czemu prześwietla?

Data: 2010-07-19 09:05:56
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
Witam
Mam pytanie do Was. Skąd się biorą prześwietlenia filmu jak na tych
zdjęciach?
http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/film?h=da5920
Aparat to zenit TTL kupiony na allegro. A to jest pierwszy, próbny
film. Kolega twierdzi że migawka się czasem przycina, zwalnia i tam
prześwietla. Tylko że jak się przyjrzałem to prześwietlenie występuje
też między klatkami. Między klatka 23 i 24 ; 2 i 3. Może ktoś coś
doradzi.

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-19 18:44:17
Autor: Wojtek
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-19 18:05, Zyga pisze:
[...]

Coś takiego może się dziać, jeśli masz nieszczelny korpus. Po prostu wpuszcza Ci światło.
Migawka też może powodować podobny objaw, ale na naświetlonej klatce, w powtarzalnym miejscu. Sam miałem ze 2 zenity z taką przypadłością.
Jeśli ten zenit kosztował więcej niż 30 zł, to przepłaciłeś.

WK

Data: 2010-07-19 10:03:32
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 19 Lip, 18:44, Wojtek <wojciechku...@poczta.onet.pl> wrote:

Da się namierzyć nieszczelność i uszczelnić korpus? Czy to walka z
wiatrakami?

30kilka, kosztował, jakoś to zniosę.

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-19 19:49:38
Autor: Darek
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-19 19:03, Zyga pisze:

Da się namierzyć nieszczelność i uszczelnić korpus? Czy to walka z
wiatrakami?

Nieszczelności są albo na zawiasie albo na zamknięciu, ponieważ _skuteczna_ wymiana uszczelnienia nie jest tak prosta jak by się mogło wydawać więc po prostu zaklejałem boki korpusu grubą czarną taśmą  ;-)

Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt

Data: 2010-07-19 19:54:47
Autor: Darek
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-19 19:03, Zyga pisze:

Da się namierzyć nieszczelność i uszczelnić korpus? Czy to walka z
wiatrakami?

A nie otworzył Ci się przypadkiem aparat? Na niektórych klatkach wygląda to jak bezpośrednie zaświetlenie.

Z pozdrowieniami
Dariusz Zygmunt

Data: 2010-07-20 08:05:48
Autor: Henry(k)
czemu prześwietla?
Dnia Mon, 19 Jul 2010 10:03:32 -0700 (PDT), Zyga napisał(a):

Da się namierzyć nieszczelność i uszczelnić korpus? Czy to walka z
wiatrakami?

Założyć kawałek filmu - opstrykać korpus aparatu lampą błyskową, wywołać.
Mi to wygląda na niedociśniętą klapę komory z filmem - albo Ci się otworzył
w etui, albo uszczelki trza wymienić. Nic trudnego - są opisy w googlach.

Pozdrawiam,
                 Henry

Data: 2010-08-05 07:10:19
Autor: 666
czemu prześwietla?
Niestety nie warto (bardzo NIE WARTO) inwestować w Zenita.
Po prostu zmarnowane filmy będą więcej kosztowac.
Lepiej kupić choćby Prakticę za relatywnie podobne pieniądze (są korpusy w doskonałym stanie po 100 zł).
Z gwintem M42 model MTL3 lub nowszy, z M42 Electric model DTL2 lub nowszy, z bagnetem model BC1 lub BX20 (na bagnet PB są fajne obiektywy, niektóre bardzo tanie jak 2.8/28mm czy 2.8/135mm).

-- -- -

Aparat to zenit TTL kupiony na allegro.

Data: 2010-07-19 19:25:56
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
Zyga napisał(a):
Witam
Mam pytanie do Was. Skąd się biorą prześwietlenia filmu jak na tych
zdjęciach?
http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/film?h=da5920

Spacer w okolicach mostu Świętokrzyskiego w Wawie?
:-)

[...]

Tak jak już powiedziano: nieszczelny korpus.

--
Mirek

Data: 2010-07-20 12:36:15
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-19 19:25, John Smith pisze:

Spacer w okolicach mostu Świętokrzyskiego w Wawie?
:-)

tam też.

Data: 2010-07-20 20:50:23
Autor: Marcin Debowski
czemu prześwietla?
On 2010-07-19, John Smith <user@example.net> wrote:
Tak jak już powiedziano: nieszczelny korpus.

Lub kaseta, lub zaświetlone przy wywołaniu.

--
Marcin

Data: 2010-07-19 19:38:20
Autor: Filip Ozimek
czemu prześwietla?
Zyga pisze:

też między klatkami. Między klatka 23 i 24 ; 2 i 3. Może ktoś coś
doradzi.

Wyrzucić Zenita i kupić normalny aparat; Canon, Nikon, Pentax.

--
Filip.

Data: 2010-07-20 12:39:30
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-19 19:38, Filip Ozimek pisze:
Zyga pisze:

też między klatkami. Między klatka 23 i 24 ; 2 i 3. Może ktoś coś
doradzi.

Wyrzucić Zenita i kupić normalny aparat; Canon, Nikon, Pentax.

Za ile?

Data: 2010-07-20 13:23:05
Autor: bans
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-20 12:44, John Smith pisze:

300PLN.

A nawet za 200zł.

--
bans

Data: 2010-07-20 13:32:44
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
bans napisał(a):
W dniu 2010-07-20 12:44, John Smith pisze:

300PLN.

A nawet za 200zł.

Można i za 200zł jak ta stówa robi różnicę.

Ja policzyłem mały korpus z:
- AF
- zoomem
- wbudowaną lampą
- podglądem GO
- pomiarem punktowym
- drabinką światłomierza +-3EV
- potwierdzeniem ostrości przy szkłach manualnych.

:-)

Pozdrawiam,
--
Mirek

Data: 2010-07-20 13:34:50
Autor: bans
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-20 13:32, John Smith pisze:

[...]

Nie no, to jakiś wypas z najwyższej półki :)

Ja wziąłem pod uwagę sprzęt o podobnej funkcjonalności do Zenita, tylko _sprawny_ :)

--
bans

Data: 2010-07-20 13:35:52
Autor: bofh@nano.pl
czemu prześwietla?
On 20.07.2010 13:34, bans wrote:
[...]

Za 400 zł można kupić body Nikona F90x. Jakby nie patrzeć długi czas
stosowane jako body profesjonalne przez reporterów :)

--
wer <",,)~~
http://szumofob.eu

Data: 2010-07-20 14:03:38
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
bofh@nano.pl napisał(a):
On 20.07.2010 13:34, bans wrote:
[...]

Ale tak to można bez końca.
A gdzie obiektyw do tego?
Gadamy do człowieka, który liczy na aparat za 30-parę PLN :-)

--
Mirek

Data: 2010-07-20 14:56:46
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-20 14:03, John Smith pisze:
Gadamy do człowieka, który liczy na aparat za 30-parę PLN :-)

Chciałem się pobawić w stereofotografię. Kiedyś znalazłem dwie smieny na dnie szafy, zamocowałem na płaskowniku, kupiłem dwa slajdy i robiłem zdjęcia. Potem się okazało że jeden aparat był zepsuty :/ Drugie podejście po kilku latach. Miałem jednego zenita E. Kupiłem Zenita TTL (tego z tego wątku) z identycznym obiektywem. Do tego kupiłem podwójnego pilota do zenitów. Nauczony przypadkiem smien najpierw film b&w aby sprawdzić czy aparat jest ok. Niestety jak widzicie prześwietla. Zważywszy na powyższe, wszystkie dobre rady typu kup canona, nikona, prakticę to ja rozumiem, tylko że to wszystko razy dwa trzeba pomnożyć i dodać podwójnego pilota. I nadal nie wiadomo czy coś z tej zabawy wyjdzie.

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-20 15:08:50
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
Zyga napisał(a):
W dniu 2010-07-20 14:03, John Smith pisze:
Gadamy do człowieka, który liczy na aparat za 30-parę PLN :-)

Chciałem się pobawić w stereofotografię.

Było od razu od tego zacząć, odgapiaczu pomysłów. :-)
Nie wyszedłbyś na biedaka. ;-)

Kiedyś znalazłem dwie smieny na
dnie szafy, zamocowałem na płaskowniku, kupiłem dwa slajdy i robiłem
zdjęcia. Potem się okazało że jeden aparat był zepsuty :/

A bo to trzeba jedną Smienkę i wieczór poświęcić, spenetrować, i się
nauczyć naprawiać. :-)

Ja kupiłem dwie (po 5PLN), trzecią dostałem. Z tych trzech jedna wygląda
na sprawną (kupna!), pozostałe dwie mają tą samą wadę. Po rozebraniu już
wiem, co się psuje i mam pomysł na naprawę. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
A Smiena fajniejsza, bo full manual i ekwiwalent 40mm, nie 58mm. ;-)

Pozdrawiam,
--
Mirek

Data: 2010-07-20 16:39:31
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-20 15:08, John Smith pisze:

Było od razu od tego zacząć, odgapiaczu pomysłów. :-)
Nie wyszedłbyś na biedaka. ;-)

eee, nie rusza mnie to, mogę być biedak ;)

A bo to trzeba jedną Smienkę i wieczór poświęcić, spenetrować, i się
nauczyć naprawiać. :-)

Smienki naprawiamy a zenitów już nie. To nie fair dla zenitów.

Ja kupiłem dwie (po 5PLN), trzecią dostałem. Z tych trzech jedna wygląda
na sprawną (kupna!), pozostałe dwie mają tą samą wadę. Po rozebraniu już
wiem, co się psuje i mam pomysł na naprawę. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

No to pochwal się, co to za wada i jak chcesz naprawić, może i ja swoją naprawię.

A Smiena fajniejsza, bo full manual

a co automatycznego jest w zenicie E lub TTL ?

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-20 17:05:17
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
Zyga napisał(a):
W dniu 2010-07-20 15:08, John Smith pisze:
A bo to trzeba jedną Smienkę i wieczór poświęcić, spenetrować, i się
nauczyć naprawiać. :-)

Smienki naprawiamy a zenitów już nie. To nie fair dla zenitów.

Zenity cięższe i nie da się ich łatwo pokroić i złożyć z dwóch jeden
stereo z bazą 6-7cm. A dla mono nie warto. :-)

[...]

Przy naciąganiu migawki odmyka się ona "na chwilkę", powodując
niekontrolowane zaświetlenie klatki. Wada jest materiałowa, ząbek (przy
kółku poruszającym listkami migawki) się wygina, bo materiał za miękki,
a sprężyna naciągu mocna. Mam nadzieję, że da się wzmocnić jakimś distalem.

A Smiena fajniejsza, bo full manual

a co automatycznego jest w zenicie E lub TTL ?

Np mechanizm przymykania przysłony do wartości roboczej.

Smiena jest dużo prostsza, jej obiektyw zintegrowany z migawką można
przykręcić do przysłowiowego pudełka po butach i wyzwalać migawkę przez
jeden prosty popychacz. Istotne jeśli się chce pokroić dwa korpusy i
złożyć z dwóch jeden (bo tak zamierzam).

--
Mirek

Data: 2010-07-26 19:23:28
Autor: Yogi\(n\)
czemu prześwietla?
Użytkownik "John Smith" <user@example.net> napisał w wiadomości news:i243ar$p1b$1node2.news.atman.pl...
bofh@nano.pl napisał(a):

Gadamy do człowieka, który liczy na aparat za 30-parę PLN :-)

Ja kupiłem na allegro w pełni sprawną prakticę, z obiektywem. Zapłąciłem 29 zł+przesyłka. Do tej pory zrobiłem 6 filmów - 1 kolor fuji (provia), 1 slajd (też fuji) i cztery B&W. Aparat w świetnym stanie, świałomierz mierzy bardzo ładnie, migawka bez zastrzeżeń. Matówka - marzenie (aparat kupiłem własnie dla tej matówki ;-) Przesyłka kosztowała 12 złotych, czyli razem 41 zł, sam obiektyw był więcej wart. Nie warto pchać się w zenity, skoro można mieć choćby praktikę. Ale rarytasy są tutaj:
http://allegro.pl/28217_autofokus.html?change_view=1

--
Yogi(n)

Data: 2010-07-27 11:35:37
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
Yogi(n) napisał(a):
Ale rarytasy są tutaj:
http://allegro.pl/28217_autofokus.html?change_view=1

No to ja swojego właśnie w tych rarytasach znalazłem (MZ-5n). :-)

--
Mirek

Data: 2010-07-20 14:07:25
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
bans napisał(a):
[...]

Czyż to nie piękne? :-)
I realne.

Ja wziąłem pod uwagę sprzęt o podobnej funkcjonalności do Zenita, tylko
_sprawny_ :)

Też można, pewnie. :-)

--
Mirek

Data: 2010-07-20 14:46:04
Autor: Jacek Czerwinski
czemu prześwietla?
W dniu 2010-07-20 14:07, John Smith pisze:

Ja wziąłem pod uwagę sprzęt o podobnej funkcjonalności do Zenita, tylko
_sprawny_ :)

Też można, pewnie. :-)

bardzo tanie sa analogi w seriach, gdzie obiektyw jest niekompatybilny z AF, np Canony T
Ja bym nie szedl, jednak moze by odbilo na cyfre ;)

Data: 2010-07-20 14:57:05
Autor: John Smith
czemu prześwietla?
Jacek Czerwinski napisał(a):
bardzo tanie sa analogi w seriach, gdzie obiektyw jest niekompatybilny z
AF, np Canony T
Ja bym nie szedl, jednak moze by odbilo na cyfre ;)

W czasach EVIL-i nie ma obiektywów całkiem niekompatybilnych z cyfrą.
Odległość rejestrowa już też nie dyskwalifikuje obiektywów. :-)

A jeśli komuś 300PLN szkoda na przyzwoitą lustrzankę AF z uniwersalnym
obiektywem to niech się dobrze zastanowi nad hobby.

--
Mirek

Data: 2010-07-20 20:00:55
Autor: Filip Ozimek
czemu prześwietla?
Zyga pisze:

też między klatkami. Między klatka 23 i 24 ; 2 i 3. Może ktoś coś
doradzi.

Wyrzucić Zenita i kupić normalny aparat; Canon, Nikon, Pentax.

Za ile?

Ja kupiłem ostatnio Pentaksa MX za 130 albo 160zł. Piękna mała lustrzanka, cała mechaniczna, zasilanie tylko światłomierza, czasy od 1s do 1/1000s - 1000 lat świetlnych przed Zenitem. Można mieć super korpus za już 50-60 zł, Zenit to technologia sprzed II W.Ś.

--
Filip.

Data: 2010-07-20 20:15:10
Autor: JA
czemu prześwietla?
On 2010-07-20 20:00:55 +0200, Filip Ozimek <filip@mielonka.polbox.pl> said:

Zenit to technologia sprzed II W.Ś.

Zenit, to nie technologia. To zemsta komuny.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2010-07-21 01:47:36
Autor: Adam Płaszczyca
czemu prześwietla?
Dnia Tue, 20 Jul 2010 12:39:30 +0200, Zyga napisał(a):

Wyrzucić Zenita i kupić normalny aparat; Canon, Nikon, Pentax.

Za ile?

Ja kupiłem Nikona F601 ze szkiełkiem 35-70 za 80 zł...

--
     ___________ (R)
 _______/ /_     gg: 3524356

Data: 2010-07-27 12:06:46
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
Ja coś podobnego miałem w Zenicie 122, kiedy samoczynnie odkręciły się i wypadły
dwie z czterech śrubek od dołu aparatu. Błąd migawki to praktycznie na pewno nie
jest. Sprawdź te śrubki i daj znać, bo sam ciekaw jestem.

Z wieloma Zenitami miałem do czynienia, i nienawidzę tych aparatów. To złom
nawet według radzieckich standardów. Legendy o Zenitach działających poprawnie
przez wiele lat pochodziły IMHO od ludzi, którzy cykali 1-2 rolki rocznie,
i/albo mieli niskie wymagania.

Powodzenia
MjK

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-07-27 12:27:36
Autor: bofh@nano.pl
czemu prześwietla?
On 27.07.2010 12:06, Michal Krogulec wrote:
[...]

To zależy jak trafiłeś. Ruskie fabryki miały różne fazy produkcji:

1. Poniedziałek - dzień kaca, wszystko do bani
2. Miesiąc przed urodzinami Lenina, miesiąc przed rocznicą rewolucji -
do bani, bo trzeba było zrobić nadwyżkę w planie

Ja miałem TTL i XP12 na które nie narzekałem (poza idiotycznym
zamknięciem w TTL, które samo się otwierało). XP zrobił sporo rolek, nie
wiem dokładnie ile, ale było tego trochę, włącznie z wizytą na pustyni,
zdjęcia w upale i na mrozie. Żadnych problemów nie stwierdziłem.

--
wer <",,)~~
http://szumofob.eu

Data: 2010-08-05 07:28:19
Autor: 666
czemu prześwietla?
Tak, poza tym przypomniało mi się idiotyczne umieszczenie gniazda śruby statywowej, na samej krawędzi korpusu.

Ale czasy migawki Zenita, odgłos kłapania lustra, ciemna matówka są nie do przyjęcia dzisiaj.

Chociaż też kiedyś po 'upgrejdzie' z socjalistycznej Praktiki na budżetowe kapitalistyczne A-1 mocno ździwiłem się, że mam synchro z błyskiem aż 1/60 zamiast wcześniejszego enerdowskiego 1/125 sek.

-- -- -

Data: 2010-07-28 08:39:07
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 27 Lip, 12:06, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:
[...]

Rzeczywiście, jednej śrubki brak: https://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e
Zrobiłem kolejne zdjęcie aby pokazać co jest pod blaszką przykręconą
tymi śrubkami. Myślisz ze ta śrubka mogła być przyczyną?

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 18:45:23
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
On Wed, 28 Jul 2010 08:39:07 -0700 (PDT), Zyga <zyga.dude@wp.pl> wrote:

Rzeczywiście, jednej śrubki brak: https://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e
Zrobiłem kolejne zdjęcie aby pokazać co jest pod blaszką przykręconą
tymi śrubkami. Myślisz ze ta śrubka mogła być przyczyną?

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".

Chodziło mi o 4 śrubki mocujące "dno" aparatu, w Zenicie 122 plastikowe (w tym
modelu jest więcej plastiku niż w starszych). Odkręcenie jednej z tych po lewej
stronie powoduje, że do komory zawierającej kasetkę dostaje się od dołu światło.
Łatwo to sprawdzić bez otwierania aparatu wsuwając igłę w otwory po śrubkach. Słaby punkt o którym piszę dotyczy też Zenita 11, którego właśnie wygrzebałem.
Po otwarciu w komorze na kasetkę można zauważyć dwa malutkie otworki na
przedłużeniu śrubek mocujących to, co ja nazywam denkiem, czyli płaską część  z
logo producenta i napisem "made in ussr/Russia".

Zaświetlenia u ciebie wyglądają praktycznie jak u mnie. Czyli lewej brakowało?

Powodzenia
Michał

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-07-29 10:50:59
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 29 Lip, 18:45, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".

Przepraszam. Przez pomyłkę wrzuciłem nie to zdjęcie które chciałem.
Teraz jest ok: http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e#gallery:1
Brakującą śrubkę zaznaczyłem na czerwono

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 20:43:21
Autor: Dariusz Zygmunt
czemu prześwietla?
W czwartek, 29 lipca 2010 19:50, Zyga wyraził następujacą opinię:
On 29 Lip, 18:45, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".
http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e#gallery:1
Brakującą śrubkę zaznaczyłem na czerwono
 Brak tej śrubki nie może zaświetlić filmu w sposób jaki pokazałeś, możesz zdjąć całą dolną blachę i dalej żadne światło nie dostanie się do filmu.  Zwróć uwagę, że na niektórych klatkach widać naświetlenie kierunkowym światłem przez perforację a więc światło musiało padać z boku, najprawdopodobniej raz a nie w sposób ciągły o czym świadczy intensywność zaświetlenia.  Z ciekawości obejrzałem Zenita i wydaje mi się, że nie można zaświetlić filmu w aparacie w taki sposób jak pokazałeś.  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2010-07-29 13:37:41
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 29 Lip, 20:43, Dariusz Zygmunt
<darek_spam_na_Madagas...@czat.homelinux.net> wrote:
> [...]

zdjąć całą dolną blachę i dalej żadne światło nie dostanie się do filmu.

http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit2?h=9c0aad
Nie wiem w jaki sposób światło musi wpaść aby naświetlić film w sposób
jaki pokazałem, niemniej jedno jest pewne, bez tej śrubki światło leci
prosto do środka. Brawa dla braci Rosjan :)

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 21:46:31
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
W zenitach 11 i 122, które mam teraz przed sobą, wypadnięcie akurat tej śrubki
nie powinno prowadzić do zaświetlania filmu. Sam sprawdź, czy w twoim modelu
jest od wewnątrz dziurka na przedłużeniu tej śrubki.

Jak nie, to sorry, szukaj nieszczelności gdzie indziej. :-(

Michał

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-08-05 07:20:08
Autor: 666
czemu prześwietla?
Ja w moim TTL miałem "tylko" przypadek przypadkowego otwierania korpusu przez zaczep z lewej strony o krawędź skórzanego futerału.
No i do wora na rejsy nie było szkoda wrzucać ;-)

-- -- -

Data: 2010-07-27 15:59:54
Autor: Krzysiek
czemu prześwietla?
może też być wyciąganie filmu w pełnym słońcu lub nieszczelna ciemnia
albo wywoływanie w tanim koreksie w pełnym słońcu ;-)

Data: 2010-07-28 08:41:30
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 28 Lip, 00:59, Krzysiek <krzysztofogo...@gmail.com> wrote:
może też być wyciąganie filmu w pełnym słońcu lub nieszczelna ciemnia
albo wywoływanie w tanim koreksie w pełnym słońcu ;-)

Wołałem w wawie w "czarno-białe" na prostej.

pzdr
Zyga

czemu prześwietla?