Data: 2012-01-25 10:37:42 | |
Autor: INEAD | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
W dniu 2012-01-25 10:34, whitey pisze:
Jest sobie przyrzad do sprawdzania lancucha parktoola CC3.2 chainNie jest, znajomy serwisant m贸wi, 偶e wed艂ug tych przyrz膮d贸w 90% 艂a艅cuch贸w nale偶a艂oby wymieni膰. Niekt贸re po 200km ju偶 s膮 do wymiany |
|
Data: 2012-01-25 09:47:51 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 09:37, INEAD wrote:
W dniu 2012-01-25 10:34, whitey pisze: tak mi sie wlasnie wydawalo po przeanalizowaniu jak to dziala. Wydaje mi sie ze problem jest w tym ze sie bierze niepotrzebnie pod uwage zuzycie sworzni i rolek, co oczywiscie pogarsza kulture pracy itp ale wydaje mi sie ze nie od razu katuje kasete i blaty poniewaz ogolna dlugosc lancucha w wiekszosci przypadkow pozostaje taka sama. Poprawcie mnie jesli sie myle. -- whitey |
|
Data: 2012-01-25 11:16:26 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 09:47:51 +0000, whitey napisa(a):
On 25/01/12 09:37, INEAD wrote: mylisz sie :) wycieranie sworzni i ko硁ierzy/tulejek to jedyna przyczyna wyci眊ania 砤馽ucha. Blaszki 砤馽ucha sie nie rozci眊aj :) |
|
Data: 2012-01-25 10:44:24 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 10:16, ...::QRT::... wrote:
Dnia Wed, 25 Jan 2012 09:47:51 +0000, whitey napisa(a): wiem ze blaszki sie nie rozciagaja, chodzilo mi raczej o to ze doda sie do pomiaru nieistotna wartosc luzu sworzen/tulejka -- whitey |
|
Data: 2012-01-25 11:53:12 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Wed, 25 Jan 2012 10:44:24 +0000, whitey napisa(a):
On 25/01/12 10:16, ...::QRT::... wrote: tyle ze z砤snie warto舵 luzu za sworzniu jest kluczowa dla rozci眊ni阠ia 砤馽ucha |
|
Data: 2012-01-25 12:09:44 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/25/12 11:44 AM, whitey wrote:
On 25/01/12 10:16, ...::QRT::... wrote: Ale to wlasnie jest _istotna_ wartosc, mozna powiedziec 'samo sedno' ;-) Chodzi o to, ze luz nominalny w nowym lancuchu stale sie powieksza. -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-25 11:16:15 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 11:09, Coaster wrote:
On 1/25/12 11:44 AM, whitey wrote: moglbys jeszcze looknac na post ponizej. wydaje mi sie ze zaciemnilem swojego posta bo nie znam poprawnych polskich odpowiednikow nazw angielskich i sobie "spolszczylem" niepoprawnie. nalepiej (najwygodniej dla mnie) byloby wlasnie na sheldonie sie oprzec i wtedy rozmawiac. -- whitey |
|
Data: 2012-01-25 13:07:56 | |
Autor: ToMasz | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
hahahamylisz sie :) Popisali禼ie si wiedz i do秝iadczeniem... za 3 miesi眂e zrobi Wam zdj阠ie mocno zu縴tego 砤馽ucha obok nowego 砤馽ucha. przy tej samej ilo禼i ogniw, na 100 ogniwach jest r罂nica wi阫sza ni JEDEN centymert! ToMasz |
|
Data: 2012-01-25 12:16:30 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 12:07, ToMasz wrote:
nie chodzilo mi o popisanie sie wiedza i doswiadczeniem (hmm, bo nie mam jednego i drugiego?), nie prosilem rowniez o pokazanie zdjecia rozciagnietego lancucha za trzy miesiace (sic!) chodzilo mi tylko o uzyskanie odpowiedzi na pytanie czy dobrze rozumuje, jesli nie to odpowiedz dlaczego w miare mozliwosci. wyniknelo nieporozumienie, poniewaz uzylem niepoprawnych nazw polskich. -- whitey |
|
Data: 2012-01-25 19:37:55 | |
Autor: ToMasz | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
W dniu 25.01.2012 13:16, whitey pisze:
On 25/01/12 12:07, ToMasz wrote:砤馽uch si wyd硊縜! pierwsze jego ogniwko trafia w "do砮k" pomiedzy z阞ami, nast阷ne prawie trafia , kolejne jeszcze gorzej, a wko馽u przesuni阠ie tulejki 砤馽ucha wzgl阣em z阞a jest tak du縠 縠 nie dochodzi do zaz阞ienia i 砤馽uch niszczy z阞y. potem si taka pi砤 albo p砮twy rekina robi. Trzeba 砤馽uchy wymienia, albo ola i je糳zi a zacznie skaka po z阞ach Z mojej strony: zdj阠ia - jako materia dowodowy mog zrobi jak mi w r阠e wpadnie taki "lekko zu縴ty" 砤馽uch. Teraz niemam. Ch赕 poszukiwania wiedzy to dobra cecha. ja o z阞atkach i 砤馽uchach du縪 si dowiedzia砮m ze strony rowerowej zbooya. Polecam ToMasz Ps zamiast "sprawdzacza" mo縩a uzy centymetra... |
|
Data: 2012-01-26 12:10:19 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 18:37, ToMasz wrote:
W dniu 25.01.2012 13:16, whitey pisze: Ok wiemy juz ze sie wydluza, dzieki. Udalo mi sie wreszcie ubrac w slowa nie zaciemniajac, o co mi chodzi. Coaster na przyklad zadal sobie trud, przeczytal i sie zastanowil nad tym. Z mojej strony: zdj阠ia - jako materia dowodowy mog zrobi jak mi w Alez nie rob sobie klopotu, wierze Ci na slowo. Naprawde. Ch赕 poszukiwania wiedzy to dobra cecha. ja o z阞atkach i 砤馽uchach ba! jeszcze jak sie doda pare innych cech jak np umiejetnosci interpersonalne to wogole raj na ziemi. -- whitey |
|
Data: 2012-01-26 12:48:33 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/25/12 7:37 PM, ToMasz wrote:
W dniu 25.01.2012 13:16, whitey pisze: A ktos w to watpil? -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-26 11:47:57 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/25/12 1:07 PM, ToMasz wrote:
Zrob teraz, po co czekac caly kwartal? przy tej samej ilo禼i ogniw, na 100 ogniwach jest r罂nica Ale czym tu sie ekscytowac? Moze arytmetyka? ;-) Umowne, dopuszczalne zuzycie lancucha to 1% dlugosci nowego. Przy dlugosci pomiedzy 11-stoma sworzniami 127 mm (5 cali) w nowym lancuchu - dopuszcza sie nieznaczne przekroczenie 128 mm w uzywanym. Dokladniej - 1% to milimetr z groszami - 1,27 mm. 1,27 mm dzielone przez 11 sworzni to w zaokragleniu 0,1155 mm. Zakladajac, ze masz w swoim lancuchu 100 sworzni - dopuszczalne wydluzenie lancucha to 100 x 0,1155 mm = 11,55 mm = 1,155 cm. -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-26 22:37:37 | |
Autor: Ignac | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Coaster <manypeny@mac.com> napisa(a):
Zakladajac, ze masz w swoim lancuchu 100 sworzni - dopuszczalne wydluzenie lancucha to 100 x 0,1155 mm = 11,55 mm = 1,155 cm. ...nie zgadzam si absolutnie,takie wyd硊縠nie uzyskuje m骿 砤馽uch po ok.5kkm.Moje 砤馽uchy osi眊aj po przebiegu 10kkm ponad 2 cm (kiedy to podawa砮m z pomiar體). Ca砤 istota osi眊ania d硊gich przebieg體 na 砤馽uchu to tak je縟zi na nap阣zie aby wszystkie z阞y kasety i korb na ka縟ym etapie przbiegu nap阣u zu縴te by硑 w takim samym stopniu a do przeskakiwania 砤馽ucha na z阞ach kasety lub korb. R體nomierne zu縴cie z阞體 uzyskuje si je縟z眂 na wszystkich prze硂縠niach w nap阣zie bo te typowe powtarzaj si a 3-krotnie tzn. na ka縟ej tarczy korb vs odpowiednia z阞atka na kasecie s a trzy prawie identyczne prze硂縠nia...a niskie przebiegi uzyskuj ci co je縟z najcz阺ciej na 秗odkowej tarczy i 秗odkowych 2 czy 3 z阞atkach kasety. Wi阠 apeluj u縴wa r體nie w je縟zie na rowerze w砤snej inteligencji. Ignac -- |
|
Data: 2012-01-27 11:29:45 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/26/12 11:37 PM, Ignac wrote:
Coaster<manypeny@mac.com> napisa(a): W takim razie apeluje do Ciebie - uzyj inteligencji i zatanow sie - napisales cos zupelnie obok tematu. Nie poruszalem kwestii o ktorych piszesz - pzebiegow, jak jezdzic, zuzycia zebow. Nie mozesz miec pojecia jakie mam zdanie w tym temacie. To o czym pisalem, to kwestia sumowania sie niewielkich luzow - kiedy ich suma daje wieksza wartosc, ktora moze sie komus wydawac sie niesamowicie duza a taka nie jest. Twoje dwa cm to nic takiego - 0,2 mm na sworzniu (zakladajac dla wygody obliczen 100 sworzni w lancuchu). Lancuch z tak zuzytymi sworzniami jak na fotce ze strony Sheldona: http://www.sheldonbrown.com/images/chain_wornpin.gif na oko ma luzy na sworzniu/tulejce cos kolo 0,5 mm - pzrykladowo dalo by to na lancuchu 50 mm = 5 cm. -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-27 10:54:50 | |
Autor: Ignac | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Coaster <manypeny@mac.com> Z premedytacj u縴砮m szerszego kontekstu wypowiedzi aby uzmys硂wi
niekt髍ym kolegom 縠 taka jazda jak preferuj jest bez sensu i mierzenie zu縴cia 砤馽ucha jakimi przyrz眃ami do niczego nie prowadzi je縠li nie poprawi si techniki jazdy i w砤禼iwej tylko dzi阫i temu eksploatacji nap阣u...nie mam nawet takie ustrojstwa do mierzenia o kt髍ym tu mowa. A do Ciebie apeluje b眃z oryginalny i merytoryczny w swoich wypowiedzich. Ignac -- |
|
Data: 2012-01-27 12:04:07 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/27/12 11:54 AM, Ignac wrote:
Coaster<manypeny@mac.com> Alez uzywaj sobie kontekstu w dowolnej szerokosci. Tylko go podpieraj odpowiednim cytatem. A do Ciebie apeluje b眃z oryginalny i merytoryczny w swoich wypowiedzich. ROFTL -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-27 15:22:15 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Fri, 27 Jan 2012 10:54:50 +0000 (UTC), Ignac napisa(a):
Coaster <manypeny@mac.com> Z premedytacj u縴砮m szerszego kontekstu wypowiedzi aby uzmys硂wi jakiej techniki jazdy? to to jaki absurd proponujesz :) mam bezsensu wachlowa przerzutkami aby oszcz阣za kaset? nuch nie kosztuje jakiego maj眛ku - mo縩a go poprostu od czasu do czasu wymieni i relaksowa sie w czasie jazdy, a nie ciagle uwa縜 na jakich prze硂縠niach si jezdzi, sprawdza czy kalkulowa. ponad to we pod uwag wi阫sze zu縴cie linek, przerzutki i manetek :P |
|
Data: 2012-01-28 11:43:28 | |
Autor: Ignacy | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
...::QRT::... <nie.m@m.mejla> napisa(a):
jakiej techniki jazdy? to to jaki absurd proponujesz :) mam bezsensu wachlowa przerzutkami aby Chcia硂by si powiedzie i Ty Brutusie przeciwko mnie...gdy m.in. w砤秐ie z Twoimi pogl眃ami uto縮amiam si najbardziej. Sadz 縠 nie wachluje manetkami czy przerzytkami ponad przeci阾nie gdy przeje糳zi砮m na nich ju ok. 24kkm (wymieni砮m tylko raz k蟪ka prowadz眂e i napinaj眂e i link tylnej przerzutki po ok.12kkm) i ko馽a nie wida. A jazdy takiej jak proponuje mo縩a si poprostu nauczy ,to nie jest jaka intelektualna katownia. Ale chcia砮m powiedzie o tym jakie po縴tki dodatkowe s z r體nomiernego wyje縟zenia z阞體 nap阣u...ot罂 przy ok. 22kkm trzeba by硂 wymieni kaset wraz z 砤馽uchem ju na trzeci nowy zestaw w tym rowerze ale maj眂 jaki 砤馽uch po przebiegu ok.2kkm (z wcze秐iejszego roweru) za硂縴砮m go bez przekonania 縠 zadzia砤 z t star kaset...i nie mog sie nadziwi gdy na takim zestawie przeje縟zi砮m dodatkowo 2kkm s眃z 縠 kaseta poci眊nie jeszcze z 1kkm...drugi 砤馽uch do wymiany przeje糳zi ok.9,5kkm...nieco tylko przeregulowa砮m tyln przerzytk. Ignac -- |
|
Data: 2012-01-30 09:14:45 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Sat, 28 Jan 2012 11:43:28 +0000 (UTC), Ignacy napisa(a):
..::QRT::... <nie.m@m.mejla> napisa(a): to by 縜rt z tymi manetkami przeca ;) wymieni砮m tylko raz k蟪ka prowadz眂e no ale musisz sie przyzwyczai i stosowa do tego. Ja je縟ze praktycznie tylko na koronce 32. 22 tylko na naprawde sztywnych podjazdach, 42 praktycznie nigdy (fakt ze mam 29er) a i w mieszczuchu (ko硂 28) koronka 32 te mi ca砶owicie wystarcza. Poprostu nauczy砮m sie zwraca uwage by nie przekasza 砤馽ucha i tak ju zosta硂. Przyzwyczajenie drug natur cz硂wieka :) Ale chcia砮m powiedzie o tym jakie po縴tki dodatkowe s z r體nomiernego ja powiem tak - ja sie z rowerem nie pieszcze specjalnie. Ot ma dzia砤 sprawnie i tyle. Robie z nim to co trzeba i nic wiecej. Usuwam wszelkie uszkodzenia na bie勘co, oraz przeprowadzam w zadanych ost阷ach czasowych takie operacje jak konserwacja piast czy smarowanie widelca. Na my秎 o myciu 砤馽ucha czy innych pieszczotliwych zabiegach to a mnie telepie :) Co do 砤馽ucha. Kidy my砮m, jezdzi砮m na 3. Potem mia砮m taki okres i jezdzi砮m na jednym 砤駏chu w trupa - bo nie chcia硂 mi sie tego wszystkiego zdejmowa, zak砤da, sprawdza wyci眊ni阠ie, trzyma gdzie tych 砤駏ch體. Potem stwierdzi砮m i nie chce mi sie zdejmowa kasety, czy korby aby wymieni koronki :) Wiec zacze砮m sprawdza wyd硊縠nie 砤馽uch przymiarem i wymienia go gdy sie zanadto wyd硊縴. No ale zacze硂 mnie denerwowa i czsami trzeba wymienia ten 砤駏ch do舵 czesto a takie 砤駏chy shimano to kosztuj z 50 z. Nie to zeby mnie nie by硂 sta - ale wiadomo zaoszcz阣zone 50 zeta to zarobione 50 zeta :) Wiec zacze砮m stosowa KMC kt髍e sa 2xta駍ze a wcale nie wygl眃a na to by mia硑 2x kr髏sze przebiegi (ale nie mam zadnych danych por體nawczych - nie mierze przebieg體 wiec to tylko subiektywna opinia) |
|
Data: 2012-01-30 13:26:13 | |
Autor: Ignac | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
...::QRT::... <nie.m@m.mejla> Wiem doskonale 縠 Ty je糳zisz wy潮cznie w terenie i zwi眤ku z tym na okre秎onych tylko prze硂縠niach ,a i 縰縴cie nap阣u masz niepor體nywalnie wieksze ni moje z jazdy wy潮cznie po asfalcie...
dlatego uwagi te by硑 skierowane ca砶owicie do innych. Jaki czas temu m體ilismy o braku jakiejkolwiek jako禼i wykonania poszczeg髄nych elemnet體 nap阣u,dlatego te ja id jeszcze bardziej po bandzie i kupuj 砤馽uchy najta駍ze i te przebiegi w砤秐ie takich dotycz. W砤禼iwie zasadniczym walorem takiego r體nego wyje縟zenia nap阣u jest to 縠 砤馽uch wsp蟪pracuje z kaset do samego ko馽a jak nowy i bezszmerowo , kiedy zacznie przeskakiwa wtedy robi wymian kasety i 砤馽ucha...stary 砤馽uch wypinam tylko przy wymianie na nowy a czyszcz wy潮cznie zewnetrznie szmat bez szejkowanie i bez przesadyzmu. A tym kolegom kt髍zy je縟z w typowych warunkach i u縴waj do tego wy潮cznie 秗odkowej tarczy i 秗odkowych koronek w kasecie np.nr.4,5 i 6 chc powiedzie 縠 mog r體nie zamiennie je縟zi na najwi阫szej tarczy i koronkach kasety nr.1,2,3 oraz na najmniejszej tarczy i koronkach kasety nr.7,8 czy 9.W ten wydawa硂by si "magiczny" spos骲 rozk砤damy zu縴cie nap阣u na ca潮 kaset i wszystkie tarcze korb a przebieg 5kkm stanowi zaledwie po硂w dystansu po kt髍ym nale縜硂by cokolwiek przy nap阣zie majstrowa.A wszelkie k硂poty ze wsp蟪pracy 砤馽ucha i kasety bior si nadmiernego zu縴cia jednych koronek w stosunku do innych st眃 zgrzyty i niech赕 砤馽ucha do p硑nnego i bez zaci阠 poruszania si po koronkach g髍a- d蟪 i st眃 te pewnie bierze si to mirzenie zu縴cia czy szejkowanie zdziwonego ca硑m procederem 砤馽ucha. Ignac -- |
|
Data: 2012-01-30 15:30:08 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Mon, 30 Jan 2012 13:26:13 +0000 (UTC), Ignac napisa(a):
faktycznie moze i macie racje - by mo縠 przekoszenie 砤駏cha jest mniej szkodliwe dla zu縴cie nep阣u ni stosowanie ma硑ch z阞atek. W mieszczuch sprobuje - zobacze jak to b阣zie dzia砤 - mo縠 nie b阣zie jako strasznie :) - w rowerze terenowym zniech阠a mnie konieczno舵 cz阺tszego u縴wania przedniej przerzutki - obecnie to w zasadzie do舵 dobrze obchodz sie bez niej a jest to IMO najgorzej dzia砤j眂a cze舵 roweru. Dodatkowo mo縠 powodowa (i z reszt powoduje) problemy - jak np chainsucki, czy nieche do zmiany prze硂縠nia jesli np zbyt optymistycznie sie podejdzie do podjazdu :) |
|
Data: 2012-01-30 14:28:15 | |
Autor: cytawa | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
::QRT::... pisze:
no ale musisz sie przyzwyczai i stosowa do tego. Ja je縟ze praktycznie I po prostu robisz blad. Jezdzac na 32 a nie na 42 masz o 30% wieksze naprezenie lancucha i przez to sadze, ze o 50% szybsze zuzycie napedu. Z tym przekoszeniem lancucha to mit. (poza skrajnymi przelozeniami) Spokojnie mozna jezdzic na 42x(3 tryb od gory) a nawet drugi. Dzieki temu praktycznie caly czas mozna uzywac najwiekszej tarczy. Oczywiscie pod strome gory to sie nie da i trzeba uzywac mniejszych trybow z przodu. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-01-30 15:23:11 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Mon, 30 Jan 2012 14:28:15 +0100, cytawa napisa艂(a):
::QRT::... pisze: no w sumie tak - mam jeszcze stary rower z 鈥瀌u偶ym鈥 nap臋dem i tam kaseta to sie chyba od 14 zaczyna艂a a korba to chyba mia艂a 48-38-28 Z tym przekoszeniem lancucha to mit. (poza skrajnymi przelozeniami) Spokojnie mozna jezdzic na 42x(3 tryb od gory) a nawet drugi. tak jak je偶dze na 32 to i tak najczesciej u偶ywam na kasecie koronek 艣rodkowych (nap臋d mam 8 i 7 biegowe) - 1 i 2 (od do艂u) u偶ywam bardzo sporadycznie. Najczesciej 3,4,5,6 Aby jezdzi膰 w na prze艂o偶eniach jakie lubie to na 42 musia艂bym w sumie do艣膰 cz臋sto wachlowa膰 przedni膮 przerzutk膮 a w wypadku jazdy terenowej wola艂bym unikn膮膰 w og贸le u偶ywania tego ustrojstwa. Ale moze w mieszczuchu spr贸buje i zobacze jak sie to zprawdza. |
|
Data: 2012-01-30 19:25:09 | |
Autor: Ignacy | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
...::QRT::... <nie.m@m.mejla> napisa(a):
tak jak je偶dze na 32 to i tak najczesciej u偶ywam na kasecie koronekzprawdza. Je縠li ze 秗odkowej tarczy 32 jezdzisz najcze禼iej na koronkach 3,4,5,6 to dla najwi阫szej tarczy(42)koronki kt髍e maj spe硁ia powy縮zy warunek odpowiednio s :1,2,3,4 - czyli te najwieksze od g髍y kasety. A z najmniejszej tarczy (pewnie 22) koronki dajace prawie identyczne prze硂縠nia (jak dla 秗odkowej)to 5,6,7,8 - czyli te najmniejsze od do硊 . Je縠li dobrze zrozumia砮m to co podajesz...z takiemi zestawieniami prze硂縠 ja je縟z po asfalcie na korbach 48-38-28 i z kaset 30-11. A o przekoszeniach to ju kiedy by砤 obszerna dyskusja pewnie jeszcze do niej w przysz硂禼i powr骳imy Ignac -- |
|
Data: 2012-01-31 05:26:22 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Mon, 30 Jan 2012 14:28:15 +0100, cytawa napisa(a):
::QRT::... pisze: Ale moment - tak jeszcze jedna w眛pliwo舵 mi sie narodzi砤. Co znaczy zu縴cie nap阣u? Przecie 砤馽uch w takiej sytuacji rozci眊a sie tak samo. Szybciej mog sie zu縴wa co najwy縠j z阞atki bo w體czas ta sama si砤 nacisku przez 砤馽uch jest rozk砤dana na mniejsz liczb z阞體. Tyle ze zu縴cie z阞atek tak narawde nast阷uje dopiero gdy 砤馽uch sie rozci眊nie. Wi阠 jesli 砤馽uch wymienia sie regularnie i zgodnie z zaleceniami to wielko舵 z阞atek nie powinna mie 縜dnego znaczenia. Woelniejsze zu縴cie nap阣u jak mi sie wydaje ma miejsce tylko w wypadku gdy je糳zi si z nap阣em do samego ko馽a (ewentualnie gdy sie przekracza zalecone rozci眊ni阠ie 砤馽ucha) to wtedy owszem same koronki zu縴waj sie wolniej jesli s wieksze. |
|
Data: 2012-01-31 10:56:37 | |
Autor: cytawa | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
::QRT::... pisze:
Ale moment - tak jeszcze jedna w眛pliwo舵 mi sie narodzi砤. W tym rzecz, ze nie tak samo. Zuzycie sworzni i tulei nastepuje podczas zginania sie lancucha na trybach. I jezeli to zginanie nastepuje pod wiekszym obciazeniem, to sila rzeczy jest wieksze tarcie i stad szybsze zuzycie. Ponadto sa to procesy mocno nieliniowe, to znaczy ze do pewnej sily zuzycie jest male lub zadne (jezeli nie zozstanie przebita warstewka smaru) a potem gwaltownie rosnie. Dodatkowo im mniejsze tryby tym wieksze zginanie co poglebia efekt. Samo rozciaganie bez zginania lancucha nie niszczy. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-01-31 13:50:14 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Tue, 31 Jan 2012 10:56:37 +0100, cytawa napisa(a):
::QRT::... pisze: ale dlaczego ma by wieksze obci眤enie? Napr昕enie 砤nucha (o ile jest to to samo co mia砮 na my秎i pisz眂 odci笨enie) jest zale縩e od si硑 nacisku na peda硑 i prze硂縠nia. Wielko舵 trybu chyba nie ma znaczenia - cho oczywi禼ie ruch tulejki na sworzniu b阣zie nieco wiekszy przy mniejszej z阞atce. Faktem jest i nierozci眊ni阾y oraz idealnie dopasowany 砤駏ch b阣zie zaczepiony o wieksz ilo舵 z阞體 na wi阫szej zebatce, ale ju przy minimalnym rozci眊ni阠iu nie bedzie to mia硂 wiekszego znaczenia - bo to rozci眊ni阠ie bedzie determinowa硂 na ilu z阞ach 砤馽uch bedzie podparty. to sila rzeczy jest wieksze tarcie i stad szybsze zuzycie. Ponadto sa to procesy mocno nieliniowe, to znaczy ze do pewnej sily zuzycie jest male lub zadne (jezeli nie zozstanie przebita warstewka smaru) a potem gwaltownie rosnie. Dodatkowo im mniejsze tryby tym wieksze zginanie co poglebia efekt. to wiadomo 砤駏ch w taki spos骲 nie jest plastyczny |
|
Data: 2012-01-31 15:14:06 | |
Autor: cytawa | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
::QRT::... pisze:
ale dlaczego ma by wieksze obci眤enie? Napr昕enie 砤nucha (o ile jest to Chyba przespales lekcje na fizyce, kiedy byla mowa o dzwigni. :) Stosunki sil na dzwigni sa odrotne niz stosunki ramion. Im wieksze ramie tym mniejsza sila. Gdyby najwieksza tarcza miala promien jak dlugosc korby to rzeczywiscie sila naprezenia lancucha byla rowna sile nacisku na pedal a poniewaz jest mniejszy to sila naprezenia lancucha wieksza. Czy sobie zdajesz sprawe, ze na najmniejszym trybie (22) sila naprezenia lancucha przy mocniejszym depnieciu moze byc taka, jakbys powiesil 300 kg na lancuchu. To sie nie dziw, ze blyskawicznie sie lancuch niszczy. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-01-31 17:55:34 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Tue, 31 Jan 2012 15:14:06 +0100, cytawa napisa(a):
::QRT::... pisze: by mo縠 :) Ale na uzupe硁ianie brak體 w edukacji nigdy za p罂no:) Stosunki sil na dzwigni sa odrotne niz stosunki ramion. Im wieksze ramie tym mniejsza sila. Gdyby najwieksza tarcza miala promien jak dlugosc korby to rzeczywiscie sila naprezenia lancucha byla rowna sile nacisku na pedal a poniewaz jest mniejszy to sila naprezenia lancucha wieksza. ale jedna zecz mnie zastanawia - przecie nie rozpatrujemy dzwigni jako takiej, ale uk砤d gdzie jest du縜 zebatka, 砤馽uch i ma砤 z阞atka. I tak na moje wa縩e jest w砤秐ie prze硂縠nie bo to one decyduje o napr昕eniu i chyba nie ma znaczenia czy to sie dzieje w uk砤dzie powiedzmy 48-28 czy 32-18 bo si砤 przkazywana na ko硂 jak i napr昕enie bed takie same. Czy sobie zdajesz sprawe, ze na najmniejszym trybie (22) sila naprezenia lancucha przy mocniejszym depnieciu moze byc taka, jakbys powiesil 300 kg na lancuchu. To sie nie dziw, ze blyskawicznie sie lancuch niszczy. No tak ale tutaj nie ma wyj禼ia - jak trzba wjecha to trzeba i tyle. Tutaj si砤 dzia砤j眂a na nap阣 b阣zie du縜 bo taka by musi. Aczkolwiek np wje縟zj眂 na podjazd z predko禼i x i powiedzmy kadencj 90, oraz t sam predko禼ia x i kadencj 60 (oczywi禼ie prze硂縠nia s r罂ne) to chyba jednak przy ni縮zym prze硂縠niu i wy縮zej kadencji obci笨enia sa mniejsze. |
|
Data: 2012-02-01 09:18:55 | |
Autor: cytawa | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
::QRT::... pisze:
by mo縠 :) Ciesze sie, ze chcesz sie uczyc, wiec bede dalej tlumaczyl. ale jedna zecz mnie zastanawia - przecie nie rozpatrujemy dzwigni jako Tak naprawde do poruszania sie pojazdow kolowych wazne sa momenty sil czyli iloczyn sily i promienia. Im mniejszy promien tym wieksza musi byc sila. A sila to naprezenie. Pomysl! Rozpatrz 2 przypadki. Jazda na przelozeniu 44 x 22 i drugi 22 x 11. W obu przypadkach przlozenie jest dokladnie takie samo i nogi absolutnie nie odczuja zadnej roznicy. Bedziesz jechal tak samo szybko. Natomiast w drugim przypadku lancuch az piszczy z przeciazenia. Nie wiem czy bys przejechal z 500 km na takim przelozeniu. Jan Cytawa |
|
Data: 2012-02-01 09:56:56 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Dnia Wed, 01 Feb 2012 09:18:55 +0100, cytawa napisa(a):
::QRT::... pisze: to 縠 si硑 sie inaczej roz硂勘 na z阞atkach to jakby jest jasne - inna 秗ednica z阞atek i co za tym te idzie inna te ilo舵 punkt體 podparcia 砤馽ucha - ale sam 砤馽uch miedzy z阞tkami bedzie tak samo napr昕ony. Chyba. |
|
Data: 2012-02-01 21:32:11 | |
Autor: ...::QRT::... | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
ok masz racje - zafiksowa砮m sie na tym i si砤 podawana przez nog i
odbierana przez ko硂 jest taka sama - a si硑 dzi砤j眂e "wewn眛rz" nap阣u wcale nie musz by takie same. |
|
Data: 2012-01-31 23:38:57 | |
Autor: Ignac | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
cytawa <cytawa@hektor.umcs.lublin.pl> Mo縠 dodatkowo na zu縴cie ma wp硑w r體nie profil z眀ka koronki kasety bo w przypadku roz硂縠nia zu縴cia na wszystkie z阞atki profile z阞體 d硊go
zachowuj sw骿 pierwotny kszta硉 i to mo縠 wp硑wa mniej dewastuj眂o na 砤馽uch...fakty s w砤snie takie jak podajesz i najmniejsza tarcza korb "leci" najbardziej, trzeba uwa縜 bo potem nie b阣zie na czym jezdzi na podjazdach.W ka縟ym razie teoria o roz硂縠niu zu縴cia na kasecie si sprawdza i zach阠am zainteresowanych do jej stosowania. Du縪 do powiedzenia w temacie mia砨y kolega Rowerex on wprawdzie je糳zi na 3 砤馽uchach ale prezentowa kiedy zdj阠ie kasety bardzo r體no wyje縟zonej. Ignac -- |
|
Data: 2012-01-27 15:33:15 | |
Autor: Krzysztof Naworyta | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
Ignac wrote:
(...) | Ca砤 istota osi眊ania d硊gich przebieg體 na 砤馽uchu to tak je縟zi | na nap阣zie aby wszystkie z阞y kasety i korb na ka縟ym etapie | przbiegu nap阣u zu縴te by硑 w takim samym stopniu a do | przeskakiwania 砤馽ucha na z阞ach kasety lub korb. | R體nomierne zu縴cie z阞體 uzyskuje si je縟z眂 na wszystkich | prze硂縠niach w nap阣zie bo te typowe powtarzaj si a 3-krotnie | tzn. na ka縟ej tarczy korb vs odpowiednia z阞atka na kasecie s a | trzy prawie identyczne prze硂縠nia... Niby prawda, je秎i pomin辨 efekt przekoszenia 砤馽ucha... W trakcie jazdy mam stanowczo zbyt du縪 innych spraw na g硂wie by dodatkowo zastanawia si jak oszcz阣zi "pi眛k" czy "sz髎tk" w kasecie... -- KN |
|
Data: 2012-01-25 11:41:30 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 1/25/12 10:47 AM, whitey wrote:
On 25/01/12 09:37, INEAD wrote: LOL. Nawet tak prosta sprawa wyrobionego lozyska moze stac sie tajemnicza. ;-) Tak - mylisz sie :-) W trakcie uzytkowania lancucha powstaja minimalne luzy w ukladzie sworzen -> jego ulozyskowanie - tak wlasnie 'rozciaga sie' lancuch. Niewielki luz pomnozony przez ilosc sworzni daje w efekcie dluzszy lancuch. Jak sobie to inaczej wyobrazales? ;-P Tak samo postaja luzy na panewkach walu korbowego silnika, w lozyskach kol itp. - wspolpracujace powierzchnie wycieraja sie z czasem w wyniku czego tworza sie luzy przewyzszajace nominalne... P.S. Odrob lekcje: http://www.sheldonbrown.com/chains.html#stretch :-) -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2012-01-25 11:01:00 | |
Autor: whitey | |
co warte sprawdzacze lancucha? | |
On 25/01/12 10:41, Coaster wrote:
On 1/25/12 10:47 AM, whitey wrote: Lekcje odrobilem, milo mi ze cie rozsmieszyl post. Wracajac do meritum jeszcze raz postaram sie wyluszczyc o co mi chodzi. W jeszcze calkim znosnym lancuchu, ktory nie katuje (tak zakladam) napedu, przy pomiarze dodaje sie luz pomiedzy sworzniem i tulejka jesli ten przyrzad mierzy na odleglosci powiedzmy 6 ogniw to ten luz z jednej i drugiej strony sie doda i wyjdzie ze trzeba wymienic calkiem jeszcze sprawny lancuch. jak rozumiem lancuch zaczyna zuzywac mocniej naped jesli sie zwiekszaja odleglosci pomiedzy sworzniami, tulejki na zewnatrz pozostaja w takim samym rozmiarze (albo ich wycieranie jest pomijalne) tworzy sie z czasem luz pomiedzy sworzniem i tulejka ktory sie dodaje w pomiarze przyrzadem x2. Czy moze jednak sie myle i luz tulejek jest wazny? Byc moze problem jest w nazewnictwie, stad niezrozumienie http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rollenketting.gif niemiecki rol nazwalem tulejka niefortunnie i stad pomylka moze? chodzilo mi o dodawanie luzu pomiedzy (5)rol i (4)bus x2 przez przyrzady. Rozciagniecie istotne (wydaje mi sie) jesli powstaja luzy pomiedzy 1 i 2 -- whitey |
|
Data: 2012-01-25 16:43:36 | |
Autor: Coaster | |
co warte sprawdzacze lancucha? [dlugie] | |
On 1/25/12 12:01 PM, whitey wrote:
On 25/01/12 10:41, Coaster wrote: Jak w kazdym ulozyskowaniu luz istnieje juz na poczatku - w nowym lancuchu - bez luzu sworzen nie moglby sie 'obracac' w panewce/tulejce i lancuch bylby sztywny nie mowiac juz o niemozliwosci wygiecia bocznego. jesli ten przyrzad mierzy na odleglosci powiedzmy 6 ogniw to ten luz z jednej Nie wypowiadam sie w kwestii przyrzadu a w kwestii tego, czym jest luz lancucha. Jezeli sprawdzam lancuch to uzywam do tego suwmiarki bo ja posiadam. Powinienes zweryfikowac pomiar - moze to byc suwmiarka, dobrej jakosci linijkam, tasma miernicza. Nie jest konieczny do tego specjalny sprawdzian. Jest wygodny ale nie daje 'obrazu' zuzycia dziala go/no go. Tu: http://www.sheldonbrown.com/chains.html#wear (srodtytul: "Measuring Chain Wear") masz opisane jak zmierzyc lancuch. jak rozumiem lancuch zaczyna zuzywac mocniej naped Naped zaczyna 'zjadac' zuzywajacy sie lancuch. Teoretycznie przy niezuzywajacum sie lancuchu i dobrej jakosci zebatkach/patelni nie nastepowalo by zauwazalne zuzycie. Zewnetrznie lancuch 'kladzie sie' na zebach, nie trze o nie. jesli sie zwiekszaja odleglosci pomiedzy sworzniami, Zwiekszaja sie (wycieraja) - w tarkcie eksploatacji a to o ile sie zwiekszaja jest zalezne od roznych czynnikow - jakosc lancucha, smarowanie, eksploatacja (delikatna/agresywna) itp. tulejki na zewnatrz pozostaja w takim samym rozmiarze > (albo ich wycieranie jest pomijalne) Yep tworzy sie z czasem luz pomiedzy sworzniem i tulejka Tworzy w tym sensie, ze sie powieksza z wartosci nominalnej przez dopuszczalna do takiej, ktora juz jest zbyt duza. ktory sie dodaje w pomiarze przyrzadem x2. Nie bardzo rozumiem co masz na mysli piszac o dodawaniu sie luzu? Czy moze jednak sie myle i luz tulejek jest wazny? Hmm? Jak juz chyba wczesniej pisalem luz jest kluczowym parametrem - musi sie zawierac miedzy pewnymi wartosciami. Lancuch zuzywa sie tylko na sworzniach/tulejkach. Byc moze problem jest w nazewnictwie, stad niezrozumienie To jest lancuch tradycyjny uzywany np. w jednobiegowcach z hamulcem typu Torpedo. Sheldon: "[...] Conventional Chain Construction In a conventional chain, the two inner side plates are held together by tubular bushings, which are like hollow rivets. If you open a link of conventional chain, you can see the ends of the bushings flush with the outsides of the inner side plates. When the chain is assembled, the outer side plates hide the ends of the bushings. The middles of the bushings are not visible because they are surrounded by the rollers. The rivets that hold the chain together run through the middle of the bushings, and the rollers roll around the outside of the bushings, so both the inside and the outside surfaces of the bushings are subject to wear. [...]" Wspolczesnie w wiekszoasci rowerow znajdziesz lancuch gdzie "bushing' tworzy sie wgniatajac 'side plate'. Sheldon: "[...] Bushingless Chain Construction The inner side plates of a bushingless chain are three-dimensional. Instead of having a simple hole at each end with a bushing pressed through it, each inner side plate hole has a protruding shoulder that amounts to half of a bushing. Since the side plates have an inside and an outside determined by the existence of the shoulders, they can also have bevels on the inside edges without further complicating the manufacturing process. These bevels permit the chain to run more smoothly when it is not perfectly lined up with the sprocket than a conventional chain with flat inner plates. They probably also improve shifting performance. Since the "bushing" of a bushingless chain is made up of two halves that don't connect directly with each other, this type of chain is more flexible sideways than a conventional chain. This is because the two halves of the "bushing" have a bit of "wiggle room" with respect to each other. [...]". Chyba nie czytales choc piszesz, ze odobiles lekcje - wszystko jest jasno i klarownie wylozone po angielsku na stronie Sheldona - pod linkiem, ktory juz wczesniej podalem :-/ niemiecki rol nazwalem tulejka niefortunnie i stad pomylka moze? Alez skad, (5)rol jak najbardziej jest tulejka. Ale (4)bus to tez tulejka. German -> English: (5)rol = 'roller', (4) bus to 'bushing' a (3)pen to rivet. chodzilo mi o dodawanie luzu pomiedzy (5)rol i (4)bus x2 przez przyrzady. Jak wczesniej pisalem - nie korzystam z przyrzadow - mierze odleglosc miedzy srodkiem osi sworzni. A teraz w koncu rozumiem o co Ci chodzi ale juz nie bede kasowac posta - niech zostanie dla potomnych :-) W ogole nie bralem pod uwage bledu powodowanego przez 'roller' - pomiaru zawsze dokonuje "na zewnatrz' lancucha. 'Roller' mozna by w ogole usunac i nie bedzie to mialo znaczenia dla dlugosci lancucha. Tam gdzie czytales Sheldon napisal o sprawdzianach: "[...] There are also special tools made to measure chain wear; these are a bit more convenient, though by no means necessary, and most -- except for the Shimano TL-CN40 and TL-CN41 -- _are_inaccurate_because_they_allow_roller_play_to_confound_the_measurement_of_rivet-pin_wear. [...]" Podsumowujac - po doglebnym przemieleniu tematu w kwestii przeklamywania pomiaru dlugosci lancucha przez 'rolki' - masz racje! :-) PS. Jest taki stary, 'reczny rometowski' sposob na przyblizone okreslenie zuzycia lancucha - lewa reka ciasno zaciskasz lancuch na przedniej zebatce z tylu a prawa probujesz odcianac lancuch z jej przodu - jezeli ledwo daje sie odciagnac to jest OK, jezeli troche to tez jest jeszcze OK. O tu jest tez 'angielski': http://www.cyclingtipsblog.com/2009/03/how-to-check-for-chain-wear/ -- PoZdR +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Tut! Tut!" cried Sherlock Holmes. "You must act man, or you are lost. Nothing but energy can save you. This is no time for despair." Sir Arthur Conan Doyle, The Five Orange Pips +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|