czerordzeniowe intele i amd

Data: 2010-02-13 10:23:22
Autor: amstav
czerordzeniowe intele i amd
czy istnieje jakas roznica w zarzadzaniu zadaniami (rozkladzie obciazenia na poszczegolne rdzenie) przy czterordzeniowych intelach i czterordzeniowych amd ? o ile pamietam kiedys przy dwoch rdzeniach intele mialy jakas przewage nad amd ... nie pamietam z czego to wynikalo ... czy teraz intele maja tylko "przewage" w wiekszym poborze pradu ??? ;-)

Data: 2010-02-13 10:30:47
Autor: Czarek
W dniu 2010-02-13 10:23, amstav napisał/a:
  o ile pamietam kiedys przy dwoch rdzeniach intele mialy jakas przewage
nad amd ... nie pamietam z czego to wynikalo ... czy teraz intele maja tylko
"przewage" w wiekszym poborze pradu ??? ;-)

Chyba chodziło o to, że intele miały pamięć cache wspóln± dla obu rdzeni a w AMD każdy rdzeń miał swoj± oddzieln± pamięć, co było mniej wydajne. Jak jest przy 4 rdzeniach nie wiem, może też jest podobnie?

--
Cz.

Data: 2010-02-13 11:13:32
Autor: Chrispl27

"Czarek" <czarek1@nospampoczta.fm> wrote in message news:hl5rft$20t$1news.dialog.net.pl...
[...]

W wypadku Inteli s± "nieco wydajniejsze" zegar w zegar dzięki większemu cache, oraz przy serii Ci7 9xx  trzykanałowemu kontrolerowi. Osobi¶cie uważam iż optymalnym rozwi±zaniem - choć nie najtańszym - jest core i7860 (i7 920) ... pierwszy ze względu na elastyczno¶ć (Turbo boost) drugi wydajno¶ć ogóln±.

Krzychoo

Data: 2010-02-13 18:10:05
Autor: ToMasz
Czarek pisze:
[...]

normalnie sie za głowę chwytam ja to czytam. JA przez długi czas nie
miałem intela w domu, ale moze Wy macie jakiego¶ bez wentylatora na
boxowym radiatorze? bo ja mam atholna bez wentylatora i ma 35 stopni jak
nic nie robi. Tak wiec mity o energooszczędno¶ci intela w 2 rdzeniówkach
mozna miedzy bajki włożyć.
Wygooglowałem 1 artykuł, z którego wynika ze ówczesny amd jest
wydajniejszy i tańszy. SAm bym na to niewpadł, ale parę lat temu takich
opinni było wiele:

http://reviews.cnet.com/4520-10442_7-6389077-2.html?tag=rb_content;rb_mtx

Natomiast co do 4 rdzeniowych procków - niewiem, ale co¶ mi sie niechce
wierzyć zeby Intel zrobił energooszczędny procek i nie jest to jego
gwóĽdĽ reklamy.

ToMasz

Data: 2010-02-13 18:38:43
Autor: BrunoN Bluthgeld
W dniu 2010-02-13 18:10, ToMasz pisze:

[...]

Heh, przecież to jest porównanie z Pentium D. Może oprzyj się na jakich¶ danych ¶wieższych niż sprzed pięciu lat :>

--
bujaj makaron do konserw - rzekl niesmialo rozpustny bosman, koneser szarf, do swej wedzonej szalupy. wieko kompozytu zatrzeszczalo promieniscie i zataczajac nedzne cwierc wzoru na polane trojkata, wyplulo porosniety gdzies pod Olszewnica korzen mandragory.

Data: 2010-02-14 16:49:38
Autor: Przemek
ToMasz wrote:
Czarek pisze:

[...]

Intel zszedl juz z procesem do 32nm a amd dopiero od niedawna  tlucze wszystkie procesory  w "starym " 45nm
A tak jest z reguly  ze im "nizszy" proces tym mniejszy pobor energii .Co do porownania procesorow to tu
http://www.frazpc.pl/artykuly/814/INTEL/CORE/I3/530,/CORE/I5/650/I/CORE/I5/661/WESTEMERE/CZYLI/32NM/W/AKCJI
masz swiezsze :)
Wg mnie AMD ma jakis rok zapoznienia  technologicznego w stosunku do intela :( i zeby nie bylo ze jestem jakims fanboyem intela - w domu mam  procesory AMD
w 2 desktopach , imho w normalnej pracy dom/internet to nie ma roznicy miedzy intelem a amd

Data: 2010-02-13 17:49:32
Autor: Doxent
czerordzeniowe intele i amd
nad amd ... nie pamietam z czego to wynikalo ... czy teraz intele maja tylko "przewage" w wiekszym poborze pradu ??? ;-)

miałem okazje testować jedne i drugie i intele raczej bior± mniej pr±du od amd szczególnie pod obci±żeniem. Ilo¶ć wydzielanego ciepła też jest wyraĽnie niższa u intela.

Data: 2010-02-14 18:28:21
Autor: tomekr
czerordzeniowe intele i amd
Intele, ale tylko niektóre modele, np. Core i9, posiadaj± 2 procesory logiczne na 1 rdzeń fizyczny (HyperThreading). Czyli jeżeli masz procesor 4-ro rdzeniowy, to system operacyjny widzi 8 logicznych procesorów.

Data: 2010-02-14 23:58:21
Autor: amstav
[...]

co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie na jednym z nich a na pozostale beda wrzucane inne programy, ktore uruchomie ?

Data: 2010-02-15 18:13:25
Autor: Radosław Sokół
W dniu 2010-02-14 23:58, amstav pisze:
co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie

1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych
    jednostek obliczeniowych.

2) AMD, choć IIRC posiada patenty na podobne rozwiązania,
    nie stosuje odpowiednika HyperThreadingu.

obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie

Jak jest wielowątkowy, to oczywiście. Jak nie jest to będzie
obciążał tylko jedną jednostkę logiczną. Żaden procesor i
system nie są w stanie rozdzielić działania programu: to za-
leży wyłącznie od samego programu.

| RadosĹ‚aw Sokół  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ĹšlÄ…ska                   |

Data: 2010-02-15 20:55:52
Autor: BoguĹ›
Radosław Sokół napisał:

1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych
jednostek obliczeniowych.

ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciÄ…ĹĽymy komputer 8 procesami obliczeniowymi to 1 proces  dostaje tylko 1/2 mocy pojedyĹ„czego rdzenia.
Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

--
  BoguĹ›

Data: 2010-02-15 21:03:00
Autor: Radosław Sokół
W dniu 2010-02-15 20:55, BoguĹ› pisze:
ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciÄ…ĹĽymy komputer 8 procesami
obliczeniowymi to 1 proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia.
Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

Nie rozumiesz, bo źle go sobie tłumaczysz.

HyperThreading zwiększa stopień wykorzystania jednostek
mikroprocesora. Jeżeli zatem rdzeń ma, załóżmy, jedno ALU
i jedno FPU (takie minimalistyczne podejście) to normalnie
może wykonywać *albo* instrukcję używającą ALU, *albo*
instrukcjÄ™ wykorzystujÄ…cÄ… FPU. Z HyperThreadingiem istnieje
możliwość wykonywania przez ten jeden rdzeń *dwóch* instruk-
cji jednocześnie, przy czym jednej ALU, a jednej FPU.

A ĹĽe wszystkie obecnie produkowane mikroprocesory majÄ… po
kilka jednostek ALU i FPU w kaĹĽdym rdzeniu i zazwyczaj nie
sÄ… one wykorzystywane w 100% przez jeden potok, sens HT
jednak istnieje.

PS. Rdzeń nie ma jakiejś "mocy", a tym bardziej nie da się
     tej jakiejĹ› "mocy" dzielić. Dysponuje pewnymi zasobami
     sprzÄ™towymi. Co najwyĹĽej zasoby moĹĽna dzielić, a te sÄ…
     w nadmiarze, wiÄ™c dzielenie ma sens.

Data: 2010-02-17 22:12:54
Autor: tomekr
BoguĹ› pisze:
Radosław Sokół napisał:

[...]

Typowy procesor, wykonujac oprogramowanie zwykłe, nie strumieniowe (czyli np. nie konwersja/dekodowanie filmów), przez większą część czasu nic nie robi, lecz czeka na pamięć. Wynika to z tego, że czasy dostępu do pamięci to nawet kilkaset cyki procesora, czyli jak trafi na daną która nie jest w pamięci podręcznej musi czekać na nie długo.

Dlatego m.in. tak przydatna jest pamięć podręczna, która zastępuje najczęściej używane obszary pamięci, z czasem dostępu nie kilkaset, lecz kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt cykli.

Hyperthreading to 2 niezależne procesory logiczne. Dzięki temu są (częste) sytuacje, gdy jeden procesor logiczny czeka na pamięć, a drugi nadal ma coś do zrobienia nie wymagającego kontaktu z pamięcią. Czyli przyspieszenie zależy od rodzaju programów - niektóre (większość) mają tak jak napisałem i są mocno przyspieszane, niektóre (mniejszość) wręcz odwrotnie - dwa wątki instrukcji tak mocno walczą ze sobą o zasoby (np. wypychają się wzajemnie z pamięci podręcznej), że dochodzi do spowolnienia.

Data: 2010-02-15 17:00:00
Autor: Cyneq
amstav pisze:
czy istnieje jakas roznica w zarzadzaniu zadaniami (rozkladzie obciazenia na poszczegolne rdzenie) przy czterordzeniowych intelach i czterordzeniowych amd ?

A to jakie¶ procesory w architekturze intelopodobnej maj± sprzętowo jakie¶ zarz±dzanie zadaniami wbudowane? Człowiek się uczy całe życie...

--
Cyneq

czerordzeniowe intele i amd