czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?

Data: 2011-04-20 11:35:35
Autor: NoName
czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?
mam umowe najmu lokalu z data 1 kwietnia. Umowa na czas nieokreslony. Czy wlasciciel lokalu mzoe mi ja wypowiedzieć po miesiącu?

Data: 2011-04-20 11:39:57
Autor: Daniel Stalica
W dniu 2011-04-20 11:35, NoName pisze:
mam umowe najmu lokalu z data 1 kwietnia. Umowa na czas nieokreslony.
Czy wlasciciel lokalu mzoe mi ja wypowiedzieć po miesiącu?

Może wypowiedzieć zgodnie z terminami przewidzianymi w samej umowie (o której nic nie wiemy)

--
Strony internetowe, sklepy internetowe.
Pozycjonowanie i optymalizacja.

Data: 2011-04-20 11:45:16
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 11:39, Daniel Stalica pisze:
[...]

miesieczny termin wypowiedzenia jest w umowie.
ale takie wypowiedzenie powoduje straty dla mnie. Ulotki, reklama, malowanie lokalu. Czy moge zadac zwrotu kosztow?

Data: 2011-04-20 11:47:53
Autor: MZ
W dniu 2011-04-20 11:45, NoName pisze:
[...]

Skoro podpisałeś dokument, w którym jasno zapisano że zgadzasz się na
miesięczny termin wypowiedzenia to ... możesz żądać, tylko co z tego,
skoro właściciel może Cię zgodnie z prawem wysłać na drzewo. Dlatego
warto czytać co się podpisuje.

--
MZ

Data: 2011-04-20 11:50:24
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 11:47, MZ pisze:
[...]

miesieczny czy 3 miesieczny bez znaczenia. Wypowiadac komus umowe miesiac po jej podpisaniu troche nie teges. No ale trudno. Czlowiek uczy sie na bledach
A o co chodzi z jednostronnym wypowiedzeniem umowy w trybie natychmiastowym? To znaczy ze przynosi mi wypowiedzenie w kazdej chwili i kaze sie wyprowadzac tego samego dnia, czy musi mi to wyslac pocztą i dac termin?

Data: 2011-04-20 11:55:26
Autor: MZ
W dniu 2011-04-20 11:50, NoName pisze:
jednostronnym wypowiedzeniem umowy w trybie natychmiastowym
Według ustawy:

Art. 673 [Terminy wypowiedzenia]
§ 1. Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący,
jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a
w ich braku z zachowaniem terminów ustawowych.
§ 2. Ustawowe terminy wypowiedzenia najmu są następujące: gdy czynsz
jest płatny w odstępach czasu dłuższych niż miesiąc, najem można
wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec kwartału
kalendarzowego; gdy czynsz jest płatny miesięcznie - na miesiąc naprzód
na koniec miesiąca kalendarzowego; gdy czynsz jest płatny w krótszych
odstępach czasu - na trzy dni naprzód; gdy najem jest dzienny - na jeden
dzień naprzód.
§ 3. Jeżeli czas trwania najmu jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak
i najemca mogą wypowiedzieć najem w wypadkach określonych w umowie.

a co do "natychmiastowego wypowiedzenia" to
Art. 672 [Zwłoka z zapłatą czynszu] Jeżeli najemca dopuszcza się zwłoki
z zapłatą czynszu co najmniej za dwa pełne okresy płatności, wynajmujący
może najem wypowiedzieć bez zachowania terminów wypowiedzenia.

Pytanie co Ty masz zapisane w umowie, pod jakim warunkiem można
jednostronnie natychmiastowo wypowiedzieć umowę. W każdym razie nawet
takie wypowiedzenie powinno być wykonane na piśmie, skoro umowa jest na
piśmie i skutecznie doręczone, czyli tak naprawdę przez pocztę,
poleconym itd. Inaczej mógłbyś się próbować wymigiwać, no chyba że
przyprowadzi świadków i przy nich Ci wręczy.

--
MZ

Data: 2011-04-20 11:57:55
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 11:55, MZ pisze:

[...]

W umowie mam napisane ze moze jednostronnie wypowiedziec umowe w trybie natychmiastowym jesli mam zaleglosc w czynszu miesiac czasu - a nie mam.
No ale jeszcze interesuje mnie to ile mam czasu na wyprowadzenie sie po wreczeniu mi takiego jednostronnego natychmiastowego wypowiedzenia umowy ? Musze sie wyniesc z dnia na dzien?

Data: 2011-04-20 12:02:52
Autor: MZ
W dniu 2011-04-20 11:57, NoName pisze:

W umowie mam napisane ze moze jednostronnie wypowiedziec umowe w trybie
natychmiastowym jesli mam zaleglosc w czynszu miesiac czasu - a nie mam.
No to skoro nie masz, to natychmiastowe wypowiedzenie nie ma
zastosowania, obowiązują terminy umowne, czyli ten miesiąc. Nie jestem
pewien, ale termin (chyba) liczony jest od pełnego miesiąca, czyli np.
jeśli dziś dostaniesz wypowiedzenie, to masz czas do końca maja na
wyprowadzkę i zwrócenie lokalu.
--
MZ

Data: 2011-04-20 12:05:48
Autor: NoName
czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?
W dniu 2011-04-20 12:04, Andrzej Ława pisze:

Bajki opowiadasz.

opowiesz swoja w takim razie?

Data: 2011-04-20 12:10:43
Autor: MZ
[...]

Mógłbyś rozwinąć w którym miejscu?:)

--
MZ

Data: 2011-04-20 12:16:21
Autor: Andrzej Ława
W dniu 20.04.2011 12:10, MZ pisze:
[...]

W tym, w którym twierdzisz, że jak ktoś dostał wypowiedzenie np. 1
kwietnia, to wyprowadzić się musi dopiero do końca maja - skoro w umowie
jest tylko "miesiąc" a nie "do końca miesiąca następującego po miesiącu,
w którym wypowiedziano umowę".

Data: 2011-04-20 13:14:42
Autor: MZ
W dniu 2011-04-20 12:16, Andrzej Ława pisze:

[...]
OK, tu możesz mieć rację, zresztą pisałem że "chyba".

--
MZ

Data: 2011-04-20 12:05:17
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 12:02, MZ pisze:
[...]

  tak wiem, ze na koniec mies kalendarzowego się liczy wypowiedzenie.
ALe dalej nie wiem co jesli wlasciciel uprze sie ze mam opuscic lokal w tym samym dniu w ktorym wreczyl mi wypowiedznie natychmiastowe mimo ze takie nie ma zastosowania? Moze mnie usunac sila z lokalu?

Data: 2011-04-20 12:10:14
Autor: MZ
W dniu 2011-04-20 12:05, NoName pisze:
ALe dalej nie wiem co jesli wlasciciel uprze sie ze mam opuscic lokal w
tym samym dniu w ktorym wreczyl mi wypowiedznie natychmiastowe mimo ze
takie nie ma zastosowania? Moze mnie usunac sila z lokalu?
Jak się uprze to wszystko może, może zamki wymienić, może wystawić Twoje
rzeczy na ulicę itd. Tylko, że to będzie bezprawne i możesz (a nawet
powinieneś) zgłosić to na Policję. Co Policja z tym zrobi to inna
sprawa. Oczywiście może również przyjść z kolegami i "nakłonić" Cię do
podpisania oświadczenia, ze "wyprowadzasz się za 5 minut za
porozumieniem stron".

--
MZ

Data: 2011-04-20 11:50:38
Autor: Andrzej Ława
W dniu 20.04.2011 11:45, NoName pisze:

[...]

Byłeś pijany podczas podpisywania umowy?

Umówiłeś się na miesięczne wypowiedzenie to masz miesięczne
wypowiedzenie. Koniec tematu.

Data: 2011-04-20 11:27:05
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-04-20, Andrzej Ława <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> wrote:

[...]

[...]

A nie powinno być zgodnie z przepisem w KC, 3-miesięczny termin, na koniec miesiąca kalendarzowego? W końcu to najem na czas nieokreślony.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-04-20 13:49:14
Autor: NoName
czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?

A nie powinno być zgodnie z przepisem w KC, 3-miesięczny termin,
na koniec miesiąca kalendarzowego? W końcu to najem na czas nieokreślony.

w umowie jest 1 miesieczny okres wypowiedzenia. Gdyby tego zapisu nie bylo, to tak jak piszesz - 3 miesiące

Data: 2011-04-20 12:05:28
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-04-20, NoName <non@me.com> wrote:

[...]

[...]

A wedle mojej wiedzy zapisy umowne w tej kwestii nie mogą być gorsze od ustawowych. Zgodnie z orzecznictwem SN z dnia 6 kwietnia 2000 r., sygn. akt II CKN 264/2000, przepis ten jest bezwględnie obowiązujący.

http://www.sn.pl/orzecznictwo/0007/1_1_2.html

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-04-20 14:12:31
Autor: NoName
[...]

hmm interesujace ;) czyli mimo ze w umowie mam 1 miesieczny okres wypowiedzenia to wazniejsze tutaj jest to co mowi prawo czyli moze mi wypowiedziec umowe na 3 mies naprzod?

Data: 2011-04-20 14:13:00
Autor: NoName
[...]

nie moge nigdzie znalezc tego orzeczenia w calosci - moglbyc podeslac?

Data: 2011-04-20 12:42:41
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-04-20, NoName <non@me.com> wrote:

[...]

[...]

Niestety nie posiadam. Ja sytuację przećwiczyłem na żywo, a sygnaturę
wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)

Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu
krótszego niż ustawowy.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-04-20 06:04:04
Autor: goldi
On 2011-04-20, NoName <n...@me.com> wrote:

[...]

> [...]

wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)

Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

prot...@post.pl

Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z 2000-04-06, II CKN 264/00

Opubl: Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna rok 2000, Nr 10,
poz. 186, str. 57

Teza:

Przepisy art. 673 KC i 688 KC mają charakter bezwzględnie
obowiązujący.

Uzasadnienie:

Przedsiębiorstwo Produkcyjne-Handlowe "P.", spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w P. wystąpiło przeciwko Janowi M., zarządcy
nieruchomości położonej w P. przy ul. Ś.M. 29, o ustalenie, że
wypowiedzenie przez pozwanego w dniu 30 września 1996 r. umowy najmu
lokalu użytkowego, zawartej przez strony dnia 28 września 1993 r.,
jest bezskuteczne.

Umowa, której dotyczy powództwo, zastrzegała, że została zawarta na
czas nie oznaczony. Ponadto § 3 pkt 2 umowy stanowił, że wynajmujący,
tj. pozwany, może ją wypowiedzieć na trzy miesiące naprzód, ze
skutkiem na ostatni dzień miesiąca, "jeżeli najemca używał będzie
lokalu w sposób powodujący jego dewastację, opuści go, względnie
zalegać będzie z opłatą czynszu za trzy miesiące rozliczeniowe".
Zgodnie zaś z § 4 umowy, czynsz miał być płatny miesięcznie.
Zaskarżonym wyrokiem Sąd Apelacyjny oddalił apelację strony powodowej
od wyroku Sądu Wojewódzkiego w Poznaniu z dnia 13 października 1997
r., oddalającego powództwo. Sąd Apelacyjny podzielił stanowisko Sądu
Wojewódzkiego, że wypowiedzenie umowy przez pozwanego zawarte w piśmie
z dnia 30 września 1996 r., doręczonym stronie powodowej 10
października 1996 r., było skuteczne i spowodowało, stosownie do art.
688 KC, ustanie stosunku najmu 31 stycznia 1997 r.

Podstawę kasacji strony powodowej stanowią powołane w różnych
miejscach jej uzasadnienia zarzuty naruszenia przez Sąd Apelacyjny
art. 233 § 1, art. 259 pkt 3 i art. 393[1] KPC oraz art. 65 § 2, art.
667 § 2, art. 685, 687 i 688 KC

złożenia zeznań w charakterze świadka przez pełnomocnika pozwanego,
Mieczysława M. Zarzut ten jest chybiony, ponieważ przewidziany w art.
259 pkt 3 KPC Sąd Najwyższy zważył, co następuje:

Zarzuty dotyczące przepisów postępowania są oczywiście nieuzasadnione.
Zarzut naruszenia art. 233 § l KPC jest gołosłowny i jako taki nie
poddaje się kontroli kasacyjnej (zob. np. postanowienie Sądu
Najwyższego z dnia 17 kwietnia 1998 r., II CKN 704/97, OSNC 1998, nr
12, poz. 214).

Naruszenia art. 259 pkt 3 KPC autor kasacji dopatruje się w akceptacji
przez Sąd Apelacyjny możliwości zakaz wystąpienia w roli świadka
dotyczy nie pełnomocników, lecz przedstawicieli ustawowych stron oraz
osób, które mogą być przesłuchane w charakterze strony jako organy
osoby prawnej (lub organy innej organizacji mającej zdolność sądową).

Wreszcie, nie może stanowić podstawy kasacji wymienienie samego art.
393[1] pkt 2 KPC Przepis ten tylko wskazuje na możliwość oparcia
kasacji na naruszeniu przez sąd drugiej instancji określonych
przepisów postępowania.

Nietrafne są także zarzuty dotyczące prawa materialnego. Zdaniem
strony powodowej, wypowiedzenie dokonane przez pozwanego było
nieskuteczne, ponieważ w świetle umowy zawartej przez strony pozwany
jako wynajmujący mógł dokonać wypowiedzenia wyłącznie w wypadkach
objętych § 3 pkt 2 umowy, a w sprawie żaden z nich nie wystąpił. Sąd
Apelacyjny, podobnie jak Sąd Wojewódzki, nie podzielił tego
zapatrywania. W ocenie obu Sądów, paragraf 3 pkt 2 umowy odnosił się
tylko do szczególnych wypadków wypowiedzenia, przewidzianych w art.
667 § 2, art. 685 i 687 KC Normował je w pewnym stopniu odmiennie niż
te przepisy, w szczególności inaczej niż one zastrzegał termin
wypowiedzenia. Nie dawał natomiast podstaw do wnioskowania o woli
stron zacieśnienia możliwości wypowiedzenia umowy najmu przez
wynajmującego jedynie do wspomnianych wypadków. Poza tym, gdyby nawet
wykładnia umowy uzasadniała taki wniosek, porozumienie stron,
wyrażające wolę ograniczenia możliwości wypowiedzenia umowy najmu
przez wynajmującego tylko do wzmiankowanych wypadków, musiałoby być
uznane za sprzeczne z art. 688 KC, a w konsekwencji za nieważne (art.
58 KC). W zajęciu przedstawionego stanowiska przez Sąd Apelacyjny
autor kasacji dopatruje się właśnie naruszenia art. 65 § 2, art. 667 §
2, art. 685, 687 i 688 KC

Twierdzenie skarżącego o uchybieniu art. 65 § 2 KC wskutek
nieprzeprowadzenia dowodu z przesłuchania stron dla ustalenia ich
zgodnego zamiaru, o którym mowa w art. 65 § 2 KC, musi być uznane za
wynik nieporozumienia. Nieuwzględnienie wniosku o przeprowadzenie
dowodu z przesłuchania stron dla ustalenia wspomnianego zamiaru
powinno bowiem podlegać ocenie nie z punktu widzenia art. 65 § 2 KC,
lecz art. 299 KPC Nietrafność tego zarzutu zmusza do akceptacji
ustalenia, że strony nie zastrzegły, iż wypowiedzenie najmu przez
wynajmującego jest dopuszczalne tylko w wypadkach przewidzianych w § 3
pkt 2 umowy.

Poza tym za zasadny należy uznać wypowiedziany w zaskarżonym wyroku
pogląd, że jeśliby nawet strony zastrzegły, że wynajmujący może
wypowiedzieć najem jedynie w wypadkach określonych w § 3 pkt 2 umowy,
zastrzeżenie to byłoby nieważne. Wyrażona w art. 673 KC, w odniesieniu
do najmu w ogóle, oraz w art. 688 KC, w odniesieniu do najmu lokali,
norma - według której, jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony,
zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z
zachowaniem określonych terminów bez konieczności wystąpienia jakichś
szczególnych okoliczności - ma charakter bezwzględnie obowiązujący.
Odmienny, względnie obowiązujący charakter, wyraźnie przez ustawodawcę
przewidziany, ma tylko ta część uregulowania zawartego w art. 673 KC,
która dotyczy terminów wypowiedzenia. Podobnie, zdaniem niektórych
autorów rzecz się ma, gdy chodzi o regulację dotyczącą terminu
wypowiedzenia, zamieszczoną w art. 688 KC Jednakże według dominującego
poglądu, ta regulacja ma charakter nie względnie obowiązujący, lecz
jednostronnie bezwzględnie obowiązujący, to znaczy dopuszcza tylko
zastrzeżenie dłuższego terminu wypowiedzenia od określonego w art. 688
KC

Za bezwzględnie obowiązującym charakterem normy według której, w
wypadku najmu zawartego na czas nie oznaczony, zarówno wynajmujący,
jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem określonych
terminów (umownych lub ustawowych) bez konieczności wystąpienia
szczególnych okoliczności, przemawia cel tej normy. U jej podstaw leży
wzgląd na wolność jednostki, odpowiednio aktualny także w odniesieniu
do osób prawnych, i niemożność wieczystego związania umowami najmu
zawartymi na czas nie oznaczony. Myśl ta ma zresztą walor ogólniejszy
i dotyczy wszelkich bezterminowych zobowiązań o charakterze trwałym
(ciągłym). Przed wejściem w życie kodeksu cywilnego dawał jej
jednoznacznie wyraz art. 272 k.z. Zastrzeżenie przez strony umowy
najmu, do której ma zastosowanie art. 673 KC lub art. 688 KC, że
wynajmujący może wypowiedzieć najem tylko w szczególnych przypadkach
niewykonania swych zobowiązań, godziłoby w wypływającą z tych
przepisów normę, dozwalającą każdej ze stron na wypowiedzenia najmu
bezterminowego w każdym czasie.

Do kwestii, czy strony mogą w umowie najmu zamieścić postanowienia
odbiegające od przepisów art. art. 667 § 2, art. 685, 687 KC nie ma
potrzeby się odnosić, gdyż rozstrzygnięcie tej kwestii pozostaje bez
wpływu na wynik sprawy.

Z przytoczonych powodów Sąd Najwyższy na podstawie art. 393[12] KC
oddalił kasację, a o kosztach postępowania kasacyjnego rozstrzygnął
stosownie do art. 98 i art. 108 § 1 w związku z art. 391 i art.
393[19] KPC

Data: 2011-04-20 06:07:40
Autor: goldi
On 2011-04-20, NoName <n...@me.com> wrote:

[...]

> [...]

wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)

Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

Tyle tylko, że w świetle art. 673 par. 1 k.c. przepis ten nie ma
charakteru bezwzględnie obowiązującego, skoro wyraźnie ustawodawca
postanowił, że terminy ustawowe nie znajdują zastosowania, w zakresie,
w jakim wchodzą w grę terminy umowne. Sąd Najwyższy również nie uznał
tego przepisu za bezwzględnie obowiązujący: "Wyrażona w art. 673 KC, w
odniesieniu do najmu w ogóle, oraz w art. 688 KC, w odniesieniu do
najmu lokali, norma - według której, jeżeli czas trwania najmu nie
jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
najem z zachowaniem określonych terminów bez konieczności wystąpienia

Data: 2011-04-20 06:11:40
Autor: goldi
On 2011-04-20, NoName <n...@me.com> wrote:

[...]

> [...]

wygooglałem przed chwilą - na potwierdzenie :)

Podobną sytuację masz w kodeksie pracy - tam też nie możesz podać terminu

P.s. Oczywiście dla autora wątku najważniejsza kwestia to wykładnia
art. 688 k.c.

Data: 2011-04-20 15:13:46
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 15:11, goldi pisze:

P.s. Oczywiście dla autora wątku najważniejsza kwestia to wykładnia
art. 688 k.c.

to ja juz z tego nic nie kumam ;)
w takim razie obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia czy miesieczny jak mam w umowie zawartej na czas niekreslony?

Data: 2011-04-20 08:24:05
Autor: goldi
On 20 Kwi, 15:13, NoName <n...@me.com> wrote:
> [...]

w takim razie obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia czy
miesieczny jak mam w umowie zawartej na czas niekreslony?

Trzymiesięczny :)

Data: 2011-04-20 17:52:44
Autor: NoName
W dniu 2011-04-20 17:24, goldi pisze:
[...]

czyli zapis w umowie jest nie wazny ?

Data: 2011-04-25 20:55:07
Autor: PapaSmerf
Órzytkownik "goldi" napisał:
[...]

ciekawych rzeczy tu sie mozna dowiedzieć:O)
czy ten trzymiesięczny okres wypowiedzenia działa też w drógą stronę, czyli
jeśli się chcę wyprowadzić to też muszę powiadomić właściciela 3miesiace
wcześniej?:O)

Data: 2011-04-20 15:05:55
Autor: NoName
[...]

znalazlem takie cos:

WYKŁADNIA

Wypowiedzenie z zachowaniem terminów

Umowa najmu nie wiąże na wieki

Jeżeli czas trwania najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem terminów umownych, a gdy ich nie ma - z zachowaniem terminów ustawowych.

Taką zasadę ustanawia art. 673 kodeksu cywilnego. W art. 688 k.c. zaś, odnoszącym się do najmu lokali, zapisano, że jeśli czas najmu nie został oznaczony, a czynsz jest płatny miesięcznie, najem można wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące wcześniej, na koniec miesiąca kalendarzowego.

W wyroku z 6 kwietnia 2000 r. (sygn. CKN 264/2000) Sąd Najwyższy stwierdził, iż przepisy te mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że wynajmujący i najemca nie mogą w umowie wyłączyć obowiązywania tych przepisów i uczynić jej nierozwiązywalną.

Zaznaczmy, iż kwestia prawa do wypowiedzenia umowy najmu przez wynajmującego (właściciela) jest unormowana odrębnie dla mieszkań objętych ustawą z 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 1998 r. nr 120, poz. 787 ze zm.).

W sprawie, której dotyczy wyrok, chodziło o umowę najmu lokalu użytkowego, zawartą między zarządcą nieruchomości a spółką z o.o. Była to umowa na czas nieoznaczony. Zarządca wypowiedział ją pismem z datą 30 września 1996 r., doręczonym spółce 10 października 1996 r. Spółka wystąpiła do sądu o ustalenie, że wypowiedzenie jest bezskuteczne.

Sąd pierwszej instancji powództwo oddalił. Uznał, iż wypowiedzenie było skuteczne i że stosownie do art. 688 k.c. najem ustał 31 stycznia 1997 r. Sąd apelacyjny podzielił to stanowisko. Spółka w kasacji przekonywała, iż sąd ten naruszył liczne przepisy proceduralne, a także przepisy k.c., przede wszystkim normujące umowę najmu, oraz art. 65 ¤ 2 k.c., który nakazuje w umowach raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i cel umowy, niż opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

SN kasację oddalił. Zarzuty dotyczące naruszenia przepisów proceduralnych uznał za oczywiście bezzasadne. Jako nietrafne ocenił również zarzuty naruszenia przepisów prawa materialnego, w tym dotyczących umowy najmu.

Tak samo jak sądy rozpoznające wcześniej tę sprawę, nie zgodził się z twierdzeniem spółki, że wynajmujący mógł wypowiedzieć umowę tylko w okolicznościach wskazanych w tej umowie, a mianowicie gdy: najemca będzie używał lokalu w sposób powodujący dewastację, opuści go lub będzie zalegać z zapłatą czynszu za trzy pełne okresy rozliczeniowe.

SN nie zgodził się też z zarzutem naruszenia art. 65 ¤ 2 k.c., czym wedle spółki było nieuwzględnienie jej wniosku o przeprowadzenie dowodu z przesłuchania stron. To przesłuchanie pozwoliłoby ustalić ograniczenia okoliczności, w których dopuszczalne byłoby wypowiedzenie umowy przez zarządcę nieruchomości. SN uznał, że zarzut ten jest wynikiem nieporozumienia. Nieuwzględnienie takiego wniosku powinno być oceniane nie z punktu widzenia art. 65 ¤ 2 k.c., lecz art. 299 kodeksu postępowania cywilnego, w którym zapisano, że jeśli po wyczerpaniu środków dowodowych lub w ich braku pozostały nie wyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy, sąd dla ich wyjaśnienia zarządzi dowód z przesłuchania stron.

Nawet gdyby przyjąć, że istotnie strony w umowie najmu zastrzegły, iż wypowiedzenie jej przez wynajmującego może nastąpić w tylko w trzech sytuacjach w niej wskazanych, zastrzeżenie to byłoby nieważne - zaznacza SN. Przepisy bowiem art. 673 k.c. dotyczącego najmu w ogóle i art. 688 k.c. odnoszącego się do najmu lokali, a wedle nich jeśli czas najmu nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem określonych terminów, mają charakter bezwzględnie obowiązujący

Odmienny charakter ma tylko ta część art. 673 k.c., która ustala terminy wypowiedzenia. Gdy chodzi o dotyczące terminu wypowiedzenia unormowanie z art. 688 k.c., SN uważa, że ma ono charakter jednostronnie bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że dopuszczalne jest tylko zastrzeżenie w umowie najmu lokalu dłuższego okresu wypowiedzenia niż w nim określony (dłuższego niż trzy miesiące).

SN wyjaśnia, że u podstaw tych unormowań leży wzgląd na wolność jednostki, odnosząca się także do osoby prawnej, i "dyktowana przezeń niemożność wieczystego związania umowami najmu zawartymi na czas nieoznaczony".

Izabela Lewandowska

14.08.2000

Data: 2011-04-20 15:07:50
Autor: NoName
[...]

wiec z tego wynika ze mimo iz w umowie mam miesieczny okres wypowiedzenia to i tak obowiazuje mnie 3 miesieczny okres wypowiedzenia? Czyli zalóżmy że jutro dostaję wypowiedzenie i licząc od 1 maja - do konca lipca moge prowadzic dzialalnosc w tym lokalu ?

czy mozna wypowiedziec umowe najmu po miesiacu?