co¶ małej mocy

Data: 2012-04-13 20:34:40
Autor: identifikator: 20040501
co¶ małej mocy
nie czytałem ostatnio żadnych pism komputerowych jestem zielony,
co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór pr±du?
komp chciałbym, żeby chodził 24/dobę, oraz planuję postawić na nim serwer plików...

proszę nie krytykować, nie wiem, przynajmniej proszę rzucić jakimi¶ hasłami cobym mógł sobie przegl±dn±ć allegro...

Data: 2012-04-13 20:49:15
Autor: Rafal Lukawski
co¶ małej mocy
On 2012-04-13 20:34, identifikator: 20040501 wrote:
[...]

w hasle 'do netu' może kryć się pułapka, ale generalnie co¶ na atomie i najlepiej o rozmiarze miniITX. Ja mam podł±czonych 6 urzadzeń na SATA na tej platformie (w tym jedna karta na PCIEx). Tyle, że składałem na pocz. 2011, teraz warto przejrzec platformy Atomowe (ew. odpowiednik AMD) pod k±tem liczby portow SATA.

IMHO 6 dysków na dane + 2 dodatkowe urz±dzenia (np DVD + hdd na system) mozna albo dosc tanio zlozyc, albo tak przygotowac by z czasem dokladac kolejne dyski. Szybko sie nie zestarzeje, bo cos wiecej niz ethernet 1Gbit szybko nie wejdzie pod strzechy.

Moj atomik z dyskami green dziala 24h/dobe, gdy sobie zaprogramujesz wylaczanie dyskow, to przez miesiac jeszcze uzbiera sie moze na dwa dodatkowe piwa ;)

Data: 2012-04-13 23:17:46
Autor: BartekK
coś małej mocy
nie czytałem ostatnio żadnych pism komputerowych jestem zielony,
co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór prądu?
komp chciałbym, żeby chodził 24/dobę, oraz planuję postawić na nim
serwer plikĂłw...
Serwer plików, ale o jakim rozmiarze udostępnianym? Ile dysków?
Jeśli do 4 (+dvdrw) lub 5 szt dysków sata, to chyba najtańszym fajnym nowym rozwiązaniem jest HP microserwer. Procesor 'klasy atoma' ale 2rdzeniowy, 64bitowy, ze sprzętowym wsparciem wirtualizacji, grafika też nawet daje rade do takich celow, a calosc niewielka i pobiera malutko prądu (30-40W z dyskami)

Co do pozostałych pomysłów tutaj podawanych:
- jeśli składać coś własnego, to płyty mini-ITX bym nie brał, bo są drogie, mało ich, słaby wybór, i oprócz tego że są o te 3cm mniejsze - to nie ma z nich żadnych zysków. W dodatku obudowa do płyty ITX będzie droga jak fix. Tak samo wyposażona płyta, ale w rozmiarze mATX - będzie połowę tańsza, i z dużo większym wyborem moddeli.
- jeśli nie zależy ci na odtwarzaniu video full-hd - tanio bedzie wziąść jakąś używaną/tanią płytę na mATX 775 na czipsecie np G41 intela, do tego 2rdzeniowego celerona na s.775, pobór mocy prawie jak atom, wydajność tez, a zawsze możesz zmienić procesor na lepszy lub grafike dostawić inną..
- jak zależy ci na poborze prądu, to ważny jest zasilacz. Przy bardzo małych poborach zasilacze znacznie się różnią od siebie, jeden potrafi brać 30, drugi 40W, tylko dlatego że są różnej budowy i producenta, choć oba podobnej mocy (maksymalnej)

Data: 2012-04-14 07:09:03
Autor: Rafal Lukawski
coś małej mocy
On 2012-04-13 23:17, BartekK wrote:
[...]
nowym rozwiÄ…zaniem jest HP microserwer. Procesor 'klasy atoma' ale
2rdzeniowy, 64bitowy, ze sprzętowym wsparciem wirtualizacji, grafika też
nawet daje rade do takich celow, a calosc niewielka i pobiera malutko
prÄ…du (30-40W z dyskami)

[...]

PĹ‚yta miniITX to wg standardy 17x17, microATX to 24x24. Podstawowa kwestia to to jak chcesz byc energooszczedny. obudowy sa tansze i drozsze, sa tez w szczegolnosci dostosowane do NAS'ow tak ze pudlo nie wazy 20kg i nie zajmuje duzej przestrzeni z glosnym wentylatorem tylko w skrajnym przypadku bezwentylatorowe gdzieĹ› schowane.

- jeśli nie zależy ci na odtwarzaniu video full-hd - tanio bedzie wziąść
jakąś używaną/tanią płytę na mATX 775 na czipsecie np G41 intela, do
tego 2rdzeniowego celerona na s.775, pobĂłr mocy prawie jak atom,
wydajność tez, a zawsze możesz zmienić procesor na lepszy lub grafike
dostawić inną..

Atom + ION (cuda) odtwarza full hd płynnie.

- jak zaleĹĽy ci na poborze prÄ…du, to waĹĽny jest zasilacz. Przy bardzo
małych poborach zasilacze znacznie się różnią od siebie, jeden potrafi
brać 30, drugi 40W, tylko dlatego że są różnej budowy i producenta, choć
oba podobnej mocy (maksymalnej)

Co do wyboru to oczywiscie sie zgadzam, jest wiecej plyt ATX niż ITX, tak samo wyglada sprawa z obudowami, tyle ze obudowy profilowane (jeżeli takie są pod ATX) bedą kosztować tyle samo co pod miniITX. Przez Profilowane rozumiem dedykowane pod konkretne zastosowanie i suma sumarum z 2-3 razy mniejsze niz takie miniTower a wejdzie tam 4-6 dysków 3.5"

Rozwazajac wydajnosc, na miniITX możesz wrzućić nawet i7, ograniczeniem jest przede wszystkim ilość slotów pciex.

Data: 2012-04-14 11:30:13
Autor: maX
coś małej mocy

Użytkownik "Rafal Lukawski" <rafalweb@lukawski.pl> napisał w wiadomości news:jmb0pa$fp3$1inews.gazeta.pl...
[...]

Płynne Full HD to dzięki standardowemu Purevideo HD, a nie CUDA. CUDA to przydaje sie dopiero przy konwersji filmu.

Data: 2012-04-14 03:03:46
Autor: januszek
coś małej mocy
identifikator: 20040501 napisa?(a):

co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór prądu?

Proponuję małe czarne pudełko ;)

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-04-14 07:09:36
Autor: Rafal Lukawski
coś małej mocy
On 2012-04-14 05:03, januszek wrote:
identifikator: 20040501 napisa?(a):

co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór prądu?

Proponuję małe czarne pudełko ;)

zapodaj linka ;)

j.

Data: 2012-04-14 15:34:14
Autor: januszek
coś małej mocy
Rafal Lukawski napisa?(a):

Proponuję małe czarne pudełko ;)

zapodaj linka ;)

http://sbb.do.netu ;)

j.

--
"Wibbly Wobbly TIMEY WIMEY!!!"

Data: 2012-04-14 16:49:08
Autor: identifikator: 20040501
coś małej mocy
serwer padł...

Rafal Lukawski napisa?(a):

Data: 2012-04-14 08:47:33
Autor: PP
co¶ małej mocy
co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór pr±du?
komp chciałbym, żeby chodził 24/dobę, oraz planuję postawić na nim serwer plików...

http://www.raspberrypi.org/faqs
coprawda pod Linuxem ale mniejszego z mniejszym poborem pr±du nie znajdziesz i jakie ciche bo bez wentylatorów.
Piotr

Data: 2012-04-14 10:24:10
Autor: miab
co¶ małej mocy
[...]

Serwer plików?
To może co¶ z tych:
http://www.twenga.pl/dir-Informatyka,Serwery-i-akcesoria,Serwer-plikow-NAS-69

miab

Data: 2012-04-14 15:15:21
Autor: Rafal Lukawski
co¶ małej mocy
On 2012-04-14 10:24, miab wrote:
[...]

Wiele z tego to *bardzo* wolne urz±dzenia bez możliwo¶ci pracy jako typowy komputer co zaznaczył pytaj±cy

Gdy w grę wchodz± umiejętno¶ci złożenia własnego sprzętu + odrobina czasu, to wiesz, że będziesz miał wydajny sprzęt (przynajmniej NAS) na potrzeby SOHO. Ile wydasz, to już zależy od komponentów.

Data: 2012-04-14 11:35:59
Autor: identifikator: 20040501
co¶ małej mocy
komputer ma regularnie obierać pocztę, reszta to przy okazji, st±d potrzeba małego poboru...

Data: 2012-04-14 11:44:14
Autor: Przemek
co¶ małej mocy
komputer ma regularnie obierać pocztę, reszta to przy okazji, st±d
potrzeba małego poboru...

a może co¶ takiego:
http://www.raspberrypi.org/
?
Przem

Data: 2012-04-15 14:23:39
Autor: RadoslawF
co¶ małej mocy
Dnia 2012-04-14 11:44, Użytkownik Przemek napisał:

komputer ma regularnie obierać pocztę, reszta to przy okazji, st±d
potrzeba małego poboru...

a może co¶ takiego:
http://www.raspberrypi.org/

Fajna zabawka dla miło¶ników majsterkowania i programowania, dla
kogo¶ kto chce komputer raczej mało przydatna.

Pozdrawiam

Data: 2012-04-15 22:39:19
Autor: PP
co¶ małej mocy
Fajna zabawka dla miło¶ników majsterkowania i programowania, dla
kogo¶ kto chce komputer raczej mało przydatna.

Czy Linux jest dla miło¶ników majsterkowania i programowania ?
Na serwer plików Linux jak najbardziej :)
Pozdrawiam

Data: 2012-04-16 08:31:53
Autor: RadoslawF
co¶ małej mocy
Dnia 2012-04-15 22:39, Użytkownik PP napisał:
Fajna zabawka dla miło¶ników majsterkowania i programowania, dla
kogo¶ kto chce komputer raczej mało przydatna.

Czy Linux jest dla miło¶ników majsterkowania i programowania ?
Na serwer plików Linux jak najbardziej :)

Chyba w podanym linku sprzęt przeoczyłe¶.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2012-04-16 08:45:20
Autor: PP
co¶ małej mocy
Czy Linux jest dla miło¶ników majsterkowania i programowania ?
Na serwer plików Linux jak najbardziej :)

Chyba w podanym linku sprzęt przeoczyłe¶.  :-)

Nie przeoczyłem linku, podałem go piętro wyżej http://www.raspberrypi.org/faqs , zareagowałem tylko na zakwalifikowanie tego komputera do grupy dla majsterkowiczów.
Mamy Ethernet, system na karcie SD, USB i HDMI, można pobuszować po interenecie, popisać, poogl±dać filmy i zrobić serwer plików, mamy komplecik, no może jeszcze musimy kupić zasilacz do komórki i starczy.
Piotr

Data: 2012-04-16 09:50:37
Autor: BartekK
coś małej mocy
W dniu 2012-04-16 08:45, PP pisze:
Chyba w podanym linku sprzęt przeoczyłeś. :-)

Nie przeoczyłem linku, podałem go piętro wyżej
http://www.raspberrypi.org/faqs , zareagowałem tylko na zakwalifikowanie
tego komputera do grupy dla majsterkowiczĂłw.
Mamy Ethernet, system na karcie SD, USB i HDMI, można pobuszować po
interenecie, popisać, pooglądać filmy i zrobić serwer plików, mamy
komplecik, no może jeszcze musimy kupić zasilacz do komórki i starczy.
Chyba nadal sprzęt przeoczasz. Tam jest tylko ethernet 10/100, i zwykłe jedno USB (ewentualnie 2, ale przez huba na płycie, więc wydajność taka sama). Jak chcesz ten serwer plików na tym stawiać? serwować kilka plików z karty SD, z prędkością maks ~8MB/s ? Czy może podłączać macierz dysków z hubem USB ;) i wydajnością jeszcze mniejszą?

R-Pi nadaje się na serwer plików tak samo dobrze, jak lodówka na sejf. Można dołożyć kłódkę, i będzie, ale czy o takie coś chodzi pytającemu to nie wiem...

Data: 2012-04-16 10:55:45
Autor: RadoslawF
co¶ małej mocy
Dnia 2012-04-16 09:50, Użytkownik BartekK napisał:
[...]

Chyba nadal sprzęt przeoczasz. Tam jest tylko ethernet 10/100, i zwykłe jedno USB (ewentualnie 2, ale przez huba na płycie, więc wydajno¶ć taka sama). Jak chcesz ten serwer plików na tym stawiać? serwować kilka plików z karty SD, z prędko¶ci± maks ~8MB/s ? Czy może podł±czać macierz dysków z hubem USB ;) i wydajno¶ci± jeszcze mniejsz±?

R-Pi nadaje się na serwer plików tak samo dobrze, jak lodówka na sejf. Można dołożyć kłódkę, i będzie, ale czy o takie co¶ chodzi pytaj±cemu to nie wiem...

Ewidentnie nie doczytał co to jest.
A to nie jest kompletny kompletny komputer (np. obudowy do niego
zdaje się jeszcze nie proponuj±) więc zaklasyfikowałem go dla
majsterkowiczów i dysponuje ograniczon± moc± więc pozwoli się
wykazać zdolnym programistom potrafi±cym optymalizować programy
a nie tylko proponować zakup szybszego procesora, st±d
klasyfikacja dla programistów.

Pozdrawiam

Data: 2012-04-16 12:37:16
Autor: PP
coś małej mocy
[...]

Nie żebym się czepiał, ale jeśli pytający chce coś z małym poborem mocy do przeglądania netu i ewentualnie jako serwer plików.
Rozumiem że 1Gb Ethernet i macierze z powodu poboru mocy odpadają a do warunków domowych :), nie tak dawno w dużych firmach na 100Mb funkcjonowały sieci po kilkadziesiąt komputerów, świat oszalał i do kilku MP3 ludzie chcę mieć 1Gb
USB ma dwie sztuki, myĹ›lÄ™ ĹĽe 8MB to przesada :) , powinno być wiÄ™cej, przymierzam siÄ™ do PI i to sprawdzÄ™,  obudowy istniejÄ… i to niektĂłre sliczne, http://liliputing.com/2012/03/modmypi-case-covers-the-35-raspberry-pi-pc-for-about-13.html
Pozdrawiam

Data: 2012-04-16 13:09:06
Autor: Rafal Lukawski
coś małej mocy
On 2012-04-16 12:37, PP wrote:
[...]

R-Pi nadaje siÄ™ na serwer plikĂłw tak samo dobrze, jak lodĂłwka na sejf.
Można dołożyć kłódkę, i będzie, ale czy o takie coś chodzi pytającemu
to nie wiem...

Nie żebym się czepiał, ale jeśli pytający chce coś z małym poborem mocy
do przeglÄ…dania netu i ewentualnie jako serwer plikĂłw.
Rozumiem ĹĽe 1Gb Ethernet i macierze z powodu poboru mocy odpadajÄ… a do
warunkĂłw domowych :), nie tak dawno w duĹĽych firmach na 100Mb
funkcjonowały sieci po kilkadziesiąt komputerów, świat oszalał i do
kilku MP3 ludzie chcę mieć 1Gb

IMHO największym błędem będzie pakowanie się w 100Mb/s. Oczywiście starcza do 90% zadań, gdy zaś przychodzi do robienia backupów, kopiowania dysków, wtedy zaczniemy klnąć. Na obecną chwile różnice cenowe są tak znikome w stosunku do potencjalnej wydajności, że nie rozważałbym nic innego niż Ethernet 1Gb.

Potencjalnie, bo sam interfejs nie gwarantuje efektywnej prędkości. Marketnigowo do D-Linków 323 wrzucono 1Gb/s, a trudno tam coś przegrać z prędkościa >10MB/s

Data: 2012-04-16 13:23:42
Autor: BartekK
coś małej mocy
W dniu 2012-04-16 12:37, PP pisze:
[...]

Bo kiedyś co po tym eth 10/100 latało? Pliki worda, excela i dostępy do bazy dbf? Komputery były wolniejsze, wszystko chodziło jak chodziło. Dzisiaj mp3 już przeważnie są >128kbps, zdjęcia z wakacji mają nie po 140kB a po kilka-kilkanaście MB, filmy to nie 600MB tylko 4-8GB fullhd, jak masz przerzucić 8GB po 100Mbit eth to zaczyna to być już czas zauważalny i upierdliwy, niby w najlepszym przypadku 17minut. Ale w 17 minut to ja kawę zrobię, połowę wypiję a tu nadal się kopiuje!

Macierze i 1Gbit nie muszą brać wcale dużo mocy (zwłaszcza w spoczynku), a na pewno nie dużo więcej niż 1Gbit i obsługa dysku podłączonego po USB 2.0. Nikt nie karze robić hardwarowo obliczanej macierzy raid5, wystarczy żeby dało się programowo zrobić mirror, co nie zjada mocy obliczeniowej praktycznie wcale, chyba że będziesz zmuszać biedny procesorek do obsługi dysku na USB, bo sama obsługa USB będzie conieco zjadała.

USB ma dwie sztuki, myślę że 8MB to przesada :) , powinno być więcej,
przymierzam siÄ™ do PI i to sprawdzÄ™,
Sprawdz, ale nie wierzę że po SMB będzie lepiej niż te 8MB. Może w porywach będzie 9, no przy dobrej optymalizacji jak osiągniesz 9.5MB/s
Pomijając sam interfejs 10/100 eth, to i procesorek może nie mieć wydajności by to przełknąć. Nawet w wielu tanich NASach gdzie jest niby ethernet 1Gbit ale procesorek to jakiś ARM 450MHz - to ciężko pchać więcej niż 10MB/s

Data: 2012-04-14 19:15:12
Autor: Doxent
co¶ małej mocy

Użytkownik "identifikator: 20040501" <NOSPAMtestowanije@go2.pl> napisał w wiadomo¶ci news:jm9rjv$pso$1node2.news.atman.pl...
nie czytałem ostatnio żadnych pism komputerowych jestem zielony,
co można by było złożyć do netu, warunek mały pobór pr±du?

AMD A4-3400 FM1 ma pobór całkiem przyzwoity i przy tym do¶ć sporo mocy. Nie warto zawracać sobie głowy atomami dla 5W różnicy w ogólnym poborze pr±du.

Data: 2012-04-16 14:19:30
Autor: Chris
co¶ małej mocy
identifikator: 20040501 nabazgrał(a):

[...]

http://www.foxconnchannel.com/ProductDetail.aspx?T=NanoPC&U=en-us0000005

Może co¶ takiego ??

--
www.bezwypadkowy.net - SprawdĽ historię auta i zobacz czy nie było wrakiem.
www.automo.pl - SprawdĽ VIN, wyposażenie, przebieg, historię wypadkow±.

Data: 2012-04-16 15:40:28
Autor: BartekK
coś małej mocy
W dniu 2012-04-16 14:19, Chris pisze:
[...]

proszę nie krytykować, nie wiem, przynajmniej proszę rzucić jakimiś
hasłami cobym mógł sobie przeglądnąć allegro...

http://www.foxconnchannel.com/ProductDetail.aspx?T=NanoPC&U=en-us0000005

MoĹĽe coĹ› takiego ??

Fajne, ale brak czegoś na zewnętrzny dysk, bo usb2.0 to trochę słabo chyba? Nettopy od Zotac (zbox) mają wyjście eSATA, i są chyba trochę tańsze. Minusem nettopów jest ich chłodzenie - większość jednak ma wentylatorek i chłodzenie rodem z laptopa, jest to może ciche, ale przy pracy 24/7 może okazać się słabo żywotne...

--
| Bartłomiej Kuźniewski

co¶ małej mocy