ci±gnik siod³owy 3 osiowy

Data: 2013-05-28 11:59:06
Autor: Tomek
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Witam,
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most, obie osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z
- tyln± osi± (czasem podnoszon±) z pojedyñczym ogumieniem do zmniejszenia nacisku na o¶ podczas jazdy z obci±zeniem
- tyln± o¶ napêdzajc±, ¶rodkow±- odci±¿aj±c±, nienapêdzan±.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odno¶nie jego zalet- bo wydaje mi siê bardziej skomplikowany ni¿ poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a moze one s±??)
Rozumiem to rozwi±zanie w samochodach ciê¿arowych (np.du¿ych  ¶mieciarkach) gdzie ¶rodkowa o¶ jest dodatkowo skrêcana i co poprawia zwrotno¶æ podczas jazdy ty³em.
Ale jakie¿ to moze mieæ zalety w ci±gniku siod³owym?
A moze mnie oczy zmylily i ¼le siê dopatrzy³em??
T.

Data: 2013-05-28 12:29:33
Autor: BartekK
ciągnik siodłowy 3 osiowy
W dniu 2013-05-28 11:59, Tomek pisze:
Witam,
poza ciagnikami siodłowymi majacymi obie "pełne" osie (podwójny most,
obie osie napędzane) spotykane są 3 osiowe z
- tylną osią (czasem podnoszoną) z pojedyńczym ogumieniem do
zmniejszenia nacisku na oÅ› podczas jazdy z obciÄ…zeniem
- tylną oś napędzajcą, środkową- odciążającą, nienapędzaną.
Ten drugi przypadek mnie ciekawi odnośnie jego zalet- bo wydaje mi się
bardziej skomplikowany niż poprzedni, a nie ma dla mnie jakis zalet (a
moze one sÄ…??)
Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na zwiększenie liczby osi. Wiec można wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi nie wolno.

Data: 2013-05-28 13:51:33
Autor: Tomek
ciągnik siodłowy 3 osiowy

Użytkownik "BartekK" <sibi@drut.org> napisał w wiadomości news:ko21gk$pg2$1mx1.internetia.pl...
Zaletą jest (formalne) zmniejszenie nacisku na oś, ze względu na zwiększenie liczby osi. Wiec można wjechać tam, gdzie bez tej 3ciej osi nie wolno.

Mnie nie chodzi o samÄ… zaletÄ™ trzeciej osi, a zaletÄ™ dodatkowej osi
przed osią napędzaną w stosunku do układu 3 osiowego z osią wleczoną.
T.

Data: 2013-05-28 13:29:09
Autor: masti
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Dnia pięknego Tue, 28 May 2013 13:51:33 +0200 osobnik zwany Tomek napisał:

[...]

lepszy rozkład obciążeń przy jeździe z 1 osią z tyłu. Bo jest bardziej cofnięta.

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2013-05-29 00:20:02
Autor: Tomasz Pyra
ciągnik siodłowy 3 osiowy
Dnia Tue, 28 May 2013 12:29:33 +0200, BartekK napisa³(a):

[...]
Zalet± jest (formalne) zmniejszenie nacisku na o¶, ze wzglêdu na zwiêkszenie liczby osi.

Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek siê zmienia.
Te dwie tylne osie to chyba jest "o¶ zespolona" i formalnie jest jedn± osi±
przy liczeniu nacisków.

Data: 2013-05-31 20:24:14
Autor: WildS
ciągnik siodłowy 3 osiowy
On 2013-05-28, Tomasz Pyra <hellfire@spam.spam.spam> wrote:
[...]
Nie jestem pewien czy formalnie cokolwiek siÄ™ zmienia.
Te dwie tylne osie to chyba jest "oÅ› zespolona" i formalnie jest jednÄ… osiÄ…
przy liczeniu nacisków.

Przy odległości pomiędzy osiami pomiędzy 1,0 a 1,3m jest do 16t a
powyżej 1.3m do 19t.

W UK gdzie normalnie jest 44t DMC z podwojną ośką nie ma problemu z
przewaleniem napędowej. Można ładunek 28t równomiernie na paletach od
początku do końca załadować.

Przy pojedynczej osi trzeba uważać bardzo na obciążenie osi. Na pierwsze
1/4 naczepy nie powinno w skrócie przypadać więcej niż ok. 5t (a tam
spokojnie zmiesci się 6 europalet po np. 1.2t każda).

Jak dla mnie - im większy rozstaw osi tym lepiej - mniej rzuca w kabinie
;) Może też to kwestia zużywania się opon na napędowej (w przypadku
jazdy z podniesioną drugą). Do tego jak podniesiona ośka jest z tyłu to
można jej kołami zahaczać o progi zwalniajace i inne przeszkody przy
zjeżdzaniu z nich.

--
WildS

Data: 2013-05-31 21:00:33
Autor: Tomasz Wójtowicz
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
[...]

Na pewno nie jest bardziej skomplikowane, bo jedyna ró¿nica jest taka, ¿e w drugim przypadku wa³ miêdzy mostami jest d³u¿szy.

Data: 2013-06-01 12:17:39
Autor: J.F.
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisa³(a):
poza ciagnikami siod³owymi majacymi obie "pe³ne" osie (podwójny most, obie osie napêdzane) spotykane s± 3 osiowe z

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem.
Teraz ciagnik ma jedna tylna os, a naczepa 3 ..

J.

Data: 2013-06-01 12:47:54
Autor: Tomek
ci±gnik siod³owy 3 osiowy

U¿ytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:ty93d0rgbdul.j7hcn6fp3veu.dlg40tude.net...
[...]

Firma
http://www.polzug.de/pl/terminale/pruszkow.html
u¿ywa sporo ci±gników siod³owych 3 osiowych, ale
praktycznie ¿aden z tego co widzia³em (a widujê codziennie) nie ma
tylnego "pe³nego" mostu.

Data: 2013-06-01 15:03:16
Autor: cef
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Tomek wrote:

[...]

Bo to nic nie daje.
Wiêkszo¶æ ³adunków spokojnie realizuj± ciagniki 4x2
czasem przy jakich¶ tam wymaganiach nacisków
 jest o¶ wleczona 6x2.
Napêd na most tandem (6x4) jest praktycznie tylko w wywrotkach
a w ci±gnikach bardzo rzadko ma zastosowanie.

Data: 2013-06-01 23:42:26
Autor: masti
ci±gnik siod³owy 3 osiowy
Dnia pięknego Sat, 01 Jun 2013 15:03:16 +0200 osobnik zwany cef napisał:

Tomek wrote:

Mowiac szczerze to dawno takich nie widzialem. Teraz ciagnik ma jedna
tylna os, a naczepa 3 ..

używa sporo ciągników siodłowych 3 osiowych, ale praktycznie żaden z
tego co widziałem (a widuję codziennie) nie ma tylnego "pełnego" mostu.

Bo to nic nie daje.
Większość ładunków spokojnie realizują ciagniki 4x2 czasem przy jakichś
tam wymaganiach nacisków

jakich?

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2013-06-02 09:30:57
Autor: cef
ciągnik siodłowy 3 osiowy
masti wrote:

Większość ładunków spokojnie realizują ciagniki 4x2 czasem przy
jakichś tam wymaganiach nacisków

jakich?

Tych z przepisów. Jeśli interesują Cię dokładne wartości, to
musisz sobie sprawdzić. Dla mnie wystarczającą informacją jest,
że ilość osi zwiększa możliwość przewiezienia większego ładunku.

Data: 2013-06-02 13:26:54
Autor: Tomek
ciągnik siodłowy 3 osiowy

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:51aaf4b3$0$26710$65785112news.neostrada.pl...

 Dla mnie wystarczajÄ…cÄ… informacjÄ… jest,
że ilość osi zwiększa możliwość przewiezienia większego ładunku.

Masa ładunku to jedno, a swoboda z rozłożeniem ładunku to drugie.
Są sytuacje logistyczne, że ładunek najcięższy ma być rzoładowany
jako ostatni. Wtedy 3 osie ciÄ…gnika dajÄ… swobodÄ™ w rozmieszczeniu
Å‚adunku.
T.

Data: 2013-06-01 15:24:45
Autor: WildS
ciągnik siodłowy 3 osiowy
On 2013-06-01, Tomek <marekjan63@o2.pl> wrote:
Dnia Tue, 28 May 2013 11:59:06 +0200, Tomek napisał(a):
[...]

Pewnie dlatego, ze w PL DMC dwuosiowych ciÄ…gnikow z 3 osiowymi naczepami
to 40t ale w przypadku kontenera w transporcie multimodalnym 44t i już
może być spory problem w przypadku dwuosiowego ciągnika z naciskiem na
oś. Zwłaszcza, że w PL sporo jest dróg z dopuszczalnym 10 i 8t a to
łatwo byle czym przekroczyć. Dużo 3 osiowych ciągnikow jest na beneluxach (dużo portów, kontenery
itp) i w UK bo tam 44t to standard.

Napęd na obie osie tylne nie jest potrzebny bo te auta nie jeżdżą po
bezdrożach ani budowach (zazwyczaj ;) )

--
WildS

ci±gnik siod³owy 3 osiowy