czy takie postępowanie jest zgodne z zasadami religii żydowskiej

Data: 2010-06-20 12:52:02
Autor: mkarwan
czy takie postępowanie jest zgodne z zasadami religii żydowskiej
(.)byłem w Jerozolimie świadkiem pewnego zdarzenia, gdy w czasie szabatu ultraortodoksyjny żyd nie pozwolił skorzystać ze swego telefonu w celu wezwania pomocy do nie-żyda, który akurat zasłabł w pobliżu jego domu.
Zamiast zwyczajnie opisać to wszystko w prasie, poprosiłem o spotkanie z przedstawicielami jerozolimskiego Sądu Rabinackiego, składającego się z rabinów mianowanych przez Państwo Izrael.
Spytałem ich, czy takie postępowanie jest zgodne z zasadami religii żydowskiej.
W odpowiedzi usłyszałem, że ów żyd, odmawiając dostępu do telefonu, zachował się nie tylko pobożnie, ale i prawidłowo.
Na poparcie swego werdyktu sędziowie odesłali mnie do zredagowanego współcześnie i uznawanego za miarodajne kompendium praw talmudycznych.
Zrelacjonowałem ten incydent na łamach głównego dziennika ukazującego się w języku hebrajskim "Haaretz", wywołując swoją publikacją swoisty skandal prasowy.

Skutki tego skandalu były dla mnie raczej przykre.
Ani izraelskie, ani diasporyczne władze rabiniczne nie zmieniły stanowiska Sądu Rabinackiego, podtrzymując, że żydowi nie wolno naruszać zakazów szabatu, nawet w celu ratowania życia goja.
Dodano do tego bardzo "świątobliwy" wywód, z którego wynikało, że gdyby konsekwencją odmowy było narażenie żydów na niebezpieczeństwo, wówczas profanacja szabatu (właśnie z uwagi na dobro żydów) byłaby dozwolona.
(...)Wszelkie formy rasizmu, dyskryminacji czy ksenofobii stają się groźniejsze i skuteczniejsze, kiedy traktowane są przez społeczeństwo pobłażliwe, jako coś normalnego.
Dzieje się tak zwłaszcza wówczas, gdy zabroniona zostaje - czy to formalnie, czy za milczącym przyzwoleniem - otwarta dyskusja.
Jeśli rasizm, dyskryminacja czy ksenofobia skierowane przeciwko ludziom wyznania niemojżeszowego mają swe źródła w religii, nie różnią się one niczym od swego przeciwieństwa - antysemityzmu wynikającego z pobudek religijnych.
O ile dużo się dzisiaj dyskutuje na ten ostatni temat, o tyle istnienie żydowskiego rasizmu, nietolerancji wobec gojów pomija się - zwłaszcza poza terytorium Izraela - niemal całkowitym milczeniem.
Izrael Szahak "Żydowskie dzieje i religia"
Wydawnictwo Fijorr Publishing Warszawa 1997
http://alejahandlowa.pl/tr/produkt/zydowskie-dzieje-i-religia-izrael-szahak-opole_3187916.html
źródło http://www.naszawitryna.pl/ksiazki_30.html
http://www.polonica.net/Zydowskie_dzieje_i_religia_Szahak.htm

Data: 2010-06-20 15:36:13
Autor: boukun
czy takie postępowanie jest zgodne z zasadami religii żydowskiej
Masz swoją religię żydowską, to sie jej trzymaj, tak jak cię Żydzi podpuscili...

boukun

czy takie postępowanie jest zgodne z zasadami religii żydowskiej