czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny?

Data: 2014-03-18 03:58:26
Autor: Michal 'Amra' Macierzynski
czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny?
W dniu poniedziałek, 17 marca 2014 20:23:31 UTC+1 użytkownik Sebastian napisał:
bank PKO BP oferuje "rachunek dziecka" - jest to

owoc starań Macierzyńskiego aby dostosować SKO do

wymogów XXI wieku.

otworzyć "rachunek dziecka" może (cyt.) "rodzic - przedstawiciel ustawowy"
(...) Dawno tu nie bylem ;) Fajnie, ze mnie ktos jeszcze pamietam - ale w sumie z usenetu same dinozaury teraz korzystaja.

Wywolany do tablicy odpowiadam - ze ani nie dalem ciala, ani pracownik nie popelnil bledu. Tak ten produkt jest skonstruowany.

Opiekun prawny - dziadek/babcia wg prawa za kazdym razem, kiedy tylko mialoby nastapic obciazenie rachunku dziecka (czyli wyplata chociazby 1 PLN), musieliby przedstawiac bankowi zgode sadu rodzinnego. Tak to wymyslono w bodaj kodeksie rodzinnym, zeby dbac o interesy maloletniego. To dlatego tez zbieramy od rodzica przy kazdym przelewie (internet/oddzial) stosowne oswiadczenie, kiedy wyciaga pieniadze z konta dziecka. Konsekwencja jest tez pole nadawcy w przelewi KIRowskim. Trudno byloby w internecie weryfikowac zgode sadu na kazdy przelew (ktos musialby sprawdzac oryginal - nie mozna tego zautomatyzowac, nie biorac na siebie ryzyka, ktorego bank nie moze na siebie wziac), odciecie internetu sprawia zas, ze produkt traci sens, a i tak nie rozwiazuje sytuacji.

Dlatego niestety, swiadomie zrezygnowalismy (tak, na koniec sam tak zadecydowalem, mimo ze nawet znam takie przypadki osobiscie) z obslugi czesci klientow. W takich konkretnych sytuacjach dziala inny produkt - SKO (sprawdzone wlasnie na tych znanych przypadkach).

Inna rzecz, ze przewidzielismy znak czasu - a mianowicie, ze rodzice sie np.. rozwodza. W takim przypadku dziecko ma dwa konta, ale jeden serwis bankowosci internetowej, gdzie pewne rzeczy moze zrobic z mama, inne z tata. Oszczednosci dziecko widzi jednak jedne (tak samo skarbonki ale pod spodem ma dwa rozne konta - zeby nie bylo problemu, ze mama "wyprowadza" pieniadze, ktore przela tata i odwrotnie. Bank mialby potem po prostu problemy - wszystko jest dobrze, jak jest dobrze... Wladze rodzicielska mimo rozwodu rodzice maja zazwyczaj bez zmian.

Konczac ten watek - Prawnikow mamy jak widzisz dobrych - bo to oni zwrocili uwage na ten szczegolowy przypadek. Czasami wyzwaniem sa kwestie techniczne, organizacyjne i finansowe. Dlatego swiadomie podejmujemy takie decyzje, ze wszystkich przypadkow nie obejmiemy. Wiem, ze jest to niezyciowe, ale musimy dzialac zgodnie z litera prawa, zeby w ogole miec taki produkt - zauwaz, ze do tej pory nic podobnego na rynku nie funkcjonowalo! Zgodnie z prawem pieniadze na koncie dziecka sa jego wlasno¶cia. Rodzice maja jednak w tym przypadku inne prawa niz opiekunowie prawni i bez sadu moga oswiadczyc, ze pieniadze dziecka wykorzystuja na jego cele.

Stad zeby zmienic te sytuacje i obsluzyc przypadek konta zakladanego przez opiekuna prawnego, trzeba byloby zmienic albo prawo, albo bardzo mocno pogrzebac w produkcie i systemie bankowosci internetowej (+ system centralny), majac swiadomosc, ze i tak wszystkiego nie obejmiemy i nie dojdziemy do sytuacji 1:1 rodzic - opiekun prawny. Mowiac uczciwie - z punktu widzenia banku to calkiem nowy produkt (prawnie i informatycznie), dzialajacy na silniku Juniora (tak jak Junior w duzej czesci dziala na silniku SKO).

Swoja droga, prawo czasami wymusza, zebysmy byli zyciowi az do bolu. Jest tez komto dla dzieci, ktorych rodzice nie chca u nas miec ROR, nawet tego specjalnego, konta rodzica (jesli wezmiesz IKO zamiast karty - jest bezplatne jesli masz konto Dziecka). Tyle ze takie konto dzieciece nie ma dostepu do bankowosci internetowej i wszystko trzeba robic w oddziale...

Data: 2014-03-20 19:06:58
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
Michal 'Amra' Macierzynski pisze:

Rodzice maja jednak w tym przypadku inne prawa niz opiekunowie prawni i bez sadu moga oswiadczyc, ze pieniadze dziecka wykorzystuja na jego cele.

Eee?? NaprawdÄ™?
Jak oficjalnym opiekunem prawnym dziecka jest nie biologiczny rodzic,
tylko ktokolwiek inny - np. ciocia, babcia (proboszcz...), to ma on inne
prawa niĹĽ rodzic? Z ktĂłrych paragrafĂłw to wynika? :-)

--
MiCHA

Data: 2014-03-21 03:39:38
Autor: zarz±d komplementariusza
> [...]
> Rodzice maja jednak w tym przypadku inne prawa niz opiekunowie prawni i bez sadu moga oswiadczyc, ze pieniadze dziecka wykorzystuja na jego cele.

Eee?? Naprawdę?
Jak oficjalnym opiekunem prawnym dziecka jest nie biologiczny rodzic,
tylko ktokolwiek inny - np. ciocia, babcia (proboszcz...), to ma on inne
prawa niż rodzic? Z których paragrafów to wynika? :-)

wynika to z k.r.i.o.

Data: 2014-03-21 03:47:35
Autor: zarz±d komplementariusza
W dniu pi±tek, 21 marca 2014 11:39:38 UTC+1 użytkownik zarz±d komplementariusza napisał:

> [...]

> tylko ktokolwiek inny - np. ciocia, babcia (proboszcz...), to ma on inne

> prawa niż rodzic? Z których paragrafów to wynika? :-)

dla nieobeznanych z "grypser±" prawnicz± :) chodzi o ustawę
pod nazw± kodeks rodzinny i opiekuńczy. Zobacz np. art. 108
tejże ustawy

Data: 2014-03-21 12:54:39
Autor: Przemyslaw Kwiatkowski
zarzÄ…d komplementariusza pisze:

[...]

dla nieobeznanych z "grypserÄ…" prawniczÄ… :) chodzi o ustawÄ™
pod nazwą kodeks rodzinny i opiekuńczy. Zobacz np. art. 108
tejĹĽe ustawy

Tak się składa, że to nie jest dobry przykład, bo ten artykuł akurat
zrównuje władzę rodzicielską z opieką... :-)
Ale mniejsza o to, wiem juĹĽ w czym rzecz. :-)

--
MiCHA

Data: 2014-03-30 19:42:09
Autor: zarz±d komplementariusza
czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny?
Jak oficjalnym opiekunem prawnym dziecka jest nie biologiczny rodzic, tylko ktokolwiek inny - np. ciocia, babcia (proboszcz...), to ma on inne prawa niż rodzic? Z których paragrafów to wynika? :-)

wynika to z k.r.i.o.

dla nieobeznanych z "grypser±" prawnicz± :) chodzi o ustawę
pod nazw± kodeks rodzinny i opiekuńczy. Zobacz np. art. 108
tejże ustawy

Tak się składa, że to nie jest dobry przykład, bo ten artykuł akurat zrównuje władzę rodzicielsk± z opiek±... :-)
 zrównuje w jednym wyj±tkowym przypadku, a przez to wskazuje
że w sytuacjach "niewyj±tkowych" kompetencje rodzica s± większe

czy Macierzyński dał ciała czy pracownik placówki PKOBP okazał się niekompetentny?