.
Jeśli zrobisz chleb na uczciwie przefermentowanym zakwasie, wytrzyma o wiele dłużej niż trzy dni. Jeśli używasz wyłącznie chemicznego spulchniacza to się nie dziw ;-). W necie jest sporo niezłych przepisów na "żywy" chleb; następnym razem zrób to porządnie.

Data: 2010-10-07 17:41:09
Autor: Qrczak
chleb pleśnieje zbyt szybko
Dnia 2010-10-07 15:02, niebożę Jakub Tarczewski wylazło do ludzi i marudzi:

[...]

Przy dobrych foremkach wystarczy delikatne maźnięcie owych oliwą.

[...]

Potwierdzam. Chleb żytni na zakwasie po dwóch tygodniach tylko bardziej się "zestala" (co mu w sumie wychodzi na dobre, bo można naprawdę cienkie kromki kroć). I nie mają na to wpływu różne dodatki: całe ziarno, siemię, orzechy czy prażona cebulka.

Qra

Data: 2010-10-08 09:44:57
Autor: zs
chleb plenieje zbyt szybko
Potwierdzam. Chleb ytni na zakwasie po dwch tygodniach tylko bardziej si "zestala" (co mu w sumie wychodzi na dobre, bo mona naprawd cienkie kromki kro). I nie maj na to wpywu rne dodatki: cae ziarno, siemi, orzechy czy praona cebulka.

A moze robisz chleb na zakwasie w maszynie? Ja prbuje ale nie zawsze wychodzi dobry. Na 10 chlebw moze 2 byly bardzo dobre. Reszta albo za kwana albo nie wyrasta jak trzeba lub opada. Cho wszystkie dao si zje

Data: 2010-10-08 18:19:42
Autor: Qrczak
chleb ple�nieje zbyt szybko
Dnia 2010-10-08 09:44, niebożę zs wylazło do ludzi i marudzi:

Nie, używam michy, łychy i piekarnika.

Qra

Data: 2010-10-11 14:10:31
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
chleb plenieje zbyt szybko

"Misiek" 4cad83ef$0$27029$65785112@news.neostrada.pl

chcleb po 3 dniach niezbyt adnie pachnie i robi si bardzo kleisty, ktry skadnik ma na to wplyw?

wszystkie "niezbyt swieze"

W czasie pieczenie szkodniki (bakterie i grzyby) nie zostan pozabijane?
Moim zdaniem brak.... Konserwantw. :)

--
 ^  750        .               .  nw  25  27     .     .04       . 749   ^c 440              .         438

Data: 2010-10-07 11:33:08
Autor: oli
chleb plenieje zbyt szybko
zlotowinfo <usuntousun@go2.pl> napisa(a):
[...]