czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat

Data: 2011-07-19 16:49:54
Autor: Rafal T.
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
Witam

jestem w trakcie tworzenia serwisu internetowego. Serwis ten będzie co tydzień publikował specjalistyczne artykuły. Cześć z nich bedzie dostępna w formie darmowej a część płatnej - natomiast dostępne będą bezpłatnie zajawki artykułów - czyli taki krótki fragment większej całości. I teraz powstał problem. W zalożeniu serwis ma zapewniać dostęp do artykułów w formie rocznego abonamentu lub płatności smsem za jednorazowe pobranie. I pojawiał się problem dotyczący Vatu - w zasadzie to można potraktować ten serwis jako czasopismo i nadać mu ISSN i jak rozumiem zamiast 23% vatu można by wtedy liczyć dostęp do artkulów 5% stawką Vatu? Te artykuły do pobrania będą miały formę PDFów opartych na ujednoliconej szacie graficznej. Znalazlem taki opis na Gazecie Prawnej

"Za czasopisma specjalistyczne będą uważane drukowane wydawnictwa periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14 i CN 4902, o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności kulturalnej lub twórczej, edukacyjnej, naukowej lub popularnonaukowej, społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej lub lokalnej, a także przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących, publikowane nie częściej niż raz w tygodniu w postaci odrębnych zeszytów (numerów) objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15 tys. egzemplarzy."

Teoretycznie wszystko jasne ale w praktyce nasuwa się kilka pytań:

1.  jeÅ›li dostÄ™p abonamentowy przewiduje np dwie opcje jak poradzić sobie z Vat?
Przykład:
-  standard - bez oplat - dostÄ™pne artykuÅ‚y w niepeÅ‚nej formie i z dużym opóźnieniem.
-  srebrna - oplata abonamentowa za dostÄ™p do wszystkich artykułów
-  zÅ‚ota - oplata abonamentowa za dostÄ™p do wszystkich + darmowe próbki czy możliwość umieszczania zdjęć w serwisie etc

2.  Chcialbym część takich artykułów wydrukować i rozdać w specjalistycznych sklepach - za darmo.

Czy jakiś mądry urzędnik nie czepi się że serwis "rozdaje" artykuły za darmo coś co miało vat 5%?
Jak rozwiazać kwestie Vatu za dostęp w opcji "zlotej" ?
Czy może olać sprawę i kasować wszystkich po 23%?
Czy mogę sobie rozdać swoje pisemko za darmo?

Widzę że czym dalej w las tym wiecej drzew.. :)

pozdr
rafal

Data: 2011-07-19 18:24:45
Autor: Maciej ¦lu¿yñski
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
Temat jest skomplikowany podwójnie - bo sprawd¼ na wszelki wypadek, czy to nie podchodzi pod "publikacje elektroniczne", czyli stawkê VAT 23% :-)

Ja przerabia³em niedawno podobne tematy z ksi±¿kami- jakby co, zapraszam na priv.

--
Pozdrawiam serdecznie
Maciej ¦lu¿yñski

Data: 2011-07-19 19:48:25
Autor: Rafal T.
W dniu 11-07-19 18:24, Maciej ¦lu¿yñski pisze:
Temat jest skomplikowany podwójnie - bo sprawd¼ na wszelki wypadek, czy
to nie podchodzi pod "publikacje elektroniczne", czyli stawkê VAT 23% :-)

o i znowu co¶ nowego - trafilem na t± informacje ale my¶laem ze to chodzi o ksi±¿ki, które nie s± na no¶nikach trwa³ych

"Zgodnie z projektem ustawy stawka VAT na publikacje elektroniczne bêdzie uzale¿niona od rodzaju no¶nika tre¶ci. 23-procentow± stawk± VAT maj± byæ objête publikacje pobierane bezpo¶rednio z Internetu oraz te, z których korzysta siê online. Natomiast ksi±¿ki elektroniczne wydane na no¶nikach trwa³ych (ta¶my, p³yty) i oznaczone odrêbnym numerem ISBN bêd± objête, podobnie jak ksi±¿ki drukowane, 5-procentow± stawk± podatku"

a prawna definicja publikacji elektronicznej? To jaki¶ ob³êd. Mo¿e po prostu olaæ ISSN i po prostu robiæ to z 23% vatem?

Ja przerabia³em niedawno podobne tematy z ksi±¿kami- jakby co, zapraszam
na priv.

ok. dzieki wielkie za chêæ pomocy, pewnie siê zgloszê

pozdr
rafal

Data: 2011-07-19 22:37:39
Autor: Maciej ¦lu¿yñski
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
U¿ytkownik "Rafal T." <rafal_grupy@vp.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j04g19$cud$1news.onet.pl...
[...]

Wydaje mi siê, ¿e to chodzi o wszystkie materia³y, które nie s± na no¶nikach trwa³ych, czyli takie, które mozna pobraæ on-line.

[...]

ISBN ma w swoich "wytycznych" definicjê publikacji elektronicznej, wiêc jak to "olejesz", to nie bêdziesz mia³ siê czym podeprzeæ jakby co ;-)

Zapraszam. A jak jeste¶ zainteresowany ma³ym testem - wrzuæ jaki¶ przyk³adowy tekst do serwisu www.rw2010.pl i zobacz, czy jest w ogóle jakie¶ zainteresowanie tego typu publikacjami. Bo je¶li nie zbada³e¶ zbyt dobrze rynku, to na tym przede wszystkim mo¿esz siê przejechaæ ;-)

--
Pozdrawiam serdecznie
Maciej ¦lu¿yñski

Data: 2011-07-19 20:34:40
Autor: tomek
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
Dnia 2011-07-19, o godz. 16:49:54
"Rafal T." <rafal_grupy@vp.pl> napisa³(a):

2.  Chcialbym czê¶æ takich artyku³ów wydrukowaæ i rozdaæ w specjalistycznych sklepach - za darmo.

Czy jaki¶ m±dry urzêdnik nie czepi siê ¿e serwis "rozdaje" artyku³y
za darmo co¶ co mia³o vat 5%?
Jak rozwiazaæ kwestie Vatu za dostêp w opcji "zlotej" ?
Czy mo¿e olaæ sprawê i kasowaæ wszystkich po 23%?
Czy mogê sobie rozdaæ swoje pisemko za darmo?

Rozumiem ¿e piszesz o rozdawaniu zadrukowanych kartek - czyli towarów?
Je¶li tak, to nie znam siê na tym. Ale w przypadku darmowych artyku³ów
w necie te¿ jest ciekawie:

1. Takie rozdawanie za darmo dla nieokre¶lonej grupy osób nie jest
us³ug± w rozumieniu VAT wiêc nie podlega ustawie o vat
2. Je¶li nawet jest us³ug±, to na mocy art. 8 ust. 2 uptu nie podlega
opodatkowaniu jako us³uga nieodp³atna
3. Je¶li nawet art. 8.2 uptu nie ma zastosowania, to podstawa
opodatkowania (art. 29 ust. bodaj¿e 11) wynosi 0 - tyle ¿e w tym
przypadku mo¿e trzeba wpisywaæ to na fakturê wewnêtrzn± na kwotê 0 ?

Ogó³em to dla przewra¿liwionych ludzi takich jak ja jest to ob³êd :-)

Tomek

Data: 2011-07-19 23:17:29
Autor: tomek
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
Dodam ¿e to nie s± gotowe tezy na które mam wi±¿±c± interpretacjê
tylko raczej hipotezy które mi siê nasuwaj± po krótkim researchu
na w³asne potrzeby

Tomek

Data: 2011-07-19 23:25:18
Autor: Rafal T.
W dniu 11-07-19 20:34, tomek pisze:

Rozumiem ¿e piszesz o rozdawaniu zadrukowanych kartek - czyli towarów?
Je¶li tak, to nie znam siê na tym. Ale w przypadku darmowych artyku³ów
w necie te¿ jest ciekawie:

Chcê czê¶æ tych artyku³ów wydrukowaæ w postaci takich broszur - format A5-8 stron z takimi artykulami i je rozdaæ w sklepach. Za druk zaplacê okolo 3000 netto. Mo¿na to by potraktowaæ jako ulotki reklamowe (chyba:)

1. Takie rozdawanie za darmo dla nieokre¶lonej grupy osób nie jest
us³ug± w rozumieniu VAT wiêc nie podlega ustawie o vat

Napisalem o tym poniewa¿ mam w pamiêci tak± informacje z telewizji o tym ¿e piekarzu

http://www.wykop.pl/link/292180/darowany-chleb-byl-opodatkowany-vat/

pozdr
rafal

Data: 2011-07-19 23:30:33
Autor: tomek
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
Dnia 2011-07-19, o godz. 23:25:18
> [...]

> us³ug± w rozumieniu VAT wiêc nie podlega ustawie o vat

Napisalem o tym poniewa¿ mam w pamiêci tak± informacje z telewizji o

Chyba jest (albo by³) limit 5z³ na próbki czy materia³y reklamowe,
ale w towarach nie siedzê wiêc to tak "z g³owy czyli z niczego".

A co do piekarza, to za darowizny (normalnie opodatkowane) zap³aci³
bodaj¿e 17000z³, resztê (~180000z³?) dosta³ za zwyk³e oszustwa typu:
pierwszy paragon nabity w po³udnie, mimo ¿e piekarnia sprzedawa³a bu³ki
od 6 rano.

WSA i NSA potwierdzi³y ¿e postêpowanie kontrolne by³o
przeprowadzone wzorcowo, zreszt± MinFin "odtajemniczy³" akta ¿eby t±
pokazówkê umo¿liwiæ.

Tomek

Data: 2011-07-22 21:16:16
Autor: Gotfryd Smolik news
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
On Tue, 19 Jul 2011, tomek wrote:

Dnia 2011-07-19, o godz. 23:25:18
[...]

  Jest, jest podniesiony do 10 z³. Art.7.4.2 (w ustawie o VAT)

A co do piekarza, to za darowizny (normalnie opodatkowane) zap³aci³
bodaj¿e 17000z³, resztê (~180000z³?) dosta³ za zwyk³e oszustwa typu:

  Prawda.

  Co NIE ZMIENIA faktu, ¿e:

WSA i NSA potwierdzi³y ¿e postêpowanie kontrolne by³o
przeprowadzone wzorcowo,

.... w wyniku czego US *musia³* ³upn±æ owym karnym VATem od bu³ek,
nawet je¶li bardzo nie chcia³ (a podejrzewam ¿e nie chcia³,
tylko podatnik oszust twardo trzyma³ siê korzystnej propagandowo
tezy).

  Czy¿by¶ podwa¿a³ fakt, ¿e US go (de facto ukara³) "VATem
od ja³mu¿ny"? (nie, nie pytam czy to by³ ca³y promil kwoty
czy mniej ;), pytam o fakt!)

zreszt± MinFin "odtajemniczy³" akta ¿eby t± pokazówkê umo¿liwiæ.

  Oj no... nie mniej irytuj±cy, co usi³owanie ubrania siê piórka
dobroczyñcy przez oszusta, jest fakt wybielania przepisów
w sposób sugeruj±cy jakoby "podatek od ja³mu¿ny" miejsca nie
mia³.
  Mia³ i ma. Mimo zmiany w przepisach (zmiana sprowadza siê
do mo¿liwo¶ci zwolnienia przy przekazaniu za po¶rednictwem
fundacji - znaczy trzeba daæ zarobiæ prezesowi fundacji
¿eby móc podarowaæ "dla biednych" bez VAT :P)

  Oczywi¶cie, mocno odbiega to od tematu pierwotnego posta :)
(dotycz±cego "us³ug w rozumieniu VAT", co obejmuje korzystanie
z praw maj±tkowych)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-19 22:47:37
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-07-19 16:49, Rafal T. pisze:

"Za czasopisma specjalistyczne będą uważane drukowane wydawnictwa
periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 58.14 i CN 4902,

SÅ‚owo-klucz w tym przypadku brzmi "drukowane".

Data: 2011-07-19 23:18:08
Autor: Rafal T.
W dniu 11-07-19 22:47, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:
[...]

Dzięki - i wszystko jasne:) Czyli ISSN olać - po co robic sobie problem skoro nic on nie daje w tym przypadku.

pozdrawiam
Rafal

Data: 2011-07-19 23:42:12
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
W dniu 2011-07-19 23:18, Rafal T. pisze:
[...]

Nie olewaj - jeżeli jest to publikacja specjalistyczna, może się przydać np. przy cytowaniach. Z tego co pamiętam, numer chyba jest nadal
rozdawany za darmo (albo za jakąś symboliczną opłatą).

Data: 2011-07-20 01:29:49
Autor: Maciej ¦lu¿yñski
czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat
U¿ytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:j04tk9$aeu$1news.onet.pl...
[...]

Jest za darmo, je¶li nie liczyæ kosztu znaczka pocztowego przy wys³aniu zgloszenia do rejestracji.

--
Pozdrawiam serdecznie
Maciej ¦lu¿yñski

czasopisma specjalistyczne w wersji elektronicznej a vat