czy nawiewniki zastępują wentylację grawit acyjną?

Data: 2010-10-04 19:40:42
Autor: Tolek
czy nawiewniki zastępują wentylację grawit acyjną?
witam,
mieszkam w domu 1 rodzinnym i odkąd pamiętam w okresie jesienno/zimowo/wiosennym kiedy temp zew spada poniżej +3/4 stopni na oknach zaczyna pojawiać się skroplona para wodna. tym większa im niższa temp zew.
przy mrozach poniżej -10st ledwo widzę dom sąsiada a na parapecie muszę kłaść ręczniki papierowe. dodam że nigdzie na ścianach nie pojawia się nawet ślad po grzybie i pleśni a mieszkam już ładnych parę lat.
wietrzÄ™ normalnie-czyli 2, 3 razy dziennie.
okna oczywiście plastik (bez nawiewników). brak w domu jakiejkolwiek wentylacji grawitacyjnej.
okna plastikowe są stare - nawet nie wiem czy mają współczynnik 1,1.
podobno wymiana na nowe okna albo chociaż wymiana szyb dużo pomaga. tak słyszałem - nie wiem czy to prawda.
pytanie: czy nawiewniki pomogą? wiem że mogą wspomagać wentylację grawitacyjną ale czy mogą ją zastąpić?
wkurza mnie w zimie poranna walka ze ściągaczką do wody żeby zobaczyć podwórko sąsiada.
nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Data: 2010-10-04 19:45:50
Autor: emarcin
czy nawiewniki zastępuj± wentylację grawitacyjn±?
nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Dziwne - dom bez wentylacji.

Zamiast nawiewników można wyci±ć uszczelkę okienn± na długo¶ci 5 - 10 cm,
ale chyba nie rozwi±że to problemu wła¶ciwej wentylacji.

Pozdrawiam emarcin

Data: 2010-10-07 12:43:40
Autor: Jan Kowalski
czy nawiewniki zastępuj± wentylację grawitacyjn±?

Użytkownik "Tolek" <gdynianin@autograf.pl> napisał w wiadomo¶ci news:i8d3ip$7kp$1news.onet.pl...
okna oczywi¶cie plastik (bez nawiewników). brak w domu jakiejkolwiek wentylacji grawitacyjnej.
Na pewno brak? nawet w kuchni? nawet w łazience?

okna plastikowe s± stare - nawet nie wiem czy maj± współczynnik 1,1.
podobno wymiana na nowe okna albo chociaż wymiana szyb dużo pomaga. tak słyszałem - nie wiem czy to prawda.
Na co miała by pomóc. To tylko okre¶la przenikalno¶ć ciepln± okna/szyby. Nic ponad to. Wilgotne powietrze n adal będzie wilgotne.

pytanie: czy nawiewniki pomog±? wiem że mog± wspomagać wentylację grawitacyjn± ale czy mog± j± zast±pić?

Nie. Nawietrzniki ułatwiaj± dostęp ¶wieżego powietrza z zewn±trz przy szczelnie zamkniętym oknie. Tyle, że jeszcze musi być uj¶cie tego powietrzna. Zamiast nawietrznika można sobie wyci±ć uszczelkę. Tyle, że nawietrznik można regulować a wycięta uszczelka będzie wycięta na stałe.

wkurza mnie w zimie poranna walka ze ¶ci±gaczk± do wody żeby zobaczyć podwórko s±siada.
nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?

Zrobić prawdziw± wentylacje. Można też wietrzyć. Ten dom jest odebrany formalnie? Musi mieć wentylacje tyle, że do d...

Data: 2010-10-16 16:54:28
Autor: BrunoJ
Jan Kowalski <Kowalski@nomail.pl> napisał(a):
> [...]
> okna oczywi¶cie plastik (bez nawiewników). brak w domu jakiejkolwiek > wentylacji grawitacyjnej.
Na pewno brak? nawet w kuchni? nawet w łazience?
No wlasnie tez tak czytalem i sie dziwie. Zakladam ze chodzi o to ze nie ma
wentylacji w pokojach. jesli nie ma w ogole to jest to niezgodne z przepisami.

> [...]

Nie. Nawietrzniki ułatwiaj± dostęp ¶wieżego powietrza z zewn±trz przy szczelnie zamkniętym oknie. Tyle, że jeszcze musi być uj¶cie tego powietrzna. Zamiast nawietrznika można sobie wyci±ć uszczelkę. Tyle, że nawietrznik można regulować a wycięta uszczelka będzie wycięta na stałe.
moze nie do konca tak. jesli jest wentylacja (kominy) w lazience/kuchni to
rozszczelnienie okien (jakakolwiek forma - nawiewniki, usczelki, reczne
rozszczelnienie skrzydla) powinna troche pomoc, tylko trzeba zapewnic przeplyw
powietrza z pokoju do kuchni/lazienki, zeby sie nie okazalo ze pozamykane
drzwi tez sa szczelne. Pozostaje kwestia czy w lazience/kuchni wentylacja
dziala, widzial ten dom jakis kominiarz ostatnio?

> wkurza mnie w zimie poranna walka ze ¶ci±gaczk± do wody żeby zobaczyć > podwórko s±siada.
> nie wiem czy montować nawiewnik czy może od razu wymienić okna?
Na poczatek zostaw rozszczelnione okna, dzis chyba kazde ma taka opcje, i
zobacz czy to pomaga. Oczywiscie bedzie "wialo zimnym", ale dokladnie tak samo
bedzie gdy wytniesz uszczelke czy zalozysz nawiewniki. Na tym polega
wentylacja, po to ogrzewasz dom zeby zniwelowac straty. Jesli to pomoze, to zakladaj nawiewniki, wymiana okien to powazna operacja. A najlepiej obejrzyj dokladnie plany domu, czesto w scianach sa zaslepione
kanaly kominowe "na wszelki wypadek", moze da sie zrobic kratke w niektorych
pomieszczeniach.

Zrobić prawdziw± wentylacje. Można też wietrzyć. Ten dom jest odebrany formalnie? Musi mieć wentylacje tyle, że do d...
kominiarz sie klania. zaprosic, przeczyscic to co jest, i pogadac jak poprawic
inne rzeczy. Ja dodam tylko jeszcze jedno. Skoro okna tak sie poca ze trzeba zbierac wode,
to plesn na scianach jest tylko kwestia czasu. Tak naprawde typowa "choroba"
mieszkaniowa po wymianie okien. Szczelne okna maja sens tylko gdy dom jest
wietrzony inaczej (typowo wentylacja mechaniczna). W przypadku grawitacyjnej
to wlasnie okna z zalozenia maja wpuszczac powietrze (czyli nawiewniki lub
rozszczelnianie). Same nawiewniki to juz kwestia preferencji, ale propobuje rozwazyc zwykle
mechaniczne, a nie higromagiczne. Proste rozwiazania dzialaja najlepiej. --
pozdr
BrunoJ

Data: 2010-10-08 01:19:25
Autor: Fieta
czy nawiewniki zastępuj± wentylację grawitacyjn±?
On 4 PaĽ, 19:40, Tolek <gdynia...@autograf.pl> wrote:
witam,
(...)
[...]

Wentylacja grawitacyjna działa tylko wtedy, kiedy ciepłe (zużyte)
powietrze może opu¶cić dom/mieszkanie przez komin. Aby tak było, do
domu/mieszkania trzeba wpu¶cić troszkę powietrza ¶wieżego (nawiewniki,
nieszczelno¶ci, rozszczenianie okien...), inaczej stworzy się
podci¶nienie i komin nic nie wyci±gnie.
Nie pomog± też same nawiewniki, gdy komin zapchany/zamurowany/
zasłonięta kratka etc.
Znaczy to, że nawiewniki + wentylacja grawitacyjna stanowi± jeden
system wentylacji.

Jeżeli masz sprawny komin (sprawdĽ czy wci±ga płomień np od
zapalniczki gdy w domu uchylisz okno, ewentualnie popro¶ kominiarza),
nawiewniki pomog±. Kolega, żeby nie kroić okien, przewiercił sobie
¶cianę zewnętrzn± w kilku miejscach wiertłem 12mm i też działa ;-))

Wietrzenie pomaga na krótk± metę albo wcale, otwieraj±c okno
wpuszczasz zimne powietrze ochładzaj±c to, które już w mieszkaniu
masz. Przy wentylacji chodzi o to, żeby wymiana powietrza była
stopniowa, spokojna, równomierna, całodobowa... po prostu
grawitacyjna :-))

pzdr, mf

czy nawiewniki zastępują wentylację grawit acyjną?