cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.

Data: 2014-08-22 07:56:27
Autor: MichałG
cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.
qrt pisze:
Hej macie moze przypuszczenia czemu ma przednia przerzutka ciezko działa? na
tyle ciezko ze po ponad godzinnj jeĽdzie boli mnie kciuk i zaczynam mieć
wyraĽn± niechęć do jej używania... Oczywi¶cie ma to swoj± dobr± stone bo bardziej cisne pod górę -  ale też
nie do końca o to chodzi :)

Ale od pocz±tku Przerzutka to jaki¶ LX, bottom swing, dziłajaca w dolnym ciagu, manteki XT. Manetka ok, linka założona poprawnie, pancerz jest tylko na odcinku
manetka-głowka ramy i jest czysty. Niestety wszytko do kupy generuje taki
opór ze aż postanowiłem zasięgać rady tutaj. Bo mam doczynienia jeaszcze z takimi konfiguracjami: -manetka deore, przerzutka deore, dolny ci±g, top swing - dziła sporo lżej
od mojego zestawu
-manetka stx, przerzutka stx, dolny ci±g, top swing, - działa także całkiem
poprawnie. A na pewno lepiej niż mój i deorka powyżej. Pomijajac kwestie ze
manetka to wyeksplatowany staroć i już ma  problemy z załapaniem. - manetka czarny LX, przerzutka czarny LX, górny ci±g, top swing - dział
idealnie, miodnie, leciutko wrzuca, pewnie zrzuca - ogólnie niedo¶cigniony
ideał. Az chce sie klikać. Powiedzci mi jaki element może powodować takie różnice? Górny dolny ciag? Przy przerzutki top swing lżej działaj± niż bottom swing?  Czy współczesne przerzutki maj± jakie¶ bardzo mocne sprzężny w porównaniu
do dawniejszych?

sprawdz na sucho (przy zluzowanej lince) co generuje opory.
mam taki sam układ i działa pokazowo.

pozdrawiam
michał

Data: 2014-08-22 07:49:55
Autor: Ignac
W dniu pi±tek, 22 sierpnia 2014 07:56:27 UTC+2 użytkownik MichałG napisał:

> macie moze przypuszczenia czemu ma przednia przerzutka ciezko działa?

sprawdz na sucho (przy zluzowanej lince) co generuje opory.
Dokładnie.
Odkręcon± linkę od przerzutki lekko naci±gaj j± jedn± ręk±,a drug±(ręk±)
klikasz na manetce przełożenie na większ± tarczę.Możesz całkiem wyci±gn±ć
linkę aż do manetki i wkładać j± w kolejne elementy i sprawdzać opór jaki
stawia aż do przerzutki,jak wyżej.Ma działać leciutko,posmaruj też ¶lizg.
Sworznie klatki przerzutki rozluzujesz przy pomocy pędzelka i WD40.

Data: 2014-08-22 17:14:09
Autor: qrt
Dnia Fri, 22 Aug 2014 07:49:55 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

[...]

na sucho nic nie czuć wszystko działał w zasadzie prawidłowo. Ale testowo pu¶ciłem linkę w pancerzu pod ram± zamiast ci±gn±ć ja po
¶lizgach i jest znaczna różnica. Winowajca znależiony. Problem teraz tylko jak to obej¶ć? Sa jaki¶ patenty po prowadzenia linek w pancerzach pod muf± zamiast
slizgów?

Data: 2014-08-23 14:18:59
Autor: Ignac
cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.
W dniu pi±tek, 22 sierpnia 2014 17:14:09 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

Sa jaki� patenty po prowadzenia linek w pancerzach pod muf� zamiast slizg�w?

Mocujesz jak w opisie na rurze podsiodłowej z tyłu takie co¶:
http://allegro.pl/opor-pancerza-na-rame-aluminiowy-pi-m76-i4510105648.html?source=mlt

Data: 2014-08-23 18:58:17
Autor: TheGhost
cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.
sprawdz na sucho (przy zluzowanej lince) co generuje opory.

Jest też druga kwestia. Co je¶li przerzutka jest pod krótsz± o¶kę :-)

pozdrawiam, M.

Data: 2014-08-22 08:40:30
Autor: qrt
Dnia Fri, 22 Aug 2014 07:56:27 +0200, MichałG napisał(a):

qrt pisze:
[...]

no wałsnie jak na moje nic :) manetka działa idelania - lina w pancerzu pracuje prawidłowo. ¦lizg na dole
mufy też wyglada ok.
Mam podejrzenia co do przerzutki ze jaka¶ zasyfiała i generuje duży opór
sam z siebie albo ma wyj±tkowo mocna sprężynę ale w zasadzie nie wiem jak
to sprawdzić.

Data: 2014-08-22 06:47:41
Autor: dracorp aka piecia
cieżko dziłająca przrzutka przednia.
On 22.08.2014 08:40, qrt wrote:

manetka działa idelania - lina w pancerzu pracuje prawidłowo. Ślizg na dole
mufy teĹĽ wyglada ok.
Mam podejrzenia co do przerzutki ze jakaś zasyfiała i generuje duży opór
sam z siebie albo ma wyjątkowo mocna sprężynę ale w zasadzie nie wiem jak
to sprawdzić.
Zasadnicze pytanie czy wczesniej dzialala lepiej. Ja bym obstawial na
 sprezyne. Dawno temu kupilem na allegro szosowa trojrzedowa ale nie dalo
 sie jej uzywac ze wzgledu na trudnosc dzialania. Ale czy da sie bez problemu poluzowac sprezyne to nie wiem.

--
Pozdrawiam piecia aka dracorp

Data: 2014-08-22 10:08:59
Autor: qrt
Dnia Fri, 22 Aug 2014 06:47:41 +0000 (UTC), dracorp aka piecia napisał(a):

On 22.08.2014 08:40, qrt wrote:

[...]

Nie wiem :) to płynne jest dosyć - zmianiałem rame, zmianiałem manetki, przerzutki też
zmianiałem. To jest do¶ć stara przerzutka. Jezdziłe na niej dawno temu. Potem
wymieniłem ja na 8 rzędowe alivio - które w wyniku mego zaniedbania
zostawiłem oblepione błotem na zimę tak iż na wiosne w ogóle nie dało sie
jej ruszyć. Wymieniłem wiec to na tego LX bo go miałem pod ręk± ale ta przerzutka też
przeżyła już trochę . no ale może faktycznie trzba by pomy¶leć nad czym¶ nowym. Chciałbym kupić co¶ wyższego na 8 rzędów niż tourney ale to już chyba
marzenia ¶ciętej głowy.

Data: 2014-08-22 11:42:29
Autor: art3k
W dniu 2014-08-22 10:08, qrt pisze:
Nie wiem :)
to płynne jest dosyć - zmianiałem rame, zmianiałem manetki, przerzutki też
zmianiałem.

może warto by przesmarować np kropelką smaru do łańcucha czy nawet lepiej smaru w spraju - i manetkę w środku, i sworznie w przerzutce, oczywiście po uprzednim gruntownym oczyszczeniu (nie zaszkodzi nawet wsadzić przerzutkę pod mocny strumień wody).
u mnie to zadziałało. podobnie było z zasyfionymi łożyskami w v-brake'ach, po wymyciu i wpsikaniu w szpary smaru teflonowego, chodzą jak nowe.

--
art3k

Data: 2014-08-23 18:57:02
Autor: TheGhost
cieżko dziłająca przrzutka przednia.
może warto by przesmarować np kropelką smaru do łańcucha czy nawet lepiej smaru w spraju - i manetkę w środku, i sworznie w przerzutce,

Smar jest za gÄ™sty. Poza  tym Ĺ‚apie syf. ChociaĹĽ w Ĺ›rodku raczej manetka nie powninna być naraĹĽona na zabrudzenie. Ja jednak uwaĹĽam, ĹĽe bardziej optymalnym rozwiÄ…zaniem sÄ… substancje WD-40-o-pochodne

oczywiście po uprzednim gruntownym oczyszczeniu (nie zaszkodzi nawet wsadzić przerzutkę pod mocny strumień wody).

Ogólnie woda to dla tego rodzaju mechanizmów nie jest chyba zbyt dobry pomysł :-)

u mnie to zadziałało. podobnie było z zasyfionymi łożyskami w v-brake'ach, po wymyciu i wpsikaniu w szpary smaru teflonowego, chodzą jak nowe.

Przy okazji pytanko. Czy smar teflonowy w spray`u nadaje siÄ™ do Ĺ‚oĹĽysk (konkretnie chodzi mi o smarowanie  supportu zintegorawnego na Ĺ‚oĹĽyskach maszynowych, gdzie ciężko jest zaaplikować tradycyjny smar)

Pozdrawiam, M.

Data: 2014-08-23 20:01:55
Autor: art3k
W dniu 2014-08-23 18:57, TheGhost pisze:
może warto by przesmarować np kropelką smaru do łańcucha czy nawet
lepiej smaru w spraju - i manetkę w środku, i sworznie w przerzutce,

Smar jest za gÄ™sty. Poza  tym Ĺ‚apie syf.

smar do łańcucha, zwłaszcza teflonowy wcale nie jest gęsty. a smar w sprayu w szczególności. są lekkie, płynne i łatwo penetrujące, zwłaszcza ten w spraju.
ok, nazwij to olejem, oliwką czy jak tam chcesz, jeśli nazwa smar ze stałym ci się tylko kojarzy.

> Chociaż w środku raczej manetka
nie powninna być narażona na zabrudzenie. Ja jednak uważam, że bardziej
optymalnym rozwiÄ…zaniem sÄ… substancje WD-40-o-pochodne

wd-40 to nie jest smar. to tylko środek czyszczący. faktycznie nie zawadzi go użyć, ale nie do smarowania.

oczywiście po uprzednim gruntownym oczyszczeniu (nie zaszkodzi nawet
wsadzić przerzutkę pod mocny strumień wody).

OgĂłlnie woda to dla tego rodzaju mechanizmĂłw nie jest chyba zbyt dobry
pomysł :-)

do zgrubnego mycia jak najbardziej ;P
mocny strumień gorącej wody całkiem nieźle wypłukuje brud, błoto i inny syf. potem oczywiście trzeba odtłuścić, wysuszyć i nasmarować.

u mnie to zadziałało. podobnie było z zasyfionymi łożyskami w
v-brake'ach, po wymyciu i wpsikaniu w szpary smaru teflonowego, chodzÄ…
jak nowe.

Przy okazji pytanko. Czy smar teflonowy w spray`u nadaje siÄ™ do Ĺ‚oĹĽysk
(konkretnie chodzi mi o smarowanie  supportu zintegorawnego na Ĺ‚oĹĽyskach
maszynowych, gdzie ciężko jest zaaplikować tradycyjny smar)

nie. ale czasem używałem go do lekkiego rozcieńczenia i rozruszania zastałego smaru stałego, w trudno rozbieralnych łożyskach maszynowych. na pewno nie zamiast. generalnie, jeśli tylko łożysko da się rozebrać (czyli zdjąć uszczelnienie), myję je, odtłuszczam, suszę, a potem smaruję łt ileś tam.

--
art3k

Data: 2014-08-22 18:15:16
Autor: Wojciech
cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.

no ale może faktycznie trzba by pomy¶leć nad czym¶ nowym.
Chciałbym kupić co¶ wyższego na 8 rzędów niż tourney ale to już chyba
marzenia ¶ciętej głowy.

Szukaj.
Parę dni temu założyłem kupionego kilka lat temu Suntoura XC Pro
http://www.retrobike.co.uk/forum/download/file.php?id=200976
Nie my¶lałem że zmiana biegów z przodu może być tak szybka i płynna.

Przypomina mi się zestaw na tył który kiedy¶ złożyłem - manetki  SRAM 9.0 (standardowa teflonowana linka) + przerzutka 9.0SL + nowy łańcuch IG + nowa kaseta IG.

Data: 2014-08-22 18:30:06
Autor: qrt
Dnia Fri, 22 Aug 2014 18:15:16 +0200, na pl.rec.rowery napisałe¶(a¶):

[...]

dzisiaj w rowerowym widziałem czarnego LX pod 7. ¶wietny sprzet bo mam to w innym rowerze i działa tak lekko i miodnie ze szok. Co z tego skoro te wszystkie stare szpeje s± na w±skie rurki ramy a ja mam aktualnie 34...

Data: 2014-08-23 18:53:09
Autor: TheGhost
[...]

IMHO sprężyna raczej powinna się naci±gać niż :twardnieć". Przy okazji - czy ta równoległa (dokręcana ¶rubokrętem, nie baryłkowa) ¶ruba nie jest przypadkiem od regulacji naci±gu spręzyny (chociaż może w nie każdej przerzutce co¶ takiego jest)?

Wymieniłem wiec to na tego LX bo go miałem pod ręk± ale ta przerzutka też
przeżyła już trochę .

Widziałem różne przerzutki (czasem na prawdę bardzo zmasakrowane), ale nigdy nie spotkałem się z tak±, która po "kapieli olejowej", a potem wyczyszczeniu i przesmarowaniu WD-40 nie działałaby płynnie. Może się odezw± teraz sceptycy wobec takiego rozwi±zania, ale jak dot±d stosuje je z powodzeniem. Przy okazji: przesmarowanie manetki (też stosuje WD-40), pancerzyki linek + zawiasy przerzutki. Powinno być ok. Problemem może też być rozwókniaj±ca się w pancerzu linka (identyczny efekt ciężko działaj±cej przerzutki) lub uszkodzony wewn±trz pancerz.

Chciałbym kupić co¶ wyższego na 8 rzędów niż tourney ale to już chyba
marzenia ¶ciętej głowy.

Paradoksalnie Tourney całkiem nieĽle obsługuje 8-kę (zarówno 7-ki jak i 8-ki), choć może faktycznie to nie Alivio, LX, czy inne wyższe grupy :-)

Pozdrawiam, M.

cieżko dziłaj±ca przrzutka przednia.