czy prawo zabrania za硂縠nia rachunku bankowego dla sp蟪ki cywilnej osob prawnych?

Data: 2011-09-15 06:05:54
Autor: jureq
czy prawo zabrania za硂縠nia rachunku bankowego dla sp蟪ki cywilnej osob prawnych?
Dnia Thu, 15 Sep 2011 00:17:29 +0200, bastek72 napisa艂(a):

trzy osoby _prawne_ utworzy艂y sp贸艂k臋 cywiln膮

jeden z bank贸w krajowych odm贸wi艂 otworzenia rachunku bankowego powo艂uj膮c
sie na art. 51 prawa bankowego o tre艣ci "Rachunek bankowy mo偶e by膰
prowadzony dla kilku os贸b fizycznych albo kilku jednostek samorz膮du
terytorialnego (rachunek wsp贸lny)."

czy taka interpretacja jest s艂uszna? sp贸艂ka os贸b prawnych (ka偶da) musi
prowadzi膰 ksi臋gi rachunkowe, a prowadz膮c ksi臋gi rachunkowe nale偶y mie膰
rachunek bankowy.

Jak wybrn膮膰 z tej sytuacji?

Trzy lata temu by艂y propozycje zmiany tego przepisu. I z tego co wiem na propozycjach si臋 sko艅czy艂o. Chyba wszystkie banki odmawiaj膮 zak艂adania takiego rachunku. Ja w ka偶dym razie nie znam 偶adnego.

Jednak wielu prawnik贸w zwraca uwag臋, 偶e przepis ten nie mo偶e by膰 interpretowany a contrario jako zakaz zak艂adania rachunk贸w wsp贸lnych dla os贸b prawnych, bo mo偶liwo艣膰 ta wynika wprost ze swobody um贸w. To jest tak jak np. z tym 偶e z zapis贸w prawa nak艂adaj膮cych obowi膮zek dbania o zdrowie dzieci nie wynika zakaz dbania o zdrowie doros艂ych. Czytaj np. http://
books.google.pl/books?id=vma7q-1SmisC&pg=PA132&lpg=PA132&dq=rachunek+wsp%
C3%B3lny+os%C3%B3b
+prawnych&source=bl&ots=K43HT27V0j&sig=ThY14AZ-4cGHhjjPHUEv1ZL9ObU&hl=pl&ei=c5JxTu2PDIWxhQeW6NjFCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CEwQ6AEwBg#v=onepage&q=rachunek
%20wsp%C3%B3lny%20os%C3%B3b%20prawnych&f=false

W praktyce z tego co wiem tego typu sp贸艂ki zazwyczaj zapisuj膮 w umowie sp贸艂ki tekst w stylu "wsp贸lnik XXX za艂o偶y rachunek przeznaczony do obs艂ugi sp贸艂ki i udzieli pe艂nomocnictw dla ... w zakresie ....'

Data: 2011-09-16 06:18:00
Autor: jureq
czy prawo zabrania za硂縠nia rachunku bankowego dla sp蟪ki cywilnej osob prawnych?
Dnia Thu, 15 Sep 2011 06:05:54 +0000, jureq napisa艂(a):

W praktyce z tego co wiem tego typu sp贸艂ki zazwyczaj zapisuj膮 w umowie
sp贸艂ki tekst w stylu "wsp贸lnik XXX za艂o偶y rachunek przeznaczony do
obs艂ugi sp贸艂ki i udzieli pe艂nomocnictw dla ... w zakresie ....'

I jeszcze dodam. Urz臋dy skarbowe maj膮 do艣膰 dobrze "przerobione" (czytaj: przegrane w s膮dach) pr贸by opodatkowania przep艂yw贸w na tego typu rachunkach w wypadku konsorcj贸w "przetargowych" i ju偶 raczej si臋 nie b臋d膮 wychyla膰 z dziwnymi pomys艂ami.

czy prawo zabrania za硂縠nia rachunku bankowego dla sp蟪ki cywilnej osob prawnych?