Data: 2010-02-14 18:28:21 | |
Autor: tomekr | |
czerordzeniowe intele i amd | |
Intele, ale tylko niektóre modele, np. Core i9, posiadaj± 2 procesory logiczne na 1 rdzeñ fizyczny (HyperThreading). Czyli je¿eli masz procesor 4-ro rdzeniowy, to system operacyjny widzi 8 logicznych procesorów.
|
|
Data: 2010-02-14 23:58:21 | |
Autor: amstav | |
czerordzeniowe intele i amd | |
Intele, ale tylko niektóre modele, np. Core i9, posiadaj± 2 procesory logiczne na 1 rdzeñ fizyczny (HyperThreading). Czyli je¿eli masz procesor 4-ro rdzeniowy, to system operacyjny widzi 8 logicznych procesorów. co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie na jednym z nich a na pozostale beda wrzucane inne programy, ktore uruchomie ? |
|
Data: 2010-02-15 18:13:25 | |
Autor: Radosław Sokół | |
czerordzeniowe intele i amd | |
W dniu 2010-02-14 23:58, amstav pisze:
co to w praktyce oznacza i czy w amd jest inaczej ? czy jeden silnie 1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych jednostek obliczeniowych. 2) AMD, choć IIRC posiada patenty na podobne rozwiązania, nie stosuje odpowiednika HyperThreadingu. obciazajacy kompa prog zostanie wrzucony na wszystkie osiem czy tez bedzie Jak jest wielowątkowy, to oczywiście. Jak nie jest to będzie obciążał tylko jedną jednostkę logiczną. Żaden procesor i system nie są w stanie rozdzielić działania programu: to za- leży wyłącznie od samego programu. -- |""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""| | Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ | | | Politechnika Śląska | \................... Microsoft MVP ......................../ |
|
Data: 2010-02-15 20:55:52 | |
Autor: BoguÅ› | |
czerordzeniowe intele i amd | |
Radosław Sokół napisał:
1) Oznacza, że masz do dyspozycji osiem odrębnych logicznych ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami obliczeniowymi to 1 proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia. Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu. -- Boguś |
|
Data: 2010-02-15 21:03:00 | |
Autor: Radosław Sokół | |
czerordzeniowe intele i amd | |
W dniu 2010-02-15 20:55, BoguÅ› pisze:
ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami Nie rozumiesz, bo źle go sobie tłumaczysz. HyperThreading zwiększa stopień wykorzystania jednostek mikroprocesora. Jeżeli zatem rdzeń ma, załóżmy, jedno ALU i jedno FPU (takie minimalistyczne podejście) to normalnie może wykonywać *albo* instrukcję używającą ALU, *albo* instrukcję wykorzystującą FPU. Z HyperThreadingiem istnieje możliwość wykonywania przez ten jeden rdzeń *dwóch* instruk- cji jednocześnie, przy czym jednej ALU, a jednej FPU. A że wszystkie obecnie produkowane mikroprocesory mają po kilka jednostek ALU i FPU w każdym rdzeniu i zazwyczaj nie są one wykorzystywane w 100% przez jeden potok, sens HT jednak istnieje. PS. Rdzeń nie ma jakiejś "mocy", a tym bardziej nie da się tej jakiejś "mocy" dzielić. Dysponuje pewnymi zasobami sprzętowymi. Co najwyżej zasoby można dzielić, a te są w nadmiarze, więc dzielenie ma sens. -- |""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""| | Radosław Sokół | http://www.grush.one.pl/ | | | Politechnika Śląska | \................... Microsoft MVP ......................../ |
|
Data: 2010-02-17 22:12:54 | |
Autor: tomekr | |
czerordzeniowe intele i amd | |
BoguÅ› pisze:
Radosław Sokół napisał: Typowy procesor, wykonujac oprogramowanie zwykłe, nie strumieniowe (czyli np. nie konwersja/dekodowanie filmów), przez większą część czasu nic nie robi, lecz czeka na pamięć. Wynika to z tego, że czasy dostępu do pamięci to nawet kilkaset cyki procesora, czyli jak trafi na daną która nie jest w pamięci podręcznej musi czekać na nie długo. Dlatego m.in. tak przydatna jest pamięć podręczna, która zastępuje najczęściej używane obszary pamięci, z czasem dostępu nie kilkaset, lecz kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt cykli. Hyperthreading to 2 niezależne procesory logiczne. Dzięki temu są (częste) sytuacje, gdy jeden procesor logiczny czeka na pamięć, a drugi nadal ma coś do zrobienia nie wymagającego kontaktu z pamięcią. Czyli przyspieszenie zależy od rodzaju programów - niektóre (większość) mają tak jak napisałem i są mocno przyspieszane, niektóre (mniejszość) wręcz odwrotnie - dwa wątki instrukcji tak mocno walczą ze sobą o zasoby (np. wypychają się wzajemnie z pamięci podręcznej), że dochodzi do spowolnienia. |