czemu prześwietla?

Data: 2010-07-27 12:06:46
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
Ja coś podobnego miałem w Zenicie 122, kiedy samoczynnie odkręciły się i wypadły
dwie z czterech śrubek od dołu aparatu. Błąd migawki to praktycznie na pewno nie
jest. Sprawdź te śrubki i daj znać, bo sam ciekaw jestem.

Z wieloma Zenitami miałem do czynienia, i nienawidzę tych aparatów. To złom
nawet według radzieckich standardów. Legendy o Zenitach działających poprawnie
przez wiele lat pochodziły IMHO od ludzi, którzy cykali 1-2 rolki rocznie,
i/albo mieli niskie wymagania.

Powodzenia
MjK

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-07-27 12:27:36
Autor: bofh@nano.pl
czemu prześwietla?
On 27.07.2010 12:06, Michal Krogulec wrote:
[...]

To zależy jak trafiłeś. Ruskie fabryki miały różne fazy produkcji:

1. Poniedziałek - dzień kaca, wszystko do bani
2. Miesiąc przed urodzinami Lenina, miesiąc przed rocznicą rewolucji -
do bani, bo trzeba było zrobić nadwyżkę w planie

Ja miałem TTL i XP12 na które nie narzekałem (poza idiotycznym
zamknięciem w TTL, które samo się otwierało). XP zrobił sporo rolek, nie
wiem dokładnie ile, ale było tego trochę, włącznie z wizytą na pustyni,
zdjęcia w upale i na mrozie. Żadnych problemów nie stwierdziłem.

--
wer <",,)~~
http://szumofob.eu

Data: 2010-08-05 07:28:19
Autor: 666
czemu prześwietla?
Tak, poza tym przypomniało mi się idiotyczne umieszczenie gniazda śruby statywowej, na samej krawędzi korpusu.

Ale czasy migawki Zenita, odgłos kłapania lustra, ciemna matówka są nie do przyjęcia dzisiaj.

Chociaż też kiedyś po 'upgrejdzie' z socjalistycznej Praktiki na budżetowe kapitalistyczne A-1 mocno ździwiłem się, że mam synchro z błyskiem aż 1/60 zamiast wcześniejszego enerdowskiego 1/125 sek.

-- -- -

Data: 2010-07-28 08:39:07
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 27 Lip, 12:06, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:
[...]

Rzeczywiście, jednej śrubki brak: https://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e
Zrobiłem kolejne zdjęcie aby pokazać co jest pod blaszką przykręconą
tymi śrubkami. Myślisz ze ta śrubka mogła być przyczyną?

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 18:45:23
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
On Wed, 28 Jul 2010 08:39:07 -0700 (PDT), Zyga <zyga.dude@wp.pl> wrote:

Rzeczywiście, jednej śrubki brak: https://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e
Zrobiłem kolejne zdjęcie aby pokazać co jest pod blaszką przykręconą
tymi śrubkami. Myślisz ze ta śrubka mogła być przyczyną?

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".

Chodziło mi o 4 śrubki mocujące "dno" aparatu, w Zenicie 122 plastikowe (w tym
modelu jest więcej plastiku niż w starszych). Odkręcenie jednej z tych po lewej
stronie powoduje, że do komory zawierającej kasetkę dostaje się od dołu światło.
Łatwo to sprawdzić bez otwierania aparatu wsuwając igłę w otwory po śrubkach. Słaby punkt o którym piszę dotyczy też Zenita 11, którego właśnie wygrzebałem.
Po otwarciu w komorze na kasetkę można zauważyć dwa malutkie otworki na
przedłużeniu śrubek mocujących to, co ja nazywam denkiem, czyli płaską część  z
logo producenta i napisem "made in ussr/Russia".

Zaświetlenia u ciebie wyglądają praktycznie jak u mnie. Czyli lewej brakowało?

Powodzenia
Michał

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-07-29 10:50:59
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 29 Lip, 18:45, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".

Przepraszam. Przez pomyłkę wrzuciłem nie to zdjęcie które chciałem.
Teraz jest ok: http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e#gallery:1
Brakującą śrubkę zaznaczyłem na czerwono

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 20:43:21
Autor: Dariusz Zygmunt
czemu prześwietla?
W czwartek, 29 lipca 2010 19:50, Zyga wyraził następujacą opinię:
On 29 Lip, 18:45, Michal Krogulec <N0$...@wp.pl> wrote:

Nie mam jasności, która śrubka jest dla ciebie "ta".
http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit?h=b1160e#gallery:1
Brakującą śrubkę zaznaczyłem na czerwono
 Brak tej śrubki nie może zaświetlić filmu w sposób jaki pokazałeś, możesz zdjąć całą dolną blachę i dalej żadne światło nie dostanie się do filmu.  Zwróć uwagę, że na niektórych klatkach widać naświetlenie kierunkowym światłem przez perforację a więc światło musiało padać z boku, najprawdopodobniej raz a nie w sposób ciągły o czym świadczy intensywność zaświetlenia.  Z ciekawości obejrzałem Zenita i wydaje mi się, że nie można zaświetlić filmu w aparacie w taki sposób jak pokazałeś.  Z pozdrowieniami Dariusz Zygmunt  --
53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

Data: 2010-07-29 13:37:41
Autor: Zyga
czemu prześwietla?
On 29 Lip, 20:43, Dariusz Zygmunt
<darek_spam_na_Madagas...@czat.homelinux.net> wrote:
> [...]

zdjąć całą dolną blachę i dalej żadne światło nie dostanie się do filmu.

http://www.dropbox.com/gallery/7114795/1/zenit2?h=9c0aad
Nie wiem w jaki sposób światło musi wpaść aby naświetlić film w sposób
jaki pokazałem, niemniej jedno jest pewne, bez tej śrubki światło leci
prosto do środka. Brawa dla braci Rosjan :)

pzdr
Zyga

Data: 2010-07-29 21:46:31
Autor: Michal Krogulec
czemu prześwietla?
W zenitach 11 i 122, które mam teraz przed sobą, wypadnięcie akurat tej śrubki
nie powinno prowadzić do zaświetlania filmu. Sam sprawdź, czy w twoim modelu
jest od wewnątrz dziurka na przedłużeniu tej śrubki.

Jak nie, to sorry, szukaj nieszczelności gdzie indziej. :-(

Michał

--
w adresie "N0$PAM" zamień na "mkrog"

Data: 2010-08-05 07:20:08
Autor: 666
czemu prześwietla?
Ja w moim TTL miałem "tylko" przypadek przypadkowego otwierania korpusu przez zaczep z lewej strony o krawędź skórzanego futerału.
No i do wora na rejsy nie było szkoda wrzucać ;-)

-- -- -