co mogę zamiast halogena 6V/2,4W - pod dymano?

Data: 2009-11-04 23:36:39
Autor: marines
co mogę zamiast halogena 6V/2,4W - pod dymano?
hello,

mam Unibike'a z oryginalnie zamontowaną lampą B&L zasilaną dynamem w piaście.
Żródłem światła jest poniższa żarówka:
http://www.cyklotur.com/x_C_I__T_%AFAR%D3WKA+HALOGENOWA+BUSCH%2BMULLER+BUSCH++MULLER__P_53048332-53010001__PZTA_3__PD_53010800.html

pytanko: czy mógłbym ją zastąpić diodą 3W na ten przykład - czy są dostępne
diody do bezpośredniego zamontowania zamiast tej/takiej żarówki? coby przy tej
samej mocy dostać wiecej światła?

drugie pytanko: czy w 3city te żaróweczki są gdzieś dostępne taniej niż u
Żuchlińskiego - 11PLN??

pozdr.

marines

Data: 2009-11-05 07:39:29
Autor: Franc
co mogę zamiast halogena 6V/2,4W - pod dymano?
Rozsądnie jest nie montować tam diody w sposób bezpośredni. Dioda są sterowane prądem a nie napięciem, więc bezpośrednie zasilanie z dynama może się skończyć bardzo źle dla diody.
Układ będzie działał jeżeli poza diodami (np. 2xcree) założyć strerownik z przetwornicą.

Polecam się :), bo właśnie z kolegą kończymy montować prototypy takiego układu. Dwukanciak na cree z przodu (2x3W cree + przetwornica), 5 lub 7 zwykłych diodek albo 2xcree (2x1W) z przetwornicą na tył, sterownik na kierownicę i pakiet akumulatorów z wbudowaną ładowarką pod ramę (do ładowarki podłącza się dynamo, które doładowywuje akumulatory).
Pzdrw

Franc "Rowery Poziome Rule"
--

Niczym niewyróżniający się IMK P7
Granatowa Żaba z D7F i LPG "TKP Edition"

Data: 2009-11-04 23:59:51
Autor: wadimd@gmail.burek.com
On 5 Lis, 08:39, "Franc " <cz...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
[...]

No popatrz, dobrze że tego nie wiedziałem, bo u mnie już 3 rok
(używany dzień w dzień) działa układ z http://www.pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
i to bez żadnej przetwornicy ;-)
Luxeon III i 14 czerwonych diod w gałęzi prostownika jako tylna
lampa...

wd

Data: 2009-11-07 16:49:32
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 5 Nov 2009, Franc  wrote:

Rozsądnie jest nie montować tam diody w sposób bezpośredni. Dioda są
sterowane prądem a nie napięciem, więc bezpośrednie zasilanie z dynama może
się skończyć bardzo źle dla diody.

  Czy koniecznie musicie irytować ludzi taką tezą? ;)
(liczba mnoga, bo co rusz skrytykowany wyskakuje z pretensjami,
i jeszcze ... każe się douczyć :))
  Bez urazy poproszę.
  Ale wygląda to tak: konstrukcja dynama wykorzystuje to samo uzwojenie
w roli źródła SEM, jak i indukcyjności ograniczajacej prąd.
  W efekcie, przy wzroście obrotów, napięcie rośnie i impedancja uzwojenia
również rośnie.
  Oczywiście nie działa to "od zera" - ze względu na odbiornik, ale powyżej
napięcia potrzebnego dla odbiornika dość skutecznie się "wyrównuje".
  Koniecznie doczytaj, jakie napięcie daje nieobciążone dynamo rowerowe :)

  Standardowe dynamo daje pół ampera (około, bo są dwie "standardowe
żarówki na przód" - 2,4W i 2,7W, obie przy 6V, co razem ze "standardową
tylną" 0,6W czyli 0,1A daje dwie wartości "standardu").
  I te pół ampera wystarczy "odebrać".

BTW:
  W przypadku użycia kondensatorów przed wyprostowaniem, krzywdę
odbiornikowi można zrobić głównie jak się da *za mały* kondesator
- i za wysoko wystąpi rezonans.

  Nie przekreśla to sensu stosowania przetwornicy jeśli stosuje się
pojedynczą diodę lub jedną parę - napiecie na diodzie jest za
niskie, aby (bez przetwornicy) móc (przy owym 0,5A) "odebrać"
moc z dynama.

  I nim zaprotestujesz - tak, zwiększenie oporu odbiornika
w przypadku dynama powoduje *wzrost* mocy odbieranej.
  W zakresie, w którym możliwe jest uzyskanie napiecia przy
"rozsądnej" prędkości rzecz jasna :)
  Oczywiście ubocznym skutkiem będzie "pogorszenie stabilizacji"
przy niższych obrotach: odbierając 6W zamiast 3W musimy się
liczyć, że (w odróżnieniu od odbierania 3W) przy 15kmph
nie będzie jeszcze "prawie dobrze".

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-07 19:45:57
Autor: jacek duma
co mogę zamiast halogena 6V/2,4W - pod dymano?
Gotfryd Smolik news pisze:

A jaki jest sens stosowania kondensatora przed mostkiem graetza ?
jd

Data: 2009-11-07 22:22:34
Autor: Gotfryd Smolik news
On Sat, 7 Nov 2009, jacek duma wrote:

A jaki jest sens stosowania kondensatora przed mostkiem graetza ?

  Może najpierw jedno zastrzeżenie - bo a nuż ktoś się przyczepi ;)
(i co gorsza będzie miał rację).
"Proste" układy, oprócz praktycznej niemożliwości równie prostego
dołączenia akumulatorów, mają "wbudowane konstrukcyjnie"
przez parametry dynama ograniczenie na prąd. Brak regulacji.
  Skoro dynamo daje 0,5A prądu zmiennego, to na diody można "puścić"
- impulsy 0,5A wyprostowane dwupołówkowo (mostkiem Graetza)
- impulsy 0,5A wyprostowane jednopołówkowo o czym niżej
- w przypadku 2 lub 4 LEDów "po prostu" impulsy 0,5A jako
   "pół sinusa".
  Bez "elektroniki" pole manewru da tylko trafo m.cz. - nie "energetyczny",
a np. głośnikowy (prędzej do spotkania w starym sprzęcie).

  Co do kondesatora.
  Po pierwsze można nie stosować mostka.
  Koszt jak wyżej, ale jest i zysk.
  Na mostku masz dwie diody ze spadkiem po ~0,6V na każdej, przy
układzie przeciwrównoległym "zwykłej" diody i LEDa jest tylko
jeden spadek, acz za to występuje "nierówność" - głównie dla
składowej stałej, którą kondensator skutecznie usuwa (a różnicami
dla zmiennej można się nie przejmować, przyjąć że "jest jak
jest i lepiej nie będzie").
  Z powodu jak na początku, jak ktoś chce "wyżyłować" LEDy zdolne
wytrzymać 700mA, to fakt - pomysł jest taki sobie.
  Ale jak komu pasuje 0,25A prądu średniego, to jak najbardziej
jest to rozwiązanie z zaletami.

  Drugi powód, to wykorzystanie efektu przed którym przestrzegałem :),
czyli rezonansu, do "spłaszczenia" ch-ki moc(prędkość).
  Dobranie go tak, że występuje poniżej "granicy pracy" i przy
nim prąd lekko przekracza (!) wartość "znamionową dla nieskończoności",
powoduje co prawda że przy *bardzo* małych obrotach prądu jest
sporo mniej (impedancja, a ściślej reaktancja - bo kondensatory
są niemal "doskonałe" - kondensatora zależy odwrotnie od częstotliwości
i jest duża), ale później następuje szybki przyrost i "trzymanie"
dość stałego poziomu odbieranej mocy.
  Wada - w pobliżu rezonansu "zwykłe" dynamo może się ślizgać, bo
nie ma "nic za nic" i odbieranie tej samej mocy, która "normalnie"
jest odbierana dopiero przy wyższych obrotach, wymaga przy
niższych obrotach większego momentu obrotowego, czyli większych
sił.
  No i druga wada - jak jest prostownik z przetwornicą, to
"od wejścia" ch-ka moze być... dziwna.
  Acz spróbować "podbić" (na własną odpowiedzialność :P) można.

pzdr, Gotfryd

Data: 2009-11-05 08:02:28
Autor: ToMasz
marines pisze:
[...]

ja kiedyś widziałem takie diody. tyle ze światła (wtedy) jakby wiecej
nie dawały. Pozatym jak sie jechało "za wolno" (sprawdzane bna
klasycznym dynamie) to świeciły bardzo słabo, a jak za szybko to
pojawiał sie lekko żółty odcień, co prawdopodobnie swiadczyło o tym ze
dioda zaraz sie skończy.
Gdyby w Twoim rowerze zastosować stabilizator i układ zasilający jakieś
mocne diody - napewno było by jaśniej. niestety gotowców nieznam. Robić
samemu... no cóż takie koło z dynamem (150zł?) kosztuje tyle samo co
bocialarka czy jakieś inne "wypasione" oświetlenie z bateriami na wiele lat.

ToMasz

Data: 2009-11-05 08:23:40
Autor: Jacek Maciejewski
Dnia Wed, 4 Nov 2009 23:36:39 +0000 (UTC), marines napisał(a):

pytanko: czy mógłbym ją zastąpić diodą 3W na ten przykład - czy są dostępne
diody do bezpośredniego zamontowania zamiast tej/takiej żarówki? coby przy tej
samej mocy dostać wiecej światła?

Pewnie mógłbyś zastąpić. Dynamo ma dosyć dużą oporność wewnętrzną więc z
diodą by się jakoś zgodziło. Oczywiście, trzeba by to napięcie wyprostować
a może i odfiltrować. Kilka prób jak to wszystko by działało też wymagane.
Zatem tak wprost, zupełnie bez jakiejś elektroniki to raczej nie :) Koszty
i robota będą. A co do wiecej światła - mamy zmysły logarytmiczne. Światła z diody
uzyskasz mniej więcej 4x więcej niż z halogenka, zatem subiektywnie będzie
go 2x więcej. Gra nie warta świeczki. Lepiej idź gdzie trzeba i kup Ravena
:)
--
Jacek

Data: 2009-11-05 08:49:19
Autor: Wojtek Paszkowski
"Jacek Maciejewski" <jacmacwytnij@o2.pl> wrote in message news:l5kpwiuigcqg.neer8axvei7q.dlg40tude.net...

[...]

będą olbrzymie - 4 diody i kondensatorek, <5zł; robota: 5min lutowania (a nawet i bez lutowania można by dać radę;)
Efekt - fantastyczny, zwłaszcza z dynamem butelkowym (przy dynamopiaście tak do 6kmh światło odczuwalnie miga)

A co do wiecej światła - mamy zmysły logarytmiczne. Światła z diody
uzyskasz mniej więcej 4x więcej niż z halogenka, zatem subiektywnie będzie
go 2x więcej. Gra nie warta świeczki.

przy jedynie słusznych diodach Cree i sensownej optyce (polecałbym Ledila CRS-RS, z kwadraciaków 22mm jest zdecydowanie najpraktyczniejszy) subiektywna różnica jest naprawdę duża. Oprócz znacznie większej ilości światła (przy mniejszej mocy!) plama jest równomierna w odróżnieniu od zazwyczaj nieco poszarpanych plamek z halogenów

pozdr

Data: 2009-11-05 14:18:03
Autor: Fabian
Wojtek Paszkowski wrote:
[...]

Można gdzieś _tanio_ kupić te soczewki CRS-RS?

Fabian.

Data: 2009-11-05 14:46:15
Autor: Wojtek Paszkowski
"Fabian" <fabian@niemampocztyaniadresu.pl> wrote in message news:hcujah$o1a$2opal.futuro.pl...

Można gdzieś _tanio_ kupić te soczewki CRS-RS?

2 lata temu kupowałem w Lediko (lediko.com) - nadal mają je w ofercie. Cena tylko ciut wyższa niż inne kwadraciaki na allegro. Gdzieś w 3mieście podobno jest hurtownia elektroniczna sprzedająca Ledila, ale nie wiem dokładnie, gdzie (i czy pojedynczą sztukę sprzedadzą).

pozdr

Data: 2009-11-05 08:44:10
Autor: Wojtek Paszkowski
"marines" <marines@gazeta.SKASUJ-TO.pl> wrote in message news:hct366$oo$1inews.gazeta.pl...

[...]

widziałem coś takiego, tyle że dedykowanego pod zasilanie bateryjne, nie wiem, jak się sprawdzi z dynamopiastą) ale na pewno da mniej światła od halogena 3W.
Jeśli chcesz mieć więcej światła, to musisz trochę pokombinować z obudową i wstawić powerleda z dedykowaną optyką (ze standardową do halogenów będzie zupełnie rozproszone). Koszt razem z przesyłką powinien się zamknąć w granicach 50zł, choć fajnie byłoby się pobawić jeszcze w podtrzymywanie kondensatorowe - naprawdę piękna sprawa.

A najlepiej kup sobie Cyo IQ! (albo przynajmniej Fly)

drugie pytanko: czy w 3city te żaróweczki są gdzieś dostępne taniej niż u
Żuchlińskiego - 11PLN??

tak, mactronicsy w Castoramie - za ok. 9zł. Ale podejrzewam, że lepiej dołożyć te 2 zł do tych BuMma czy Sigmy (chyba że Żuchli też sprzedaje Mactronicsa ;)

pozdr

co mogę zamiast halogena 6V/2,4W - pod dymano?