Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   co sadzicie o tym?

co sadzicie o tym?

Data: 2009-07-21 21:00:50
Autor: mariuszmo
co sadzicie o tym?
http://www.rower.com/porady-ustawianie-aheadseta.asp

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "


Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

Data: 2009-07-21 21:11:21
Autor: Rafał VFR
co sadzicie o tym?
Witam
Myśle, że takie rady to można sobie w dup ... wsadzić.
Łozyska steru trzeba tak wyregulować, żeby nie była ani za ciano ani za luźno o czym chyba każdy wie.
Wychdozenie z tak dziwnej jak poniższa zasada świadczy o kompletnym braku profesjonalizmu - słowem do bani.

--
Pozdrawiam
RafalVFR
GG: 85456
http://etacar.put.poznan.pl:8443/rafal.kowalski/

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "


Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

Data: 2009-07-21 22:49:09
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
Rafa wrote:
Witam
Myśle, że takie rady to można sobie w dup ... wsadzić.


Łozyska steru trzeba tak wyregulować, żeby nie była ani za ciano ani za luźno o czym chyba każdy wie.

Takie postawienie sprawy jest równie nieprecyzyjne co napisanie, że lepszy
niewielki luz niż skręcenie za mocno.

Data: 2009-07-22 08:06:10
Autor: Rafał VFR
co sadzicie o tym?

Użytkownik "dobrov" <dobrov0@interia.pl> napisał w wiadomości news:h458g4$vhf$1news.interia.pl...
Rafa wrote:
Witam
Myśle, że takie rady to można sobie w dup ... wsadzić.


Łozyska steru trzeba tak wyregulować, żeby nie była ani za ciano ani za luźno o czym chyba każdy wie.

Takie postawienie sprawy jest równie nieprecyzyjne co napisanie, że lepszy
niewielki luz niż skręcenie za mocno.

Witam
Chodziło o ideę a nie czepianie się słów.Dokładnie o to, że moim zdaniem nie powinno się pisać (w poradniuku), lepszy mały luz niż ciasne pasowanie, tylko np dobranie luzu jest istotne zwzg na trwałość łożysk. Kieorwnica musi sie obracać lekko jednak nie może być wyczuwalnego luzu podczas hamowania czy pokonywania przeszkody etc etc.
Ktoś kto to przeczyta może dojść do wniosku, że mały luz jest niejako poprawny więc szkoda czasu na dalsze ustawienia.
Dodam od siebie, że może dziwny jestem lub przewrażliwiony ale jeśli nawt pojawia się u mnie luz wyczuwam go niemal od razu.
Przez chyba 8 lat miałem dia compy i nie wiedziałem, że luz może zrobić sie sam z siebie teraz ritchey i co mnie bardzo zaskoczyło od czasu pierwszgo montażu był 2 - krotnie poprawiany.

--
Pozdrawiam
Rafal VFR
GG 85456
http://www.put.poznan.pl/~rafal.kowalski

Data: 2009-07-22 17:37:53
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
Rafa wrote:

Witam
Chodziło o ideę a nie czepianie się słów.Dokładnie o to, że moim zdaniem nie powinno się pisać (w poradniuku), lepszy mały luz niż ciasne pasowanie, tylko np dobranie luzu jest istotne zwzg na trwałość łożysk. Kieorwnica musi sie obracać lekko jednak nie może być wyczuwalnego luzu podczas hamowania czy pokonywania przeszkody etc etc.
Ktoś kto to przeczyta może dojść do wniosku, że mały luz jest niejako poprawny więc szkoda czasu na dalsze ustawienia.
Dodam od siebie, że może dziwny jestem lub przewrażliwiony ale jeśli nawt pojawia się u mnie luz wyczuwam go niemal od razu.
Przez chyba 8 lat miałem dia compy i nie wiedziałem, że luz może zrobić sie sam z siebie teraz ritchey i co mnie bardzo zaskoczyło od czasu pierwszgo montażu był 2 - krotnie poprawiany.

Ja jeżdziłem przez 9 lat na tych samych sterach. Zawsze kiedy się zabierałem
za wybieranie, to cyzelowałem, bo przejawiam często w takich robótkach (kłopotliwy
skądinąd często dla mnie :) perfekcjonizm. Ale nie raz i nie dwa zauważałem, że mam
minimalny luzik, po czym zapominałem w domu go wybrać a potem znowu i tak tygodniami :)
Stery szczęśliwie dotrwały - dlatego uważam, że minimalnych luzów nie należy
demonizować czyli w zasadzie zgadzam się z przytoczoną w pierwszym poście opinią :)

Data: 2009-07-21 21:38:19
Autor: kosik
co sadzicie o tym?

Użytkownik "mariuszmo" <kosmos@nie.spamowi.pl> napisał w wiadomości news:h453dh$5d9$1atlantis.news.neostrada.pl...
Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

BB lubie ale przesz wszystkie lata jak ich czytam to wypisywali przeróżne głupoty jak ta zacytowana przez Ciebie. Luz w sterach powoduje wybijanie bieżni i tyle...

Pozdrawiam
kosik

Data: 2009-07-21 22:50:03
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
kosik wrote:

Użytkownik "mariuszmo" <kosmos@nie.spamowi.pl> napisał w wiadomości news:h453dh$5d9$1atlantis.news.neostrada.pl...
Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

BB lubie ale przesz wszystkie lata jak ich czytam to wypisywali przeróżne głupoty jak ta zacytowana przez Ciebie. Luz w sterach powoduje wybijanie bieżni i tyle...

Ale oni nie napisali, że należy w sterach mieć luz.

Data: 2009-07-22 11:57:37
Autor: Coaster
co sadzicie o tym?
kosik wrote:

Użytkownik "mariuszmo" <kosmos@nie.spamowi.pl> napisał w wiadomości news:h453dh$5d9$1atlantis.news.neostrada.pl...
Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

BB lubie ale przesz wszystkie lata jak ich czytam to wypisywali przeróżne głupoty jak ta zacytowana przez Ciebie. Luz w sterach powoduje wybijanie bieżni i tyle...

Luz nie - zbytni luz a i to nie zawsze.

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-21 22:15:35
Autor: kml
co sadzicie o tym?

Użytkownik "mariuszmo" <kosmos@nie.spamowi.pl> napisał w wiadomości news:h453dh$5d9$1atlantis.news.neostrada.pl...
http://www.rower.com/porady-ustawianie-aheadseta.asp

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "

Bzdety. Nie wiem jakim nieudacznikiem trzeba być żeby _w_końcu nie poradzić sobie z regulacją a-head'a. Uważam, że to jest jedna z najprostszych czynności serwisowych.


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
Last update 19/07/2009 manual do TIME Z i nowe graty.

Data: 2009-07-21 22:50:50
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
kml wrote:

Bzdety. Nie wiem jakim nieudacznikiem trzeba być żeby _w_końcu nie poradzić sobie z regulacją a-head'a. Uważam, że to jest jedna z najprostszych czynności serwisowych.

Ale oni nie napisali, że regulacja a-heada jest trudna :)

Data: 2009-07-21 23:14:03
Autor: mariuszmo
co sadzicie o tym?

Użytkownik "dobrov" <dobrov0@interia.pl> napisał w wiadomości news:h458j9$vhf$3news.interia.pl...
kml wrote:

Bzdety. Nie wiem jakim nieudacznikiem trzeba być żeby _w_końcu nie poradzić sobie z regulacją a-head'a. Uważam, że to jest jedna z najprostszych czynności serwisowych.

Ale oni nie napisali, że regulacja a-heada jest trudna :)


tak się też składa, że stery skręcamy, jakiś czas po skręceniu kontrolujemy a później zapominamy aż do kolejnego serwisu amora a luz się z czasem nawet minimalny czesto robi i jeździmy tak nieświadomie

Data: 2009-07-21 23:34:11
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
mariuszmo wrote:

tak się też składa, że stery skręcamy, jakiś czas po skręceniu kontrolujemy a później zapominamy aż do kolejnego serwisu amora a luz się z czasem nawet minimalny czesto robi i jeździmy tak nieświadomie

Prawda - tak się dzieje.

Data: 2009-07-22 12:49:23
Autor: Coaster
co sadzicie o tym?
mariuszmo wrote:

Użytkownik "dobrov" <dobrov0@interia.pl> napisał w wiadomości news:h458j9$vhf$3news.interia.pl...
kml wrote:

Bzdety. Nie wiem jakim nieudacznikiem trzeba być żeby _w_końcu nie poradzić sobie z regulacją a-head'a. Uważam, że to jest jedna z najprostszych czynności serwisowych.

Ale oni nie napisali, że regulacja a-heada jest trudna :)


tak się też składa, że stery skręcamy, jakiś czas po skręceniu kontrolujemy a później zapominamy aż do kolejnego serwisu amora a luz się z czasem nawet minimalny czesto robi i jeździmy tak nieświadomie

Mninimalny choc niewyczuwalny przez uzytkwnika luz powinien byc zawsze ;-)

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-22 08:23:36
Autor: ToMasz
co sadzicie o tym?
mariuszmo pisze:
http://www.rower.com/porady-ustawianie-aheadseta.asp

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż
żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak
precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "


Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

http://infobot.pl/r/1lhw

pomimo ze artykułu nie skonczyłem, pooglądaj sobie fotki na których
widać co powodują luzy w klasycznym łożyskowaniu. Jak znajdzie sie ktoś
"mądry inaczej" kto stwierdzi ze sterów ta sytuacja nie dotyczy, to
myśle ze jeszcze w tym sezonie trafie na parę zajechanych sterów i wyśle
mu je w oryginale.

ToMasz

Data: 2009-07-22 11:10:54
Autor: Coaster
co sadzicie o tym?
mariuszmo wrote:
http://www.rower.com/porady-ustawianie-aheadseta.asp

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "


Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom

Takie np. lozyska 'maszynowe' mozna kupic z roznym luzem w zaleznosci od przeznaczenia. Lozysko bez luzu nie bedzie normalnie pracowac. Po prawidlowej regulacji klasycznego lozyska ma nie byc wyczuwalnego luzu. Jezeli bedzie sie korzystac urzadzen pomiarowych ustawia sie luz wedlug specyfikacji :-P

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-07-22 15:26:26
Autor: Andrzej Ozieblo
co sadzicie o tym?
mariuszmo pisze:

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "

Ogolnie rzecz biorac uwaga jest sluszna. Mniej szkodzi niewielki luz niz zbyt mocne skrecone lozyska. Wiedza o tym doskonale mechanicy samochodowi. Zasada regulacji napiecia lozyska w kolach samochodowych jest prosta: tak mocno skrecamy nakretke, by podkladka pod nia dala sie lekko przesuwac przy pomocy srubokreta, ale bez uzycia dzwigni. Nawet jesli na kole pozostaje wyczuwalny luz!

Ale w przypadku sterow rowerowych najlepiej, jak to inni napisali, tak wyregulowac, by nie bylo zadnego luzu, a lozyska nie byly zbyt skrecone. Czasem trudno rozroznic luz ze sterow od tych z widelca, ale to juz inna bajka. :)

Andrzej

Data: 2009-07-22 21:49:36
Autor: ToMasz
co sadzicie o tym?
Andrzej Ozieblo pisze:
mariuszmo pisze:

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż
żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak
precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "

Ogolnie rzecz biorac uwaga jest sluszna. Mniej szkodzi niewielki luz niz
zbyt mocne skrecone lozyska. Wiedza o tym doskonale mechanicy
samochodowi. Zasada regulacji napiecia lozyska w kolach samochodowych
jest prosta: tak mocno skrecamy nakretke, by podkladka pod nia dala sie
lekko przesuwac przy pomocy srubokreta, ale bez uzycia dzwigni. Nawet
jesli na kole pozostaje wyczuwalny luz!
WOW! A ja mam dokręconą nakrętke piasty koła (w aucie) 100kilogramów na
mertowym ramieniu!
Gdzieś Ty widział łożyska które miały regulacje luzu w samochodach? w
maluchu? Poza tym to baryłki albo wałki były nie kuleczki

Ale w przypadku sterow rowerowych najlepiej, jak to inni napisali, tak
wyregulowac, by nie bylo zadnego luzu, a lozyska nie byly zbyt skrecone.
Czasem trudno rozroznic luz ze sterow od tych z widelca, ale to juz inna
bajka. :)
JAk jakiekolwiek łożysko miska/kuli/stozek będzie miało luz, kulki
zaczną biegać po elipsie i wszystko szlak trafi. Szczęście mechaników
"luzaków" ze w sterze będzie to trwało lata całe...

ToMasz

Data: 2009-07-23 13:15:33
Autor: Andrzej Ozieblo
co sadzicie o tym?
ToMasz pisze:

WOW! A ja mam dokręconą nakrętke piasty koła (w aucie) 100kilogramów na
mertowym ramieniu!
Gdzieś Ty widział łożyska które miały regulacje luzu w samochodach? w
maluchu? Poza tym to baryłki albo wałki były nie kuleczki

Masz dokrecone w ten sposob kolo, nie lozyska.

Dotychczas serwisowalem nastepujace samochody: VW garbus, Ford Sierra, VW Passat. We wszystkich wystepowal ten sam sposob regulacji luzu, opisany przeze mnie wyzej.

W sterach rowerowych masz rozne lozyska, najczesciej kuleczki, ale widzialem tez waleczki. Opisalem zreszta pewna ogolna zasade. Nie powinno sie za bardzo skrecac lozysk (o ile w ogole da sie je skrecac), bez wzgledu na to jakich. W starych skrecanych piastach Shimano (nie na maszynowkach), skadinad z wyzszej polki, czesto dochodzilo do ich zniszczenia z powodu zbyt mocnego skrecenia. Pierwsza rzecz po zakupie jaka nalezalo zrobic, to je poluzowac.

Wracajac do istoty. Uwaga autorow dotyczaca lozysk sterowych jest jak najbardziej sluszna. Z dwojga zlego, lepiej zostawic niewielki luz niz je za mocno skrecic. Ja dopisalem, ze dotyczy to wszelkiej masci lozysk.

Andrzej

Data: 2009-07-24 09:39:18
Autor: Jan Cytawa
co sadzicie o tym?
Andrzej Ozieblo napisał:

Wracajac do istoty. Uwaga autorow dotyczaca lozysk sterowych jest jak najbardziej sluszna. Z dwojga zlego, lepiej zostawic niewielki luz niz je za mocno skrecic. Ja dopisalem, ze dotyczy to wszelkiej masci lozysk.

Andrzeju.
W przypadku tylko sterow akurat mam odmienna praktyke. Nie moze byc w
sterze zadnych luzow. One powoduja, ze widelec sie tlucze i w takim
sterze bardzo szybko sie wyrabiaja te male doleczki, przez co lozysko
jest do wyrzucenia. To jedyne lozysko w rowerze, ktore sie z zasadzie
nie kreci a powinno rowniez lekko chodzic.

Jan Cytawa

Data: 2009-07-24 10:55:06
Autor: Andrzej Ozieblo
co sadzicie o tym?
Jan Cytawa pisze:

W przypadku tylko sterow akurat mam odmienna praktyke. Nie moze byc w
sterze zadnych luzow. One powoduja, ze widelec sie tlucze i w takim
sterze bardzo szybko sie wyrabiaja te male doleczki, przez co lozysko
jest do wyrzucenia. To jedyne lozysko w rowerze, ktore sie z zasadzie
nie kreci a powinno rowniez lekko chodzic.

Jasiu, nawet nie podejmuje polemiki, bo wobec Twojego doswiadczenia moje jest niewielkie. Masz racje. :)

Faktem jest, jak to ktos napisal, ze w przypadku a-headow trzeba byc wyjatkowym nieudacznikiem, by je zle ustawic. W zasadzie nie da sie "skrecic" zbyt mocno, mnie sie w kazdym razie to nigdy nie udalo, natomiast faktycznie latwo jest je niedociagnac. Moja praktyka wskazuje, ze warto je ponownie dociagnac po powiedzmy jednodniowym uzywaniu. A w kazdym razie skontrolowac.

Natomiast w przypadku sterow klasycznych bywa roznie i mozna je latwo skrecic zbyt mocno co grozi "katastrofa" w tzw. jezdzie bez trzymanki. :)

Andrzej

Data: 2009-07-24 09:35:17
Autor: Jan Srzednicki
co sadzicie o tym?
On 2009-07-24, Andrzej Ozieblo wrote:
Jan Cytawa pisze:

W przypadku tylko sterow akurat mam odmienna praktyke. Nie moze byc w
sterze zadnych luzow. One powoduja, ze widelec sie tlucze i w takim
sterze bardzo szybko sie wyrabiaja te male doleczki, przez co lozysko
jest do wyrzucenia. To jedyne lozysko w rowerze, ktore sie z zasadzie
nie kreci a powinno rowniez lekko chodzic.

Jasiu, nawet nie podejmuje polemiki, bo wobec Twojego doswiadczenia moje jest niewielkie. Masz racje. :)

Faktem jest, jak to ktos napisal, ze w przypadku a-headow trzeba byc wyjatkowym nieudacznikiem, by je zle ustawic. W zasadzie nie da sie "skrecic" zbyt mocno, mnie sie w kazdym razie to nigdy nie udalo, natomiast faktycznie latwo jest je niedociagnac. Moja praktyka wskazuje, ze warto je ponownie dociagnac po powiedzmy jednodniowym uzywaniu. A w kazdym razie skontrolowac.

Ja zawsze podczas ściągania obijam wszystko po kolei gumowym młotkiem i
"skaczę kołem", oczywiście dociągając co chwilę.  Po takiej operacji już
nic nie wymaga dociągania po dniu czy miesiącu nawet.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-07-22 22:08:48
Autor: ikov
co sadzicie o tym?
mariuszmo wrote:
http://www.rower.com/porady-ustawianie-aheadseta.asp

"Generalnie rzecz biorąc lepiej żeby w sterach był niewielki luz niż żeby łożyska były zbyt mocno skręcone. Luz powoduje tylko pewien brak precyzji w sterowaniu i wkurzający harmider gdy zaczynają się dziury. "


Coś mi się wydaje, że jednak luz też nie pomaga łożyskom
Wczoraj rozkręciłem stery i okazało się, że bieżnie mają powybijane delikatne wgłębienia... zostawić to tak? Kierownica chodzi lekko, wszystko nasmarowane, kulki bez wżerów i działa, ale czy to nie doprowadzi do ich szybszego zużycia?

--
http://ikov.bikestats.pl

Data: 2009-07-23 09:58:21
Autor: dobrov
co sadzicie o tym?
ikov pisze:

Wczoraj rozkręciłem stery i okazało się, że bieżnie mają powybijane delikatne wgłębienia... zostawić to tak? Kierownica chodzi lekko, wszystko nasmarowane, kulki bez wżerów i działa, ale czy to nie doprowadzi do ich szybszego zużycia?

Pewnie, że zostaw. Póki działa to katuj.
Na pewno jeszcze bardzo długo pojeździsz.

co sadzicie o tym?

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona