czy konieczne jest parkowanie g³owic dysku sata?

Data: 2009-12-07 18:33:10
Autor: R.Madejski
czy konieczne jest parkowanie g³owic dysku sata?
Zakupi³em adapter IDE/SATA na USB. Zasilacz adaptera nie posiada wy³±cznika zasilania. Moje obawy dotycz± tego, czy w³±czanie/wy³±czanie dysku sata przez w³o¿enie/wyci±gniêcie wtyczki jest dla niego bezpieczne. Czy nie powinno siê np. przed wy³±czeniem zaparkowaæ g³owic dysku z poziomu systemu?

Proszê o wyja¶nienie, nie znam siê za bardzo na tym a nie chcê aby szlag trafi³ do¶æ drogi dysk SATA i jego ca³± zawarto¶æ przez nieumiejêtnie przeprowadzan± procedurê pod³±czania/od³±czania z u¿yciem adaptera.

RM

Data: 2009-12-07 18:11:54
Autor: Jacek Kalinski
czy konieczne jest parkowanie głowic dysku sata?
W artykule <001bdc98$0$2105$c3e8da3@news.astraweb.com>, R.Madejski napisa³(a):

Zakupi³em adapter IDE/SATA na USB. Zasilacz adaptera nie posiada wy³±cznika zasilania. Moje obawy dotycz± tego, czy w³±czanie/wy³±czanie dysku sata przez w³o¿enie/wyci±gniêcie wtyczki jest dla niego bezpieczne.

Jest bezpieczne. Wiêkszo¶æ dysków po od³±czeniu zasilania wykonuje
parkowanie g³owic.

Proszê o wyja¶nienie, nie znam siê za bardzo na tym a nie chcê aby szlag trafi³ do¶æ drogi dysk SATA i jego ca³± zawarto¶æ przez nieumiejêtnie przeprowadzan± procedurê pod³±czania/od³±czania z u¿yciem adaptera.

Je¶li bêdziesz u¿ywa³ bezpiecznego usuwania dysku (przez ikonkê w tray)
lub korzysta³ z polecenia umount, to nie masz siê czego obawiaæ.

Prêdzej dysk dobije 30000 uruchomieñ i zatrzymañ ni¿ brak parkowania ;)

Jacek

Data: 2009-12-07 21:54:13
Autor: Bernard
R.Madejski wrote:
[...]

Parkowanie g³owic dotyczy³o dysków, w których g³owice by³y przesuwane przez silnik krokowy. Zdaje siê, ¿e ostatni taki dysk wyprodukowano przed 1990 rokiem. Od tamtej pory g³owice "parkuje" sprê¿yna z chwil± wy³±czenia zasilania.

Data: 2009-12-08 09:40:17
Autor: Rados³aw Sokó³
Bernard pisze:
[...]

Magnesem. I jest to spore obci±¿enie dla dysku. Dlatego miê-
dzy innymi systemy operacyjne wy³±czaj± dyski osobnym pole-
ceniem ATA przed wy³±czeniem zasilania komputera, bo takie
eleganckie zaparkowanie g³owic jest zdecydowanie mniej szkod-
liwe dla dysku ni¿ parkowanie za pomoc± mechaniki awaryjnego
parkowania.

Swego czasu by³o wiele szumu na li¶cie dyskusyjnej linux-
kernel, bo jaka¶ zmiana w sterownikach IDE powodowa³a. ¿e
przy wy³±czaniu komputera - ju¿ po "u¶pieniu" dysków - by³y
one ponownie uruchamiane, po czym komputer siê wy³±cza³ na
dobre z g³o¶nym stukiem parkowanych g³owic.

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2009-12-08 10:23:00
Autor: Osadnik
Rados³aw Sokó³ pisze:
Bernard pisze:
[...]

I ja tak mam w WindowsieXP. Przechodzi system do hibernacji to wcze¶niej wy³±cza dyski za chwile procedura hibernowania musi odpaliæ dyski ponownie by zrobiæ zrzut pamiêci do pliku i potem dyski wy³±czaj± sie ze stukotem. Nie wiem co na to poradziæ.
sterowników alternatywnych brak.

Data: 2009-12-08 16:34:03
Autor: Wiktor S.
[...]

A czym ono siê z technicznego punktu widzenia ró¿ni?

--
Azarien

Data: 2009-12-08 17:03:36
Autor: Rados³aw Sokó³
Wiktor S. pisze:
[...]

Przesuniêciem g³owicy na ¶cie¿kê najbli¿sz± pozycji parko-
wania. Albo nawet usuniêciem jej od razu na w³a¶ciw± pozycjê
tak, ¿e po od³±czeniu zasilania magnes tylko przytrzymuje j±,
a nie ¶ci±ga.

O, tu widaæ dysk elegancko startuj±cy po czym (jeszcze w
1/3 filmu gdzie¶) usuwaj±cy programowo g³owice na rampê
spoczynkow±:

http://www.youtube.com/watch?v=CWjeWKg4mVA

Data: 2009-12-09 10:13:46
Autor: Wiktor S.
Rados³aw Sokó³ wrote:
Wiktor S. pisze:
[...]

Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie s± ujednolicone. Je¶li do jednego potrzeba pr±du, to tyle to mo¿na trzymaæ w kondensatorze.
Poza tym g³owica w trakcie pracy ca³y czas lata jak szalona, dlaczego jeden ruch wiêcej podczas wy³±czamia mia³by byæ bardziej szkodliwy?

--
Azarien

Data: 2009-12-09 23:33:15
Autor: Mariusz
W dniu 2009.12.09 10:13, Wiktor S. pisze:

Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie s± ujednolicone.
Je¶li do jednego potrzeba pr±du, to tyle to mo¿na trzymaæ w kondensatorze.

Magnes siê nie zepsuje.

--
Mar

Data: 2009-12-10 01:47:52
Autor: Wiktor S.
[...]

A gdyby jeszcze zastosowaæ hamowanie odzyskowe talerzy, to mamy dobr± chwilê pracê elektroniki po zaniku zasilania ;-)

--
Azarien

Data: 2009-12-15 23:16:11
Autor: Rados³aw Sokó³
Wiktor S. pisze:
Nadal mnie zastanawia, dlaczego te dwa procesy nie s± ujednolicone. Je¶li do jednego potrzeba pr±du, to tyle to mo¿na trzymaæ w kondensatorze.

Ju¿ dosta³e¶ odpowied¼ -- magnes zawsze zadzia³a, kondensator
mo¿e wyschn±æ. No i zrobienie du¿ego kondensatora nie jest
tanie i zajmuje on miejsce.

Hamowanie odzyskowe jest ciekawym pomys³em, ale zauwa¿, ¿e
wtedy gwa³townie by spada³a prêdko¶æ obrotowa, zanik³aby
poduszka powietrzna i g³owica w czasie ruchu mog³aby opa¶æ
na talerze zanim by siê usunê³a. Wiêc raczej to odpada...

Poza tym g³owica w trakcie pracy ca³y czas lata jak szalona, dlaczego jeden ruch wiêcej podczas wy³±czamia mia³by byæ bardziej szkodliwy?

Bo jest zwi±zany z uderzeniem o rampê i magnes, czyli mo¿e
spowodowaæ pojawienie siê luzów w ³o¿ysku ramienia.

Data: 2009-12-08 09:38:05
Autor: Rados³aw Sokó³
R.Madejski pisze:
[...]

Powinno i na przyk³ad Linux to robi.

Oczywi¶cie, dyskowi nic siê nie stanie, jak mu odetniesz
zasilanie. System automatycznego awaryjnego parkowania
zaparkuje ³adnie g³owice. Na pewno jednak parkowanie za
pomoc± polecenia ATA jest mniejszym obci±¿eniem mechanicz-
nym i mniej zu¿ywa dysk.

trafi³ do¶æ drogi dysk SATA i jego ca³± zawarto¶æ przez nieumiejêtnie

Do¶æ drogi dysk SATA? To jaki to? Raptor?

Data: 2009-12-08 09:49:00
Autor: R.Madejski
Rados³aw Sokó³ wrote:
R.Madejski pisze:
[...]

Rozwa¿am u¿ywanie dysku ze starszym komputerem pracuj±cym pod linuxem. Czy móg³by¶ podaæ konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które parkuj± g³owice z pomoc± rozkazów ATA?

trafi³ do¶æ drogi dysk SATA i jego ca³± zawarto¶æ przez nieumiejêtnie

Do¶æ drogi dysk SATA? To jaki to? Raptor?

Raptor to dla mnie bardzo drogi dysk. Ten jest po prostu do¶æ drogi (dla mnie).

RM

Data: 2009-12-08 10:44:17
Autor: BQB
R.Madejski pisze:

Rozwa¿am u¿ywanie dysku ze starszym komputerem pracuj±cym pod linuxem. Czy móg³by¶ podaæ konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które parkuj± g³owice z pomoc± rozkazów ATA?

http://tinyurl.com/ycv5z2t

Proszê.

Data: 2009-12-08 10:58:53
Autor: R.Madejski
BQB wrote:
R.Madejski pisze:

[...]

W przeciwieñstwie do mnie chyba nie przejrza³e¶ wyników tego kiepskiego zapytania google.

RM

Data: 2009-12-08 15:12:13
Autor: BQB
R.Madejski pisze:
BQB wrote:
R.Madejski pisze:

[...]

Do tego kiepskiego zapytania wystarczy dodaæ s³owo head i robi siê lepsze. Mi chodzi³o o pokazanie drogi.

Data: 2009-12-08 17:04:04
Autor: Rados³aw Sokó³
R.Madejski pisze:
Rozwa¿am u¿ywanie dysku ze starszym komputerem pracuj±cym pod linuxem. Czy móg³by¶ podaæ konkretne programy/polecenia dla tego systemu, które parkuj± g³owice z pomoc± rozkazów ATA?

Sam system to robi przy wy³±czaniu.