Data: 2016-12-16 20:19:37 | |
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | |
ch³odzenie | |
ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...
pokazuj± w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych... nie pamiêtam 16 cylindrów co¶ tam pojemno¶ci jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzê nawet kratki, trudno zak³adaæ, ¿e ten wóz ci±gle je¼dzi 300km/h co go mog³o by sch³odziæ help! albo takie autobusy szynowe, jak takie cudo startuje to a¿ siê ziemia trzêsie, gdzie upchnêli ch³odnicê, jak to bydle jest ch³odzone? |
|
Data: 2016-12-16 20:21:52 | |
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | |
ch³odzenie | |
jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w promieniu 100m ziemia siê trzêsie... i gdzie tam niby ch³odzenie?
czego¶ tu nie czajê, musi byæ to oparte na jakim¶ zjawisku które nie spowoduje przegrzania silnika... pamiêtam, ¿e takie stare silniki do m³ockarni ch³odzi³y siê wrz±c± wod±, ale tu chyba to nie dzia³a? |
|
Data: 2016-12-16 20:22:39 | |
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | |
ch³odzenie | |
kolejny przyk³ad autobusy...
musi byæ jaki¶ patent, ale ja go nie znam... |
|
Data: 2016-12-16 20:36:16 | |
Autor: Adam | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-16 o 20:21, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:
jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w Silnik diesla jest do¶æ zimny. Sk±d bierze siê ciep³o? Tutaj nieco analogii: ¯arówka wolframowa sporo grzeje, bo jej skuteczno¶æ "o¶wietleniowa" jest bardzo mizerna. Dobra ¿arówka LED jest ledwo ciep³a. Jak w motorach ¼le ustawi³o siê zap³on (zw³aszcza w silnikach dwusuwowych), to mo¿na by³o szybko zatrzeæ t³ok. By³y na pocz±tku silniki trzy-suwowe - ma³o siê grza³y, ale szybko zosta³y zast±pione silnikami ze sprê¿aniem. Inne ¼ród³o ciep³a: ponoæ w silniku M20 straty mechaniczne by³y na poziomie kilkunastu KM - czyli praca zamieniona na ciep³o. Silniki z otwartym ch³odzeniem by³y bardzo popularne - wbrew pozorom tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica - woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a. Nowe silniki diesla s± na tyle "zimne", ¿e w niektórych autach stosuje siê specjalne dogrzewanie, najczê¶ciej za pomoc± Webasta lub podobnego piecyka, aby silnik nie je¼dzi³ niedogrzany. Silnik diesla (bez wzglêdu na to, co mówi± niedouczone eko-oszo³omy) jest efektywniejszy od benzynowego. Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnie okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-12-16 20:57:20 | |
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | |
ch³odzenie | |
nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶
|
|
Data: 2016-12-16 21:09:20 | |
Autor: Grzegorz | |
ch³odzenie | |
U¿ytkownik "niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:o31gve$e4n$1node1.news.atman.pl... nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶Te, Niepe³nosprawny, Napisa³, ¿e powietrzem. Wszystkie przyk³ady na które siê powo³a³e¶ te¿. Inaczej to autobus by musia³ ci±gn±æ za sob± d³ugie wê¿e z wod±. Dodam jeszcze, ¿e silniki okrêtowe ch³odzi siê ch³odnic± wodn± na wodê. Tam nie trzeba wê¿y. No, nie takich d³ugich. .... |
|
Data: 2016-12-16 21:03:07 | |
Autor: Sebastian Bia³y | |
ch³odzenie | |
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody? |
|
Data: 2016-12-16 21:46:55 | |
Autor: Grzegorz | |
ch³odzenie | |
U¿ytkownik "Sebastian Bia³y" <heby@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:o31hbk$eec$1node1.news.atman.pl... On 2016-12-16 20:36, Adam wrote: Chodzi o to, ¿e przy ch³odzeniu waporowym mo¿na wyci±gn±æ circa 1,4 MW z metra2 wymiennika |
|
Data: 2016-12-17 23:01:30 | |
Autor: Adam | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Bia³y pisze:
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote: Aj, aj :) Przecia widaæ by³o, ¿e my¶la³em o ch³odnicy otwartej - dzia³aj±cej na wrzenie. Nie pamiêtam, jak ten wynalazek siê nazwa³. Widzê, ¿e jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk³ad_ch³odzenia_silnika_spalinowego "Wyj±tkowo ch³odzenie w uk³adzie po¶rednim zachodziæ mo¿e przez odparowanie wody, któr± trzeba wówczas bardzo czêsto uzupe³niaæ (tzw. uk³ady otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)." -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-12-17 02:13:32 | |
Autor: RadoslawF | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze:
Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnieTatra do dzisiaj robi ciê¿arówki i dalej nie maj± klasycznej ch³odnicy. Ale jak wiêkszo¶æ silników ch³odzonych "powietrzem" maj± ch³odnicê oleju. I nie wynika to z ogromnych pojemno¶ci silnika, ch³odnice oleju zobaczysz te¿ w wielu motocyklach ch³odzonych "powietrzem". Pozdrawiam |
|
Data: 2016-12-16 22:05:53 | |
Autor: ToMasz | |
chłodzenie | |
W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:
ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...mo¿e wytworzyæ przez jaki¶ czas. jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzê nawet kratki,pi razy oko tak jest. PRacowa³em kiedy¶ w firmie która sprzedawa³a wielkie silniki. czêsto stacjonarne. tam siê opisywa³o silnik podaj±c ilo¶æ zu¿ywanego paliwa na ka¿dego wytworzonego konia (kilowat). tak samo by³o z ch³odnic± - jej wielko¶æ by³a zale¿na od tego ile silnik mocy bêdzie dawa³, a nie jaka jest jego maksymalna moc. Co wiêcej, mo¿na by³o sobie samemu wybraæ ( w pewnych warunkach) ile silnik ma mieæ maksymalnej mocy. tyle ze mniejszy silnik "podkrêcony" spala³ wiêcej paliwa na ka¿dy kilowat, ni¿ wiêkszy silnik - nie krêcony. Wracaj±c do Twojego pytania, najgorsze warunki ów samochód bêdzie mia³ przy¶piejszaj±c z nisk± prêdko¶ci±. ile? kilka sekund? potem pêd powietrza go wych³odzi, tym bardziej ¿e w normalnych warunkach nikt go nie bêdzie "pi³owa³" na maksa. ToMasz PS mia³em kiedy¶ auto z marn± (uszkodzon±) ch³odnic±. przegrzewa³o siê tylko i wy³±cznie na górskich trudnych podjazdach. jak sta³em w korku - 90cio konny silnik wytwarza³ 5 koni - i tyle ch³odnica odprowadza³a. jak jecha³em autostrad± - wytwarza³ ile móg³, ale auto jecha³o 150km/h -wiêc pêd powietrza odbiera³ ciep³o. a na 2 biegu pod stromizn± by³ ³askaw siê dwukrotnie zagotowaæ. |
|
Data: 2016-12-16 22:17:09 | |
Autor: Irokez | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-16 o 22:05, ToMasz pisze:
Mia³em Alfê 156 z 2.4JTD w której ch³odnica zgubi³a wokó³ wiatraka prawie wszystkie lamele, a reszta jak dotyka³em palcem to siê sypa³a... Silnik zacz±³ przegrzewaæ siê delikatnie dopiero przy 150km/h ci±g³ej jazdy po 8-ce jak by³o na zewn±trz co¶ ko³o 30 stopni lub lepiej. W³a¶ciwie to dopiero wtedy zauwa¿y³em ¿e co¶ nie tak ;) jak by³o ch³odniej na zewn±trz to 205km/h licznikowe nie by³o problemem (nie na 8-ce :) ) Potem wymieni³em jednak ch³odnicê. -- Irokez |
|
Data: 2016-12-16 23:14:40 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ch³odzenie | |
Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepe³nosprawny intelektualnie
'POPIS/EU napisa³(a): ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników... Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza (wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci). Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem. Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza powietrza do ch³odzenia. A podczas jazdy powoli generuje na tyle ma³o ciep³a, ¿e do wymuszenia ruchu powietrza przez ch³odnicê wystarczy wentylator. A jak siê jednak zdarz± jakie¶ ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno obci±¿ony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciê¿kiej przyczepy pod du¿± górê, drifting, jakie¶ b±czki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej trasie), to silnik po prostu siê przegrzewa. Mo¿na ³atwo policzyæ 1Ws=1J. Ciep³o w³a¶ciwe powietrza to 1000J/(kg*K) Ch³odic± ucieka jakie¶ 2x wiêcej ni¿ moc wyj¶ciowa silnika. |
|
Data: 2016-12-17 13:29:26 | |
Autor: nadir | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:
Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze Tyle tylko, ¿e w samochodach, które s± projektowane do du¿ych prêdko¶ci robi siê wszystko ¿eby zmniejszyæ ich opory powietrza. Powietrze ma op³ywaæ taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy ch³odzenie nie jest trywialn± spraw± w takich samochodach. |
|
Data: 2016-12-17 21:00:42 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
ch³odzenie | |
Dnia Sat, 17 Dec 2016 13:29:26 +0100, nadir napisa³(a):
W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze: Ale te¿ jaki¶ wielki problem to to chyba nie jest. 300km/h je¿d¿± samochody które maj± silniki oko³o 300kW. Ch³odnic± za³ó¿my ¿e trzeba odprowadziæ 600kJ/s, a powietrze ma 1kJ/(kg*K). Przy za³o¿eniu ¿e przechodz±c przez ch³odnicê powietrze ogrzeje siê o 40C, to potrzeba 15kg powietrza na sekundê czyli 12.5m^3. Przy 300km/h samochód przeje¿d¿a 83m/s, czyli wystarczy powietrza z powierzchni 0.15m^2 ¿eby odebraæ to ciep³o. A to kwadrat 39x39cm Oczywi¶cie to takie tylko zgrubne szacunki, nie uwzglêdniaj±ce ró¿nych zjawisk (i tych pomagaj±cych i przeszkadzaj±cych), ale widaæ ¿e powietrze jednak dobrze siê nadaje do odbierania nadmiaru ciep³a :) Swoj± drgo± - 12.5m^3 o 40C w ci±gu sekundy :) |
|
Data: 2016-12-17 23:09:31 | |
Autor: Adam | |
ch³odzenie | |
W dniu 2016-12-17 o 13:29, nadir pisze:
W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze: Przypomnia³o mi siê. Citroen DS - projektowany do¶æ d³ugo i do¶æ dok³adnie. Ale do projektu dobrali siê dizajnerzy. Efekt: przegrzewanie siê pierwszych wersji, bo klakson by³ du¿y i upchniêty przed ch³odnic±. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2016-12-17 16:28:30 | |
Autor: Wiesiaczek | |
ch³odzenie | |
rdz
W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze: ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników... ¬le patrzy³e¶:) Teraz ch³odnice s± bardzo wydajne a przez to ca³kiem ma³e. -- Wiesiaczek (dzi¶ z DC) "Ja pijê tylko przy dwóch okazjach: Gdy s± ogórki i gdy ich nie ma" (R) |