czy koszty sie sumuja miesięcznie przy braku dochodu?

Data: 2010-04-08 10:46:33
Autor: Michał
czy koszty sie sumuja miesięcznie przy braku dochodu?
Witam,
na wstępie przepraszam, bo to może i głupie pytanie, ale planuję otwarcie drugiej firmy a obecnie rozliczam się ryczałtowo, stąd temat kosztów formalnie nie jest mi znany:)

Pytanie takie - czy nie wystawiając np przez 3 miesiące żadnej faktury, ale mając fakturyt zakupowe np. na narzędzia itp. mogę wrzyucić je w koszty jak już będę coś wystawiać, czyli - kupiłem kilka rzeczy przez kilka miesięcy, nie płacąc podatku, bo nie było za co, więc nie mam jak odliczyć tych zakupów, czy mogę to zrobić po jakimś czasie, czy to się rozlicza miesięcznie.

Kolejny temat - czy ktoś może polecic jakąś sensownie napisaną książkę w temacie prowadzenia firmy i rozliczania sie jak wyżej?
Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-08 11:18:38
Autor: SDD

Użytkownik "Michał" <xsd@njd.pl> napisał w wiadomości news:hpk556$qr$1news.onet.pl...
Witam,
na wstępie przepraszam, bo to może i głupie pytanie, ale planuję otwarcie drugiej firmy a obecnie rozliczam się ryczałtowo, stąd temat kosztów formalnie nie jest mi znany:)

Jak to drugiej?
Jesli masz na mysli jednoosobowa DG, to nie mozna miec dwoch - przynajmniej w jednym kraju.

[...]

To si erozlicza rocznie. Od sku,ulowanej sumy przychodow w roku odejmuje sie skumulowane koszty i placi od rozniky (czyli od skumulowanego dochodu) zaliczke, pomniejszona o skumulowane zaplacone zaliczki.
W rozliczeniu rocznym podobnie - z tym, ze koryguje sie jeszcze o remanent.

Podrawim
SDD

Data: 2010-04-08 12:26:00
Autor: Michał
czy koszty sie sumuja miesięcznie przy braku dochodu?
Jak to drugiej?
Formalnie pierwsza firma nie jest na mnie, ale że tak to ujmę z niej korzystam, tyle że rozliczenie ryczałtowe nie zawsze mi się opłaca, stąd taki pomysł.

[...]

Właśnie o to mi chodziło, dziękuje:) Mógłbyś jeszcze napisać jak się wylicza zaliczki ( na podstawie zysku z roku poprzedniego??)  i czy ew. można np. nie wyliczać zaliczek, a płacić jakby na bieżąco np. co 2-3 miesiące na podstawie tego co wyliczę?
Pozdrawiam
Michał

Data: 2010-04-08 14:31:20
Autor: SDD

Użytkownik "Michał" <xsd@njd.pl> napisał w wiadomości news:hpkb1p$jig$1news.onet.pl...

Właśnie o to mi chodziło, dziękuje:) Mógłbyś jeszcze napisać jak się wylicza zaliczki ( na podstawie zysku z roku poprzedniego??)  i czy ew. można np.

Cos tam kiedys czytalem o jakims sposobie na podstawie roku poprzedniego - ale nie wiem, czy to jeszcze jest (ani czy wogole bylo :)
Zaliczki wylicza sie na podstawie zysku z roku biezacego - skumulowanego od stycznia.

nie wyliczać zaliczek, a płacić jakby na bieżąco np. co 2-3 miesiące na podstawie tego co wyliczę?

Nie rozumiem. Nie wyliczac a placic na podstawi etego co wyliczysz - to chcesz wyliczac czy nie wyliczac.
Moze w normalnym kraju wystarczy co jakis czas nagryzmolic cos na kartce w kratke i na podstawi etego wplacic.
U nas trzeba prowadzic ksiege przychodow i rozchodow i wybrac albo system miesieczny z platnosciami zaliczen 20. dnia kazde miesaiaca (od 20 lutego do 20 grudnia, w grudniu w podwojnej wysokosci) albo kwartalny z platnosciami zaliczek 20 kwietnia, 20 lipca, 20 pazdziernika, 20 grudnia .
Jak zaplacisz pozniej (bo nei bedzie z czego) - to trzeba doliczyc odsetki.

Pozdrawiam
SDD

Data: 2010-04-08 14:21:34
Autor: jureq
czy koszty sie sumuja miesięcznie przy braku dochodu?
Dnia Thu, 08 Apr 2010 14:31:20 +0200, SDD napisał(a):

WÂłaÂśnie o to mi chodziÂło, dziĂŞkuje:) MĂłgÂłbyÂś jeszcze napisaĂŚ jak siĂŞ
wylicza zaliczki ( na podstawie zysku z roku poprzedniego??)  i czy ew.
moÂżna np.

Cos tam kiedys czytalem o jakims sposobie na podstawie roku poprzedniego
- ale nie wiem, czy to jeszcze jest (ani czy wogole bylo :)

Metoda istnieje nadal. Tylko, że nie dotyczy dochodu z roku poprzedniego a "przedpoprzedniego". I dlatego jest możliwa dopiero w trzecim roku DG. Nazywa się to zaliczki uproszczone.

Uwaga dla tych co planują w przyszłości tę metodę: składki ZUS wpisujcie w KPiR i wliczajcie w koszty

czy koszty sie sumuja miesięcznie przy braku dochodu?