[Euronet] ciekawostka

Data: 2010-05-31 09:48:11
Autor: Filip
[Euronet] ciekawostka
Dziś z rana miałem chwilę wolną na zabawy z bankami i taki jest efekt:

22/05 wypłaciłem kartą 1500 PLN z bankomatu Euronetu. Założyła się blokada na koncie i wszystko w porządku. Dziś loguję się do banku, blokady nie ma, środków nie pobrano z konta.

Telefon do banku, grzeczny konsultant wyjaśnił, że blokada wygasła. Na moje pytanie co dalej, pan potwierdził, że jeśli kiedyś przyjdzie obciążenie od Euronetu, to oni obciążą konto i jeśli skutkiem będzie debet niedopuszczalny to i tak reklamacja nie przysługuje, bo moim obowiązkiem jest zapewnić środki (ciekaw jestem, czy gdybym wypłacał 20000 to też bym musiał takie środki trzymać na koncie bieżącym). Następnie zasugerował złożenie reklamacji w Euronecie.

Zadzwoniłem do Euronetu, gdzie uzyskałem informację, że w ich systemach transakcja jest zakończona sukcesem i wszytko jest rozliczone.

Słowem nikt ode mnie nie chce pieniędzy, ale jak sobie przypomni o ich pobraniu to moja odpowiedzialność żeby w wybranym przez banki momencie środki były na koncie (obciążenie pewnie przyjdzie "znienacka"). Blokady na poczet czegoś takiego w koncie sam nie mogę założyć.

Data: 2010-05-31 03:00:59
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Filip wrote:
[...]

No to co.
1500 zł wypłaciłeś i nawet jeśli jeszcze sa na twoim koncie to już nie są twoje. Więc nie ruszaj.

Telefon do banku, grzeczny konsultant wyjaśnił, że blokada wygasła.

Blokada nie jest obowiązkowym elementem transakcji i w ogóle jej nie musi być.

[...]

dobrze ci wytłumaczył.

  (ciekaw jestem, czy gdybym wypÅ‚acaÅ‚
20000 to też bym musiał takie środki trzymać na koncie bieżącym).

oczywiście.
Twoim zadaniem jest pilnowanie rzeczywistego salda na rachunku.
To nie jest zadanie banku.
Jeśli wypłacisz ponad to co masz, będziesz miał ujemne saldo.
Tłumaczenie, że bank pozwolił jest bez sensu, bo nic banku do "zabraniania" wypłacania nie zobowiązuje.

Następnie zasugerował złożenie reklamacji w Euronecie.
GÅ‚upie. Po co?

Słowem nikt ode mnie nie chce pieniędzy, ale jak sobie przypomni o ich pobraniu to moja odpowiedzialność żeby w wybranym przez banki momencie środki były na koncie (obciążenie pewnie przyjdzie "znienacka").

Oczywiście.

Blokady na poczet czegoś takiego w koncie sam nie mogę założyć.

Załóż sobie w głowie, albo na kartce, skoro bank takiego narzędzia nie dostarcza.

Data: 2010-05-31 10:33:52
Autor: zly
[Euronet] ciekawostka
Dnia Mon, 31 May 2010 03:00:59 -0500, witek napisa³(a):

Twoim zadaniem jest pilnowanie rzeczywistego salda na rachunku.
To nie jest zadanie banku.

A ty znowu swoje. Przecie¿ to zadaniem banku jest sprawna obs³uga systemu,
a nie jego.

Je¶li wyp³acisz ponad to co masz, bêdziesz mia³ ujemne saldo.
T³umaczenie, ¿e bank pozwoli³ jest bez sensu, bo nic banku do "zabraniania" wyp³acania nie zobowi±zuje.

Czyli jak zlecê wyp³atê 10mln z³, to bank mi wyp³aci, bo nic go nie
zobowi±zuje do tego by mi nie wyp³acaæ?

--
marcin

Data: 2010-05-31 07:22:04
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
zly wrote:
[...]

System jest banku i zadaniem systemu jest sprawna obs³uga banku. Nie klienta.

[...]

Niekoniecznie ci wyp³aci.
Odmowa bêdzie wynikaæ tylko i wy³±cznie z faktu, ¿e bank siê bêdzie obawia³, ¿e nie oddasz bo nie bêdziesz mia³ z czego.

Co nie oznacza, ¿e nie mo¿e. Oczywiscie skutecznie zastosuje kary zwi±zane z niepilnowaniem przez ciebie salda twojego rachunku.

Data: 2010-05-31 10:54:26
Autor: Filip
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 10:00, witek pisze:
Filip wrote:
Dziś z rana miałem chwilę wolną na zabawy z bankami i taki jest efekt:

22/05 wypłaciłem kartą 1500 PLN z bankomatu Euronetu. Założyła się
blokada na koncie i wszystko w porzÄ…dku. DziÅ› logujÄ™ siÄ™ do banku,
blokady nie ma, środków nie pobrano z konta.

No to co.
1500 zł wypłaciłeś i nawet jeśli jeszcze sa na twoim koncie to już nie
są twoje. Więc nie ruszaj.

Nie kwestionujÄ™ tego.

[...]

Tego też nie podważam.

(ciekaw jestem, czy gdybym wypłacał
20000 to też bym musiał takie środki trzymać na koncie bieżącym).

oczywiście.
I jest oczywistą oczywistością, że jeśli w ciągu najbliższych powiedzmy sześciu miesięcy kiedy w każdej chwili może przyjść obciążenie ktoś dokonałby fraudu na koncie i te środki by wyparowały to ja bym musiał się tłumaczyć dlaczego tych środków nie ma i dlaczego jest debet niedopuszczalny. Taka oczywista oczywistość naszych banków.

[...]

Nigdzie nie przedstawiłem takiego tłumaczenia.

Następnie zasugerował złożenie reklamacji w Euronecie.
GÅ‚upie. Po co?
Może nie stosuj od razu kwantyfikatorów emocjonalnych. Po to, że według banku ta transakcja się nie odbyła - kilkakrotnie pytano mnie, czy bankomat na pewno wypłacił pieniędzy.

[...]

Oczywistą oczywistością jest to, że według dwóch stron transakcji wszystko jest okay - tzn. dla banku transakcja się nie odbyła, a Euronet twierdził, że dostał pieniądze i to ja mam pilnować, żeby był porządek.

Blokady na poczet czegoś takiego w koncie sam nie mogę założyć.

Załóż sobie w głowie, albo na kartce, skoro bank takiego narzędzia nie
dostarcza.

Widzisz, problem polega na tym, że w tej chwili zakłócone jest działanie mechanizmu bilansującego w tym koncie, które jest skonfigurowane w ten sposób, że bank co wieczór wyrównuje stan konta do kwoty 2000 PLN różnice pobierając/ przelewając na konto oszczędnościowe.
Ergo, zamiast mieć komfort psychiczny, że mam na koncie bieżącym 2000 pln na codzienne wydatki mam tylko 500, bo muszę pamiętać, że w każdej chwili ktoś może z tego konta pobrać 1500.
Wróćmy do przykładu z wypłatą 20000 - w takiej sytuacji prawie na pewno dorobiłbym się debetu niedozwolonego, bo każdego dnia o północy bank pozostawiałby na koncie bieżącym 2000 PLN resztę przelewając na oszczędnościowy. Ja, aby debetu się nie dorobić musiałbym codziennie rano przelewać z powrotem na konto bieżące 18000 PLN, bo może ktoś wreszcie pobierze pieniądze z konta.
Nadal uważasz, że ja jako klient jestem w sytuacji, w jakiej powinienem być?

Data: 2010-05-31 07:42:13
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Filip wrote:

[...]

Nie rozumiem.
Jeśli wypłacasz pieniądze, po autoryzacji przychodzi blokada, która potem znika to nie oznacza, że te pianiądze są z powrotem twoje i możesz je wydać jeszcze raz.

Fraud na koncie to zupełnie inna bajka. Niepotrzebnie to mieszasz.
Ale zgadza się. Może tak się zdażyć, że przyjdzie nieautoryzowane obciążenie na twoje konto i spowoduje niedpouszczalny debet.
I zgadza się, że będziesz się musiał tłumaczyć.
Dopiero w tym momencie oczywista oczywistość naszych banków rozbiega się z oczywistością "nie naszych banków".
Przerabiałem ten temat kilkukrotnie, bo kilkukrotnie skrojono mi już konto.
Tak bank przysłał mi pismo, że w związku z przekroczeniem salda konta pociągnie mnie po kieszeni. Dopiero wtedy zorientowałem się, że "to nie ja".
I po tÅ‚umaczeniu, że część transakcji to nie moja, bank zablokowaÅ‚ karty   i zmieniÅ‚ numer rachunku, bo w tym momencie nie byÅ‚o wiadomo jak doszÅ‚o do wypÅ‚aty kasy z konta.
Na nowy rachunek wróciła kasa z transakcji, które reklamowałem w postaci udzielonego przez bank kredytu do czasu wyjaśnienia reklamacji.

[...]

zmień kwotę z 500 zł na 2000 zł.

[...]

j.w. zmień limit.

Nadal uważasz, że ja jako klient jestem w sytuacji, w jakiej powinienem być?

jesteś w sytuacji w jakiej jesteś i nic nie zwalnia cie z pilnowania, aby na koncie była kwota, która być powinna.
Na pewno nie jest to wygodne i powinieneś dążyć do stanu, aby to było dla ciebie wygodne tak jak dotychczas.
To, że bank udostępnia jakies narzędzie nie zwalnia cię z obowiązku pilnowania "interesu" jeśli coś poszło nie tak i wiesz, że może zadziałać źle.

Cokolwiek by bank nie udostępnił to zawsze ty jesteś odpowiedzialny za działanie tego co używasz.

Data: 2010-05-31 13:09:58
Autor: xbartx
[Euronet] ciekawostka
Dnia Mon, 31 May 2010 07:42:13 -0500, witek napisał(a):

[...]

Ale to można ciągnąć w drugą stronę. Dlaczego bank przetrzymuje na moim koncie nie moje pieniądze? Dlaczego z winy/błędu banku i/lub właściciela bankomatu pojawiają się na moim koncie jakieś pieniądze? Ja przecież swojej mam w portfelu. Dlaczego mam pilnować banku?

--
xbartx

Data: 2010-05-31 10:37:26
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
xbartx wrote:

Cokolwiek by bank nie udostępnił to zawsze ty jesteś odpowiedzialny za
działanie tego co używasz.

Ale to można ciągnąć w drugą stronę. Dlaczego bank przetrzymuje na moim koncie nie moje pieniądze?

To nie bank przetrzymuje nie twoje pieniądze. To wierzyciel sie jeszcze po nie nie zgłosił. Twój bank jest tylko pośrednikiem, a ty jesteś zobowiązany do trzymania tyle kasy ile wierzycielom jesteś winien.

Dlaczego z winy/błędu banku i/lub właściciela bankomatu pojawiają się na moim koncie jakieś pieniądze?

Nic sie nie pojawia. One jeszcze tylko nie zotały zabrane przez wierzyciela.
Autoryzacje, blokady nie maja to nic do rzeczy. To tylko mechanizm dla banku, którego bank nie ma obowiązku stosować.

Ja przecież swojej mam w portfelu. Dlaczego mam pilnować banku?

Nie banku tylko siebie.
Popatrz na to tak.

Kolega Jan Bank zgodnie z umową zawartą pomiędzy tobą i nim
zobowiązuje się udostępnić swój portfel do przechowywania twojej gotówki oraz jej wydawania.
W prymitywnej formie przychodzisz do kolegi janka (oddziaÅ‚u) i wyciÄ…gasz   swojÄ… kasÄ™ z jego portfela jak potrzebujesz. Jak nie ma juz kasy to nie wyciÄ…gniesz. Chociaż co niektórzy i to potrafili.

W bardziej zaawansowanej wersji oboje zgodziliÅ›cie siÄ™, że możesz wyciÄ…gnąć też kasÄ™ z cudzych portfeli (bankomatów), a  oni zgloszÄ… siÄ™ do Janka po zwrot tego co wziÄ…Å‚eÅ› z ich portfeli. Oczywiscie Janek uzgadnia z tobÄ…, że nie wolno ci wziąć wiecej niż masz.
Oczywiście zanim Janek ci na to pozwoli sam musiał się dogadać z innymi kolegami, że zobowiązuje się dać to po co się zgłoszą. Bo inaczej oni nic by ci nie dali.

I teraz taki jeden przychodzi do Janka po należną mu kasę. Zgodnie z umową pomiędzy Jankiem i nim Janek sięge do portfela, a tam kasy niet.
Złamałeś umowę pomiędzy tobą i Jankiem i wziąłeś więcej niż miałes pozwolenie. I co Janek ma zrobić?
On musi kasÄ™ dać, bo tak zobowiÄ…zuje go umowa. Tobie  może spuÅ›cić w pi..ol (naliczyć karÄ™) i zapisać ci to "na krechÄ™" a potem Å›ciÄ…gnać jak sie da.
I wszystko działałoby super, gdyby nie więcej takich "niesolidnych". Półbiedy jak ściągalnych. Gorzej z tymi nieściągalnymi i oczywiście fraudami.

Stąd janek i inni wprowadzili poprawki do SWOICH umów.
Że kolega ma się najpierw Janka zapytać (wykonać autoryzację) i dać kasę dopiero jak dostanie zgodę. W jakiś sposób chroni to bank przed drenowaniem jego własnych kieszenie.
oczywiscie jak kolega da kasÄ™ bez autoryzacji, to tak czy siak ty dostaniesz "wpierdol" i zapisane ci to zostanie pod kreskÄ… jak nie bedzie kasy na koncie.

Jasne?

Data: 2010-05-31 17:24:25
Autor: xbartx
[Euronet] ciekawostka
Dnia Mon, 31 May 2010 10:37:26 -0500, witek napisał(a):

To nie bank przetrzymuje nie twoje pieniÄ…dze. To wierzyciel sie jeszcze
po nie nie zgłosił. Twój bank jest tylko pośrednikiem, a ty jesteś
zobowiÄ…zany do trzymania tyle kasy ile wierzycielom jesteÅ› winien.

Ale o jakich "nie twoich" pieniądzach piszesz? Ja miałem swoje pieniądze na koncie a teraz mam je przy sobie w portfelu (chodzi mi o ten konkretny przypadek z tematu tego postu) a na moim koncie są dalej jakieś "nie twoje" pieniądze? Co to bank to jakiś Jezus i rozmnaża bez opamiętania a na dodatek jeszcze mam dostać "wpierdol"?

Data: 2010-05-31 16:49:31
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
xbartx wrote:

Ale o jakich "nie twoich" pieniądzach piszesz? Ja miałem swoje pieniądze na koncie a teraz mam je przy sobie w portfelu (chodzi mi o ten konkretny przypadek z tematu tego postu)

Za bardzo uprościłeś.
Nie. Nie masz swoich pieniędzy w portfelu. W portfelu masz pieniądze z bankomatu. Po równowartość tego co ci wydał bankomat jego właściciel zgłosi się do twojego konta.

a na moim koncie sÄ… dalej jakieÅ› "nie twoje" pieniÄ…dze?

tak, te co wisisz bankomatowi. W zasadzie to one już są nie twoje. A dokładniej mówiąc masz zobowiązanie.
jesli teraz te pieniądze wypłacisz choćby w oddziale, to zabraknie ci na zapłate zobowiązania wobec euronetu. I za to bank da ci w zęby.

  Co to bank to jakiÅ› Jezus i rozmnaża bez opamiÄ™tania a
na dodatek jeszcze mam dostać "wpierdol"?

W zasadzie każdy bank daje "wpierdol" w postaci naliczanych kar za niedozowlony debet w koncie.
Potem przychodzi opłata za upomnienie, potem koszty sądowe i komornika.
Tak, że w ostateczności bank cie tak złomoce, że będziesz skutecznie pilnował ile ci wolno wydać. Co nie jest tożsame z "ile widzę na koncie".

Data: 2010-06-01 06:22:30
Autor: xbartx
[Euronet] ciekawostka
Dnia Mon, 31 May 2010 16:49:31 -0500, witek napisał(a):

Za bardzo uprościłeś.
Nie. Nie masz swoich pieniędzy w portfelu. W portfelu masz pieniądze z
bankomatu. Po równowartość tego co ci wydał bankomat jego właściciel
zgłosi się do twojego konta.

Patrząc z pozycji klienta, to sprawa jest oczywista. Zaniosłem swoje pieniądze do banku i wpłaciłem na konto. Bank daje mi dostęp do moich pieniędzy 24h/7/365 poprzez swoje oddziały i nie tylko, bankomaty, cashback itd itp. Co mnie obchodzi, że robi to przez łańcuch pośredników? To jego sprawa i jego problem a nie mój. Ja miałem swoje pieniądze na koncie i wypłaciłem je i mam je teraz w portfelu i są to zdecydowanie moje pieniądze a na koncie pojawiły się dodatkowe środki nie wiadomo skąd. Czy chcesz mi powiedzieć, że z chwilą kiedy wpłacam swoje pieniądze na konto w banku on stają się już bezpowrotnie nie moje tudzież niczyje?

--
xbartx

Data: 2010-06-01 11:19:57
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
xbartx wrote:
[...]

A cóż ja poradzę na to, że twoje rozumowanie ejst błędne i nie chcesz tego zrozumieć.

Data: 2010-06-01 21:39:13
Autor: xbartx
[Euronet] ciekawostka
Dnia Tue, 01 Jun 2010 11:19:57 -0500, witek napisał(a):

A cóż ja poradzę na to, że twoje rozumowanie ejst błędne i nie chcesz
tego zrozumieć.

Ja mam świadomość jak to działa i jak banki się cwanie ustawiają, ale może przeczytaj jeszcze raz problem jaki przedstawił autor tego wątku. Jeżeli płacę bankowi za prowadzenie mojego konta i powierzam mu swoje pieniądze, to chyba nie po to, żeby pojawiały się na nim jakieś "nie moje" pieniądze. Skoro składam reklamację, aby wyjaśnić sprawę i mieć to z głowy, to bank powinien to jak najszybciej wyprostować i tyle. Nie po to ktoś płaci za konto, trzyma swoje i "nie swoje" pieniądze na nieoprocentowanym rachunku i często płaci za kartę i wypłaty z bankomatów, aby bank fundował mu dodatkowe atrakcję w postaci salda rachunku, które jest dla klienta zagadką a wręcz kulą u nogi.

Data: 2010-06-01 16:55:16
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
xbartx wrote:
[...]

Czy ty przypadkiem nie jesteÅ› spokrewniony z PIS?

ale może przeczytaj jeszcze raz problem jaki przedstawił autor tego wątku.

Przyczytałem.
Euronet nie przysłał jeszcze rozliczenia.
Zdaje sie, ze zgodnie z regulacja Visy  przy obciążaniu kart ma na to 6 miesiecy. Przy wypÅ‚atach z bankomatu, nie wiem. Pewnie podobnie.

Jeżeli płacę bankowi za prowadzenie mojego konta i powierzam mu swoje pieniądze, to chyba nie po to, żeby pojawiały się na nim jakieś "nie moje" pieniądze.

Ech, ciężko z tobą.
Nic sie nie pojawiło a tylko jeszcze nie zeszło.

Skoro składam reklamację, aby wyjaśnić sprawę i mieć to z głowy, to bank powinien to jak najszybciej wyprostować i tyle.

A co ma bank prostować. Bank czeka na zlecenie obciążenia z Euronetu.

 Nie po to ktoÅ› pÅ‚aci za konto, trzyma swoje i "nie swoje" pieniÄ…dze na nieoprocentowanym rachunku i czÄ™sto pÅ‚aci za kartÄ™ i wypÅ‚aty z bankomatów, aby bank fundowaÅ‚ mu dodatkowe atrakcjÄ™ w postaci salda rachunku, które jest dla klienta zagadkÄ… a wrÄ™cz kulÄ… u nogi.

Żaden bank nie oferuje usługi pod tytułem "tyle jeszcze mogę wydać na chwilę obecną.
Bank wróżką nie jest i nie jest wstanie uwzględniać w saldzie kwot o których jeszcze nie wie.
JeÅ›li tego oczekujesz od banku to w zasadzie powiniens kupić sobie parÄ™ skarpet, ale wtedy też możesz siÄ™ zdziwić  jak coÅ› zamówisz i dojdzie do zapÅ‚aty w momecie dorÄ™czenia.
Będziesz miał pretensje do skarpety, że była stówa, zamówiłeś pizze przez telefon, a w skarpecie ciągle stówa? Świnia nie uwzględniła, że własnie kupiłeś coś przez telefon. A przeciez powinna, bo ty płacisz i ty wymagasz.

W zasadzie koniec tematu, bo nic nowego nie wnosisz, a bijesz pianę i oczekujesz od banku wynonania rzeczy nie możliwych, żeby wiedział o transakcjach, o których jeszcze nie wie.

Data: 2010-06-02 06:39:55
Autor: xbartx
[Euronet] ciekawostka
Dnia Tue, 01 Jun 2010 16:55:16 -0500, witek napisał(a):

Czy ty przypadkiem nie jesteÅ› spokrewniony z PIS?

Wybaczysz ale resztę pominę, bo rozpisujesz się zahaczając oczywiście, a jakże, o politykę a ja do takiego poziomu się zniżać nie będę, bo niewygodnie jest pisać na grupę leżąc na podłodze. EOT

--
xbartx

Data: 2010-06-02 10:00:40
Autor: Piotr Gałka
[Euronet] ciekawostka

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:hu3vjd$9av$12inews.gazeta.pl...

A co ma bank prostować. Bank czeka na zlecenie obciążenia z Euronetu.

Tu jest sedno problemu. Sprawdzić przed wypłaceniem kasy dostępność środków można w parę sekund, a potwierdzić, że bankomat kasę wydał już się nie da ? !!!!
Jakoś nie mogę w to uwierzyć.
P.G.

Data: 2010-06-02 09:13:12
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Piotr Gałka wrote:

[...]

Da się. Z jakiegoś powodu Euronet tego nie zrobił.
To, że się da, nie oznacza, że muszą. Coś poszło nie tak i zawisło w powietrzu. Co absolutnie nie daje ci prawa do wypłaty tej kasy jeszcze raz "bo saldo pokazuje, że jeszcze mam".

Data: 2010-06-01 23:48:35
Autor: Kamil Joñca
[Euronet] ciekawostka
xbartx <bart@hashzero.net> writes:

Dnia Tue, 01 Jun 2010 11:19:57 -0500, witek napisa³(a):

A có¿ ja poradzê na to, ¿e twoje rozumowanie ejst b³êdne i nie chcesz
tego zrozumieæ.

Ja mam ¶wiadomo¶æ jak to dzia³a i jak banki siê cwanie ustawiaj±, ale mo¿e przeczytaj jeszcze raz problem jaki przedstawi³ autor tego w±tku. Je¿eli p³acê bankowi za prowadzenie mojego konta i powierzam mu swoje pieni±dze, to chyba nie po to, ¿eby pojawia³y siê na nim jakie¶ "nie moje" pieni±dze. Skoro sk³adam reklamacjê, aby wyja¶niæ sprawê i mieæ to

Nooo, tak postawiony problem pachnie podej¶ciem Kaczyñskiego :)
"Nie mam konta bo jeszcze mi kto¶ wp³aci."

KJ

God created a few perfect heads.  The rest he covered with hair.

Data: 2010-06-01 16:56:52
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Kamil Joñca wrote:
[...]

No w³a¶nie mu to napisa³em.
Wszêdzie spisek i mafia. Pewnie euronet i bank siê dogada³y, ¿eby go skroiæ na op³acie za przekroczenie salda.

Data: 2010-06-01 03:58:43
Autor: Ja Czy Ty?
ciekawostka
On 31 Maj, 17:37, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Oczywiscie Janek
uzgadnia z tob±, ¿e nie wolno ci wzi±æ wiecej ni¿ masz.
Oczywi¶cie zanim Janek ci na to pozwoli sam musia³ siê dogadaæ z innymi
kolegami, ¿e zobowi±zuje siê daæ to po co siê zg³osz±. Bo inaczej oni
nic by ci nie dali.

  I to jest jego problem i jego odpowiedzialnosc, aby zawierac oraz
egzekwowac umowy (dogadywac sie). Jesli tego nie potrafi, to znaczy ze
jest kiepskim kolega "Jankiem" w swoim fachu i powinien zajac sie
pasieniem kozy.

I teraz taki jeden przychodzi do Janka po nale¿n± mu kasê. Zgodnie z
umow± pomiêdzy Jankiem i nim Janek siêge do portfela, a tam kasy niet.
Z³ama³e¶ umowê pomiêdzy tob± i Jankiem i wzi±³e¶ wiêcej ni¿ mia³es
pozwolenie. I co Janek ma zrobiæ?

 Kiedy bral, to mial.

Jasne?

Nie.

Data: 2010-06-01 11:34:09
Autor: witek
ciekawostka
Ja Czy Ty? wrote:
[...]

Ale co chcesz przez to powiedzieæ? Bo nie rozumiem.

[...]

No to nic nie poradzê, ¿e nie rozumiesz.

Mo¿e inaczej.

Dajesz mi 100 z³. I teraz ja ci mówiê, ¿e od ka¿dego mojego kolegi mo¿esz wzi±c sobie gotówkê, ale nie wiêcej ni¿ 100 z³.

Teraz idziesz do dwóch i od ka¿dego bierzesz po stówie.

I dalej twierdzisz, ¿e mog³e¶ wzi±æ, bo u mnie w portfelu twoja stówa jeszcze le¿y bo siê koledzy nie zg³osili.

Kiedy moi koledzy zg³osz± siê do mnie nie jest czê¶ci± umowy pomiedzy tob± a mn±. Ty nie jeste¶ jej stron±.

Umowa miedzy tob± i mn± jest taka, ¿e nie mo¿esz wzi±c wiêcej ile da³e¶.
A ty w³a¶nie jej nie dotrzyma³e¶. W ¿adnym momencie nie jest powiedziane, ¿e ja bêdê pilnowa³ i mówi³ ci ile jescze mo¿esz wzi±æ.

Data: 2010-06-01 13:10:05
Autor: Ja Czy Ty?
ciekawostka
On 1 Cze, 18:34, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:

> [...]
> pasieniem kozy.

Ale co chcesz przez to powiedzieæ? Bo nie rozumiem.

   Co chce? Ja nie chce. Ja powiedzialem. To dupa a nie bank.

[...]

    A co mnie to obchodzi jak Ty sie ze swoimi kolegami umawiasz?

Umowa miedzy tob± i mn± jest taka, ¿e nie mo¿esz wzi±c wiêcej ile da³e¶.
A ty w³a¶nie jej nie dotrzyma³e¶. W ¿adnym momencie nie jest
powiedziane, ¿e ja bêdê pilnowa³ i mówi³ ci ile jescze mo¿esz wzi±æ.

W zadnym momencie tez nie jest powiedziane, ze jak ukradna Tobie moje
100, to jest moja wina. Nie jest tez nigdzie powiedziane, ze ja mam
pilnowac Twoich pieniedzy.

Data: 2010-06-01 16:08:06
Autor: witek
ciekawostka
Ja Czy Ty? wrote:
[...]

Dalej nie wiem o co ci chodzi.

[...]

No przecie¿ w³a¶nie to napisa³em.
Ciebie to nic a nic nie obchodzi. To mój biznes.
Ty masz stówê i stówê ci wolno wzi±æ.
Jak bêdziesz tego pilnowa³, ¿ebys nie wzi±³ wiêcej twoja sprawa.

Trzymaj w g³owie, zatrudnij sekretarkê, kup sobie program do tego, id¼ do wró¿ki. Metoda dowolna.

Bank ci udostêpnia saldo transakcji rozliczonych, a nie informacjê ile jeszcze mo¿esz wyp³aciæ w danej chwili.

[...]

Zgadza siê. Jak nigdy nie mówi³em, ¿e to twoja wina.

Nie jest tez nigdzie powiedziane, ze ja mam
pilnowac Twoich pieniedzy.

Oczywi¶cie, ¿e nie.
masz pilnowaæ swoich w moim portfelu. Ile jeszcze ci zosta³o do wykorzystania.

Data: 2010-06-02 10:11:05
Autor: Piotr Ga³ka
ciekawostka

U¿ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:hu3cp9$9av$5inews.gazeta.pl...

Kiedy moi koledzy zg³osz± siê do mnie nie jest czê¶ci± umowy pomiedzy tob± a mn±. Ty nie jeste¶ jej stron±.

A powinno byæ (¿e np. najdalej po 15 sekundach).
Jest zatem na rynku miejsce dla "nowej, bardziej ludzkiej, bankowo¶ci" i mo¿e jaki¶ bank to wykorzysta zabieraj±c klientów 'starej bankowo¶ci'.

Od zawsze uwa¿am, ¿e je¶li co¶ da siê zrobiæ lepiej to nale¿y próbowaæ to zrobiæ, tak przynajmniej podchodzê do swoich projektów.
P.G.

Data: 2010-06-02 09:15:31
Autor: witek
ciekawostka
Piotr Ga³ka wrote:
A powinno byæ (¿e np. najdalej po 15 sekundach).
Jest zatem na rynku miejsce dla "nowej, bardziej ludzkiej, bankowo¶ci" i mo¿e jaki¶ bank to wykorzysta zabieraj±c klientów 'starej bankowo¶ci'.

Mo¿e.
Ale otworzy³by¶ sklep, ¿e jak w ci±gu 10 sekund nie wydasz reszty to klient nie p³aci za towar?

Od zawsze uwa¿am, ¿e je¶li co¶ da siê zrobiæ lepiej to nale¿y próbowaæ to zrobiæ, tak przynajmniej podchodzê do swoich projektów.

Co to znaczy lepiej. I dla kogo ma byæ lepiej?

Takich pojêæ siê w ogóle nie u¿ywa.
Co najwy¿ej mo¿ña to zrobiæ bo przyniesie wiêkszy dochód bankowi, który to zrobi.

Data: 2010-06-02 17:53:45
Autor: Piotr Ga³ka
ciekawostka

U¿ytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisa³ w wiadomo¶ci news:hu5p1d$p09$4inews.gazeta.pl...

Od zawsze uwa¿am, ¿e je¶li co¶ da siê zrobiæ lepiej to nale¿y próbowaæ to zrobiæ, tak przynajmniej podchodzê do swoich projektów.

Co to znaczy lepiej. I dla kogo ma byæ lepiej?

Takich pojêæ siê w ogóle nie u¿ywa.

W niektórych sytuacjach da siê okre¶liæ co to znaczy lepiej. Przed chwil± mia³em potrzebê zainstalowania jakiego¶ programu, ale instalator napisa³, ¿e mam za ma³o miejsca na dysku i stop. Jakby umo¿liwi³ wybór dysku na którym chcê zainstalowaæ program, a nie tylko sprawdzi³ ile jest miejsca na C to na pewno by³oby "lepiej".
P.G.

Data: 2010-06-02 12:25:20
Autor: witek
ciekawostka
Piotr Ga³ka wrote:

[...]

Lepiej dla ciebie.
Czy dla firmy te¿?
Mo¿e im siê nie op³acaæ lub nie chcieæ bo zmiana w ¿adnym zakresie nie przynosi korzy¶ci.

Data: 2010-05-31 15:32:01
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 14:42, witek pisze:
aby na koncie była kwota, która być powinna.
Przeciez to chore. Jak ktos intensywnie korzysta z konta, to raczej nie zlicza recznie wszystkich transakcji, ktorych moga byc dziesiatki czy setki miesiecznie, aby w kazdej minucie swojego zycia znac stan wszystkich swoich kont. Po prostu patrzy czy kasa na koncie jest (czy to przez net, czy tez po kwitku z bankomatu) - i jesli tak, to jej uzywa.
Marx

Data: 2010-05-31 10:46:49
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Marx wrote:
[...]

No sorry. A kto ma to robić jak nie ty?

Po za tym dla wygody klienta banki wprowadziły takie coś jak overdraft, limit w koncie itp itd.
Właśnie po to, że jak się klient lekko pomyli w swoich rachunkach, a wiadomo, że jest solidnym klientem, to żeby nie robić z tego fakut problemu.

Jak ktoś uważa, że overdraft należy wykorzystać na maksa to znaczy, że czas zmienić myslenie.

Po prostu patrzy czy kasa na koncie jest (czy to przez net, czy tez po kwitku z bankomatu) - i jesli tak, to jej uzywa.

Saldo konta nie zawsze równa się temu co można jeszcze wydać. I z tego trzeba sobie zdawać sprawę.

Data: 2010-06-01 04:01:28
Autor: Ja Czy Ty?
ciekawostka
On 31 Maj, 17:46, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Marx wrote:
> [...]
> zlicza recznie wszystkich transakcji, ktorych moga byc dziesiatki czy
> setki miesiecznie, aby w kazdej minucie swojego zycia znac stan

No sorry. A kto ma to robiæ jak nie ty?

  Twierdzisz wiec, ze podawane stany kont i salda pelnia jedynie
funkcje zabawnego wyswietlacza ekranu i moga odbiegac od
rzeczywistosci?

Data: 2010-06-01 11:36:23
Autor: witek
ciekawostka
Ja Czy Ty? wrote:

  Twierdzisz wiec, ze podawane stany kont i salda pelnia jedynie
funkcje zabawnego wyswietlacza ekranu i moga odbiegac od
rzeczywistosci?

Oczywiscie.
Wiêkszo¶æ banków ma zapis nawet grubymi lierami, ¿e saldo konta mo¿e nie uwzglêdniac transakcji jeszcze nie rozliczonych i ma charakter orientacyjny zawieraj±cy tylko to co zosta³o ju¿ zaksiêgowane.
Transakcje wykonane a niezaksiêgowane nie s± uwzglêdnianie w stanie salda.
To jakie¶ dziwne dla ciebie czy jak?

Data: 2010-06-01 13:11:39
Autor: Ja Czy Ty?
ciekawostka
On 1 Cze, 18:36, witek <witek7...@gazeta.pl.invalid> wrote:
Ja Czy Ty? wrote:

> [...]

orientacyjny zawieraj±cy tylko to co zosta³o ju¿ zaksiêgowane.
Transakcje wykonane a niezaksiêgowane nie s± uwzglêdnianie w stanie salda.

To "moze nie uwzgledniac" czy "nie uwzglednia"? Bo wpadasz w
skrajnosci kreujac absurd.

Data: 2010-06-01 16:11:56
Autor: witek
ciekawostka
Ja Czy Ty? wrote:

[...]

Nie rozumiem. A co jedno drugiemu przeszkadza?

Data: 2010-06-01 08:37:10
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 17:46, witek pisze:
No sorry. A kto ma to robić jak nie ty?
program komputerowy? komputery wymyslono w zeszlym wieku m.inn. wlasnie w tym celu. Z dodawaniem i odejmowaniem radza sobie calkiem sprawnie...

Po za tym dla wygody klienta banki wprowadziły takie coś jak overdraft,
limit w koncie itp itd.
idealne dla banku - plac za to czego nie potrzebujesz (ja np zlikwidowalem limit po pierwszym roku jego nieuzywania)

[...]

jak ktos uwaza ze potrzebuje "limit w koncie" to juz jego problem...

[...]

jak tak nie jest to oprogramowanie jest do dupy.
to tak jak bys dostal wyplate w kopercie, ale to nie znaczy ze "wszystko mozesz z niej wydac"
Albo wyobraz sobie ze system jest tak skonstruowany ze blokady sie wogole nie zakladaja (a co, w koncu to system banku, moga zrobic jak chca). No to teraz karteczka i olowek w dlon, i notuj wszystkie transakcje, powodzenia.
Marx

Data: 2010-06-01 11:26:36
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Marx wrote:
W dniu 2010-05-31 17:46, witek pisze:
No sorry. A kto ma to robić jak nie ty?
program komputerowy?

moze byc. Kup sobie jakikolwiek i niech za ciebie pilnuje twojej kasy.

[...]

w jakim banku overdraft jest płatny?

[...]

oczywiscie.
jesli potrafisz liczyc wlasną kasę i wiedzieć ile jej maszs, to jak nabardziej żadnego limitu czy kredytu nie potrzebujesz.
TO jest dla tych dla których matematyka jest za trudna.

[...]

oprogramowanie nie jest od dupy.

Kup coś za granicą. Autoryzacja będzie na chwilę zakupu po bieżącym kursie,
Rozliczenie bÄ™dzie za dwa dni po kursie "za dwa dni", który  bÄ™dzie już inny. Wyższy lub niższy.

To teraz siadaj i napisz program, który zrobi ci blokadę na kwotę po krusie za dwa dni.

to tak jak bys dostal wyplate w kopercie, ale to nie znaczy ze "wszystko mozesz z niej wydac"

jak wyżej.

Albo wyobraz sobie ze system jest tak skonstruowany ze blokady sie wogole nie zakladaja

a nie może tak być.
Blokada jest dla banku, zeby zagwarantowac sobie pieniądze na spłatę obciążenie, które przyjdzie. Nie dla ciebie.

(a co, w koncu to system banku, moga zrobic jak
chca).

a nie?

No to teraz karteczka i olowek w dlon, i notuj wszystkie transakcje, powodzenia.

wszystkie metody dozwolone.

Data: 2010-06-07 09:23:17
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-06-01 18:26, witek pisze:
oprogramowanie nie jest od dupy.

Kup coś za granicą. Autoryzacja będzie na chwilę zakupu po bieżącym kursie,
Rozliczenie będzie za dwa dni po kursie "za dwa dni", który będzie już
inny. Wyższy lub niższy.

To teraz siadaj i napisz program, który zrobi ci blokadę na kwotę po
krusie za dwa dni.
oprogramowanie JEST do dupy
a tak wogole w dobie internetu "plyniecie" pieniedzy dluzej niz dzien uwazam za dziwne.
Marx

Data: 2010-06-07 05:31:00
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Marx wrote:
[...]

co nie oznacza, ze tak nie wolno.

Data: 2010-05-31 11:48:04
Autor: Piotrek
[Euronet] ciekawostka
On 2010-05-31 10:54, Filip wrote:

[...]
wreszcie pobierze pieniÄ…dze z konta.
Nadal uważasz, że ja jako klient jestem w sytuacji, w jakiej powinienem
być?

IMHO szukasz problemu tam gdzie go nie ma.

Jeśli potrafisz automatycznie ustawiać limity na kwotę n to zgaduję, że bez problemu ustawisz je na kwotę n+1500 albo n+20000 (jak w Twoim przykładzie).

Piotrek

Data: 2010-05-31 11:56:34
Autor: Filip
[Euronet] ciekawostka
On 2010-05-31 10:54, Filip wrote:

[...]

bez problemu ustawisz je na kwotÄ™ n+1500 albo n+20000 (jak w Twoim
przykładzie).

Piotrek

Jasne - tylko, że mechanizm ten mam aktywny właśnie po to, żeby w razie ewentualnego fraudu straty nie były poważne. I cały czas wychodzę z założenia, że to nie ja powinienem się dostosować do tej sytuacji tylko instytucja, której płacę za przechowywanie moich pieniędzy.

Data: 2010-05-31 07:45:50
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Filip wrote:

[...]

Ale fraud to zupełnie inna bajka niż wypłacenie przez ciebie pieniędzy i nie ściągniecie ich przez drugą stronę.
O frudzie zwykle nie wiesz, zanim nastÄ…pi. O transakci przez ciebie przeprowadzonej tak.
Po za tym to cie  tylko w niewielkim stopniu chroni przed fraudem.
Bank i tak ma obowiązek rozliczyć każdą transakcję, która przyjdzie z Visy czy Mastercard niezależnie od stanu na twoim koncie.

Jedynie odpowiedź autoryzacyjna może być negatywna. Roliczenie wykonane być musi zawsze, jesli przyszło, nawet po negatywnej autoryzajcji.
Tylko szanse skutecznej reklamacji wówczas rosną.

Data: 2010-05-31 15:02:22
Autor: Michal Jankowski
[Euronet] ciekawostka
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

Po za tym to cie  tylko w niewielkim stopniu chroni przed fraudem.
Bank i tak ma obowi±zek rozliczyæ ka¿d± transakcjê, która przyjdzie z
Visy czy Mastercard niezale¿nie od stanu na twoim koncie.

Jedynie odpowied¼ autoryzacyjna mo¿e byæ negatywna. Roliczenie
wykonane byæ musi zawsze, jesli przysz³o, nawet po negatywnej
autoryzajcji.

Jadnakze jest tez faktem, ze typowe fraudy (ukrasc/skopiowac karte i
pin i pojsc do bankomatu po kase) sa mocno utrudnione, jesli na koncie
nie da sie autoryzowac wyplaty. Obecnosc na koncie kwoty na poczet
nierozliczonej transakcji, ale juz nieobjetej blokada, o tyle samo
zwieksza kwote mozliwa do ukradzenia w ten sposob.

Ale coz - takie zycie, tak te karty dzialaja.

  MJ

Data: 2010-05-31 08:12:03
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Michal Jankowski wrote:

Jadnakze jest tez faktem, ze typowe fraudy (ukrasc/skopiowac karte i
pin i pojsc do bankomatu po kase) sa mocno utrudnione, jesli na koncie
nie da sie autoryzowac wyplaty.

Do tego zwykle s³u¿a limity wyp³at gotówkowych, a nie saldo konta.
Pos³ugiwanie siê saldem konta, ¿eby broniæ siê przed frudem z bankomatu to trochê jak u¿ywanie mro¿onych pomidorów do wbijania gwo¼dzi.

Ale coz - takie zycie, tak te karty dzialaja.

no w³a¶nie.

Data: 2010-05-31 21:25:48
Autor: Michal Jankowski
[Euronet] ciekawostka
[...]

Co nie zmienia faktu, ¿e liczne ludzie tak robi±, na zasadzie -
"przelejê na subkonto karty tylko tyle, ile chcê dzi¶ z karty wybraæ".

  MJ

Data: 2010-05-31 17:56:36
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Michal Jankowski wrote:
[...]

Przecie¿ nikt nie bêdzie im tego zabrania³. Tylko  skutki trzeba znaæ i nie p³akaæ potem.

Data: 2010-06-02 17:45:18
Autor: Artur Czeczko
[Euronet] ciekawostka
Michal Jankowski pisze:
[...]

I zwykle dzia³a to du¿o lepiej, ni¿ ustawianie limitów wyp³at.
Jedno i drugie chroni co najwy¿ej przed autoryzacj± na wy¿sz± kwotê,
wiêc z grubsza poziom zabezpieczenia jest ten sam. Sytuacja, ¿e
blokada wyga¶nie przed rozliczeniem transakcji zdarza siê sporadycznie.
Natomiast zwykle bank udostêpnia znacznie wygodniejsze mechanizmy
do przelania kasy miêdzy swoimi rachunkami, ni¿ do zmiany limitu
wyp³aty. Da siê limity wyp³at ustawiæ SMS-em w jakim¶ banku?
No i potem, po takiej jednorazowej wiêkszej transakcji trzeba by
pamiêtaæ, ¿eby limit znów obni¿yæ.

Pozdrawiam,
Artur

Data: 2010-05-31 22:04:13
Autor: Mithos
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 15:12, witek pisze:
Do tego zwykle s³u¿a limity wyp³at gotówkowych, a nie saldo konta.

To jaki ma sobie ustawiæ limit ? 0 razy ?

Pos³ugiwanie siê saldem konta, ¿eby broniæ siê przed frudem z bankomatu
to trochê jak u¿ywanie mro¿onych pomidorów do wbijania gwo¼dzi.

Bzdura. To bardzo dobra metoda. Sam j± stosujê.

--
Mithos

Data: 2010-05-31 17:57:46
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Mithos wrote:
W dniu 2010-05-31 15:12, witek pisze:
Do tego zwykle s³u¿a limity wyp³at gotówkowych, a nie saldo konta.

To jaki ma sobie ustawiæ limit ? 0 razy ?

A co? Nie da siê?

Pos³ugiwanie siê saldem konta, ¿eby broniæ siê przed frudem z bankomatu
to trochê jak u¿ywanie mro¿onych pomidorów do wbijania gwo¼dzi.

Bzdura. To bardzo dobra metoda. Sam j± stosujê.

To, ¿e sam j± stosujesz nie oznacza, ¿e to jest dobra metoda.

Data: 2010-06-02 10:18:08
Autor: Mithos
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-06-01 00:57, witek pisze:
A co? Nie da siê?

Da siê ale sens tego jest taki sam jak nie posiadanie karty.

To, ¿e sam j± stosujesz nie oznacza, ¿e to jest dobra metoda.

A jaka jest lepsza ? Poza posiadaniem rachunku w idealnym banku, który ewentualn± reklamacjê rozpatrzy pozytywnie w 24h, bo takowych nie ma. Przynajmniej w Polsce.

--
Mithos

Data: 2010-06-02 09:16:23
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Mithos wrote:

A jaka jest lepsza ? Poza posiadaniem rachunku w idealnym banku, który ewentualn± reklamacjê rozpatrzy pozytywnie w 24h, bo takowych nie ma. Przynajmniej w Polsce.

W³a¶nie. Przynajmniej w Polsce.

Data: 2010-06-02 16:41:35
Autor: Mithos
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-06-02 16:16, witek pisze:
W³a¶nie. Przynajmniej w Polsce.

A co tu kogo obchodzi jak jest w innych krajach ? To jest grupa pl.

--
Mithos

Data: 2010-05-31 12:18:42
Autor: Piotrek
[Euronet] ciekawostka
On 2010-05-31 11:56, Filip wrote:
[...]

Ale akurat bank postąpił dokładnie tak jak powinien.

Przeterminowała się blokada to ją zdjął. Jak przyjdzie obciążenie to Ci zdejmie kasę z wolnych środków i po sprawie (z punktu widzenia banku).

To już bardziej bym się przyczepił do Euronetu, bo w końcu to prawdopodobnie oni dali ciała.

Piotrek

Data: 2010-05-31 12:59:18
Autor: Filip
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 12:18, Piotrek pisze:
On 2010-05-31 11:56, Filip wrote:

[...]

I dlatego wÄ…tek jest zatytuowany Euronet, a nie Multi

Data: 2010-05-31 11:51:43
Autor: Ranger
[Euronet] ciekawostka
Filip wrote:
[...]

a tak z ciekawości, o jakim "banku" rozmawiamy?

Pzdr
Ranger

Data: 2010-06-01 09:27:26
Autor: Janusz
[Euronet] ciekawostka

Filip wrote:
[...]

Witam,
Generalnie, to regulamin kart w Multi par. 16 punkt 5:

§ 16.
1.  W przypadku otrzymania zapytania autoryzacyjnego, MultiBank udziela autoryzacji do wysokoÅ›ci salda dostÄ™pnego na rachunku
bankowym oraz do wysokości dostępnego limitu autoryzacyjnego. Udzielając autoryzacji MultiBank ustanawia na rachunku
bankowym blokadę autoryzacyjną na kwotę odpowiadającą kwocie transakcji, na którą została udzielona autoryzacja.
2.  Kwota transakcji, na którÄ… zostaÅ‚a udzielona autoryzacja, pomniejsza saldo dostÄ™pne rachunku bankowego oraz dostÄ™pny limit
autoryzacyjny do czasu rozliczenia transakcji lub do dnia rozwiązania blokady autoryzacyjnej, w zależności od tego, które z
wymienionych zdarzeń nastąpi wcześniej.
3.  Maksymalny czas, po jakim nastÄ™puje rozwiÄ…zanie blokady autoryzacyjnej, w przypadku braku rozliczenia transakcji okreÅ›la
MultiBank.
4.  Jeżeli w terminie okreÅ›lonym w ust. 3 nie zostanie dokonane rozliczenie transakcji, nastÄ™puje rozwiÄ…zanie blokady autoryzacyjnej
i saldo dostępne rachunku bankowego zostaje powiększone o kwotę nierozliczonej transakcji.
5.  MultiBank zastrzega sobie prawo do obciążenia rachunku bankowego kwotÄ… transakcji, którÄ… otrzyma do rozliczenia po upÅ‚ywie
terminu, o którym mowa w ust.1, oraz wszelkimi opłatami i prowizjami związanymi z transakcją, w dniu otrzymania transakcji do
rozliczenia.

Pozdr.
Janusz

Data: 2010-05-31 11:58:47
Autor: Piotr Gałka
[Euronet] ciekawostka

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:htvqb0$4td$3inews.gazeta.pl...
[...]

Wydawało mi się, że "Karta debetowa" pozwala wypłacić tylko środki dostępne na koncie, a więc zabezpiecza przez zrobieniem ujemnego salda.
Czyż nie po to stosuje się tu i ówdzie komputery, aby zwolnić człowieka z obowiązku liczenia.
Czyżby napisanie dobrego (czyli działającego zawsze, a nie tylko przez większą część czasu) programu przekraczało możliwości banków.
Zawsze oczywiście można nieudolnością całego systemu obciążyć klientów.
P.G.

Data: 2010-05-31 07:51:38
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Piotr Gałka wrote:

Wydawało mi się, że "Karta debetowa" pozwala wypłacić tylko środki dostępne na koncie, a więc zabezpiecza przez zrobieniem ujemnego salda.

Nie.
Zabezpieczenia są narzędziem dla banku, aby nie wtopić kasy w klienta z którego nie da się potem kasy ściągnąć.
To w ogóle nie jest zabezpieczenie dla ciebie i nie powinieneś sie na nim opierać.

Czyż nie po to stosuje się tu i ówdzie komputery, aby zwolnić człowieka z obowiązku liczenia.

Zwolnić bank z pilnowania. To nie jest dla ciebie.

Czyżby napisanie dobrego (czyli działającego zawsze, a nie tylko przez większą część czasu) programu przekraczało możliwości banków.
Zawsze oczywiście można nieudolnością całego systemu obciążyć klientów.

j.w. bank pisze programy dla siebie, nie dla ciebie.

Po za tym technicznie sie nie da.

Zapłać kartą w knajpie i dopisz napiwek.
Autoryzacja będzie na kowtę zakupów. napiwek "dojdzie poźniej".
I to twój biznes, żeby nie rozdawać kasy, której nie masz.

Zrób zakupy na amazon.com
Amazon wysyła autoryzację w momencie kliknięcia "kupuję", ale rozliczenie dopiero w momencie wysyłki towaru.
JeÅ›li towar bÄ™dzie czekaÅ‚ na wysyÅ‚kÄ™  za dÅ‚ugo, to blokada zejdzie, co nie oznacza, że te pieniÄ…dze możesz wydać. Ty je już wydaÅ‚eÅ›.
Powiedzmy tak. Cudze pieniądze leżą na twoim koncie. Nie twoje nie ruszaj. I tylko ty jesteś zobowiązany do pilnowania tego co wydałes, a co nie.

Data: 2010-05-31 15:07:57
Autor: Piotr Gałka
[Euronet] ciekawostka

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:hu0bc0$3g$5inews.gazeta.pl...

Zapłać kartą w knajpie i dopisz napiwek.
Autoryzacja będzie na kowtę zakupów. napiwek "dojdzie poźniej".
I to twój biznes, żeby nie rozdawać kasy, której nie masz.
Zaczynam przestawać rozumieć jak działa karta ;-). Jeśli coś "dojdzie później" to znaczy że jest to jakaś kolejna transakcja, która też musiała być jakoś autoryzowana. Tak przynajmniej do tej pory sądziłem.

[...]

To jednak skarpeta ma jeszcze pewne zalety w stosunku do banku ;-)
P.G.

Data: 2010-05-31 08:24:44
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Piotr Gałka wrote:

[...]

Przede wszystkim błędnie zakładasz, że musi być jakaś autoryzacja.
Nie musi. Może jej w ogóle nie być.
Wystarczy, że druga strona ma twoją zgodę na obciążenie karty. Jednorazową lub wielokrotną.

Autoryzacja to zabezpieczanie się banku przed klientami, którzy nie pilnują własnego salda. Wygodniej jest bankom odmówić transakcji niż potem ścigać klienta i kasę.

To jednak skarpeta ma jeszcze pewne zalety w stosunku do banku ;-)

Ale znacznie więcej wad.

Data: 2010-05-31 17:31:03
Autor: Krzysztof Halasa
[Euronet] ciekawostka
witek <witek7205@gazeta.pl.invalid> writes:

Autoryzacja to zabezpieczanie się banku przed klientami, którzy nie
pilnują własnego salda. Wygodniej jest bankom odmówić transakcji niż
potem ścigać klienta i kasę.

Eee tam. Autoryzacja to jest zabezpieczenie sklepu przed bankami
i klientami, ktorym moze sie transakcja "odwidziec". Tzn. i tak moze,
ale nie bezwarunkowo.

Jesli sklep przeprowadza transakcje bez autoryzacji, i jeszcze dodatkowo
nie dysponuje zadnym dowodem zlecenia transakcji "z udzialem karty" (np.
kopia karty, kwitem podpisanym przez klienta oraz dowodem dostarczenia
towaru itp.) to niech sie nie dziwi jesli dostanie chargeback i nie
bedzie mogl nic z tym zrobic. Inna sprawa ze w niektorych przypadkach to
nie jest problemem.

Z tym ze wygasniecie blokady to jest zupelnie inna sprawa, wynikajaca
z tego, ze czesto blokada nie konczy sie prawdziwa transakcja. Bank
zdejmuje blokade po kilku dniach na wlasne (i ew. klienta) ryzyko.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-05-31 10:39:41
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Krzysztof Halasa wrote:

[...]

Ale samo z siebie to sie nie stanie. To zadziała dopiero wtedy kiedy klient powie "to nie ja".

Data: 2010-05-31 17:52:02
Autor: Krzysztof Halasa
[Euronet] ciekawostka
[...]

Niekoniecznie, wystarczy ze bank stwierdzi ze nie chce ryzykowac.
Bank moze zrobic taki chargeback nie tylko w przypadku fraudu.

Normalnie tak sie nie dzieje, bank po prostu obciaza klienta i nie
kombinuje (zwlaszcza jesli kwota nie zaswieci jakichs alarmow) - ale
moglby po prostu robic chargebacki praktycznie automatycznie.

BTW gdyby bylo inaczej, to srednio by to wygladalo dla banku: konto "na
slupa" + zaprzyjazniony sklep.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-05-31 15:35:05
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 14:51, witek pisze:
j.w. bank pisze programy dla siebie, nie dla ciebie.
Chcesz powiedziec ze bank nie ma zadnego interesu w tym aby posiadac system przyjazny uzytkownikowi?
Marx

Data: 2010-05-31 10:40:40
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Marx wrote:
W dniu 2010-05-31 14:51, witek pisze:
j.w. bank pisze programy dla siebie, nie dla ciebie.

Chcesz powiedziec ze bank nie ma zadnego interesu w tym aby posiadac system przyjazny uzytkownikowi?

oczywiscie, ze tak, ale to nie jest główny powód.

Data: 2010-06-01 08:37:50
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-05-31 17:40, witek pisze:
Marx wrote:
[...]

no to z mojej strony EOT
Marx

Data: 2010-05-31 14:10:03
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
ja jestem ciekaw co by sie stalo gdybys zlikwidowal teraz konto...
Marx

Data: 2010-05-31 08:13:22
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Marx wrote:
ja jestem ciekaw co by sie stalo gdybys zlikwidowal teraz konto...
Marx

Nic ciekawego by sie nie stało.
Dostałby pismo z banku, że ma wpłacić brakującą kwotę.

Data: 2010-05-31 15:20:43
Autor: sorden
[Euronet] ciekawostka
Filip wrote:

22/05 wyp³aci³em kart± 1500 PLN z bankomatu Euronetu. Za³o¿y³a siê
blokada na koncie i wszystko w porz±dku. Dzi¶ logujê siê do banku,
blokady nie ma, ¶rodków nie pobrano z konta.

No to zarabiaj na odsetkach od "niepobranego" 1500 i od 1500 wplaconego ponownie na konto po wybraniu z Euronetu. Sytuacje powtarzajac zostan milionerem ;)

--
in

Data: 2010-05-31 23:31:41
Autor: buraxta
[Euronet] ciekawostka
On 2010-05-31 15:20, sorden wrote:
No to zarabiaj na odsetkach od "niepobranego" 1500 i od 1500 wplaconego
ponownie na konto po wybraniu z Euronetu. Sytuacje powtarzajac zostan
milionerem ;)

Znaczy siê s³awny oscylator ;) Pozdrowienia od Art-B :)

--
|=> GG: 421503
|=> buraxta@gmail.com

Data: 2010-05-31 17:59:44
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
buraxta wrote:
On 2010-05-31 15:20, sorden wrote:
[...]

Bez problemowo da³o siê to robiæ kiedy¶ w pewnym banku.

Wyp³ate gotówkow± w weekend ksiêgowali w poniedzia³ek z dat± poniedzia³kow±.
Wp³atê tego¿ ksiegowali od razu.
Mo¿na by³o robiæ  kó³eczko od bankmatu do okienka, nawet kilkadziesi±t razy w sobote.
Robi³a sie ma³a lokata overnight.

Data: 2010-06-01 01:12:09
Autor: sorden
[Euronet] ciekawostka
buraxta wrote:

On 2010-05-31 15:20, sorden wrote:
[...]

Czy to wina klienta, ze bank nalicza odsetki od pieniedzy ktorych juz "nie ma" ? ;)

--
in

Data: 2010-06-01 09:30:16
Autor: Robert Kois
[Euronet] ciekawostka
Dnia Tue, 01 Jun 2010 01:12:09 +0200, sorden napisa³(a):

[...]

Przecie¿ nie naliczy, a jak naliczy to skoryguje po zaksiêgowaniu wyp³aty.

--
Kojer

Data: 2010-06-01 10:06:16
Autor: sorden
[Euronet] ciekawostka
Robert Kois wrote:

[...]

Nawet jak srodki na lokate jedniodniowa pojda ?
Oj ciekaw jestem.

--
in

Data: 2010-06-01 11:34:36
Autor: Robert Kois
[Euronet] ciekawostka
Dnia Tue, 01 Jun 2010 10:06:16 +0200, sorden napisa³(a):

[...]

Na lokacie naliczy. Na ror te¿, tylko dla banku za niedozwolony debet ;).

--
Kojer

Data: 2010-06-01 14:05:45
Autor: sorden
[Euronet] ciekawostka
Robert Kois wrote:

[...]

Przeciez nie trzeba "wybierac" w euronecie calej kwoty z konta.

--
in

Data: 2010-06-01 11:27:56
Autor: witek
[Euronet] ciekawostka
Robert Kois wrote:
[...]

no wlasnie nie do konca tak jest we wszystkich bankach.

Data: 2010-06-01 19:45:02
Autor: Robert Kois
[Euronet] ciekawostka
Dnia Tue, 01 Jun 2010 11:27:56 -0500, witek napisa³(a):

[...]

Ale mówimy o normalnej sytuacji. Jak przyjdzie obci±¿enie to bank sobie
powinien skorygowaæ tak by nie by³ na tym stratny i wiêkszo¶æ tak robi.

PS. Z innej beczki, zadziwia mnie Eurobank, wyp³aty z w³asnych bankomatów
potrafi± zaksiêgowaæ po 5 dniach. Z cudzych chyba szybciej p³atno¶ci
schodz± :).

--
Kojer

Data: 2010-06-07 09:25:24
Autor: Marx
[Euronet] ciekawostka
W dniu 2010-06-01 19:45, Robert Kois pisze:
PS. Z innej beczki, zadziwia mnie Eurobank, wyp³aty z w³asnych bankomatów
potrafi± zaksiêgowaæ po 5 dniach. Z cudzych chyba szybciej p³atno¶ci
schodz± :).
A moze policzyli, ze zarobia na karnych odsetek od osob ktore nie notuja sobie na karteczce wszystkich wyplat...
Marx

Data: 2010-06-07 10:18:22
Autor: Robert Kois
[Euronet] ciekawostka
Dnia Mon, 07 Jun 2010 09:25:24 +0200, Marx napisa³(a):

[...]

Nie no, blokady s± wiêc problemu nie ma.

--
Kojer

[Euronet] ciekawostka