czy karta jest na podpis

Data: 2010-01-27 14:15:05
Autor: wspolna-flaszka.pl
czy karta jest na podpis
Witam!
BPH oraz Pocztowy maja karty bez czipów, czy obie karty jak karta w VW banku
wymusza podpis nawet przy terminalu z pinpadem czy zadna któras z nich czy zadna ?

pozdrawiam

Data: 2010-01-27 05:20:08
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 2:15 pm, "wspolna-flaszka.pl"
<przemyslaw.roki...@gazeta.pl> wrote:
[...]

A swoja droga bylo 1001 razy na grupie: kwestia karta z czpiem/karta
bez czpia jest oderwana od kwestii podpis/pin. To sa dwie zupelnie
niezalezne sprawy.

Data: 2010-01-27 14:32:50
Autor: wspolna-flaszka.pl
czy karta jest na podpis

Uzytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisal w wiadomosci news:2a74a242-7e3e-433b-9c0c-16d724fe70e8k41g2000yqm.googlegroups.com...
[...]

tyle ze u nas posiadanie chipa = pin

Data: 2010-01-27 06:00:39
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 2:32 pm, "wspolna-flaszka.pl"
<przemyslaw.roki...@gazeta.pl> wrote:
Uzytkownik "BK" <bkapuscin...@gmail.com> napisal w wiadomoscinews:2a74a242-7e3e-433b-9c0c-16d724fe70e8k41g2000yqm.googlegroups.com...
> [...]

A swoja droga bylo 1001 razy na grupie: kwestia karta z czpiem/karta
bez czpia jest oderwana od kwestii podpis/pin. To sa dwie zupelnie

Nie, no wlasnie o tym mowie, ze nie, nie i jeszcze raz nie.

Zwiazek miedzy czipem/brakiem czipa, a podpisem i PINem jest zaden.

Inna sprawa, ze proces przechodzenia przez banki na karty czipowe oraz
proces przechodzenia na standardowa autoryzacje pinem tocza sie w
Polsce rownolegle.

Data: 2010-01-27 14:35:43
Autor: Olgierd
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:00:39 -0800, BK napisał(a):

tyle ze u nas posiadanie chipa = pin

Nie, no wlasnie o tym mowie, ze nie, nie i jeszcze raz nie.

Zwiazek miedzy czipem/brakiem czipa, a podpisem i PINem jest zaden.

Może nie mam jakiego¶ wielkiego do¶wiadczenia je¶li chodzi o liczbę posiadanych kart, ale do niedawna w zasadzie nie zdarzało mi się, by karta bezczipowa wołała o wklepanie kodu. Dopiero od jakiego¶ czasu pinem weryfikuję transakcje dokonywane kart± Polbanku, ale to tylko w konkretnej lokalizacji (gdzie jest samoobsługowa kasa notabene).

I owszem, na Neste nie tankuję.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-27 06:52:17
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 3:35 pm, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:

> [...]

Dopiero od jakiego¶ czasu pinem weryfikuję transakcje dokonywane kart±
Polbanku, ale to tylko w konkretnej lokalizacji (gdzie jest samoobsługowa

Lege Artis ==>http://olgierd.bblog.pl<=
Co dowodzi jednego, ze karta z czpiem moze byc i na podpis, i na pin.
Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.

Kwestia wyposazenia karty w czip nie wplywa wiec na kwestie
autoryzacji pinem lub podpisem.

Karty z paskowych zmienia sie na czipowe bo czpiowe co do zasady sa:
bezpieczniejsze i daja wieksze mozliwosci wykorzystania. Pasek jest
technologia starsza, mniej rozwojowa, posiadajaca mniejsze mozliwosci
i bedaca mniej bezpieczna. Banki zobowiazaly sie wzajemnie wiec do
wymiany kart na czpiowe.

Co sie zas tyczy mechanizmu zmiany autoryzacji z podpisu na pin wynika
on glownie z faktu, ze przy posie, zwlaszcza wobec np. kolejki przy
kasie w markecie kasjer moze nie odebrac podpisu/zignorowac
niezgodnosc podpisu ect. Nie da sie "niepobrac" pinu lub zignorowac
jego bledne wprowadzenie. Kolejna rzecz, ze pin ze wzgledu
bezpieczenstwa mozna zmieniac - podpis juz srednio :) Jedyne "przeciw"
pinom jakie znam to kwestia, ze ktos moze go podpatrzec - ale wrazamy
do punktu wyzej - jak ktos chce moze sobie pin zmieniac i co 24h :)

Wiec powtarzam - wychodzenie z zalozenia, ze czip=pin, pasek=podpis
jest bledne. I nie rozumiem po co chwila to wyjasniac :)

Sam mialem Polbankowa debetowke, ktora bardzo dlugo byla na podpis,
teraz jest na pin, a czipa jak nie bylo tak nie ma. Natomiast np.
Alioroa debetowka z czpiem generalnie jest na PIN, ale na wakacjach w
kraajach balkanskich chodzila na podpis :)

Data: 2010-01-27 15:19:12
Autor: Olgierd
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:52:17 -0800, BK napisał(a):

Co dowodzi jednego, ze karta z czpiem moze byc i na podpis, i na pin.

Przy czym jak idzie na podpis to chyba wi±że się z tym, że terminal jest tak ustawiony.

Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.

I ta druga wersja chyba jest rzadko¶ci±, na tyle, że ludzie maj± takie w±tpliwo¶ci wła¶nie.

--
pozdrawiam serdecznie, Olgierd

Data: 2010-01-27 07:24:31
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 4:19 pm, Olgierd <no.email.no.s...@no.problem> wrote:

I ta druga wersja chyba jest rzadko¶ci±, na tyle, że ludzie maj± takie
w±tpliwo¶ci wła¶nie.

Jest bo podpis jest wycofywany "co do zasady" :)

A ja sie "oburzam" bo jak mozna przeczytac w jednym z postow ktos
twierdzi "tyle ze u nas posiadanie chipa = pin", a to jest akurat
oczywista nieprawda :)

Data: 2010-01-27 18:37:54
Autor: Robert Kois
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 15:19:12 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):

Karta bez czipa takze moze byc na podpis i takze moze byc na PIN.
I ta druga wersja chyba jest rzadko¶ci±, na tyle, że ludzie maj± takie w±tpliwo¶ci wła¶nie.

Debetówki Eurobanku s± bez czipa a s± na pin.

--
Kojer

Data: 2010-01-27 16:38:10
Autor: Paweł
czy karta jest na podpis
BK wrote:

[...]

tylko po co ta wymiana ma hybrydy, ktore i tak trzeba zatrzec
po skimmingu paska? tylko wyrzucaja pieniadze w bloto.

bezpieczenstwa mozna zmieniac - podpis juz srednio :) Jedyne "przeciw"
pinom jakie znam to kwestia, ze ktos moze go podpatrzec - ale wrazamy
do punktu wyzej - jak ktos chce moze sobie pin zmieniac i co 24h :)

oczywiscie banki zalecaja by zmieniac pin jak najczesciej,
tylko prosze zerknac w TOiP. druga i kolejne zmiany pinu,
to z reguly kwoty rzedu kilku zlotych, no bo przeciez bezpiecznie
nie moze byc tanio.

Data: 2010-01-27 07:45:27
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 4:38 pm, Paweł <r...@127.0.0.1> wrote:
BK wrote:
> [...]

tylko po co ta wymiana ma hybrydy, ktore i tak trzeba zatrzec
po skimmingu paska? tylko wyrzucaja pieniadze w bloto.

za duzo urzadzen ma obsluge wylacznie paska ;/

> [...]

tylko prosze zerknac w TOiP. druga i kolejne zmiany pinu,
to z reguly kwoty rzedu kilku zlotych, no bo przeciez bezpiecznie

zalezy, w ktorym banku, sa banki ktore pozwalaja zmieniac PIN do woli

Data: 2010-01-27 17:36:56
Autor: xbartx
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 07:45:27 -0800, BK napisał(a):

za duzo urzadzen ma obsluge wylacznie paska ;/

No właśnie. Czyli trzeba czekać, aż większość banków, albo taki PKO BP, wypuści kartę tylko z chipem, aby w końcu zaczęto wymieniać urządzenia typu bankomaty, terminale etc. czy jak to ma wyglądać?

--
xbartx

Data: 2010-01-27 19:01:05
Autor: RobertS
czy karta jest na podpis

[...]

interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja karty wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

RobertS

Data: 2010-01-27 19:02:28
Autor: MarekZ
czy karta jest na podpis
Użytkownik "RobertS" <bob75@xpostx.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hjpv14$a2l$2@opal.icpnet.pl...

interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja karty wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

Było o tym na grupie, to jakieś lokalne banki wydawały.

Data: 2010-01-27 20:53:05
Autor: Olgierd
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 19:02:28 +0100, MarekZ napisał(a):

interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja
karty wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

Było o tym na grupie, to jakie¶ lokalne banki wydawały

Tamto co¶ to nie była karta płatnicza.

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2010-01-27 19:24:13
Autor: Valdi
czy karta jest na podpis
"RobertS" <news:hjpv14$a2l$2opal.icpnet.pl

interesujace jest to, ze w zestawieniu wydanych kart (NBP) widnieja
karty wyposazone TYLKO w chip, tylko nie wiadomo kto je u nas wydaje...

MoĹĽe to z tego sortu?
http://www.finanse.egospodarka.pl/14864,BZ-WBK-wydaje-karte-V-PAY,1,48,1.html

Chociaż czy obecnie wydawane karty mają żywot dłuższy niż 4 lata?
Po za tym czy jest moĹĽliwe, ĹĽe NBP wlicza karty VPAY, ktĂłrymi dokonuje siÄ™
transakcje na terenie kraju? W końcu co jakiś czas da się np. w dużych
centrach handlowych ludzi płacących takimi kartami, a i ja miałem
przyjemność się bawić takim plastikiem w euronecie ;)

Data: 2010-01-27 22:38:40
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
Paweł <root@127.0.0.1> writes:

tylko po co ta wymiana ma hybrydy, ktore i tak trzeba zatrzec
po skimmingu paska?

Jak to "trzeba"? Normalnie nie mamy pojecia o skimmingu, wiec nie mozemy
karty zastrzec.

oczywiscie banki zalecaja by zmieniac pin jak najczesciej,
tylko prosze zerknac w TOiP. druga i kolejne zmiany pinu,
to z reguly kwoty rzedu kilku zlotych, no bo przeciez bezpiecznie
nie moze byc tanio.

Teoretycznie PIN mozna zmieniac bez udzialu banku, po prostu wkladajac
karte do odpowiedniego urzadzenia (np. wlasnego peceta z odpowiednim
oprogramowaniem). Nie jest to zrodlem zadnego dodatkowego zagrozenia dla
banku (ani klienta, jesli pecet jest bezpieczny, nie musi to byc zreszta
pecet). Niestety wiele kart wymaga weryfikacji PINu online przez bank,
uzywa wspolnej koncepcji jednego PINu dla sciezki magnetycznej oraz dla
chipa, albo po prostu nie pozwala na zmiane PINu uzytkownikowi "bo tak".
Dodatkowo wymuszanie podawania PINu w przypadku transakcji niechipowych
naraza klienta na skimming sciezki magnetycznej i przechwycenie PINu, a
banki bardzo niechetnie przyjmuja do wiadomosci, ze znajomosc zawartosci
sciezki magnetycznej i PINu przez druga strone niekoniecznie oznacza, ze
transakcja odbyla sie za zgoda i w ogole za wiedza ich klienta.

Niestety musze sie chyba zgodzic z pogladem, ze obecnie
najbezpieczniejszym dla klienta sposobem korzystania z kart jest
posiadanie dwoch (kompletow): jedna karta z chipem + PINem, ze
skasowanym paskiem magnetycznym, druga karta (tez hybryda, zeby w razie
fraudu liczyc na "liability shift") wylacznie podpisywana, nigdy
PINowana (no moze w bankomatach).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-28 08:05:56
Autor: MG
czy karta jest na podpis
Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał:
[...]

Tak dosyć mocno teoretycznie pojechałeś...
A skÄ…d weĹşmiesz klucz do Secure Messaging?

--
MG

Data: 2010-01-28 16:45:03
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis

Napisalem ze to jest "teorerycznie" :-)

A skÄ…d weĹşmiesz klucz do Secure Messaging?

Sa karty, ktore pozwalaja na zmiane PINu uzytkownikowi. Wystarczajacym
warunkiem jest znajomosc poprzedniego PINu. Nie ma wtedy typowo zadnego
szyfrowania.

Poza bankami (przy wykorzystaniu dokladnie tej samej technologii) to
jest bardzo czeste (sa takze rozne ciekawsze sposoby PINowania, np.
zmienne PINy). Banki wydaja sie miec jakies specjalne obawy z tym
zwiazane, albo moze chodzi o te podwojne PINy? Tak czy owak sa banki
(niekoniecznie w Europie), ktore taka mozliwosc wydaja sie takze
udostepniac, w kazdym razie spotkalem sie z taka informacja i to juz
ladnych pare lat temu.

To kwestia karty, oczywiscie.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-28 21:32:59
Autor: MG
czy karta jest na podpis
"MG" <no@spam.com> writes:

[...]

Jeśli mówisz w ogólności o kartach, to jasne, ale nie EMV.

Poza bankami (przy wykorzystaniu dokladnie tej samej technologii) to
jest bardzo czeste (sa takze rozne ciekawsze sposoby PINowania, np.
zmienne PINy).

Ale o jakiej konkretnie technologii mĂłwisz? JakiejĹ› konkretnej karcie natywnej, Multos, JavaCard, ...?

[...]

Znowu, jeśli mówimy o EMV, to Banki w większości przypadków nie są stawiane przed jakimkolwiek wyborem. Karty i profile podlegają certyfikacji i jeśli któryś chce zrobić coś niestandardowo, to wiąże się to z dużymi kosztami, które muszą mieć jakieś uzasadnienie biznesowe. Ale poza Europą może to nie być EMV, bo tam różne wynalazki stosują.

--
MG

Data: 2010-01-28 22:37:39
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
"MG" <no@spam.com> writes:

[...]

Obawiam sie ze to byly wlasnie normalne karty EMV.

Znowu, jeśli mówimy o EMV, to Banki w większości przypadków nie są
stawiane przed jakimkolwiek wyborem. Karty i profile podlegajÄ…
certyfikacji i jeśli któryś chce zrobić coś niestandardowo, to wiąże
się to z dużymi kosztami, które muszą mieć jakieś uzasadnienie
biznesowe. Ale poza Europą może to nie być EMV, bo tam różne wynalazki
stosujÄ….

Bylbym zdziwiony gdyby to nie bylo EMV. BTW: nie wydaje mi sie by to
bylo cos niestandardowego, zmiana PINu przez usera byla przeciez jednym
z zalozen od poczatku.
Byc moze zmiana PINu jest/byla robiona jakas dodatkowa aplikacja.

Spytajmy googla: np. niejaki I-PIN pozwala na samodzielna zmiane PINu,
z tym ze tu akurat potrzebny jest do tego bank, ze wzgledu na wspomniana
koniecznosc synchronizacji PINu onlinowego (= szyfrowanie itd). Ale tak
jest chyba tylko z dwoch powodow: bo sciezka magnetyczna nie moze miec
PINu offline, oraz dlatego, ze PIN chipowy w banku ma byc nadrzedny
w stosunku do tego na karcie (ale nie wydaje mi sie by to wynikalo
z EMV). No i moze jeszcze z tego, by wszystkie PINy danej karty byly
jednakowe, zeby klient nie zwariowal.
Ale to nie wynika z technologii w zaden sposob.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-28 23:34:15
Autor: MG
czy karta jest na podpis
Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał:

Obawiam sie ze to byly wlasnie normalne karty EMV.

Po czym poznałeś?

[...]

Założeniem od początku była zmiana PINu skryptem wydawcy (spójrz po prostu do intefejsu dla PIN Change/Unblock zdefiniowanego w EMV Book 3).

Spytajmy googla: np. niejaki I-PIN pozwala na samodzielna zmiane PINu,
z tym ze tu akurat potrzebny jest do tego bank, ze wzgledu na wspomniana
koniecznosc synchronizacji PINu onlinowego (= szyfrowanie itd).

Jest to przecież dokładna implementacja transakcji zmiany PIN w zwykłym środowisku online tak, jak w Book 3 naskrobano. Wszystko i tak leci przez HSMa ze znajomością kluczy do Secure Messagingu. Dodam, że HSMy PINu na wejściu też plaintextem nie oczekują. Cały ten system opiera się więc na kilku operacjach, które w rzeczywistości udają zwykłe urządzenie akceptacyjne.

Wcześniej pisałeś, jak rozumiem, o aplikacji, która zrobi to bez udziału wydawcy.

Tak poza tym, to ja wychodzę z założenia, że po tą są certyfikacje PED urządzeń, żeby klientom dawały przynajmniej jakieś względnie złudne bezpieczeństwo, a nie żeby swój PIN na PCecie wprowadzać. Nie mam zaufania do banków, które pozwalają lub wręcz zmuszają klientów do klepania informacji poufnych na stronach internetowych. Krok wstecz...

--
MG

Data: 2010-01-29 04:00:35
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
"MG" <no@spam.com> writes:

Założeniem od początku była zmiana PINu skryptem wydawcy (spójrz po
prostu do intefejsu dla PIN Change/Unblock zdefiniowanego w EMV Book
3).

Tak naprawde niczego w tej sprawie nie zmienia: przeciez chodzi o to, ze
user (teoretycznie przynajmniej) moze sobie zmienic haslo sam, z dowolna
czestotliwoscia, bez ciaglego biegania do banku itd.

Z tym ze akurat to, o czym pisalem, bylo pare lat temu, i raczej watpie
by to bank zmienial PIN skryptem, podobnie jak w to, ze taka karta
bylaby niezgodna z EMV, przynajmniej wtedy. Ale nie wiem na pewno, a
poza tym nie ma to zasadniczego znaczenia, wiec nie bede w to wnikal.

Wcześniej pisałeś, jak rozumiem, o aplikacji, która zrobi to bez
udziału wydawcy.

Tak, tzn. bez udzialu wydawcy w czasie zmieniania, bo oczywiscie wydawca
musialby to umozliwic. Ale to, tak naprawde, bez znaczenia, to tylko
szczegol - zastosowanie podobne do tego I-PINu jest lepszym przykladem,
jest zdecydowanie bardziej praktyczne (ze wzgledu na synchronizacje
PINow), byc moze banki juz cos takiego udostepniaja normalnym klientom.
(nie szukalem)

[...]

PIN to IMHO najmniej poufna informacja, takie tylko dodatkowe
zabezpieczenie przed zlodziejem. Typowo 4 cyfry? Nawet metoda
totolotka da sie trafic.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-31 13:11:13
Autor: MG
czy karta jest na podpis
Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał:
PIN to IMHO najmniej poufna informacja, takie tylko dodatkowe
zabezpieczenie przed zlodziejem. Typowo 4 cyfry? Nawet metoda
totolotka da sie trafic.

Może i zabezpieczenie nie jest bardzo silne, jako takie, ale pamiętajmy, że ataki wyczerpujące na PIN nie zawsze są w ogóle wykonalne i z reguły nie są łatwe. Poza tym, weryfikacja PINu realizuje jedną część dwuskładnikowego uwierzytelnienia klienta - żeby wykonać transakcję musisz coś mieć (kartę) i coś wiedzieć (PIN). Dlatego o poufność PIN jednak warto chyba zadbać.
PIN może mieć 4-12 cyfr. Szkoda, że wiele instytucji sztucznie ogranicza jego długość. Dlaczego nie klient sam miałby zdecydować, skoro nie ma ograniczeń technicznych?

--
MG

Data: 2010-01-31 17:42:45
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
"MG" <no@spam.com> writes:

MoĹĽe i zabezpieczenie nie jest bardzo silne, jako takie, ale
pamiętajmy, że ataki wyczerpujące na PIN nie zawsze są w ogóle
wykonalne i z reguły nie są łatwe.

Wystarczy chocby ze pojedynczy atak jest mozliwy z prawdopodobienstwem
1/10000 (+ liczba mozliwych prob). W przypadku skopiowania pojedynczej
karty, jesli mamy ich wiecej, szansa odpowiednio rosnie.

[...]

Warto byloby zadbac, ale niestety klient nie ma na to zadnego wplywu
(tzn. pozytywnego, bo negatywny moze latwo miec). Nie ma zadnej
mozliwosci stwierdzenia przez klienta, ze np. wpisywany wlasnie PIN jest
podsluchiwany (jesli jest to zrobione dobrze).

PIN może mieć 4-12 cyfr. Szkoda, że wiele instytucji sztucznie
ogranicza jego długość.

Praktycznie wszystkie, przynajmniej u nas.

Inna sprawa ze moze wydluzanie PINu nie jest sensowne ze wzgledu na brak
mozliwosci ochrony przed podsluchem - a wiec funkcja PINu jest
zredukowana do tego, ze chroni przed fraudem tylko skopiowanÄ… kartÄ…
(jesli przestepca nie zna PINu, bo np. transakcja w sklepie, w czasie
kopiowania, nie wymagala PINu).

IOW, slabe dodatkowe zabezpieczenie, i banki nie powinny traktowac tego
jako niczego wiecej (a jak staraja sie to traktowac to wszyscy chyba
wiemy).
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-27 20:25:24
Autor: Jacek Osiecki
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:52:17 -0800 (PST), BK napisał(a):
[...]

Wpływa zdecydowanie - masz jak byk napisane powyżej. Karta bezchipowa nie
wymaga podania PINu, o ile terminaj nie jest pin-only.

[...]

I mam sobie utrudniać życie tylko po to, by bank mógł się łatwiej wykręcić
od odpowiedzialno¶ci? Dziękuję, wolę kartę bez chipa :>
Różnica polega na tym, że o ile w przypadku autoryzacji podpisem bank może
zrzucić odpowiedzialno¶ć na sklep stwierdzaj±c niezgodno¶ć podpisu - o tyle
je¶li PIN się zgadza to win± można obarczyć tylko klienta... i to wła¶nie
robi± bo nie udowodnisz że nie przekazałe¶ komu¶ pinu :-/

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-01-27 13:24:00
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On 27 Sty, 21:25, Jacek Osiecki <jos...@ceti.pl> wrote:

[...]

Ale to nie Ty masz udowodnic, ze nie przekazales komus pinu. Jesli
ktos chce wykrecic sie od odpowiedzialnosci [bo co do zasady
transakcja oszukancza obciaza bank badz ubezpieczyciela] to ten ktos
musi Ci udowpodnic, ze naruszyles zasady bezpiecznestwa i ujawniles
PIN. I moim zdaniem nikt sobie nie powinien wmowic, ze jest inaczej.

To raz.

A dwa, ze mniejwiecej taki sam jest % klientow uwaza, ze autoryzacja
na PIN to "walek" bankow majacy na celu udreczenie klienta jak %
klientow uwazajacych, ze autoryzacja na podpis to "walek" bankow.
Zawsze znajdzie sie jednakowa grupa niezadowolonych z kazdego z tych
rozwiazan. Jak dla mnie, z praktycznego punktu widzenia, jesli karta
ma byc szybkim i sprawnym srodkiem placenia to w gre wchodzi tylko PIN
i czesty off-line.

Data: 2010-01-27 21:25:57
Autor: Olgierd
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 13:24:00 -0800, BK napisał(a):

z praktycznego punktu widzenia, jesli karta ma byc szybkim i sprawnym
srodkiem placenia to w gre wchodzi tylko PIN i czesty off-line.

Amen!

--
:) Olgierd || http://olgierd.bblog.pl

Data: 2010-01-27 23:09:59
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
Jacek Osiecki <joshua@ceti.pl> writes:

Wpływa zdecydowanie - masz jak byk napisane powyżej. Karta bezchipowa nie
wymaga podania PINu, o ile terminaj nie jest pin-only.

Bez zartow, nigdy nie widziales karty bez chipa, wymagajacej PINu
w terminalu, w ktorym ludzie normalnie placa MC i VC podpisujac kwity?

Różnica polega na tym, że o ile w przypadku autoryzacji podpisem bank może
zrzucić odpowiedzialność na sklep stwierdzając niezgodność podpisu

Generalnie bank nie ma takiej mozliwosci.
Stad te problemy z reklamacjami, takze na Zachodzie, i stad m.in. to
parcie (sluszne zreszta) na chipy.

- o tyle
jeśli PIN się zgadza to winą można obarczyć tylko klienta... i to właśnie
robią bo nie udowodnisz że nie przekazałeś komuś pinu :-/

Ale dowod nalezy do banku. Z tym ze to jest wredna sprawa, lepiej nie
miec takiego problemu.
--
Krzysztof Halasa

Data: 2010-01-27 19:28:53
Autor: Jacek Osiecki
czy karta jest na podpis
Dnia Wed, 27 Jan 2010 06:00:39 -0800 (PST), BK napisał(a):
> [...]
niezalezne sprawy.
tyle ze u nas posiadanie chipa = pin
Nie, no wlasnie o tym mowie, ze nie, nie i jeszcze raz nie.

Zdecydowanie jak najbardziej tak ;)

Zwiazek miedzy czipem/brakiem czipa, a podpisem i PINem jest zaden.

Zwi±zek jest taki, że je¶li terminal dopuszcza autoryzację PINem to przy
karcie chipowej WYMUSI autoryzację PINem a przy klasycznej - nie.
Dlatego posiadaj±c kartę bez tego dziadostwa mogę spokojnie nie znać PINu do
niej, co przy karcie z chipem jest niemożliwe.

Podkre¶lam: nie mówimy o teorii - bo w tej wszystko jest możliwe - ale o
faktycznej sytuacji w Polsce.

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki joshua@ceti.pl GG:3828944

Data: 2010-01-27 20:46:56
Autor: MarekZ
czy karta jest na podpis
Użytkownik "Jacek Osiecki" <joshua@ceti.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:slrnhm14vl.952.joshua@tau.ceti.pl...

[...]

Znam jedn± kartę, która nie spełnia podanego przez Ciebie warunku, jest to MasterCard ING w wersji platynowej. Ma mikroprocesor a autoryzuje się wszędzie gdzie jest to możliwe podpisem. Nie ma zatem mowy o wymuszaniu czego¶ przez terminal, sposób autoryzacji zależy od danych zapisanych na karcie.

Data: 2010-01-27 11:59:15
Autor: BK
czy karta jest na podpis
On Jan 27, 8:46 pm, "MarekZ" <b...@adresu.w.pl> wrote:
Użytkownik "Jacek Osiecki" <jos...@ceti.pl> napisał w wiadomo¶ci grup

> [...]

wszędzie gdzie jest to możliwe podpisem. Nie ma zatem mowy o wymuszaniu
czego¶ przez terminal, sposób autoryzacji zależy od danych zapisanych na

Dokladnie to sposob autoryzacji jest pewna wynikowa kerty i terminala.

Dlatego powtarzam, ze sam fakt, ze jest czpi/brak czpia jest bez
znaczenia dla metody autoryzacji. Nawet karta z czipem moze byc z
podpisem czego dowodem jest ING :)

Data: 2010-01-27 23:33:40
Autor: RobertS
czy karta jest na podpis

Dlatego powtarzam, ze sam fakt, ze jest czpi/brak czpia jest bez
znaczenia dla metody autoryzacji. Nawet karta z czipem moze byc z
podpisem czego dowodem jest ING :)

albo kk Aliora, w niektorych sklepach zawsze autoryzacja podpisem...sam bylem zdziwiony

RobertS

Data: 2010-01-27 23:36:18
Autor: MarekZ
czy karta jest na podpis
Użytkownik "RobertS" <bob75@xpostx.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hjqf08$s8k$1@opal.icpnet.pl...

albo kk Aliora, w niektorych sklepach zawsze autoryzacja podpisem...sam bylem zdziwiony

A ja znam taki sklep w Pcimiu, gdzie każda karta autoryzuje się podpisem. Przynajmniej każda z tych, które tam testowałem. Stary terminal nie obsługuj±cy mikroprocesora.

Data: 2010-01-28 10:07:02
Autor: Valdi
czy karta jest na podpis
"MarekZ" news:hjqf1v$ggt$1srv.cyf-kr.edu.pl

A ja znam taki sklep w Pcimiu, gdzie każda karta autoryzuje się podpisem.
Przynajmniej każda z tych, które tam testowałem. Stary terminal nie
obsługuj±cy mikroprocesora.

Ale z tym (chodzi mi o wiek terminalu) to chyba nie ma reguły. W niektórych
Tesco stały ładnie wyeksponowane terminale Verifone, które w eService łykaj±
CHIP + PIN, natomiast w Tesco gdzie dominuje "duch Bieleckiego" z ww.
terminalami CHIPa nie łykaj± i prosz± o podpis... :/

Data: 2010-01-28 08:02:19
Autor: MG
czy karta jest na podpis
Użytkownik "Jacek Osiecki" napisał:
[...]

To, co wła¶nie opisałe¶, jest bardzo powszechnym mitem. Terminale dla kart z paskiem magnetycznym korzystaj± z własnej konfiguracji i z Service Code znajduj±cego się na ¶cieżce drugiej paska. W przypadku EMV korzystać musz± z CVM List zawartego w karcie w poł±czeniu z Terminal Capabilities, jakie zostały przez centrum rozliczeniowe dla danego terminala certyfikowane. W polskich realiach oznacza to, że wła¶ciwie wszystkie urz±dzenia 'attended' obługuj± PIN online, PIN offline (zarówno szyfrowany, jak i jawnie przekazywany) oraz podpis. Czę¶ć urz±dzeń wspiera także, na odpowiedzialno¶ć centrum rozliczeniowego, brak uwierzytelniania posiadacza karty. EMV zapewnia, że karta może wspierać kilka metod i wydawca może ustalić reguły, z których wynika, jaka metoda zostanie zastosowana dla transakcji (reguły dotycz± kwot transakcji oraz ¶rodowiska i typu transakcji).

Podkre¶lam: nie mówimy o teorii - bo w tej wszystko jest możliwe - ale o
faktycznej sytuacji w Polsce.

Mówimy o polskich realiach. Musiałe¶ nie mieć styczno¶ci z kartami debetowymi z paskiem, jak Maestro, Visa Electron w wielu bankach (np. PKO BP) oraz kilkoma kredytówkami EMV, które używaj± podpisu.

--
MG

Data: 2010-01-27 14:38:14
Autor: RobertS
czy karta jest na podpis

tyle ze u nas posiadanie chipa = pin

w większości przypadkow, ale nie zawsze

RobertS

Data: 2010-01-27 14:43:41
Autor: XYZ
czy karta jest na podpis
On 2010-01-27 14:32, wspolna-flaszka.pl wrote:

Uzytkownik "BK" <bkapuscinski@gmail.com> napisal w wiadomosci
On Jan 27, 2:15 pm, "wspolna-flaszka.pl"
<przemyslaw.roki...@gazeta.pl> wrote:
Witam!
BPH oraz Pocztowy maja karty bez czipĂłw, czy obie karty jak karta w VW
banku
wymusza podpis nawet przy terminalu z pinpadem czy zadna ktĂłras z nich
[...]

Hmm, ja tam nie wiem, ale wyraźnie moja karta Citi, którą dostałem 2 mieiące temu ma chip a w sklepach budowlanych (Castorama, Leroy Merlin) idzie tylko na podpis. Tam gdzie żywność na PIN.

Data: 2010-01-27 21:33:16
Autor: XYZ
czy karta jest na podpis

On 2010-01-27 14:32, wspolna-flaszka.pl wrote:

[...]

mieiÄ…ce temu ma chip a w sklepach budowlanych (Castorama, Leroy
Merlin) idzie tylko na podpis. Tam gdzie żywność na PIN.

debetowa?
Nie, zwykła Visa.

Data: 2010-01-27 05:27:52
Autor: Josh01
czy karta jest na podpis
On 27 Sty, 14:15, "wspolna-flaszka.pl" <przemyslaw.roki...@gazeta.pl>
wrote:
[...]

Niestety (dla mnie nawet bardziej niż niestety), karty wznawiane
obecnie przez B.Pocztowy, pomimo tego, że chipa nie maj±, wymuszaj±
autoryzację transakcji płatniczej przez wpisanie PINu. Stare karty
były "autoryzowane" podpisem odręcznym.

Data: 2010-01-27 14:18:36
Autor: MarekZ
czy karta jest na podpis
Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <przemyslaw.rokicki@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hjpe93$jqt$1@inews.gazeta.pl...
Witam!
BPH oraz Pocztowy maja karty bez czipów, czy obie karty jak karta w VW banku
wymusza podpis nawet przy terminalu z pinpadem czy zadna któras z nich czy zadna ?

Nigdy nie potwierdzałem transakcji PINem w przypadku karty BPH, naturalnie poza sytuacjami oczywistymi, typu terminal Neste. Zwróć natomiast uwagę, że te karty nie s± już wydawane, zast±pione zostały przez ofertę GE Money.

Data: 2010-01-27 14:32:29
Autor: wspolna-flaszka.pl
czy karta jest na podpis

Użytkownik "MarekZ" <brak@adresu.w.pl> napisał w wiadomo¶ci news:hjpecb$f7b$1srv.cyf-kr.edu.pl...
[...]

ostatnio zakladalem nowe darmowe konto sezam i dostalem karte visa
bez chipu z noweym logiem bph .

Data: 2010-01-27 14:34:30
Autor: MarekZ
czy karta jest na podpis
Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <przemyslaw.rokicki@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:hjpf9m$nb1$1@inews.gazeta.pl...

ostatnio zakladalem nowe darmowe konto sezam i dostalem karte visa
bez chipu z noweym logiem bph .

Aha, debetow±. To co ja pisałem dotyczyło kredytowych. Co do debetowych to nie wiem.

Data: 2010-01-27 16:44:36
Autor: SpeX
czy karta jest na podpis
W dniu 2010-01-27 14:15, wspolna-flaszka.pl pisze:
[...]

A czy jaki¶ bank w PL oferuje karty 100% chipowe? A nie hybrydy z paskiem.

Data: 2010-01-27 22:39:46
Autor: Krzysztof Halasa
czy karta jest na podpis
SpeX <spex@vp.pl> writes:

A czy jakiĹ› bank w PL oferuje karty 100% chipowe? A nie hybrydy z paskiem.

Latwo taka zrobic samemu. Tylko co z tego, to raczej kwestia terminali
w sklepach.
--
Krzysztof Halasa

czy karta jest na podpis