czy obywatel RP

Data: 2011-08-18 07:08:48
Autor: FerdekK
czy obywatel RP
może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

Data: 2011-08-18 12:25:41
Autor: Czarek
czy obywatel RP
Czegoś nie rozumiem... co ma fiskus do prywatnego konta?
Podstawowe pytanie: chodzi o osobę prywatną czy podmiot gospodarczy?
Jeśli osoba prywatna, to od października 2002 r. Polacy mogą posiadać
rachunki za granicą bez zgody NBP, która była do tej pory wymagana.
Jeśli chodzi o osobę prowadzącą działalność gospodarczą, to ma
obowiązek zgłoszenia do US każdego konta, na które przyjmuje
należności w ramach prowadzonej działalności.

Czarek

Data: 2011-08-18 22:11:29
Autor: AndrzeJ
czy obywatel RP
Czegoś nie rozumiem... co ma fiskus do prywatnego konta?

konto możesz posiadać. Zgłaszasz DOCHÓD do US a nie konto

Data: 2011-08-18 22:18:26
Autor: tomek
czy obywatel RP
On 18.08.2011 22:11, AndrzeJ wrote:
CzegoÂś nie rozumiem... co ma fiskus do prywatnego konta?

konto mo¿esz posiadaæ. Zg³aszasz DOCHÓD do US a nie konto

Jeśli ten DOCHÓD jest formacie IBAN to czemu nie :-)

Tomek

Data: 2011-08-19 09:58:58
Autor: Gotfryd Smolik news
czy obywatel RP
On Thu, 18 Aug 2011, tomek wrote:

On 18.08.2011 22:11, AndrzeJ wrote:
Czego nie rozumiem... co ma fiskus do prywatnego konta?

konto moesz posiada. Zgaszasz DOCHÓD do US a nie konto

Jeśli ten DOCHÓD jest formacie IBAN to czemu nie :-)

  Nie wiem w jakim formacie są ewentualne odsetki, ale
podstawa się znajdzie ;)
  A tak dla porządku: nie dochód a przychód.
  Zwyczajne łupiestwo, polegające na tym że przychód
z odsetek podlega opodatkowaniu ale już opłata za prowadzenie
konta odliczalna nie jest.
  Oczywiście umowa "za darmowe prowadzenie i niskie odsetki"
obchodzi *jakoś* ten problem, niemniej...

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-19 18:50:18
Autor: John Kołalsky
czy obywatel RP

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl>

[...]

To jest rozważanie czy można kogoś łupić bardziej czy mniej.

Data: 2011-08-20 05:52:36
Autor: p 47
czy obywatel RP
OIW zdecydowana większośc krajów OEDC wymienia się informacjami dot. kont obcych obywateli mających w ich bankach konta  w celu przeciwdziałaniu ukrywania przed opodatkowaniem dochodu z odsetek. Niemniej procedury do tego stosowane sa różne zależnie od kraju, a np. banki austriackie, jak to Austriacy, dawali i Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek tj pobierali od odsetek zryczałtowany podatek, który przekazywali US kraju ojczystego (w skrócie i z grubsza) posiadacza konta, ale jednak nie wyjawiali tam jego tożsamości. Opisywała ten mechanizm ongiś "Rzepa". Czy to się nie zmieniło ostatnio to nie wiem. A inne kraje w większości nie są takie "delikatne" i posiadaczy "kapują";-)

Data: 2011-08-18 16:26:09
Autor: bim-bom
czy obywatel RP
W dniu 2011-08-18 16:08, FerdekK pisze:
może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

Mozna bez problemu zalozyc konto w niektorych zagranicznych bankach w UE. Ale nie wiem, czy fiskus jest o nich informowany.

Data: 2011-08-18 16:30:05
Autor: Robert Tomasik
czy obywatel RP
Użytkownik "FerdekK" <aakpl2165@yahoo.com> napisał w wiadomości news:2064ccd1-b6da-492f-a353-f4711433ae84r12g2000vbe.googlegroups.com...
może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

Zakaz jest zawarty kodeksie karnym skarbowym, zaś sparwę normuje USTAWA z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe. W praktyce można różne triki stosować. Najczęściej oparte o powoływanie osób prawnych w krajach trzecich. Na mniejszą skalę jednak jest to raczej nieopłacalne.

Data: 2011-08-18 18:26:01
Autor: tomek
czy obywatel RP
On 18.08.2011 16:30, Robert Tomasik wrote:
[...]

Ale to już chyba przeszłość - przynajmniej w obrębie UE.

Tomek

Data: 2011-08-18 18:48:41
Autor: Robert Tomasik
czy obywatel RP
Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:j2jeeq$h57$1news.onet.pl...
[...]

Definicja rezydenta i nierezydenta jest na początku ustawy Prawo dewizowe i moim zdaniem nie masz racji. Ale mogę się mylić.

Data: 2011-08-18 19:09:39
Autor: tomek
czy obywatel RP
On 18.08.2011 18:48, Robert Tomasik wrote:
[...]

Szczegółów nie pamiętam, ale są jeszcze ogólne zwolnienia dewizowe.
W każdym razie zgłaszałem PayPala do NBP gdy jeszcze trzeba było, do ZUS i do US i jeszcze nie miałem pobudki o 6:00.

Tomek

Data: 2011-08-18 19:48:27
Autor: Robert Tomasik
czy obywatel RP
Użytkownik "tomek" <tomekziel@op.pl> napisał w wiadomości news:j2jh0j$te0$1news.onet.pl...
[...]

Nie. no zwolnienia są oczywiście. Domyślnie założyłem, że pytanie dotyczy sytuacji bez zezwolenia. Inaczej by nie miało sensu.

Data: 2011-08-18 11:10:28
Autor: Andrzej Kałahurski
czy obywatel RP
On 18 Sie, 19:48, "Robert Tomasik" <robert.toma...@gazeta.pl> wrote:
U ytkownik "tomek" <tomekz...@op.pl> napisa w wiadomo cinews:j2jh0j$te0$1news.onet.pl...

  Nie. no zwolnienia s oczywi cie. Domy lnie za o y em, e pytanie dotyczy
sytuacji bez zezwolenia. Inaczej by nie mia o sensu.

Tak,chodzi mi o taką sytuację : założenie konta za granicą bez
zezwolenia/pozwolenia naszego fiskusa.Jakie mogą być tego
konsekwencje ??

Data: 2011-08-18 22:10:41
Autor: tomek
czy obywatel RP
On 18.08.2011 19:48, Robert Tomasik wrote:
[...]

Ale ogólne zwolnienia (czy zezwolenia) dewizowe są.. ogólne. Dla każdego.
MinFin wydaje je w drodze rozporządzenia:

http://www.abc.com.pl/serwis/du/2009/0597.htm

Tomek

Data: 2011-08-19 10:27:39
Autor: Michal
czy obywatel RP

Użytkownik "Robert Tomasik" <robert.tomasik@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:j2jjem$j99$1inews.gazeta.pl...
Nie. no zwolnienia są oczywiście. Domyślnie założyłem, że pytanie dotyczy sytuacji bez zezwolenia. Inaczej by nie miało sensu.
Nie chodzi o indywidualne zwolnienia a o tzw. ogólne zezwolenie dewizowe. Jest sobie takie rozp. MF z 2009 r. DZ. U. nr 69 poz. 597, które w stosunku do prawa dewizowego na różne rzeczy pozwala. Jest tam też taki zapis:
§ 2. Zezwala się na:
9) otwieranie przez rezydentów rachunków w bankach i oddziałach banków mających siedzibę w krajach trzecich, w celu gromadzenia na tych rachunkach krajowych lub zagranicznych środków płatniczych uzyskanych w tych krajach zgodnie z ustawą lub zezwoleniem dewizowym lub przekazanych z kraju na cele zgodne z ustawą lub zezwoleniem dewizowym, pod warunkiem, że rachunki te będą wykorzystywane wyłącznie do dokonywania rozliczeń z nierezydentami z tytułów zgodnych z ustawą lub zezwoleniem dewizowym;

Czyli wolno ale pod pewnymi warunkami. No i kwestie fiskalne to całkiem odrębny temat.

Michał

Data: 2011-08-20 00:23:17
Autor: Robert Tomasik
czy obywatel RP
Użytkownik "Michal" <fsade@hcp.com.pl> napisał w wiadomości news:1313742631.108398d1.icnet...

[...]

Osoba fizyczna nie jest - moim zdaniem - w stanie spełnić tych warunków.

Data: 2011-08-18 21:31:19
Autor: Andrzej Lawa
czy obywatel RP
W dniu 18.08.2011 19:09, tomek pisze:

[...]

Bo jesteś mały, nieważny i nie podważałeś ustroju ani nie denerwowałeś prezesa przy prezydenta ;-/

Data: 2011-08-18 19:32:25
Autor: Gotfryd Smolik news
czy obywatel RP
On Thu, 18 Aug 2011, Robert Tomasik wrote:

[...]

  Czy któryś z tych aktów wskazuje na OBYWATELSTWO jako kryterium
istnienia obowiązku dokonywania zgłoszenia?
  W KK przepis widzę, ale obwarowany jest zastrzeżeniem "kto wbrew
obowiązkowi" - czyli jeszcze trzeba znaleźć przepis ustanawiający
obowiązek.

  Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-18 20:03:08
Autor: Robert Tomasik
czy obywatel RP
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1108181929020.3452quad...
[...]

W Prawie dewizowym jest definicja rezydenta i nierezydenta. W rozumieniu ustawy:

1) rezydentami są:

a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne mające siedzibę w kraju, a także inne podmioty mające siedzibę w kraju, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu; rezydentami są również znajdujące się w kraju oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów,

b) polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych,

2) nierezydentami są:
a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu; nierezydentami są również znajdujące się za granicą oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów,

b) obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe, korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub
konsularnych,

3) nierezydentami z krajów trzecich są osoby fizyczne, osoby prawne oraz inne podmioty, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu, mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w krajach trzecich; nierezydentami z krajów trzecich są również znajdujące się w tych krajach oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów lub nierezydentów z innych krajów,

4) krajem jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

5) krajami trzecimi są państwa niebędące państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a także ich terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone oraz terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone państw członkowskich Unii Europejskiej,

Zatem wychodzi na to, żę definiują to poprzez miejsce zamieszkania. Polonia nie jest rezydentem, więc raczej się zastanawiam, czy do załozenia konta w Polsce nie powinni mieć zezwolenia dewizowego.

 W KK przepis widzę, ale obwarowany jest zastrzeżeniem "kto wbrew
obowiązkowi" - czyli jeszcze trzeba znaleźć przepis ustanawiający
obowiązek.

Te obowiązki i zakazy są w Prawie dewizowym. Pobieżnie to przeanalizowałem, ale wydaje mi się, że polak do zdeponowania środków w obcym banku potrzebuje zezwolenie.

 Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

Nie, bo mieszkają za granicą. Nie są rezydentami. W tej ustawie - krótkiej, wiec rzuć sam okiem - jest tak, ze ta sama osoba jednocześnie może być rezydentem i nierezydentem. Dość to powikłane.

Data: 2011-08-19 09:55:31
Autor: Gotfryd Smolik news
czy obywatel RP
[...]

  Napisane było: "obywatel".
  I tego dotyczyło moje pytanie!
  Rezydentura mnie nie interesowała ;)

(a co do spadków formalnie tak właśnie jest: do czasu kiedy
zniesionio podatek od spadków realizowanych notarialnie,
każdy obywatel polski zobowiazany był do zapłacenia podatku
od spadku o ile przekraczał on limit; żeby było ciekawiej,
np. w USA nie ma podatku od spadków - bo jest to normalny
dochód - i nie był objęty zwolnieniem z tytułu umowy
o unikaniu podwójnego opodatkowania)

1) rezydentami są:

a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju

  No, czyli z obywatelstwem nie ma to nic wspólnego.

  :D

Zatem wychodzi na to, żę definiują to poprzez miejsce zamieszkania.

  No to zgoda. A nie obywatelstwo.
  Pytałem, bo w "spadkach" *było* (nadal jest, ale praktyczne znaczenie
spadło do zera ze względu na fakt że przekazanie notarialne zostało
zwolnione z urzędu) opodatkowanie *obywateli*, więc w sumie nie
byłoby nic dziwnego i w innym miejscu.
  Czepiam się, bo różnica jest istotna.

  Dla porządku:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
+++
art. 1
1. Podatkowi od spadków i darowizn [...] podlega [...]
art. 2
Nabycie własnoœci rzeczy znajdujšcych się za granicš lub praw
  majštkowych wykonywanych za granicš podlega podatkowi, jeżeli
  w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny
  nabywca był obywatelem polskim
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  lub
  ^^^
  miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
-- -

  Jeśli pisząc o "obywatelu" powołujesz się na KK, to zakładam że
obywatel podpada na podobnej zasadzie :]

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-20 19:59:22
Autor: Przemek
czy obywatel RP

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1108190944310.3952quad...
 ^^^
[...]

Gotrydzie a czy nie jest tak ze teraz to wpierw trzeba poszperac co na ten temat mowi biurokracja ewropejska w mysl tegoze prawo Unijne jest nad krajowym..

Data: 2011-08-20 22:06:41
Autor: Gotfryd Smolik news
czy obywatel RP
On Sat, 20 Aug 2011, Przemek wrote:

Gotrydzie a czy nie jest tak ze teraz to wpierw trzeba poszperac co na ten
temat mowi biurokracja ewropejska w mysl tegoze prawo Unijne jest nad
krajowym..

  Ale unijny "przymus" dotyczący form i zakresu opodatkowania dotyczy
ceł, podatku VAT oraz *ograniczeń* w zakresie podatków obrotowych
(takich jak polski PCC) stanowiących swoiste "przeciwienstwo"
przypadków które są obejmowane przez VAT.
  Dotyczy również niektórych podatków nazywanych "opłatami", np.
tych dotyczących opakowań itede.

  Ale jak dotąd nie ma unijnych "przymusów" w zakresie pozostałych
podatków, takich jak np. dochodowy czy od spadków - w tym zakresie
mają zastosowanie wyłącznie odrębne umowy m-narodowe, a nie
"wymuszenie" wynikające z samego faktu zaakceptowania warunków
przystąpienia do UE :)
  Gro z tych umów to umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

  Dla porządku dodać trzeba, że wyżej "ue" używam mocno nieściśle,
bo chodzi o "unię podatkową" (obejmującą właśnie cło i VAT),
w skład której wchodzą wszystkie kraje UE, ale również niektóre
kraje które do UE nie weszły (np. Norwegia).
  Do tego do jednego worka wrzuciłem "unię podatkową" oraz
inne regulacje w pełni "unijne" (owe "opłaty"), ale mam
nadzieję po tym wyjaśnieniu nie zostanę wdeptany w glebę
pod zarzutem pisania bzdur ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-08-21 16:45:51
Autor: Przemek
czy obywatel RP

Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <smolik@stanpol.com.pl> napisał w wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1108202200030.768quad...
[...]

Dziekuje za wyjasnienie.
Pozdrawiam

Data: 2011-08-18 22:14:32
Autor: tomek
czy obywatel RP

Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

Sam wklejałeś kiedyś anegdotę ze "Staszek, podaj kajdanki" ;)

Tomek

Data: 2011-08-19 09:56:30
Autor: Gotfryd Smolik news
czy obywatel RP
On Thu, 18 Aug 2011, tomek wrote:

[...obywatele .pl za granicą...]
Sam wklejałeś kiedyś anegdotę ze "Staszek, podaj kajdanki" ;)

  Nie wiedzą co ich czeka jak rząd się zmieni, a w kasie braknie ;)

pzdr, Gotfryd

czy obywatel RP