czy konwersja mbr na gpt coś daje

Data: 2021-03-17 21:54:48
Autor: PiteR
czy konwersja mbr na gpt coś daje
czy konwersja mbr na gpt coś daje pod kątem bezpieczeństwa
dla dysków mechanicznych, niesystemowych które już sypnęły
realocated na zółto. Wsystkie inne ssd, nvme też sukcesywnie
przerabiam na gpt.

Trzymam na tym hdd już tylko kopie, nieduże pliki mp4 (100MB) i mp3
Rozumiem, że mp4 się skorumpują pojedynczo i nie nagle wszystkie i zauważę to bo mp4 nie odtworzy się a jpg zajmie zielono szara zaraza.

--
Piter

róbcie backup chłopczyny

Data: 2021-03-17 23:04:59
Autor: Marcin Debowski
On 2021-03-17, PiteR <email@fauszywy.pl> wrote:
czy konwersja mbr na gpt coś daje pod kątem bezpieczeństwa
dla dysków mechanicznych, niesystemowych które już sypnęły
realocated na zółto. Wsystkie inne ssd, nvme też sukcesywnie
przerabiam na gpt.

GPT ma zdaje się ze dwie kopie nagłówka. MBR żadnej. Więc jak badsector trafi w tablicę, to mogą być problemy z całym dyskiem. Z tym, że jak trafi w GPT to też nie wiem czy to będzie dużo większe ułatwienie w sensie praktycznym, bo system sam z siebie pwenie nie zlokalizuje i nie użyje kopii.

--
Marcin

Data: 2021-03-18 12:27:22
Autor: Marcin Debowski
On 2021-03-18, Eneuel <eneuel@gmail.cm> wrote:
W dniu 18 mar 2021 o 00:04, Marcin Debowski pisze:

GPT ma zdaje się ze dwie kopie nagłówka. MBR żadnej.

GPT ma dwie a MBR zero? Nie jestem mocny w rachunkach,
ale chyba albo:
  - GPT ma jedną kopię i MBR zero
     albo
  - GPT ma dwie kopie i MBR jedną

Kopie, nie nagłowek.

Info zawarte w MBR odzyskać można w chwil kilka.

Jak?

--
Marcin

Data: 2021-03-18 14:36:35
Autor: Eneuel
W dniu 18 mar 2021 o 13:27, Marcin Debowski pisze:

[...]

Nie pojmuję tego, co piszesz.

Oryginał i dwie kopie to razem trzy?
I nie wiem, czym ma być ten nagłówek.

Info zawarte w MBR odzyskać można w chwil kilka.

Jak?

Skutecznie. Uprzedzając kolejne pytanie typu:
   Czym?
odpowiadam:
   partycjonerami chociażby lub edytorami dysku

Taki odzysk trwa chwil kilka i jest automagiczny.
Pod WXP będą problemy z literaturą, ale W64 itp.
(chyba od Viśty w_io górę) literatura realizuje
się inaczej...

Są też inne programy generujące poprawny MBR (głównie
chadza o tablicę partycji i kod maszynowy) ale że nie
znałem ich ~20 lat temu, nie korzystam z nich.

Odtwarzałem MBR skutecznie nie kilka razy, nie kilkadziesiąt, ale
kilkaset. Informacje zawarte w MBR są nadmiarowe, jeśli nie liczyć
sygnaturki dysku, która potrzebna jest tak sobie do odzysku danych.
Kod maszynowy jest uniwersalny (rzecz jasna są różne kody, ale do
odzysku nie jest to istotne) a dane zapisane w tablicy partycji są
zawarte w bootsektorach. Drobnym problemem jest odzysk partycji
zawartych w Extended, ale kosztem jest tu tylko strata dodatkowych
chwil, czy raczej minut...

Często po prostu zerowałem cały MBR z nudów -- czekając na coś...
(zwykle odtworzony będzie zdrowszy niż skasowany, więc nierzadko
warto to uczynić...)

-=-

20H2 wściekle aktualizuje się -- 8 aktualizacji już za mną;
opcjonalna (a co? -- trzeba iść na całość!) uskutecznia się
w tle... ciekawe -- ile dziś jeszcze zaliczę tychże aktualizacji?...

Wczoraj Acer zamarł na kilka minut (sic!) zupełnie!!! Nawet
Totalny z NVMe i z RAMdysku czekały grzecznie w kolejeczce... ;)
[w PeeReLowskiej kolejeczce po papier toaletowy?]
To jakaś parodia -- FuJitsu-Siemens jest mniej podatny na mroźne sytuacje niż Acer, gdyż Acer ma zbyt szybki CPU, przez co wąskim
gardłem w Acerze są tylko HDD a z tymi (od samego początku życia
IDE) żartów nie ma... M$ po prostu **wymusza** używanie SSD...

Póki mój kot nie wyzdrowieje (pewnie choruje na CoViD) stawiam link
do odwiedzających go qmpli: http://przydworzyce.net/_OLD/koty.htm

Koty to wprawdzie dranie, ale qmplują się, odwiedzają chorych, przynoszą chorym myszy... [a głodnych ratują przed śmiercią swym własnym ciałem!]

--
,_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-03-18 15:50:43
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W dniu 18 mar 2021 o 14:36, Eneuel pisze:

20H2 wściekle aktualizuje się -- 8 aktualizacji już za mną;
opcjonalna (a co? -- trzeba iść na całość!) uskutecznia się
w tle... ciekawe -- ile dziś jeszcze zaliczę tychże aktualizacji?...

Kot wziął się w garść, gdy poprosiłem weterynarzy o pomoc, ale
aktualizacja do 20H2 wyciszyła Fujitsu-Simensa... Swego czasu
F-S znalazł program zgłaśniający i było OK aż do czasu tej
aktualizacji... Program miał pracować chwilowo -- był trialem,
ale pracował poprawnie aż do tej pory... (szczęśliwi czasu
nie liczą -- u mnie tryskał szczęściem!!!)

Znów wszystko ledwo słychać...

Tak to jest w życiu -- strach przed śmiercią zmobilizował
kiedyś F-S a teraz sigowego kota, ale gdy F-S poczytał me
wychwalanie go pod niebiosa -- znów zbiesił się... Cóż za
niewdzięczność!!!! Pochwal kogoś -- będziesz miaU problemy...

KB5001567 zainstalowała się już w 20%... ;)

--
,_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-03-18 17:02:46
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

W pewnym sensie sygnaturka dysku też jest nadmiarowa, ale raczej ;)
nie bywa odtwarzana, jako że więcej kłopotów niż korzyści z takiego
odtworzenia.

która potrzebna jest tak sobie do odzysku danych.

--
'_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@@gmail.com     '.O_'

Data: 2021-03-18 22:56:47
Autor: Marcin Debowski
On 2021-03-18, Eneuel <eneuel@gmail.cm> wrote:
[...]

Nagłowek MBR jest tylko w oryginale, a GPT ma równiez kopie oryginału.

Info zawarte w MBR odzyskać można w chwil kilka.

Jak?

Skutecznie. Uprzedzając kolejne pytanie typu:
   Czym?

Jak można odtworzyc coś, co przestało istnieć a było tylko w oryginale? To o czym napisałeś poniżej to generowanie nowego MBR, a nie odtworzenie tego co był. Masz np. zdefiniowaną tablicę partycji, z ich lokalizacją etc. Jak nie ma kopii tej tablicy to możesz co najwyżej probowac odtworzyć po jakiś cechach systemu plików, które tam były, ale niekoniecznie zawsze się da i niekoniecznie musiał tam w ogóle być system plików.

--
Marcin

Data: 2021-03-19 06:11:56
Autor: Kamil
Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał:

Nagłowek MBR jest tylko w oryginale, a GPT ma równiez kopie oryginału.

Jak można odtworzyc coś, co przestało istnieć a było tylko w oryginale?

Bo informacje o partycjach są w kilku miejscach i mądre programy potrafią je odnaleźć i wpisać do MBR tworząc tablice partycji. Reszta jest identyczna w każdym MBR. Mogą wystąpić drobne w zależności od tego jakim programem partycjonowany był dysk. Komunikat o błędzie może być po polsku, albo w eanglish :)

Pzdr

Data: 2021-03-19 08:41:58
Autor: Marcin Debowski
On 2021-03-19, Kamil <mospam@tlen.pl> wrote:
[...]

Przy GPT. Przy MBR nie ma. --
Marcin

Data: 2021-03-20 00:59:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
czy konwersja mbr na gpt coś daje

"Marcin Debowski" qtZ4I.51890$bS58.30648@fx10.ams1

Kamil>> Bo informacje o partycjach są w kilku miejscach i mądre programy potrafią je
Kamil>> odnaleźć i wpisać do MBR tworząc tablice partycji. Reszta jest identyczna w
Kamil>> każdym MBR. Mogą wystąpić drobne w zależności od tego jakim programem
Kamil>> partycjonowany był dysk. Komunikat o błędzie może być po polsku, albo w
Kamil>> eanglish :)

Dlaczego albo? ;) Nie można tam wpisać czegokolwiek? ;)

Marcin Debowski> Przy GPT. Przy MBR nie ma.

Marcine Debowski -- porzuć opór niedołężny. ;)

    Dałeś próby, rycerzu nieszczęsny, lecz mężny,
    Twojej odwagi: porzuć opór niedołężny
    Złóż broń, nim cię naszymi szablami rozbroim

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-05-13 12:23:22
Autor: jedrek
czy konwersja mbr na gpt coś daje
"Eneuel" news:s2vl12$1ho7$1gioia.aioe.org
  partycjonerami chociażby lub edytorami dysku

Które polecasz z nich do edukowania się czym jest MBR
Da się go nieodwracalnie zepsuć? Nauka przebiega na dysku, który nie ma danych do utracenia.
Czyli nie mając danych do utraty jest jakieś ryzyko rozwalnie bezpowrotnie dysku?

Taki odzysk trwa chwil kilka i jest automagiczny.

Czyli ile w minutach? Kilkanaście minut? Czy liczone w sekundach?

Są też inne programy generujące poprawny MBR (głównie
chadza o tablicę partycji i kod maszynowy)

A istniejący tam kod maszynowy jaką funkcję realizuje?

Informacje zawarte w MBR są nadmiarowe, jeśli nie liczyć
sygnaturki dysku, która potrzebna jest tak sobie do odzysku danych.

W jakim sensie nadmiarowe, kilka razy to samo się w jakiś sekwencjach pojawia
Czy po prostu niepotrzebne dane tam załadowane?

Drobnym problemem jest odzysk partycji
zawartych w Extended

Extended czyli EMBR?
Do czego się wykorzystuje EMBR? Jak rozumiem nie jest on widziany przez np windowsy?

Często po prostu zerowałem cały MBR z nudów

MBR z coraz dłuższym czasem używania dysku zostaje zaśmiecany jakimiś wpisami?
Jakaś analogia do np MFT gdzie im więcej drobnych plików na dysku tym MFT coraz bardziej się rozrasta?

Czy fabrycznie nowy dysk posiada w ogóle wpisy w MBR? Czy są tam po prostu same zera.
Dopiero utworzenie pierwszej partycji na dysku pociąga za sobą utworzenie MBR?
A sygnatura dysku ma jakieś kluczowe zadanie? Napisałeś, że tylko do odtworzenia partycji ponoć się przydaje. Możną ją zmieniać dowolnie? Czy raczej sygnatura jest ściśle powiazana z danym dyskiem i jest niezmienna, bo np jest powiązana z softem jaki obsługuje wewnętrzne dysk, itp.? Widzę, że niektóre programy mają funkcję coś w stylu clear SIG.
Kiedy tego się używa? Można coś tam poważnie zepsuć?

(zwykle odtworzony będzie zdrowszy niż skasowany, więc nierzadko
warto to uczynić...)

Mógłbyś rozwinąć temat?
Jak często to czynić i co jest dobrym powodem do tego?

Data: 2021-03-19 05:32:37
Autor: ąćęłńóśźż
czy konwersja mbr na gpt coś daje
Czy ten argument jest istotny przy dysku SSD ?

-- -- -

Data: 2021-03-19 08:47:53
Autor: Marcin Debowski
On 2021-03-19, ąćęłńóśźż <a@e.pl> wrote:
[...]

Literatura przedmiotu podaje, że w ssd moga paść pojedyńcze "cele", a jeśli tak, to jest istotny. No chyba, że prawdopodobieństwo takiego padnięcia jest tak małe, że nie ma sobie takim trybem padania zawracać głowy.

--
Marcin

Data: 2021-03-18 13:15:26
Autor: Eneuel
W dniu 17 mar 2021 o 22:54, PiteR pisze:

czy konwersja mbr na gpt coś daje pod kątem bezpieczeństwa

Nie.

[...]

Niby tak, ale mogą paść sektory przechowujące info o organizacji dysku.
Na szczęście odzysk (generowanie) tych informacji nie sprawia trudności.

i zauważę to bo mp4 nie odtworzy się a jpg zajmie zielono szara zaraza.

Kilka (nawet słabych) kopii+porównywanie_bajt_do_bajta chyba rozwiązuje ów problem.

--
,_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@gmail.com      '.O_'

Data: 2021-03-18 12:47:21
Autor: PiteR
czy konwersja mbr na gpt coś daje
in <news:s2vg8t$14lp$1gioia.aioe.org>
user Eneuel pisze tak:

Niby tak, ale mogą paść sektory przechowujące info o organizacji
dysku. Na szczęście odzysk (generowanie) tych informacji nie
sprawia trudności.

Podobno gpt ma wiele kopii info o organizacji dysku.

On an MBR disk, the partitioning and boot data is stored in one place. If this data is overwritten or corrupted, you're in trouble. In contrast, GPT stores multiple copies of this data across the disk, so it's much more robust and can recover if the data is corrupted.

GPT also stores cyclic redundancy check (CRC) values to check that its data is intact. If the data is corrupted, GPT can notice the problem and attempt to recover the damaged data from another location on the disk. MBR had no way of knowing if its data was corrupted-- you'd only see there was a problem when the boot process failed or your drive's partitions vanished.

https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between-gpt-and-
mbr-when-partitioning-a-drive

--
Piter

mój zasilacz ma tranzystor ze złota

Data: 2021-03-18 19:11:35
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
W dniu 18 mar 2021 o 13:47, PiteR pisze:

Podobno gpt ma wiele kopii info o organizacji dysku.

Wg mnie GPT ma jedną kopię i jeden oryginał.

[...]

Nie czytałem tego, więc skutecznie odbudowywałem MBRy setki razy
różnymi (zwykle tymi, które już były odpalone z innego powodu)
programami... Teraz też będę wypierał z siebie te informacyje... ;)

GPT also stores cyclic redundancy check (CRC) values to check that its
data is intact.

MBR **w pewnym sensie** też ma redundantne info wewnątrz siebie. ;)

If the data is corrupted, GPT can notice the problem
and attempt to recover the damaged data from another location on the
disk.

Ołszeł! Ale MBR też to potrafi, choć nieco ;) inaczej.

MBR had no way of knowing if its data was corrupted-- you'd only
see there was a problem when the boot process failed or your drive's
partitions vanished.

Nie przeczę -- potrzeba tu ręcznej roboty... Ale możesz taki dysk
,,naprawić'' po podczepieniu via USB chociażby do innego kompa...
Mam nieco łatwiej, bo mam w laptopach po dwa HDD (w Acerze mam do
tego jeszcze SSD) i mogę odpalić kompy z uszkodzonymi MBRami...

Chyba (nie korzystałem z tego) EasyBCD oferuje naprawy tego typu,
ale nie za free.

https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between-gpt-and-
mbr-when-partitioning-a-drive

Jestem praktykiem, ale jeśli mi nie wierzysz, możemy zweryfikować me
słowa na mych nieważnych (czyli niezbakapowanych) danych/partycjach...

MBR to:
  - sporo tekstu ;)
  - tablica partycji
  - kod maszynowy
  - sig_naturka dysku

Tekst jest nieważny -- może go nie być.

Tablica ma swe pokrycie w bootsektorach podstawowych
partycji -- odzyskujesz ją w chwil kilka, gdy jest OK
lub nieco dłużej, jeśli mocno mąciłeś wcześniej. BSy
też mogą być padnięte? -- niby tak, ale to TEŻ noproblem...
Mogą być nawet częściowo nadpisane. ;)

Kod maszynowy może być: uniwersalny, gnomowy, DOSowy, Viśtowy itd... ;)
No mater... ;)  [jasne, że to nie materiał na spódnicę...
jaka ona spódnica, skoro jest na wierzchu, zamiast na spodzie?]

Sig_naturka dysku -- bywa, że warto ją zerować celowo, zwłaszcza
pod WXP. Pisał o tym kasowaniu wielokrotnie Michał Kawecki -- niewiele
dobrego on pisał o dyskach, ale akurat to pisał poprawnie... Moim
zdaniem kasowanie siga to droga przez mękę, ale też ;) skuteczna...
(ani razu nie sprawdzałem, ale wiem, że musi być skuteczna, choć
nieco ;) karkołomna)

GPT znam słabo, ale MBR znam raczej dostatecznie dobrze, by nie bać
się go i by o nim pisać oraz nim spokojnie bawić się... Znam jeszcze
z lat dawnych -- w moim otoczeniu przeciętniacy znali MBR na wylot,
bawili się edytorami dysku jak my teraz tekstami grupowymi... Akurat
byłem z nich wszystkich najsłabszy w tej materii, bo mnie MBR tak sobie
interesował, za co pewnego dnia sporo zapłaciłem -- qmple nie pomogli,
bo byli zbyt daleko... Najbliżej (200 km stąd) był MJSzamrej, ale ten
nie dał mi recepty na odzysk utraconej partycji... Niby bliżej był
JKBruns, ale jakoś ;) nie zechciał odzyskać ręcznie popsutej partycji
edytorami dysku... (być może bał się odpowiedzialności -- nie pamiętam;
może to ja bałem się jego umiejętności?) Było to na przełomie lat
dziewięćdziesiątych i osiemdziesiątych ubw... JMSzamrej dał mi po
prostu jakiś partycjoner na dyskietce 3.5" i polecił skasowanie
popsutej partycji DOSowej oraz założenie nowej z (oczywistą
utratą danych skasowanej partycji), leżącej tuż obok partycji Novellowskiej... RADomanowskiego (speca od assemblera, dysków itd...)
nie było pod ręką, RMKobylińskieo (superspeca od dysków) nie było,
AStasiewicz nagle ;) wszystko zapomniał, choć na co dzień znał to
aż nazbyt dobrze, co wielokrotnie mi wcześniej pokazywał... ;)
Czas naglił... Przełożeni nie mogli dowiedzieć się, że mam jakieś
drobne ;) problemy... Że jakoś ;) nie panuje nad sytuacją.... ;)
[tak mi coś błąka po mej głowie, że to właśnie JKBruns popsuł to
i owo edytorem dysku w efekcie niefortunnej interwencji... ale
to ja byłem odpowiedzialny za ol -- także za tę DOSową partycję...
łba mego by mi nie urwano na wieść o tej awarii, ale utopiono by
mnie we łzach, bo Novellowska partycja NIE MIAŁA bakapu przez cały
okres mej tam pracy...]

--
'_._     _,-'""`-._        ._.                              .-.
(,-.`._,'(       |\`-/| .,; o.'      eneuel@@gmail.com     '.O_'

Data: 2021-03-19 11:13:30
Autor: Adam
[...]

(...)

MBR odbudujesz w prostych przypadkach: jedna czy dwie partycje podstawowe.
Gorzej, jak masz jedną lub więcej rozszerzonych a na każdej wiele partycji logicznych.

Natomiast, jeśli partycje były przesuwane lub zmieniane ich położenie, to w wyniku odbudowy MBR możesz otrzymać fafnaście partycji nakładających się na siebie.
Wtedy trzeba próbować wchodzić w każdą i patrzeć, czy są krzaki, czy prawidłowe nazwy plików. Ale to pierwszy etap, bo nadal mogą być partycje zachodzące na siebie. Wtedy trzeba próbować odzyskiwać pliki i albo będzie siano (więc partycja fałszywa, nieaktualna), albo będzie dobrze (więc partycja z ostatniej zmiany - aktualna).

Też trochę się tym bawiłem.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2021-03-20 02:19:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
czy konwersja mbr na gpt coś daje

"Adam" s31tg8$evl$1$Adam@news.chmurka.net

MBR odbudujesz w prostych przypadkach:
jedna czy dwie partycje podstawowe.

Trzy lub cztery także -- w MBR mieszczą się wpisy tylko
4 podstawowych. (wliczając w to także rozszerzoną)

Gorzej, jak masz jedną lub więcej rozszerzonych
a na każdej wiele partycji logicznych.

Nie umiem postawić kilku rozszerzonych na jednym fizycznym
dysku, ale jeśli mam jedną rozszerzoną a w niej kilka (czy
kilkanaście ;) lub więcej) logicznych -- logiczne ;) jest,
że ich wpisów w MBR nie ma, co nie znaczy, że tych partycji
nie można odzyskać takimi samymi metodami, bo to takie same
partycje, tyle tylko, że nie ma o nich wzmianki w MBR. Te
spod GPT są też takie same. ;)

Natomiast, jeśli partycje były przesuwane lub zmieniane
ich położenie, to w wyniku odbudowy MBR możesz otrzymać
fafnaście partycji nakładających się na siebie.

 - mało prawdopodobne, ale zdarza się
 - zwykle pamiętam, jak było przed padem
 - położenia logicznych w MBR nie ma

Wtedy trzeba próbować wchodzić w każdą i patrzeć, czy są krzaki,

Niekoniecznie jest to zabójcze dla danych.

[...]

Bawiłem się tym bardzo dużo... Przesuwam często, zmieniam położenie
i rozmiar bardzo często -- fafnaście podczas ewentualnego odzysku
nie powstaje, ale są ,,nadmiarowe''. Może nasze wrażenia są różne,
bo Ty odzyskujesz cudze (nie znając ich ułożenia) ja zaś swoje
(znając ich ułożenie) odzyskuję...

Mnie GPT nie pasuje, bo mam tylko jeden komputer widzący GPT,
więc wybieram MBR.

-=-

Zanim odkasujesz partycjE, zobaczysz propozycjE-- wśród nich
zobaczysz partycje, które nie zachodzą na siebie i pomiędzy
którymi nie ma przerw -- te są najlepszymi kandydatami. Często
pomiędzy partycjami mam przerwy -- czasami tak chcę, czasami
jest to efekt doświadczeń, czasami partycjoner nie chce gdzieś
założyć (przesuwa o kilka MB) a czasami partycja nie chce
montować się i lekkie jej przesunięcie naprawia sytuację, ale
po takiej naprawie czasami może zostać wolne miejsce...

Mimo tego wszystkiego nie mam problemów. Teraz, gdy system
zajmuje 13% powierzchni (65GB vs 500GB) dysku (w wypadku
mego SSD to 35%) i nie jest pewny, przez co na dysku trzymam
wiele kopii gotowych do odpałki, mam mało partycji, ale kiedyś,
gdy systemy zajmowały mniej niż 2% i były na tyle stabilne,
iż nie musiałem mieć zbyt wielu kopii systemu gotowych do
odpalenia a dyski zewnętrzne nie były poręczne, bo 2.5" były
trochę za drogie -- miałem masę partycji na jednym (masę
partycji na każdym, czyli wiele mas) dysku fizycznym i nie
miałem z tymi masami żadnych problemów nawet wtedy, gdy były
to FATalne partycje... (wiem -- nie jest partycja FATalna
czy NTFS, lecz jest taki FS na partycji)

-=-

FATalne mają kopię tablic alokacji, zaś NTFS mają jedną
tablicę oraz kopię szczątkową -- ale to FAT są fatalne...
Mnogość tych tablic niekoniecznie zapewnia bezbłędność.

Nie twierdzę, że GPT są gorsze od MBR -- wybieram MBR,
bo mam tylko jeden komputer czytający GPT. Do odzysku
są dla mnie lepsze MBR, bo MBR znam. Zapewne też mniej
jest naprawczych programów obsługujących poprawnie GPT
niż MBR. Za jakiś czas (za 30 lat? -- może za 10?) być
może przejdę na GPT... (może umrę znacznie wcześniej)

Traktuję partycje jak duże pliki -- kopiuję, kasuję,
przesuwam podczas pracy systemu, w tle... Co najwyżej
czasami uruchamiam jakiś termometr, bo takie przesuwanie
(jak dziś -- 64W10 zaktualizowaną do 20H2 na F-S z samego
końca Toshiby na niemal początek tejże Toshiby) potrafi
rozgrzać (akurat dziś nie rozgrzało) dysk nadmiarowo...

--