co gdy nie można się wylegitymować?

Data: 2010-01-05 21:19:57
Autor: Filip
co gdy nie można się wylegitymować?
Mam pytanie o procedury, jak mniemam policyjne, w przypadku braku możliwości sprawdzenia tożsamości osoby w wyniku popełnienia wykroczenia. Jak to wygląda? Czy trafia się do aresztu na jakiś czas, czy też jest się przetrzymywanym "do skutku"?

Filip

Data: 2010-01-05 12:26:43
Autor: SzalonyKapelusznik
On 5 Sty, 21:19, Filip <fil...@gdzies.w.pl> wrote:
[...]

Co rozumiesz przez "nie mozna sie wylegitymowac"? Brak dokumentow przy
sobie? Wtedy policja zabiera do domu jesli w tym samym miescie ale do
aresztu i tam kontatkuje sie z baza zeby sprawdzic kimze jestes.

Data: 2010-01-05 21:37:24
Autor: Filip
SzalonyKapelusznik wrote:
[...]

Tak, chodzi mi o brak dokumentów przy sobie w połączeniu z tym, że nie chcę np. nic mówić. Z jaką bazą się kontaktuje policja? Ogólnie chciałbym się dowiedzieć jaki musi być przebieg takiego zatrzymania zgodny z prawem.

Filip

Data: 2010-01-05 12:39:42
Autor: BK
On Jan 5, 9:37 pm, Filip <fil...@gdzies.w.pl> wrote:
SzalonyKapelusznik wrote:

> [...]

chcę np. nic mówić. Z jaką bazą się kontaktuje policja? Ogólnie
chciałbym się dowiedzieć jaki musi być przebieg takiego zatrzymania

Mysle, ze w przypadku osoby ktora popelnila wykroczenie i "nie chce
np. nic mowic" moga zostac zastosowane srodki i dzialnia niekoniecznie
przewidziane przepisami prawa.

Data: 2010-01-05 22:06:19
Autor: Piotr [trzykoty]
co gdy nie można się wylegitymować?
"Filip" <filipm@gdzies.w.pl> wrote
Z jaką bazą się kontaktuje policja?

Policja ma dostęp do różnych baz, począwszy od ewidencji ludności, po dane o osobach poszukiwanych, odciski palców, fotografie sygnalityczne osób, które były podejrzanymi w przeszłości itd.

Data: 2010-01-05 23:08:02
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Filip" <filipm@gdzies.w.pl> napisał w wiadomości news:017abf91$0$31395$c3e8da3news.astraweb.com...

[...]

Skoro nie będziesz miał przy sobie dokumentów i nie będziesz chiał albo mógł powiedzieć, jak się nazywasz, no to jest to jedna z ewidentnych podstaw do zatrzymania - brak możliwości ustalenia Twojej tożsamości. W protokole zatrzymania osoby istnieje takie pole, w które w wypadku braku danych osobowych wpisuje się dość dokładny rysopis i na tej podstawie trafisz do policyjnego aresztu. Dalej Policja będzie się starać ustalić Twoją tożsamość. Skoro nic nie mówisz, to oczywiście jakiekolwiek bazy danych na nic się nie zdadzą. Można spróbować po rysopisie wytypować Twoje personalia, ale najczęśćiej to jest niemożliwe. Pozostaje próba zdaktyloskopowania i porównania z bazą danych - teraz to się robi odpowiednim skanerem - ale tu również warunkiem powodzenia jest Twoje wcześniejsze zdaktyloskopowanie w związku z jakimś wcześniej popełnionym przestępstwem. Jeśli nadal to nic nie da, to z upływem ustawowych 48 godzin wniosek o tymczasowe aresztowanie do sądu - bo innego wyjścia nie ma. Do Aresztu czy Zakładu Karnego zostaniesz przyjęty jako n/n osoba, a Policja musi Ci jedynie zdjęcie zrobić. No i tak możesz sobie te kilka miesięcy posiedzieć. Najczęściej już po kilku dniach ktoś z rodziny lub znajomych zgłosi Twoje zaginięcie i wówczas automatycznie się typuje osoby n/n i n/n zwłoki.

W praktyce tacy zaparci nic nie mówiący sporadycznie się trafiają. Bywa, że sprawca jest tak pijany, że nie może podać personaliów, no ale to zjawisko przemijające i rano na kacu za szklankę wody nie tylko swoje i ale i współsprawców, a nawet świadków oskarżenia pewrsonalia podaje. Do aresztów czy zakładów karnych (bo Policja może przetrzymywać w swoich aresztach tylko do 72 godzin) jako n/n osoby najprędzej trafiają obcokrajowcy, którzy nie mają dokumentów, a których danych personalnych podawanych ustnie nie daje się zweryfikować w oparciu o posiadane w Polsce bazy danych. Oczywiście o potwierdzenie personaliów zwraca się do odpowiednich przedstawicielstw, ale taka procedura zawsze kilka dni trwa, więc na ten czas taka "n/n" osoba jedynie na podstawie rysopisu i zdjęcia trafia do aresztu.

Data: 2010-01-05 23:29:07
Autor: Piotr [trzykoty]
co gdy nie można się wylegitymować?
"Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote>
Jeśli nadal to nic nie da, to z upływem ustawowych 48 godzin wniosek o tymczasowe aresztowanie do sądu -

na jakiej podstawie przy wykroczeniu?

Data: 2010-01-06 22:19:37
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty_TNIJ_@o2.pl> napisał w wiadomości news:hi0efl$94h$1z-news.wcss.wroc.pl...
"Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> wrote>
Jeśli nadal to nic nie da, to z upływem ustawowych 48 godzin wniosek o tymczasowe aresztowanie do sądu -

na jakiej podstawie przy wykroczeniu?

Sam się teraz zastanawiam. Przy wykroczeniu nie ma tymczasowego aresztowania.

Data: 2010-01-06 23:13:15
Autor: Filip
Robert Tomasik wrote:

[...]

Mam jeszcze pytanie, czy brak biletu w komunikacji miejskiej to jest wykroczenie czy coś poważniejszego?

Pytam ponieważ znalazłem artykuł w na gazeta.pl, w którym opisuje się przypadek osoby, która weszła na mecz bez biletu, przez co została postawiona przed sądem w trybie przyspieszonym za wykroczenie z artykułu 121, paragraf 2 kodeksu wykroczeń, czyli szalbierstwo, po uprzednim przetrzymaniu w policyjnej izbie zatrzymań. Helsińska Fundacja Praw Człowieka zabrała głos w tej sprawie i przyznała, iż popełnione zostało wykroczenie ale policja wykazała się nadgorliwością. Doszło bowiem do sytuacji, w której za brak biletu ograniczono komuś wolność.

Stąd pytanie, czy np. za jazdę bez biletu kiedy kontroler wzywa policję, ta zabiera delikwenta do siebie to czy może go tam zatrzymać "na dłużej" kiedy nie odpowiada na pytania, nie podaje tożsamości, czy też muszą go wypuścić po 72 godzinach?

Filip

Data: 2010-01-06 23:14:03
Autor: Robert Tomasik

Użytkownik "Filip" <filipm@gdzies.w.pl> napisał w wiadomości news:0012f0de$0$30056$c3e8da3news.astraweb.com...

Mam jeszcze pytanie, czy brak biletu w komunikacji miejskiej to jest wykroczenie czy coś poważniejszego?

To nawet nie jest wykroczenie. Natomiast odmowa podania danych Policji będzie wykroczeniem.

Data: 2010-01-06 23:34:27
Autor: Filip
Robert Tomasik wrote:

[...]

OK, czyli podsumowując casus wykroczeń i nie udzielania informacji policji: mogą zatrzymać czy nie, czy też sytuacja nie jest jasna? :)

Filip

Data: 2010-01-06 23:35:39
Autor: Piotr [trzykoty]
co gdy nie można się wylegitymować?
"Filip" <filipm@gdzies.w.pl>
policji: mogą zatrzymać czy nie, czy też sytuacja >nie jest jasna? :)

przy wykroczeniu, zatrzymać tak. pytanie co dalej.

Data: 2010-01-06 23:21:05
Autor: Piotr [trzykoty]
co gdy nie można się wylegitymować?
"Filip" <filipm@gdzies.w.pl> wrote
Mam jeszcze pytanie, czy brak biletu w komunikacji miejskiej to jest wykroczenie czy coś poważniejszego?

Raczej mniej poważnego. To nie jest wykroczenie, chyba, że jedziesz trzeci raz bez zamiaru uiszczenia opłaty.
To jest po prostu niewywiązanie sie z umowy cywilnej dot. przewozu.

Data: 2010-01-07 14:11:28
Autor: SDD

Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <trzykoty_TNIJ_@o2.pl> napisał w wiadomości news:hi32cg$15a$1z-news.wcss.wroc.pl...

Raczej mniej poważnego. To nie jest wykroczenie, chyba, że jedziesz trzeci raz bez zamiaru uiszczenia opłaty.
To jest po prostu niewywiązanie sie z umowy cywilnej dot. przewozu.

No i poprzednie dwa razy zakonczyly sie nalozeniem oplaty dodatkowej :)

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-01-07 04:27:21
Autor: Andrzej Lawa
Robert Tomasik pisze:

[...]

A przy uzasadnionym podejrzeniu, że dana osoba jest ścigana listem
gończym za popełnieni groźnego przestępstwa? W końcu jaki może być inny
powód niepodawania danych? ;->

Data: 2010-01-06 11:42:46
Autor: Icek
[...]

slyszalem o takim przypadku. Po pol roku sad nadal mu nowe personalia i nowy
numer pesel

Icek

Data: 2010-01-05 21:41:36
Autor: KRZYZAK
Dnia Tue, 5 Jan 2010 12:26:43 -0800 (PST), SzalonyKapelusznik napisał(a):

Co rozumiesz przez "nie mozna sie wylegitymowac"? Brak dokumentow przy
sobie? Wtedy policja zabiera do domu jesli w tym samym miescie ale do
aresztu i tam kontatkuje sie z baza zeby sprawdzic kimze jestes.

Maja teraz fajne przenosne terminale.

--
usenet jest dla mieczakow
(irc.freenode.net)

Data: 2010-01-05 21:57:23
Autor: Piotr [trzykoty]
co gdy nie można się wylegitymować?
"Filip" <filipm@gdzies.w.pl> wrote
Mam pytanie o procedury, jak mniemam policyjne, w przypadku braku możliwości sprawdzenia tożsamości osoby w wyniku popełnienia wykroczenia.

Istnieje możliwość potwierdzenia tożsamości przez inną osobę, może to być ktoś towarzyszący lub specjalnie sprowadzony lub skontaktowany z jednostką Policji. Niekiedy policjanci pozostawali na potwierdzeniu w bazie danych podanych ustnie, choć nie jest to dopuszcalne. Oczwiście osobę można doprowadzić do jednostki na czas czynności, sprawdzenia odcisków w bazie, zrobienia fotografi i jej ewentualnego podesłania do innej jednostki itp.
Oczywiście jeśli mamy osobę popełniającą wykroczenie możliwe jest jej pełne zatrzymanie w przypadku niemożności ustalenia tożsamości.

Brak podania ustnie danych odnośnie tożsamości to popełnienie dodadkowego wykroczenia.

Pytanie co jeśli osoba zatrzymana dalej nie podaje danych...? Czy sąd może skazać taką NN osobę lub może nadać jej tożsamość celem osądzenia...?
Jeśli idzie o kary, to za niektóre wykroczenia grozi areszt, a kary grzywny można zamienić na karę zastępczą aresztu, więc tak czy siak można delikwenta potraktować karą aresztu do 30 dni po skazaniu.

co gdy nie można się wylegitymować?