cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego

Data: 2020-04-08 14:11:32
Autor: nowyjestem@poczta.pl
cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego
Jak wiadomo, nr rachunku bankowego
w Polsce składa się z 26 cyfr, w tym
z dwóch początkowych cyfr, tworzących
sumę kontrolną

nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00

pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ
zostać użyte jako suma kontrolna?

Data: 2020-04-09 00:14:38
Autor: Robert Tomasik
W dniu 08.04.2020 o 23:11, nowyjestem@poczta.pl pisze:
[...]

Źle Ci wiadomo. Na pierwszych dwóch pozycjach jest LICZBA kontrolna, a
kolejna na 10 pozycji obliczana z cyfr 3~9. Google jako pierwszą pozycją
podaje https://www.najlepszekonto.pl/numer-konta-bankowego-iban Nie
widzę powodu, by dwie pierwsze cyfry nie mogły być 00, ale faktycznie
przeszukałem i Google nie znajdują takich rachunków, choć teoretycznie
powinno ich być 1%.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-04-09 20:24:24
Autor: J.F.
Użytkownik "Robert Tomasik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e8e4cd0$0$549$65785112@news.neostrada.pl...
[...]

Reszta z dzielenia przez 97 ... na moj gust ogranicza ilosc liczb kontrolnych.

Tylko trzeba by odwrocic algorytm jak do generacji w bankach.
bierzemy bank, oddzial, konto, 2521 - niech to bedzie liczba N.
dodajemy dwa zera, czyli mamy N*100.
Liczymy reszte z dzielenia przez 97  - niech to bedzie R.

Jesli akurat R=1, to liczba kontrolna moze byc 00 ... ale moze tez byc 97.

Wiki podpowiada, ze jest to zgodnie z norma  ISO/IEC 7064:2003 - a normy to za pieniadze.

Inna strona podpowiada
https://www.ibantest.com/en/how-is-the-iban-check-digit-calculated

ze na koncu obliczamy 98-R

To nam nie wyjdzie 00, ani 01, ani 99.

Choc oczywiscie moglo by byc, i powinno przejsc sprawdzenie ... chyba, ze gdzies tam w normie jest zastrzezenie, zeby najpierw sprawdzic czy nie 00 :-)

J.

Data: 2020-04-09 00:38:07
Autor: Arek
nowyjestem@poczta.pl napisał(a) w wiadomości: ...
Jak wiadomo, nr rachunku bankowego
w Polsce składa się z 26 cyfr, w tym
z dwóch początkowych cyfr, tworzących
sumę kontrolną

https://www.iban.pl/structure
Jak w Albanii, Azerbejdżanie, Burkina Faso, Beninie, Wybrzeżu Kości Słoniowej,
Maroku, Mali, Nigerii, Senegalu, Togo, Hondurasie, Dominikanie, Gwatemali,
Salwadorze, Libanie, Białorusi... OK na Cyprze i Węgrzech też.

A Norwegia tylko 15, czyli bez NO i liczby kontrolnej 11.
Najdłuższe Saint Lucja i Nikaragua.

nigdy nie spotkałem się z sumą kontrolną 00

pytanie: jakie kombinacje dwucyfrowe NIE MOGĄ
zostać użyte jako suma kontrolna?

https://romek.info/ut/banki.html

krok wstępny : utwórz numer IBAN wraz z kodem kraju, a w miejscu cyfr kontrolnych wstaw 00
krok 1 : przesuń 4 pierwsze znaki na koniec,
- czyli końcówka dla PL to PL00
krok 2 : zamień litery na dwucyfrowe liczby; A=10, B=11, ... Y=34, Z=35
-  czyli końcówka dla PL to 252100
krok 3 : podziel całkowicie liczbę z kroku 2 przez 97 i resztę z dzielenia odejmij od 98,
-  jeśli nie można podzielić całkowicie to normalnie, część ułamkową pomnóż przez 97
krok 4 : jeśli reszta z dzielenia jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.

W kroku 3. jest odpowiedź.

Arek

Data: 2020-04-09 00:52:12
Autor: Robert Tomasik
W dniu 09.04.2020 o 00:38, Arek pisze:
[...]

Możesz rozwinąć, bo nie ogarniam? Po pierwsze resztę z dzielenia oblicza
się z całego numeru po przeniesieniu PL00 na koniec, a nie z tych
ostatnich liczb. Po drugie co setny numer powinien się dzielić bez
reszty przez te 97, czyli 00 wydaje się akceptowalne.

--
Robert Tomasik

Data: 2020-04-09 01:18:40
Autor: Arek
cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego
Robert Tomasik napisał(a) w wiadomości: <5e8e559d$0$501$65785112@news.neostrada.pl>...
[...]

Tu pomyłka w linku: nie reszta z dzielenia a wynik odejmowania

W kroku 3. jest odpowiedź.

Możesz rozwinąć, bo nie ogarniam? Po pierwsze resztę z dzielenia oblicza
się z całego numeru po przeniesieniu PL00 na koniec, a nie z tych
ostatnich liczb.

Z całego oczywiście.

Po drugie co setny numer powinien się dzielić bez
reszty przez te 97, czyli 00 wydaje się akceptowalne.

Reszta z dzielenia przez 97 może mieć wartości 00 - 96.
98 - 00 = 98 (największa)
98 - 96 = 02 (najmniejsza)
Z tego wunika, że 99, 00, 01 nie mogą być.

Arek

Data: 2020-04-09 05:46:01
Autor: nowyjestem@poczta.pl
> [...]
> 98 - 00 = 98 (największa)
> 98 - 96 = 02 (najmniejsza)
> Z tego wunika, że 99, 00, 01 nie mogą być.

bardzo dziękuję za odpowiedzi
to wyczerpuje temat

Data: 2020-04-09 01:08:53
Autor: Arek
cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego
Arek napisał(a) w wiadomości: <5e8e5211$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>...
nowyjestem@poczta.pl napisał(a) w wiadomości: ...
[..]
[...]

-  jeżeli kalkulator nie podzieli całkowicie to normalnie, część ułamkową pomnóż przez 97
krok 4 : jeśli reszta z dzielenia jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.

tu się autor z linku pomylił, nie reszta z dzielenia a wynik odejmowania

W kroku 3. jest odpowiedź.

Arek

Data: 2020-04-09 12:53:21
Autor: romek.zylla
On Wednesday, April 8, 2020 at 11:11:33 PM UTC+2, nowyj...@poczta.pl wrote:
[...]

Słusznie zauważono złe sformułowanie w algorytmie ze strony romek.info

Opis algorytmu po uściśleniu brzmi tak:
Wyliczenie składa się z następujących kroków:
[...]
krok 4 : jeśli reszta z kroku 3 jest jednocyfrowa to dopisz 0 przed tą cyfrą.
krok 5 : zamień 00 na końcu liczby z kroku 2 na wynik z kroku 4.

Dziękuję za zwrócenie uwagi.

Romek.Info

cyfra kontrolna w nr rachunku bankowego