Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   ch³odzenie

ch³odzenie

Data: 2016-12-16 20:21:52
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
ch³odzenie
jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w promieniu 100m ziemia siê trzêsie... i gdzie tam niby ch³odzenie?

czego¶ tu nie czajê, musi byæ to oparte na jakim¶ zjawisku które nie spowoduje przegrzania silnika...

pamiêtam, ¿e takie stare silniki do m³ockarni ch³odzi³y siê wrz±c± wod±, ale tu chyba to nie dzia³a?

Data: 2016-12-16 20:22:39
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
ch³odzenie
kolejny przyk³ad autobusy...

musi byæ jaki¶ patent, ale ja go nie znam...

Data: 2016-12-16 20:36:16
Autor: Adam
ch³odzenie
W dniu 2016-12-16 o 20:21, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:
jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w
promieniu 100m ziemia siê trzêsie... i gdzie tam niby ch³odzenie?

czego¶ tu nie czajê, musi byæ to oparte na jakim¶ zjawisku które nie
spowoduje przegrzania silnika...

pamiêtam, ¿e takie stare silniki do m³ockarni ch³odzi³y siê wrz±c± wod±,
ale tu chyba to nie dzia³a?

Silnik diesla jest do¶æ zimny.

Sk±d bierze siê ciep³o?
Tutaj nieco analogii:
¯arówka wolframowa sporo grzeje, bo jej skuteczno¶æ "o¶wietleniowa" jest bardzo mizerna.
Dobra ¿arówka LED jest ledwo ciep³a.

Jak w motorach ¼le ustawi³o siê zap³on (zw³aszcza w silnikach dwusuwowych), to mo¿na by³o szybko zatrzeæ t³ok.
By³y na pocz±tku silniki trzy-suwowe - ma³o siê grza³y, ale szybko zosta³y zast±pione silnikami ze sprê¿aniem.

Inne ¼ród³o ciep³a: ponoæ w silniku M20 straty mechaniczne by³y na poziomie kilkunastu KM - czyli praca zamieniona na ciep³o.

Silniki z otwartym ch³odzeniem by³y bardzo popularne - wbrew pozorom tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica - woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Nowe silniki diesla s± na tyle "zimne", ¿e w niektórych autach stosuje siê specjalne dogrzewanie, najczê¶ciej za pomoc± Webasta lub podobnego piecyka, aby silnik nie je¼dzi³ niedogrzany.
Silnik diesla (bez wzglêdu na to, co mówi± niedouczone eko-oszo³omy) jest efektywniejszy od benzynowego.

Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnie okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-16 20:57:20
Autor: niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
ch³odzenie
nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶

Data: 2016-12-16 21:09:20
Autor: Grzegorz
ch³odzenie

U¿ytkownik "niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:o31gve$e4n$1node1.news.atman.pl...
nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶

Te, Niepe³nosprawny,
Napisa³, ¿e powietrzem.
Wszystkie przyk³ady na które siê powo³a³e¶ te¿.
Inaczej to autobus by musia³ ci±gn±æ za sob± d³ugie wê¿e z wod±.
Dodam jeszcze, ¿e silniki okrêtowe ch³odzi siê ch³odnic± wodn± na wodê.
Tam nie trzeba wê¿y. No, nie takich d³ugich.
....

Data: 2016-12-16 21:03:07
Autor: Sebastian Bia³y
ch³odzenie
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?

Data: 2016-12-16 21:46:55
Autor: Grzegorz
ch³odzenie

U¿ytkownik "Sebastian Bia³y" <heby@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:o31hbk$eec$1node1.news.atman.pl...
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?

Chodzi o to, ¿e przy ch³odzeniu waporowym mo¿na wyci±gn±æ
circa 1,4 MW z metra2 wymiennika


Data: 2016-12-17 23:01:30
Autor: Adam
ch³odzenie
W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Bia³y pisze:
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?


Aj, aj :)

Przecia widaæ by³o, ¿e my¶la³em o ch³odnicy otwartej - dzia³aj±cej na wrzenie. Nie pamiêtam, jak ten wynalazek siê nazwa³.

Widzê, ¿e jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk³ad_ch³odzenia_silnika_spalinowego

"Wyj±tkowo ch³odzenie w uk³adzie po¶rednim zachodziæ mo¿e przez odparowanie wody, któr± trzeba wówczas bardzo czêsto uzupe³niaæ (tzw. uk³ady otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)."


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-12-17 02:13:32
Autor: RadoslawF
ch³odzenie
W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze:

Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnie
okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o.

Tatra do dzisiaj robi ciê¿arówki i dalej nie maj± klasycznej ch³odnicy.
Ale jak wiêkszo¶æ silników ch³odzonych "powietrzem" maj± ch³odnicê oleju.
I nie wynika to z ogromnych pojemno¶ci silnika, ch³odnice oleju
zobaczysz te¿ w wielu motocyklach ch³odzonych "powietrzem".


Pozdrawiam

ch³odzenie

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona