co daje nam OFE?

Data: 2011-01-05 21:09:33
Autor: Paweł
co daje nam OFE?
witam,

w swietle ostatniego "skoku rzadu na kase", chcialbym sie grupowych
ekspertow zapytac - co daje OFE?

z moich skromnych notatek wynika, ze:

- w ofe nie odkladamy pieniedzy jak to wszelcy tzw. ekonomisci powtarzaja,
  tylko kupujemy po biezacym kursie tzw. jednostki uczesnictwa,
  ktorych wartosc oscyluje sobie.
- ofe kasuje % od wplywajacych skladek.
- ofe musi 60% inwestowac w bezpieczne papiery, czyli kupuje obligacje
  skarbu panstwa, ktory je emituje, zeby m.in. przelac pieniazki do ofe,
  czyli nasz dlug jest stucznie popedzany.
- ofe kasuje % przy wykupie obligacji.
- gwarantem ofe jest skarb panstwa.
- 40% skladki do ofe jest inwestowane na gieldzie, czyli % od naszej
  krwawicy pomniejszony o % dla ofe, finansuje tak jak chca gieldowe spolki,
  czy tego chcemy, czy nie.

skoro gwarantem wszystkiego jest i tak skarb panstwa, to jaka wartosc
dodana wnosi ofe? (dodana oczywiscie emerytom, bo ze akcjonariuszom
przez dekade przyniosly kokosy to powszechnie wiadomo).

z rownie "dobra" gwarancja bezpieczenstwa mozna zapisywac w komputerach
zus-y te same skladki, z nadzieja, ze w przyszlosci panstwo sie nie wypnie.

przezylismy juz fantastyczne obligacje II-rp, niewyplacalnosc kraju
za prl-u, wiec szanse na to, ze nasz system znow runie i zamiast emerytury
dostaniemy kartki na papier toaletowy sa conajmniej niezerowe :>

Data: 2011-01-05 23:06:38
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Uzytkownik "Pawel" <root@127.0.0.1> napisal w wiadomosci news:ig2j5t$spv$1news.net.icm.edu.pl...
[...]

W ZUS nie ma nawet tego.

- ofe kasuje % od wplywajacych skladek.

ZUS tez, tylko nazywa sie to kosztami dzialalnosci i nie wiadomo ile % wynosi. Trzeba policzyc.

- ofe musi 60% inwestowac w bezpieczne papiery, czyli kupuje obligacje
 skarbu panstwa, ktory je emituje, zeby m.in. przelac pieniazki do ofe,
 czyli nasz dlug jest stucznie popedzany.

Zgadza sie, ale ZUS od razu je przejada. Nie ma nawet obligacji.

- ofe kasuje % przy wykupie obligacji.

ZUS kasuje wiecej za zarzadzanie.

- gwarantem ofe jest skarb panstwa.

Jak i ZUS.

- 40% skladki do ofe jest inwestowane na gieldzie, czyli % od naszej
 krwawicy pomniejszony o % dla ofe, finansuje tak jak chca gieldowe spolki,
 czy tego chcemy, czy nie.

Tak jak i skladki ZUS trzeba placic czy chcemy, czy nie. Tylko ze skladka ZUS jest przejedzona od razu, a w OFE jest przyszle zobowiazanie panstwa, które jest nieco bardziej namacalne.

skoro gwarantem wszystkiego jest i tak skarb panstwa, to jaka wartosc
dodana wnosi ofe? (dodana oczywiscie emerytom, bo ze akcjonariuszom
przez dekade przyniosly kokosy to powszechnie wiadomo).

Daje zludzenie budowania kapitalu. ZUS nie daje nawet tego.

z rownie "dobra" gwarancja bezpieczenstwa mozna zapisywac w komputerach
zus-y te same skladki, z nadzieja, ze w przyszlosci panstwo sie nie wypnie.

Na pewno sie wypnie, bo nie bedzie komu placic. Demografia jest nieublagana. Z tym ze jesli panstwo bedzie istnialo, to pieniadze z podatków predzej zaspokoja wlascicieli obligacji, niz bankrutujacego ZUS, który co rok moze sobie poprzestawiac wspólczynniki.

przezylismy juz fantastyczne obligacje II-rp, niewyplacalnosc kraju
za prl-u, wiec szanse na to, ze nasz system znow runie i zamiast emerytury
dostaniemy kartki na papier toaletowy sa conajmniej niezerowe :>

To wie kazdy myslacy Polak. Czyli tak maks 2% obywateli.

--
Jan Werbinski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul
Prywatna http://www.janwer.com/

Data: 2011-01-05 23:08:33
Autor: Krzysztof
co daje nam OFE?

"Pawel" <root@127.0.0.1> wrote in message news:ig2j5t$spv$1news.net.icm.edu.pl...
witam,
przezylismy juz fantastyczne obligacje II-rp, niewyplacalnosc kraju
za prl-u, wiec szanse na to, ze nasz system znow runie i zamiast emerytury
dostaniemy kartki na papier toaletowy sa conajmniej niezerowe :>

Oba systemy Zusowy i OFE trudno porownywac i wyrokowac, co bedzie lepsze. Mozna sugerowac, ze takie zadania, jak pelnia dzisiaj OFE moglaby pelnic komorka ZUS odpowiedzialna za inwestowanie srodkow, tylko z ZUSem jest troche tak jak z pijakiem, ktory ma butelke wodki w domu- dlugo ona nie postoi.
Gdyby nie biezaca dystrybucja zebranych skladek do dzisiejszych emerytow, tylko faktyczne jej inwestowanie, to wtedy zadne OFE nie bylyby potrzebne, bo sa kolejnym posrednikiem, ktory zgarnia prowizje.
Tak na prawde OFE nic nie gwarantuja, bo wystarczy zapasc panstwa i papiery skarbowe, ktore sa w posiadaniu OFE beda 'smieciowe', czyli wrocimy do systemu ZUS, gdzie nawet po krachu rzadzacy ustala jakies tam przeliczniki na wyplaty emerytur (moze te emerytury beda glodowe, ale beda, natomiast ta czesc kapitalowa-OFE moze zniknac bezpowrotnie).

Data: 2011-01-05 23:21:15
Autor: f
co daje nam OFE?

Uzytkownik "Pawel" <root@127.0.0.1> napisal w wiadomosci news:ig2j5t$spv$1news.net.icm.edu.pl...
ekspertow zapytac - co daje OFE?

Równie dobrze moznaby zlikwidowac ZUS i OFE i nowych ludzi nie przyjmowac do Systemu Emerytalnego.
Repartycyjny system Bismarcka kaze lupic mlodych na poczet starych, po drodze pozwalajac budowac palace, urzadzac orgie na koszt niewolników.
Skoro jednak zgodzilismy sie byc Polakami, Europejczykami, musimy dawac daniny dla dobra spolecznego. W kibuicach chyba panuja uczciwsze zasady.
Szef  ZUS oplywa w luksusach, a miliony emerytów wegetuja
Kazdy Polak lupi ze wspólnego wora podlug swoich umietnosci, wedlug "zaslug".

Data: 2011-01-06 05:06:57
Autor: Bułgar
co daje nam OFE?
Obecny system emerytalny to żaden krok w przód w stosunku do systemu
czysto ZUS-owskiego. Obecnie i tak jakie¶ 87-88% ¶rodków wpłacanych
jako składka emerytalna zależy bezpo¶rednio od państwa (s± lokowane
jako obligacje lub s± księgowane na wirtualnym koncie ZUS-owskim).
Tylko kilkana¶cie procent to ¶rodki inwestowane w akcje, które
niekoniecznie w dłuższym okresie musz± przynie¶ć zadowalaj±c± stopę
zwrotu. Spójrzcie na oszałamiaj±ce wyniki japońskiej giełdy w
ostatnich latach:

http://www.finfacts.com/Private/curency/nikkei225performance.htm
http://stooq.pl/q/?s=nikkei&c=30y&t=l&a=lg&b=0

Oto stopy zwrotu ¶rodków dla wybranego okresu:
40 lat: 4,22% rocznie
30 lat: 1,27% rocznie
21 lat: -6,09% rocznie
20 lat: -4,06% rocznie
10 lat: -2,78% rocznie

Gdyby obecny system emerytalny panuj±cy w Polsce zaaplikować w Japonii
na pocz±tku lat 70 to czę¶ć akcyjna OFE dałaby zapewne stopę zwrotu w
okolicach 0%, zważywszy na to, że ¶rodki w akcje s± lokowane w akcjach
w różnych okresach - również w roku 1989 (od tamtego czasu warto¶ć
indeksu spadła prawie czterokrotnie!). Nie uwzględnione zostały opłaty
za transfer ¶rodków ani zarz±dzanie co dodatkowo negatywnie wpływa na
wynik. Japońska wersja wydarzeń może się powtórzyć, co wynika
chociażby z demografii, która z roku na rok staje się coraz mniej
korzystna. Niepracuj±cy staj± się obci±żeniem dla gospodarki i odbije
się to zapewne na wynikach firm a w konsekwencji na ich wycenie.
Ponadto na wycenę spółek na gpw wpłynie odpływ ¶rodków na wypłaty
emerytur. Obecnie na giełdę pompowane s± ¶rodki z OFE - płacimy
składki a emerytury z OFE praktycznie nie s± wypłacane, za
kilkadziesi±t lat sytuacja będzie odwrotna

Nawet jeżeli polska giełda nie powtórzy losu giełdy japońskiej i w
dłuższym okresie będzie postawała w trendzie wzrostowym to i tak
uzyskane z niej ¶rodki pozostan± tylko niewielk± czę¶ci± przyszłych
emerytur (tylko kilkana¶cie procent przekazywanych jako składka
emerytalna jest lokowana w akcje). Czy wobec hipotetycznie wyższej
emerytury (na co moim zdaniem nie ma co liczyć) warto utrzymywać tę
farsę z OFE i płacić miliony złotych prowizji rocznie? Moim zdaniem
nie - szczególnie wobec zapóĽnień infrastrukturalnych na jakie cierpi
Polska.
Jedynym sensownym moim zdaniem rozwi±zaniem jest łagodzenie
niekorzystnej relacji pracuj±cy/niepracuj±cy - należy podnie¶ć wiek
emerytalny, zlikwidować albo chociaż znacznie zmniejszyć przywileje
emerytalne, posłać dzieci wcze¶niej do szkoły aby ludzie wcze¶niej
zaczynali pracę. Emerytury kapitałowe to ryzyko które nie warte jest
swojej ceny.

Data: 2011-01-06 14:19:09
Autor: Liwiusz
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-06 14:06, Bułgar pisze:

emerytalne, posłać dzieci wcze¶niej do szkoły aby ludzie wcze¶niej
zaczynali pracę. Emerytury kapitałowe to ryzyko które nie warte jest

Czy ty się uważasz za jakiego¶ króla, który ma miliony niewolników???

--
Liwiusz

Data: 2011-01-06 05:42:21
Autor: Bułgar
co daje nam OFE?

Czy ty si uwa asz za jakiego kr la, kt ry ma miliony niewolnik w???

Po prostu napisałem dlaczego uważam, że kapitałowy system emerytalny
jest do dupy i co wg. mnie należy zrobić żeby¶my jak±kolwiek emeryturę
dostali w przyszło¶ci. Też wolałbym pracować krócej i za więcej ale na
to sie nie zanosi. W każdym razie dziękuję za komplement - bardzo na
czasie zważywszy na dzisiejsze ¶więto.

Data: 2011-01-06 14:40:58
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(06.01.2011 14:06), Bułgar wrote:
[...]

Tyle, że jeżeli chodzi o ZUS, to państwo w każdej chwili może powiedzieć
"sorry gregory, nie wypłacimy ci pieniędzy które ci obiecywali¶my, ale
jak±¶ inn±, mniejsz± sumę", usprawiedliwi to tym czy tamtym. Z reszt± -
a) był jaki¶ wyrok NSA który się w zasadzie do tego sprowadzał, b) w
zasadzie nic konkretnego ci państwo z ZUSu nie obiecało.

W przypadku obligacji niby może być tak samo, ale ¶miem twierdzić że
jeżeli nie będzie przerwania ci±gło¶ci państwowo¶ci przez jak±¶ wojnę
czy rewolucję, to obligacje będ± wypłacone w takiej kwocie na jak± było
umówione.

p. m.

Data: 2011-01-06 06:15:28
Autor: Bułgar
co daje nam OFE?
On 6 Sty, 14:40, mvoicem <mvoi...@gmail.com> wrote:
(06.01.2011 14:06), Bu gar wrote:
> Obecny system emerytalny to aden krok w prz d w stosunku do systemu
> czysto ZUS-owskiego. Obecnie i tak jakie 87-88% rodk w wp acanych
> jako sk adka emerytalna zale y bezpo rednio od pa stwa (s lokowane
> jako obligacje lub s ksi gowane na wirtualnym koncie ZUS-owskim).

Tyle, e je eli chodzi o ZUS, to pa stwo w ka dej chwili mo e powiedzie
"sorry gregory, nie wyp acimy ci pieni dzy kt re ci obiecywali my, ale
jak inn , mniejsz sum ", usprawiedliwi to tym czy tamtym. Z reszt -
a) by jaki wyrok NSA kt ry si w zasadzie do tego sprowadza , b) w
zasadzie nic konkretnego ci pa stwo z ZUSu nie obieca o.

W przypadku obligacji niby mo e by tak samo, ale miem twierdzi e
je eli nie b dzie przerwania ci g o ci pa stwowo ci przez jak wojn
czy rewolucj , to obligacje b d wyp acone w takiej kwocie na jak by o
um wione.

p. m.

[...]

To prawda, obligacje s± nieco pewniejsze, w interesie państwa leży to,
aby rynki finansowe uznawały je za wiarygodne bo wtedy można emitować
je z niższym oprocentowaniem. I filar to tylko zapis księgowy którym
można łatwo manipulować bez zbytniego nadwerężania wiarygodno¶ci
pożyczkowej.
Ale takie do końca pewne to one nie s±. W przypadku wojny czy
hiperinflacji bardzo łatwo mog± osi±gn±ć warto¶ć papieru toaletowego:

http://www.rp.pl/artykul/421106.html

Niezależnie od systemu jaki nam zaserwuj± rz±dz±cy to przeciętny
obywatel i tak prawdopodobnie będzie musiał pracować dłużej i tego
raczej nie unikniemy. Do tego zmierzaj± zmiany w Polsce i Europie
zachodniej.
Ja szczerze mówi±c będę starał się dorobić, żeby sam sobie zapewnić
lepsz±, ewentualnie wcze¶niejsz± emeryturę - na państwo w tym
względzie nie ma co liczyć.

Data: 2011-01-06 15:38:49
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(06.01.2011 15:15), Bułgar wrote:
[...]

Nie twierdzę że s± superpewne. Ale na pewno pewniejsze niż worek bez dna
zwany ZUSem.

Z drobnym wyj±tkiem - dla naprawdę mało zarabiaj±cych ZUS może być
bardziej opłacalnym systemem oszczędzania. Bo kapitałowo mog± nie
uzbierać prawie nic, za¶ jest bardzo prawdopodobne że ZUS, głodowo bo
głodowo, co¶ tam wypłaci. Państwo nie może sobie pozwolić na bunt
znacznej czę¶ci obywateli (i ich rodzin).

p. m.

Data: 2011-01-06 16:53:39
Autor: Maruda
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-06 15:15, Bułgar pisze:

[...]

Ano - skoro postęp medycyny finansowanej ze składek zdrowotnych pozwala wszystkim żyć dłużej, to niech dłużej Q... pracuj±! Oczywi¶cie dotyczy to tych, którzy po takich zmianach przepisów emeryt. dopiero będ± wchodzić w system (albo wchodzić w profesje z wcze¶niejsz± emerytur±). Wszak /pacta sunt servanta/ (wiem - ale mi się przy ¦więcie co¶ p...i)

Ja szczerze mówi±c będę starał się dorobić, żeby sam sobie zapewnić
lepsz±, ewentualnie wcze¶niejsz± emeryturę - na państwo w tym
względzie nie ma co liczyć.

Państwo na drzewo, a jego urzędnicy - na latarnie!

Dziwne, że na grupie bankowej nikt nie przytoczył prostego wyliczenia z dziedziny magii procentu składanego. Mnie też nie chce się teraz wstukiwać w bc, więc przytaczam z pamięci:
40 lat pracy przy ¶redniej składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje kapitał = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie. A kapitał zostaje i może być odziedziczony b±dĽ skonsumowany.

--
Dziękuję.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-07 07:33:59
Autor: jureq
co daje nam OFE?
Dnia Thu, 06 Jan 2011 16:53:39 +0100, Maruda napisał(a):

Dziwne, że na grupie bankowej nikt nie przytoczył prostego wyliczenia z
dziedziny magii procentu składanego. Mnie też nie chce się teraz
wstukiwać w bc, więc przytaczam z pamięci: 40 lat pracy przy średniej
składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje kapitał = 900tys. Odsetki
(*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie. A kapitał zostaje i może
być odziedziczony bądź skonsumowany.

A ja mam inne podobne pytanie: Dlaczego wszyscy piszący o procencie składanym dobierając przykładowe dane podają wartości wyraźnie wskazujące, że chodzi o wyliczenia wartości nominalnych, a nie realnych. I nawet nie próbują oszacować ile będą warte te grube "tysiące" po uwzględnieniu inflacji.

Data: 2011-01-07 09:08:15
Autor: Liwiusz
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 08:33, jureq pisze:

A ja mam inne podobne pytanie: Dlaczego wszyscy piszÄ…cy o procencie
[...]

Bo zbierać trzeba w "realnym" pieniądzu, a nie w jakichś biletach narodowego banku poronii.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-07 14:26:38
Autor: Maruda
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 09:08, Liwiusz pisze:
[...]

Dodam (a liczyć mi się nie chce, niech się jakiś student ekonomii wykaże), że jeśliby uwzględnić inflację, to ta założona średnia składka zacznie lecieć w górę, a kapitał w kosmos. Należałoby te moje najprostsze obliczenia przeprowadzić przy założeniu, że %depo = (inflacja * const_factor).
Oczywiście zgadzam się z Liwiuszem (któż by się ośmielił z nim nie zgodzić?), że oszczędzanie "na lokatach" to prymityw. Trzeba kupować nieruchomości (gołe działki) i parę innych rzeczy, które nigdy nie stanieją (alkohol? ;) ). A najlepiej inwestować w sporą gromadkę dobrze wychowanych własnych dzieci. To jest konserwatywny liberalizm, którego jestem orędownikiem.

--
DziÄ™kujÄ™.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-07 14:56:48
Autor: Liwiusz
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 14:26, Maruda pisze:

stanieją (alkohol? ;) ). A najlepiej inwestować w sporą gromadkę dobrze

Alkohol raczej nie, jego cena jest obecnie znacznie znacznie zawyĹĽona, jako ĹĽe lekko piszÄ…c, 80% ceny to podatki.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-07 15:53:30
Autor: Maruda
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 14:56, Liwiusz pisze:
[...]

.... kiedyś, na jakiejś grupie dotyczącej giełdy (po angielsku) ktoś przytoczył pewien przykład. Niestety, z racji rdzenia tematu zupełnie już nie pamiętam szczegółów. Chodziło chyba o porównanie zrównoważonego inwestowania w NASDAQ (tj koszyk) z zainwestowaniem w swoim czasie w piwo w puszkach. Wyszło na to, że na samych puszkach stopa zwrotu była istotnie wyższa, niż na koszyku akcji, bo aluminium znacząco podrożało. A piwo gratis! :)

--
DziÄ™kujÄ™.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-07 16:00:21
Autor: Liwiusz
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 15:53, Maruda pisze:
[...]

Ten kazus jest powtarzany w Polsce jako porównanie inwestycji w ZUS i w butelki po piwie kupione za za składkę ZUSowską.

--
Liwiusz

Data: 2011-01-09 07:53:05
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:ig7631$rkr$1news.onet.pl...
[...]

Chyba raczej 93%. Koszt produkcji 1 litra spirytusu przez rektyfikację, to ok 6 zł, a z tlenku węgla wodoru i wody podobno jeszcze taniej.

--
Jan WerbiĹ„ski       O0oo....._[:]) bul, bul, bul

Data: 2011-01-07 17:19:25
Autor: T.F.
co daje nam OFE?
On 07/01/2011 13:26, Maruda wrote:

Trzeba kupować
nieruchomości (gołe działki)

Pomysl dobry, ale niestety trzeba TU i TERAZ miec wieksze srodki.

A najlepiej inwestować w sporą gromadkę dobrze
wychowanych własnych dzieci.

No wlasnie.
Wychowanie - czyli takze edukacja.
Jako, ze na panstwowe szkoly nie ma co liczyc
(tak wiem, miliony chodza) to pozostaja prywatne.
Jak sobie policzysz 2tys. razy 20 lat to ...
A mowie o JEDNYM dziecku.

PS:
A pozniej przyjdzie tylko liczyc na jego (dziecka) dobra wole
(tzn. ze bedzie sie dorzucal do tych ochlapow, ktore bedziesz otrzymywal z ZUSu)

--
T.F.

Data: 2011-01-07 18:46:13
Autor: Maruda
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 18:19, T.F. pisze:

Pomysl dobry, ale niestety trzeba TU i TERAZ miec wieksze srodki.

Działkę (gruntową !!! ;) ) kupisz nawet za 5k.

[...]

Nie tylko. Pozostaje jeszcze olać przymus edukacyjny (kto Ci broni zapisać dziecko do szkoły, nie posyłać go do niej pisząc co tydzień usprawiedliwienia?) i uczyć/wychowywać samemu. Przy kilku dzieciach opłaca się już nie posłać żonę na pańszczyznę, albo zatrudnić guwernantkę, jeśli żona zarobi więcej, niż weźmie guwernantka.

Jak sobie policzysz 2tys. razy 20 lat to ...
A mowie o JEDNYM dziecku.

Więc głosuj na takich, którzy zapewnią zniesienie przymusu szkolnego, ubezpieczeń i jeszcze paru innych... :)

PS:
A pozniej przyjdzie tylko liczyc na jego (dziecka) dobra wole
(tzn. ze bedzie sie dorzucal do tych ochlapow, ktore bedziesz otrzymywal
z ZUSu)

Jak sobie dobrze wychowasz, to masz pewniejsze, niż rządowe ochłapy. A dziesięcioro dzieci utrzyma starych rodziców "z palcem w d.." bez uszczerbku dla rodzinnego budżetu.

--
DziÄ™kujÄ™.    Pozdrawiam.       Ten Maruda.

Data: 2011-01-09 08:45:04
Autor: mvoicem
[OT]Re: co daje nam OFE?
(07.01.2011 18:19), T.F. wrote:
On 07/01/2011 13:26, Maruda wrote:

Trzeba kupować
nieruchomości (gołe działki)

Pomysl dobry, ale niestety trzeba TU i TERAZ miec wieksze srodki.

Poza tym, to nie jest tak że taką działkę kupisz i zapomnisz,
przypomnisz sobie po X latach i jÄ… sprzedasz.

Kiedyś puściłem taki wątek na p.s.p, nie był szczególnie popularny, ale
z tego co było wynikło że w międzyczasie:
- ktoś może działkę zasiedzieć (jak to jest długoterminowa inwestycja),
- ktoś może sobie na działce zrobić kuku (np. o rosnące tam drzewo) i
pozwać właściciela,
- jak koło działki jest chodnik, to trzeba go odśnieżać :),
- jak na działce jest jakiś budynek/jego resztki - to może się komuś
zwalić na głowę,
i tak dalej, i tak dalej.

Nie wspominając o podatku od nieruchomości, który chyba jednak jest dość
groszowy.

p. m.

Data: 2011-01-09 07:29:58
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "jureq" <jureq@Xusun.to.z.adresu.Xop.pl> napisał w wiadomości news:ig6fl7$hfk$1news.onet.pl...
[...]

Po uwzględnieniu inflacji realna stopa zwrotu z lokat wspomaganych funduszami i akcjami w długim terminie przekracza 5%.

Data: 2011-01-07 08:27:47
Autor: niusy.pl
co daje nam OFE?

Użytkownik "Maruda" <null@com.pl>

[...]

No i gdyby tak działały OFE to by nie było problemu.

Data: 2011-01-07 11:27:36
Autor: Wojciech Bancer
co daje nam OFE?
On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

40 lat pracy przy ¶redniej składce ZUS = 600zł i % depo = 5% daje kapitał = 900tys. Odsetki (*tylko* odsetki) od tego, to 4k miesięcznie. A kapitał zostaje i może być odziedziczony b±dĽ skonsumowany.

A ile będzie te 4k miesięcznie warte po tych 40 latach, po uwzględnieniu inflacji?

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-01-07 13:22:30
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomo¶ci news:slrniidu57.ckt.proteuspl-test.org...
On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

[...]

Bez problemu zarobisz 5% na czysto + inflacja. Tak że przechowasz warto¶ć kapitału i dostaniesz w przyszło¶ci tyle dóbr co dzi¶ za te 4 tysi.

Data: 2011-01-07 14:48:02
Autor: sTav
co daje nam OFE?
On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

[...]

Widać że nie masz pojęcia o *rzeczywistej* inflacji - *wzro¶cie* *kosztów* *utrzymania*.

Pytanie pomocnicze: Co dzi¶ kupisz za 1 grosz = przed denominacj± 100 zł?

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2011-01-07 06:50:18
Autor: MK
co daje nam OFE?
On 7 Sty, 14:48, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote:

Pytanie pomocnicze: Co dzi¶ kupisz za 1 grosz = przed denominacj± 100
zł?

A co dalo sie kupic za 100zl przed sa denominacja? ;)

MK

Data: 2011-01-07 15:56:34
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(07.01.2011 15:50), MK wrote:
On 7 Sty, 14:48, "sTav" <marm...@beztego.o2.pl> wrote:

Pytanie pomocnicze: Co dzi¶ kupisz za 1 grosz = przed denominacj± 100
zł?

A co dalo sie kupic za 100zl przed sa denominacja? ;)

Jeżeli mnie pamięć nie myli - pudełko zapałek. Dzisiaj - za stare 1000zł.

p. m.

Data: 2011-01-07 16:09:12
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:4d2729a2$0$2458$65785112news.neostrada.pl...
(07.01.2011 15:50), MK wrote:
[...]

Czyli przez 30 lat podrożało tylko 10 razy?
No to liczmy ¶redni± inflację. Wyszło mi mniej niż 8,5% rocznie. Całkiem nieĽle jak na przemianę z socjalizmu na kapitalizm.

Data: 2011-01-07 16:26:22
Autor: Piotr Gałka
co daje nam OFE?

Użytkownik "MK" <macka@interia.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4d67796b-591f-4276-8112-53ac3f0049caf20g2000vbc.googlegroups.com...

A co dalo sie kupic za 100zl przed sa denominacja? ;)

W 1970 (jak najbardziej przed denominacj±) 25kg chleba (chyba).
P.G.

Data: 2011-01-07 16:42:38
Autor: Michal Tyrala
co daje nam OFE?
On Fri, 7 Jan 2011 06:50:18 -0800 (PST), MK wrote:
> Pytanie pomocnicze: Co dzi¶ kupisz za 1 grosz = przed denominacj± 100
> zł?

 A co dalo sie kupic za 100zl przed sa denominacja? ;)

W 1982r 3 puszki sledzia w oleju.

--
Michał

wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

Data: 2011-01-07 15:58:43
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

[...]

Mylisz się. Wiem jak jest obliczana inflacja, koszyk dóbr GUS itp.
Tobie się myli denominacja z inflacj±. Za 1 grosz urealniony do cen PRL co¶ by¶ kupił. Nawet dzi¶ za 1 grosz w cenach 2010 kupisz u mnie 1,5 litra wody ze ¶ciekami. Musisz sobie policzyć procent składany inflacji.

On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

[...]

1 grosz z przed denominacji był podany tylko jako przykład. Zadna ekspedientka nie sprzedała by ci towaru gdyby ci zabrakło przy kasie 100 zł, nie wspominaj±c o 500...

Wystarczy policzyć ceny paliw płynnych, energii, czynszów, gazu, podstawowych produktów żywno¶ciowych i leków z przed kilkunastu lat (nie sięgaj±c do denominacji) by okre¶lić wła¶ciwy wskażnik wzrostu kosztów utrzymania - bo to jest wskaĽnik istotny - a już szczególnie dla rencisty/emeryta, (którego nie dotyczy wzrost wskaĽnika płac a tylko co najwyżej groszowa rewaloryzacja).

Oficjalne wskaĽniki inflacji mnie jako konsumenta, mog± co najwyżej informować o kreatywnej księgowo¶ci prowadzonej przez rz±dy.

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2011-01-07 17:48:56
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
On 2011-01-06, Maruda <null@com.pl> wrote:

[...]

[...]

Energia drożeje szybciej od inflacji, żywno¶ć (za wyj±tkiem ostatniego roku) wolniej, a elektronika tanieje. ¦rednio wychodzi inflacja.

Oficjalne wskaĽniki inflacji mnie jako konsumenta, mog± co najwyżej informować o kreatywnej księgowo¶ci prowadzonej przez rz±dy.

Po prostu zwracasz nadmiern± uwagę na to co zdrożało i pomijasz to co tanieje. Np moje usługi 6 lat nie zmieniły ceny, czyli realnie staniały.

Data: 2011-01-07 20:33:22
Autor: sTav
co daje nam OFE?
Jan Werbinski wrote:

Po prostu zwracasz nadmiern± uwagę na to co zdrożało i pomijasz to co
tanieje. Np moje usługi 6 lat nie zmieniły ceny, czyli realnie
staniały.

Jaki procent w portfelu przeciętnego statystycznego konsumenta stanowi±
¶wiadczone powyższe usługi?
S±dzisz, że ich realne potanienie ma *istotny* wpływ na spowolnienie

Data: 2011-01-08 10:09:06
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "sTav" <marmro9@beztego.o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4d276a87$0$2442$65785112news.neostrada.pl...
Jan Werbinski wrote:

[...]

Pokaż Twoj± wersję portfela i wskaż dlaczego jest lepszy od GUS. Na razie wszyscy gadaj±, ale nie potrafi± zrobić czego¶ lepszego.

Data: 2011-01-08 15:33:19
Autor: sTav
co daje nam OFE?
Jan Werbinski wrote:

[...]

Pokaż Twoj± wersję portfela

pokazałem w poprzednim po¶cie: paliwa, gaz, energia, czynsze, żywno¶ć, odzież, opłaty (n.p.:komunikacyjne), itd...
to jest portfel _konsumencki_.

 i wskaż dlaczego jest lepszy od GUS.

bo wskaĽniki z GUS maj± się nijak do rozważań o OFE, kapitalizacji oszczędno¶ci itp.
Konsument (co oczywiste) zderzy się z realn± CENˇ nabywanego produktu / usługi , a nie wyimaginowanym CPI.

Realne wskaĽniki wzrostu kosztów utrzymania oparte na osobistych notowaniach, (przy względnie stałym poziomie konsumpcji) w latach 2002-2010, kształtuj± się na srednim poziomie ok +19,4% r/r

Rekompensata wymagała by poziomu (dla w/w okresu) 14,44% przy kapitalizacji rocznej.

Potwierdzeniem powyższego jest sredni wzrost płac. - (patrz GUS)

--
Pozdrowienia!
M.

Data: 2011-01-09 07:46:36
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "sTav" <marmro9@beztego.o2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:4d2875b1$0$2438$65785112news.neostrada.pl...
pokazałem w poprzednim po¶cie: paliwa, gaz, energia, czynsze, żywno¶ć, odzież, opłaty (n.p.:komunikacyjne), itd...
to jest portfel _konsumencki_.

WeĽmy na warsztat paliwa, bo wszyscy mówi±, że one straaasznie drożej±.

Paliwa podrożały dużo przez rok, ale mało przez 3 lata. ON kosztuje teraz od 4,50 (Tesco ZG) a około 3 lata temu też tyle kosztował kiedy ropa była po 150. Patrz w długim terminie a nie na chwilowe zawirowania.
ON od 2005 podrożał z 3,6 na 4,5.
To jest 5% wzrostu ceny rocznie od 2005 do 2011.
Gdyby liczyć od 2005 do 2010, to cena wzrosła do 3,9 czyli 1,5% DUŻO PONIŻEJ INFLACJI!

Staniały nominalnie i realnie: internet, komputery, telefony, nieruchomo¶ci (od 2 lat), używane samochody, rtv, agd, alternatywne Ľródła energii (solary, pompy ciepła), ocieplenie domów.
Podrożała energia i żywno¶ć.
W przyszło¶ci energia podrożeje, ale staniej± możliwo¶ci jej oszczędzania i alternatyw. Żywno¶ć też będzie tanieć realnie, bo gwałtownie wzrasta wydajno¶ć produkcji. Ja na żywno¶ć wydaję coraz mniej i kupuję j± coraz wyższej jako¶ci.

Data: 2011-01-09 08:49:53
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(09.01.2011 07:46), Jan Werbinski wrote:
Żywność też będzie tanieć realnie, bo gwałtownie wzrasta wydajność
produkcji. Ja na żywność wydaję coraz mniej i kupuję ją coraz wyższej
jakości.

Albo siÄ™ intensywnie odchudzasz, albo mieszkasz w innym kraju niĹĽ ja. Ja
od 10 lat obserwujÄ™ rok w rok istotny wzrost cen produktĂłw spoĹĽywczych
(głównie podstawowych - chleb, margaryna, ser, wędlina).

10 lat temu wędlina powyżej 10zł/kg to był już lekki luksus. Kilka lat
później, trzeba było nieco odwagi żeby zjeść tą za 10zł/kg, granica
"luksusu" przesunęła się do 15zł/kg.

Dzisiaj bywa że i powyżej 20zł masz wędlinę "z psa, 3 kategorii -
zmielone razem z budÄ…".

p. m.

Data: 2011-01-09 09:19:01
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d2968a0$0$2454$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Drożeją, ale pisałem że _JA_ wydaję mniej i kupuję lepszą.

[...]

Wędlin nie kupuję w sklepach wogóle od lat.

Żywność drożeje, a polacy coraz grubsi. Nawet nastolatkom tłuste dupy już się wylewają na zewnątrz.

Data: 2011-01-09 17:05:36
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(09.01.2011 09:19), Jan Werbinski wrote:
[...]

Czyli siÄ™ intensywnie odchudzasz. Czyli jaki zwiÄ…zek z tematem realnej
inflacji (drożenia koszyka "zwykłego człowieka") ma twoje stwierdzenie
że na żywność wydajesz coraz mniej?

A może to taki wtręt, jak Eneula (czy jak mu tam jest) o jego palcu i
księżach?

p. m.

Data: 2011-01-09 20:59:42
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d29dcd0$0$2452$65785112news.neostrada.pl...
[...]

W takim razie po co pytasz?

Data: 2011-01-09 10:42:49
Autor: Adam Płaszczyca
co daje nam OFE?
Dnia Sun, 9 Jan 2011 07:46:36 +0100, Jan Werbinski napisał(a):

[...]

Pewnie. A LPG w 2005 kosztował 1,20, a obecnie 2,60. Czyli 'drobne' 217%.
Jakby¶ policzył od 2000, to byłoby jeszcze lepiej, bo w roku 2000
tankowałem po 0,70 zł/litr. Czyli w ci±gu 10 lat podwyżka o 317%, trzy razy
drożej.

--
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na

Data: 2011-01-09 11:31:43
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomo¶ci news:c1.01.3P2vgD$JQRmike.oldfield.org.pl...
[...]

Podwyżka 317% przez 10 lat, to nie 31,7% ale 12,2% rocznie. Naucz się liczyć.
:-))))

Podważasz fakt, że ON kosztował 3,6 w 2005? To nieprawda czy co?

Data: 2011-01-09 21:40:03
Autor: Adam Płaszczyca
co daje nam OFE?
Dnia Sun, 9 Jan 2011 11:31:43 +0100, Jan Werbinski napisał(a):

[...]

Gdzie napisałem, że rocznie?

Podważasz fakt, że ON kosztował 3,6 w 2005? To nieprawda czy co?

A gdzie co¶ takiego widzisz? Jedynie podważam fakt, że ceny paliw nie wzrosły. Owszem, wzrosły. --

Data: 2011-01-09 23:22:34
Autor: f
co daje nam OFE?

Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomo¶ci news:c1.01.3P3BFb$JQimike.oldfield.org.pl...
A gdzie co¶ takiego widzisz?
Jedynie podważam fakt, że ceny paliw nie wzrosły. Owszem, wzrosły.

Podał przyklad, że ON wzrosla mniej niż inflacja wg GUS.

Tak czy siak, bieda w kraju:

"333 tys. 552 samochody osobowe sprzedali w 2010 r. w Polsce dilerzy i producenci poinformował monitoruj±cy rynek instytut Samar. "

Data: 2011-01-10 00:00:20
Autor: Sławomir Szyszło
co daje nam OFE?
Dnia Sun, 9 Jan 2011 23:22:34 +0100, "f" <fs@cf.gh> wklepał(-a):

[...]

A ile zakupiły firmy, a ile osoby prywatne?

--
Sławomir Szyszło

Data: 2011-01-10 20:44:12
Autor: Adam Płaszczyca
co daje nam OFE?
Dnia Sun, 9 Jan 2011 23:22:34 +0100, f napisał(a):

A gdzie co¶ takiego widzisz?
Jedynie podważam fakt, że ceny paliw nie wzrosły. Owszem, wzrosły.

Podał przyklad, że ON wzrosla mniej niż inflacja wg GUS.

Przykład na co?

Tak czy siak, bieda w kraju:
"333 tys. 552 samochody osobowe sprzedali w 2010 r. w Polsce dilerzy i producenci poinformował monitoruj±cy rynek instytut Samar. "

Porównaj Niemcy na ten przykład.

Data: 2011-01-12 11:15:24
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Adam Płaszczyca" <trzypion@oldfield.spamnie.org.pl> napisał w wiadomo¶ci news:c1.01.3P3myk$01ymike.oldfield.org.pl...
[...]

Że w podanym okresie czasu REALNE CENY paliw nie wzrosły.

Tak czy siak, bieda w kraju:
"333 tys. 552 samochody osobowe sprzedali w 2010 r. w Polsce dilerzy i
producenci poinformował monitoruj±cy rynek instytut Samar. "

Porównaj Niemcy na ten przykład.

W Niemczech też stymulowano popyt na samochody. Tam marchewk±, u nas kijem.

Data: 2011-01-07 18:58:23
Autor: Wojciech Bancer
co daje nam OFE?
On 2011-01-07, Jan Werbinski <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote:

[...]

[...]

A to oczywi¶cie nieprawda.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-01-08 05:41:32
Autor: MarekZ
co daje nam OFE?
Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrniieoif.hr5.proteus@pl-test.org...

Bez problemu zarobisz 5% na czysto + inflacja.

A to oczywi¶cie nieprawda.

Czasami trudno wytrzymać, prawda? :) Ale jedyna rada na trolling to zostawienie ich samym sobie, niech sobie we własnym gronie tocz± te dysputy. Znikn± jak czarli delta.

Data: 2011-01-08 07:18:12
Autor: Michal Tyrala
co daje nam OFE?
On Sat, 8 Jan 2011 05:41:32 +0100, MarekZ wrote:
 Znikn± jak czarli delta.

Predzej wymr± ;)

(tak, tak, niektore IPU maja calkiem niezly staz usenetowy :/).

Data: 2011-01-08 10:07:59
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Wojciech Bancer" <proteus@post.pl> napisał w wiadomo¶ci news:slrniieoif.hr5.proteuspl-test.org...
On 2011-01-07, Jan Werbinski <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote:

[...]

[...]

W tej chwili jest to możliwe na obligacjach, ale Ty nie przyjmuj tego do wiadomo¶ci.

Data: 2011-01-06 14:43:42
Autor: wiatrak
co daje nam OFE?

Użytkownik "Bułgar" <bookar@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:56e02b87-c762-43ec-bc05-
Jedynym sensownym moim zdaniem rozwi±zaniem posłać dzieci wcze¶niej do szkoły aby ludzie wcze¶niej
zaczynali pracę. .

To swoje wy¶lij do roboty, zaraz po podstawówce. W ogóle pozbaw je dzieciństwa. A od moich się od......l.

Data: 2011-01-07 04:06:49
Autor: Krzysiek
co daje nam OFE?
On 6 Sty, 14:06, Bułgar <boo...@gmail.com> wrote:

[...]

Przede wszystkim potrzeba by w przyszło¶ci miał kto pracować na
emerytów.
Trzeba więc zwiększyć przyrost naturalny. Kiedy¶ do tego podobno
nadawał się stan wojenny:P

Choć teraz nie wiadomo czy znów by się udało.

Data: 2011-01-07 10:32:46
Autor: witek
co daje nam OFE?
On 1/7/2011 6:06 AM, Krzysiek wrote:
[...]

Nie przyrost naturalny, bo ten niczego nie zmienia, tylko liczbe r±d do pracy płac±cych podatki tu a nie gdzie indziej. Mog± być nawet sko¶nookie.

Data: 2011-01-07 17:56:30
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:ig7f6h$cni$10inews.gazeta.pl...
[...]

Niemcy tak zrobili i stworzyli w ten sposób nowy kalifat turkom.

Data: 2011-01-07 11:05:12
Autor: witek
co daje nam OFE?
On 1/7/2011 10:56 AM, Jan Werbinski wrote:
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości
On 1/7/2011 6:06 AM, Krzysiek wrote:
On 6 Sty, 14:06, Bułgar<boo...@gmail.com> wrote:

Jedynym sensownym moim zdaniem rozwiÄ…zaniem jest Ĺ‚agodzenie
niekorzystnej relacji pracujący/niepracujący - należy podnieść wiek
emerytalny, zlikwidować albo chociaż znacznie zmniejszyć przywileje
emerytalne, posłać dzieci wcześniej do szkoły aby ludzie wcześniej
zaczynali pracÄ™. \

Przede wszystkim potrzeba by w przyszłości miał kto pracować na
emerytĂłw.
Trzeba więc zwiększyć przyrost naturalny. Kiedyś do tego podobno
nadawał się stan wojenny:P

Choć teraz nie wiadomo czy znów by się udało.

Nie przyrost naturalny, bo ten niczego nie zmienia, tylko liczbe rÄ…d
do pracy płacących podatki tu a nie gdzie indziej. Mogą być nawet
skośnookie.

Niemcy tak zrobili i stworzyli w ten sposĂłb nowy kalifat turkom.

I maja sie dobrze.

Data: 2011-01-07 18:09:54
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ig7h3c$cni$11inews.gazeta.pl...
[...]

Turcy owszem. Niemcy wymierają (mając się świetnie).

Data: 2011-01-07 14:43:06
Autor: witek
co daje nam OFE?
On 1/7/2011 11:09 AM, Jan Werbinski wrote:
Turcy owszem. Niemcy wymierają (mając się świetnie).

Jakos nie widze tych wymierajacych niemcow, a dzieki turkom ma kto robote robic. Inaczej dawno bylby syf.
Roboty jest od cholery, tylko kasy na to mniej.
Bez turkow robota bylaby niezrobiona.
Dzieki turkom,robota jest zrobiona, a czesc kasy wrocila w postaci podatkow.
A ze turcy maja sie przy tym dobrze to i dobrze dla nich.

Data: 2011-01-08 10:10:30
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ig7trt$cni$14inews.gazeta.pl...
On 1/7/2011 11:09 AM, Jan Werbinski wrote:
Turcy owszem. Niemcy wymierają (mając się świetnie).

Jakos nie widze tych wymierajacych niemcow, a dzieki turkom ma kto

Ty nie widzisz. Demograficznie są skończeni. Podobnie jak Włosi.
Wystarczy przejść się ulicą i policzyć dzieciaki w każdym kolorze.

Data: 2011-01-08 14:13:54
Autor: Tomasz Chmielewski
co daje nam OFE?
On 08.01.2011 10:10, Jan Werbinski wrote:
[...]

Ale w jakiej czesci kraju, w jakim miescie, w jakiej dzielnicy? Bo wiesz, biorac probke w niewlasciwym miejscu mozna wyciagnac bardzo bledne wnioski.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2011-01-07 13:14:52
Autor: Tomasz Chmielewski
co daje nam OFE?
On 07.01.2011 13:06, Krzysiek wrote:
[...]

A hipotetycznie zakladajac, ze uda sie zwiekszyc przyrost naturalny, nalezy tez zalozyc, ze zasoby ziemskie sa nieskonczone, z jednego hektara beda zbiory 20 ton zboza, w klatce 20x20x20 cm uda sie upchnac 5 kur (dzis tylko jedna)?

W dlugim okresie, nalezaloby raczej dazyc do tego, aby emeryci mieli swiadczenia z tego, co sami wypracuja w ciagu swojego zycia.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2011-01-07 13:28:21
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <tch@nospam.wpkg.org> napisał w wiadomo¶ci news:8ooedtFuhbU1mid.uni-berlin.de...
[...]

Zasoby ziemi bez problemu nakarmi± 20-30 miliardów ludzi już przy obecnej technologii.
W przyszło¶ci wiedza pójdzie do przodu.
Wydajno¶ć kukurydzy z hektara w USA wzrosła KILKADZIESIˇT razy od wojny.

Wg niektórych naukowców w skrajnym przypadku rozwi±zaniem jest jedzenie owadów. Szybko się rozmnażaj± i wykarmi± wiele więcej niż 30 miliardów ludzi. Pozostaje kwestia obrzydzenia, ale podobno głód jest bardzo przekonuj±cy. :)

Data: 2011-01-07 14:51:13
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(07.01.2011 13:14), Tomasz Chmielewski wrote:
[...]

Wiesz, bior±c pod uwagę że dzisiaj się dopłaca rolnikom za
nieuprawianie, za¶ tu i ówdzie się niszczy płody rolne żeby nie psuły
rynku, to raczej nam niedobór żywno¶ci (na razie) nie grozi.

W dlugim okresie, nalezaloby raczej dazyc do tego, aby emeryci mieli
swiadczenia z tego, co sami wypracuja w ciagu swojego zycia.

Ale co tym emerytom da ¶wiadczenie za które nie będ± mogli nic kupić, bo
nie będzie producentów dóbr.

WyobraĽ sobie sytuację że od dzisiaj ludzie przestaj± się rozmnażać. Co
kupi i za ile ostatni pracuj±cy który przeszedł na emeryturę?

p. m.

Data: 2011-01-07 15:11:33
Autor: Tomasz Chmielewski
co daje nam OFE?
On 07.01.2011 14:51, mvoicem wrote:

[...]

Czemu ma nie byc producentow dobr? Jakas wojna sie szykuje?

WyobraĽ sobie sytuację że od dzisiaj ludzie przestaj± się rozmnażać. Co
kupi i za ile ostatni pracuj±cy który przeszedł na emeryturę?

Ale to kolejne skrajne zalozenie. Dlaczego ludzie mieliby sie przestac rozmnazac, i to "od dzisiaj"?

Fizycznie jest niemozliwe, ze zaludnienie bedzie stale rosnac. Kiedys, za 50, 100, czy 200 lat nastapi bariera, ktorej nie da sie przeskoczyc. Pewne kraje sa juz tam dzis (Haiti, spora czesc Afryki nie sa w stanie samodzielnie sie wyzywic), pewne kraje zrozumialy to juz jakis czas temu, i prowadza polityke urodzen (Chiny, Wietnam).

Czym szybciej zmierzymy sie z tym problemem, i bedziemy potrafic utrzymac sie (dlugoterminowo), przy mniej wiecej stalej liczbie ludnosci, tym lepiej.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2011-01-07 15:23:41
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(07.01.2011 15:11), Tomasz Chmielewski wrote:
[...]

To inaczej - stosunek producentów do konsumentów będzie mniejszy.

[...]

Skrajne, dla zobrazowania że kapitał to nie wszystko, musi być jeszcze
rynek na którym ten kapitał będzie można wydać.

Jeżeli w skutek zmian demograficznych rynek się zmieni, to i kapitał
będzie miał zupełnie inn± warto¶ć.

Fizycznie jest niemozliwe, ze zaludnienie bedzie stale rosnac. Kiedys,
za 50, 100, czy 200 lat nastapi bariera, ktorej nie da sie przeskoczyc.

My¶lę że jeszcze mamy całkiem spore rezerwy. Spójrz choćby na tak±
Australię - powierzchni ma więcej niż Europa (bez Rosji) za¶ ludno¶ci
połowę tego co Polska.

Pewne kraje sa juz tam dzis (Haiti, spora czesc Afryki nie sa w stanie
samodzielnie sie wyzywic),

Wydaje mi się że bardziej ze względów politycznych niż .. nazwijmy to -
rolniczych.

[...]

Czym szybciej zmierzymy sie z tym problemem, i bedziemy potrafic
utrzymac sie (dlugoterminowo), przy mniej wiecej stalej liczbie
ludnosci, tym lepiej.

Problem w tym że z której strony nie ci±gn±ć - to kołdra krótka. Mamy do
wyboru wielkie migracje albo zastój gospodarczy. Czyli prędzej czy
póĽniej albo wielki kryzys albo wojny :).

p. m.

Data: 2011-01-07 15:51:32
Autor: Tomasz Chmielewski
co daje nam OFE?
On 07.01.2011 15:23, mvoicem wrote:
[...]

To tez nie takie proste.
Jeden Amerykanin konsumuje pewnie tyle, co stu Haitanczykow ;)

(...)

Data: 2011-01-07 16:03:07
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <tch@nospam.wpkg.org> napisał w wiadomo¶ci news:8oonjlFkhpU1mid.uni-berlin.de...
[...]

To dobrze. W czym problem?

To tez nie takie proste.
Jeden Amerykanin konsumuje pewnie tyle, co stu Haitanczykow ;)

I pewnie z pięciuset Somalijczyków.
Ale jeżeli oni tak w Afryce lubi± się odchudzać, to czemu im tego zabronić.

Problem w tym że z której strony nie ci±gn±ć - to kołdra krótka. Mamy do
wyboru wielkie migracje albo zastój gospodarczy. Czyli prędzej czy
póĽniej albo wielki kryzys albo wojny :).

Wojny s± naturaln± kolej± rzeczy.

Data: 2011-01-07 17:04:41
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(07.01.2011 16:03), Jan Werbinski wrote:
[...]

To inaczej - stosunek producentów do konsumentów będzie mniejszy.

To dobrze. W czym problem?

W tym problem że odpowiednio towary będą droższe, czyli uskładany
pieniÄ…dz mniej warty.

p. m.

Data: 2011-01-07 17:17:42
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d273999$0$2493$65785112news.neostrada.pl...
[...]

To wtedy:
- dzięki wzrostowi cen konsumentom opłaci się zostać producentami,
- uskładany pieniądz w formie banknotów zawsze traci na wartości, ale to wina emitenta i tego kto nim rządzi. Pieniądze w formie aktywów będą pracować i zarabiać.

Data: 2011-01-07 17:31:56
Autor: mvoicem
co daje nam OFE?
(07.01.2011 17:17), Jan Werbinski wrote:
[...]

No ale mowa jest o emerytach którzy naskładali i chcą teraz z tego
korzystać. Już się swoje naprodukowali i chcą być konsumentami.

Rada "bÄ…dĹş producentem" w tej sytuacji sprowadza siÄ™ do "pracuj aĹĽ do
śmierci". I nie jest to zła rada w ogólności, ale nie każdy chce i nie
kaĹĽdy moĹĽe. I w ogĂłle jest to trochÄ™ obok pytania czy emerytura
uskładana kapitałowo będzie swoje warta czy też niekoniecznie.

- uskładany pieniądz w formie banknotów zawsze traci na wartości, ale to
wina emitenta i tego kto nim rządzi. Pieniądze w formie aktywów będą
pracować i zarabiać.

Jesteś pewien że zawsze pieniądze w formie aktywów "dogonią rynek"? Że
zawsze wzrost gospodarczy będzie większy niż wzrost cen? Ja mam
wątpliwości.

p. m.

Data: 2011-01-07 17:51:20
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomości news:4d273ffc$0$2441$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Czego naskładali? Chyba nie mówisz o frajerach co liczą na ZUS? Oni przecież nic nie uskładali.

[...]

Ale tak właśnie jest. Na tym polega ZUS. Masz pracować teraz do 65 roku życia, a potem do 70tego. Średnia długość życia to chyba 74. To znaczy, że połowa ludzi nie dożyje emerytury.

[...]

Nie zawsze. Dlatego istnieje coś takiego jak dywersyfikacja. W dłuższym terminie wzrost gospodarczy zawsze jest większy, bo gdyby było odwrotnie oznaczałoby to zanik cywilizacji.

Data: 2011-01-07 16:40:43
Autor: Sławomir Szyszło
co daje nam OFE?
Dnia Fri, 07 Jan 2011 15:23:41 +0100, mvoicem <mvoicem@gmail.com> wklepał(-a):

My¶lę że jeszcze mamy całkiem spore rezerwy. Spójrz choćby na tak±
Australię - powierzchni ma więcej niż Europa (bez Rosji) za¶ ludno¶ci
połowę tego co Polska.

Powiedz, że żartujesz albo z geografii miałe¶ przysłowiow± pałę i nie wiesz nic
o Australii.

--
Sławomir Szyszło

Data: 2011-01-07 16:43:38
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Sławomir Szyszło" <slaszysz@CIACHTOlist.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ig7fmc.1ck.1slaszyszCIACHTO.list.pl...
[...]

Jak wiesz powierzchnia Ziemi składa się głównie z oceanów. Gdyby tak używaj±c energii słonecznej lub wiatrowej nawodnić te pustynie... Muszę sprawdzić czy tam jest słońce albo wiatr w tej Austrii.

Data: 2011-01-07 17:39:29
Autor: Sławomir Szyszło
co daje nam OFE?
Dnia Fri, 7 Jan 2011 16:43:38 +0100, "Jan Werbinski" <ja¶@tralala.bez.maj.la>
wklepał(-a):

Jak wiesz powierzchnia Ziemi składa się głównie z oceanów. Gdyby tak używaj±c energii słonecznej lub wiatrowej nawodnić te pustynie... Muszę sprawdzić czy tam jest słońce albo wiatr w tej Austrii.

Nawodniony piasek nadal jest piaskiem. A koszt nawodnienia pustyni... no dajże
spokój, prędzej człowiek na Marsie wyl±duje.

P.S.
Następny, któremu Australia kojarzy się tylko z Austri±.

--
Sławomir Szyszło

Data: 2011-01-07 17:52:40
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Sławomir Szyszło" <slaszysz@CIACHTOlist.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ig7j4h.2j4.1slaszyszCIACHTO.list.pl...
[...]

Żydom się udało.
Obecnie się nie opłaca, ale głodny człowiek jest bardzo zmotywowany. Zgłodniej±, to się opłaci.

P.S.
Następny, któremu Australia kojarzy się tylko z Austri±.

Tu i tam piramidy.

Data: 2011-01-07 16:00:51
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "mvoicem" <mvoicem@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:4d271a51$0$2493$65785112news.neostrada.pl...
WyobraĽ sobie sytuację że od dzisiaj ludzie przestaj± się rozmnażać. Co
kupi i za ile ostatni pracuj±cy który przeszedł na emeryturę?

Wszystko będzie miał za darmo. Będzie żył komfortowo ze zbieractwa.

Data: 2011-01-07 10:36:37
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Bułgar" <bookar@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci news:56e02b87-c762-43ec-bc05-14867604b634e4g2000vbg.googlegroups.com...
[...]
-- -- -- -- -- -- -- -

Zawsze twierdzę, że jak akcje spadaj± to dobrze, bo można je taniej kupić. Jeszcze nigdzie w normalnej gospodarce się nie zdarzyło, aby spadły do zera.

Data: 2011-01-07 10:31:20
Autor: witek
co daje nam OFE?
On 1/7/2011 3:36 AM, Jan Werbinski wrote:
Zawsze twierdzÄ™, ĹĽe jak akcje spadajÄ… to dobrze, bo moĹĽna je taniej
kupić. Jeszcze nigdzie w normalnej gospodarce się nie zdarzyło, aby
spadły do zera.

serio?
To do tej pory zadna firma notowana na giełdzie nie zbankrutowała?
Halo, czy to na pewno Ziemia?

To w nienormalnej gospodarce bankructwa sie nie zdarzajÄ….
W normalnej sÄ… naturalnym procesem i ludzi tracÄ… na tym kasÄ™ co tez jest normalne, tylko czasami szkoda.

Data: 2011-01-07 17:55:47
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości news:ig7f3s$cni$9inews.gazeta.pl...
[...]

Portfel akcji nigdy nie spada do zera. Akcje jako rynek. To oczywiste że nie kupuje się jednej firmy. A nawet jak bankrutuje, to akcje nie lecą do zera od razu. Przykład Techmex, który jest bankrutem a ciągle akcje są coś warte.

To w nienormalnej gospodarce bankructwa sie nie zdarzajÄ….
W normalnej sÄ… naturalnym procesem i ludzi tracÄ… na tym kasÄ™ co tez jest normalne, tylko czasami szkoda.

Nigdy nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka. Myślałem, że na tej grupie nie muszę przypominać takich oczywistości. W normalnej gospodarce akcje zawsze w długim terminie rosną. Nawet w Japonii.
A jak by spadały, to tym lepiej.

Data: 2011-01-07 19:02:14
Autor: Bogdan B.
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 17:55, Jan Werbinski pisze:

[...]

Co to znaczy - w długim terminie?
Czy jeĹĽeli za 20 lat wybieram siÄ™ na emeryturÄ™ to kupno tanich
japońskich akcji to dobry pomysł? Czy to może krótki termin jest?
Bo przypomniał mi się cytat:
"In the long run we are all dead" (John Maynard Keynes)

Data: 2011-01-07 19:30:23
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Bogdan B." <goodbody@rocketmail.pl> napisał w wiadomości news:4d275528$0$2450$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Kilka kilkanaście lat i więcej.

[...]

Ile te akcjie, o których piszesz wypłacają zysku właścicielowi? Podaj stopę dywidendy, to Ci odpowiem.

Data: 2011-01-07 19:37:36
Autor: Bogdan B.
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-07 19:30, Jan Werbinski pisze:

[...]

stopÄ™ dywidendy, to Ci odpowiem.

Chwileczkę - to Ty wypowiadasz się na temat długich terminów, wzrostu
i Japonii. To były frazesy czy konkrety?

Data: 2011-01-08 10:07:08
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Bogdan B." <goodbody@rocketmail.pl> napisał w wiadomości news:4d275d73$0$2440$65785112news.neostrada.pl...
[...]

I Ty naiwnie myślałeś, że trzeba kupić byle co jak leci?

Data: 2011-01-08 16:04:07
Autor: Bogdan B.
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-08 10:07, Jan Werbinski pisze:
[...]

A ty naiwnie powtarzasz frazesy, że w długiej perspektywie akcje są
najlepsze?

Data: 2011-01-09 07:47:20
Autor: Jan Werbinski
co daje nam OFE?
Użytkownik "Bogdan B." <goodbody@rocketmail.pl> napisał w wiadomości news:4d287cea$0$2458$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Tak, ale nie kaĹĽde akcje.

Data: 2011-01-07 14:39:14
Autor: Cubus
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-05 21:09, Paweł pisze:

w swietle ostatniego "skoku rzadu na kase", chcialbym sie grupowych
ekspertow zapytac - co daje OFE?

Pomysł OFE sam w sobie nie jest taki zły. Ma natomiast jedną
wadÄ™ - OFE sÄ… obowiÄ…zkowe. Przez to nie ma praktycznie, ĹĽadnej
konkurencji i stopa zwrotu jest taka sobie.

Warto sobie zadać pytanie czym są emerytury. Otóż emerytury są
formą odpowiedzialności młodszych pokoleń za najstarsze.
Dawniej jak nie chciałem na starość umrzeć z głodu to musiałem
nagromadzić kapitału albo narobić dzieci i w miarę przyzwoicie
je wychować.
Później "mądrzy" wymyślili że młodzi będą zrzucali się do jednego
worka, z którego system państwowy wypłaci utrzymanie staruszkom.
Oczywiście państwo zatrzyma sobie od tego pewną dolę.

Wobec tego system emerytalny powinien mieć następujące cechy:

1. jednakową dla wszystkich, minimalną emeryturę dającą szansę na niegłodowe przeżycie, dostępną dla wszystkich, wyłącznie po ukończeniu 65 roku życia wypłaca bezpośrednio budżet państwa z pobieranych na bieżąco podatków od pracujących;

2. Oprócz tego pracujący ma następujące warianty:

a. Narobić dzieci, które dołożą mu do tego minimum
b. Gromadzić kapitał na lokatach, w akcjach, nieruchomościach,
funduszach itp. z którego to kapitału korzystamy na starość.
c. Gromadzić środki w _nieobowiązkowych_ OFE które będą
już w chwili zawarcia umowy gwarantowały określoną
wysokość emerytury zależną od łącznej kwoty wpłaconych
do funduszu środków.
OFE mają więc charakter towarzystw ubezpieczeniowych gdyż
z jednej strony gwarantują wypłatę bez względu na długość
życia emeryta, a z drugiej środki niewykorzystane (śmierć
przed emeryturÄ…, krĂłtkie ĹĽycie emeryta) przepadajÄ….
Osoby nie godzÄ…ce siÄ™ na te warunki korzystajÄ… z opcji a lub b.

3. Brak jakichkolwiek emerytur wcześniejszych, mundurowych itp.
Wcześniejsze emerytury można sobie zapewnić jedynie poprzez
zawarcie dodatkowych ubezpieczeń emerytalnych.

Data: 2011-01-09 18:28:23
Autor: Simple Man
co daje nam OFE?
W dniu 2011-01-05 21:09, Paweł pisze:
w swietle ostatniego "skoku rzadu na kase", chcialbym sie grupowych
ekspertow zapytac - co daje OFE?

Głównym celem OFE jest to aby jakaś tam grupa ludzi (akcjonariusze/właścieiele/pracownicy OFE) mogli się nachapać kosztem całego społeczeństwa.

OFE z którego korzystam (ING) zarobiło dla mnie "aż" 3% czyli mniej niż dowolna lokata. Poza tym utrzymywanie systemu, który tak czy inaczej w przeważającej większości kupuje obligacje RP jest bezsensu.

W obecnym kształcie OFE należy zlikwidować/zreformować. Co nie zmienia faktu, że jestem przeciwnikiem dawania nawet 1 PLN z OFE do ZUS.

co daje nam OFE?