czy to jest uszkodzona piasta?

Data: 2012-09-29 08:44:04
Autor: markisone94
czy to jest uszkodzona piasta?
Witam Wszystkich
Mam problem z tylnym kołem :
http://www.youtube.com/watch?v=pwMPnzNbpMQ&feature=plcp
Wymieniłem właśnie oś ponieważ myślałem że jest trochę krzywa i przez nią ta nie równa praca. Jeśli ktoś wie co może być przyczyną bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam

Data: 2012-09-29 18:48:32
Autor: ToMasz
W dniu 29.09.2012 17:44, markisone94@gmail.com pisze:
Witam Wszystkich
Mam problem z tylnym kołem :
http://www.youtube.com/watch?v=pwMPnzNbpMQ&feature=plcp
wali na boki całą piastą.

Wymieniłem właśnie oś

no to nie widziałeś że piasta jest dobra/zepsuta przy wymianie? Wolnobieg ściągałeś?
Jeśli ktoś wie co może być przyczyną bardzo proszę o pomoc.
chętnie Ci udziele rady mechanika, ale nie wróżki.

zdejmij koło. zdejmij z niego wolnobieg. odkręć wszystkie nakrętki z przeciwnej strony niż wolnobieg. wyjmij ośkę, wyjmij kulki/kosze kulek. wyczyść wszystko starą szmatą. zrób zdjęcia piasty, tak żeby było widać miski.
Jak nie masz sciągacza do wolnobiegu - zostaw to
Czy piasta jest z aluminum czy ze stali?
jak chcesz mieć św spokój, to wstaw tam oś na "maszynach" (40zł) albo przerób koło na kasete (130zł)

ToMasz

Data: 2012-09-29 10:54:15
Autor: markisone94
czy to jest uszkodzona piasta?
 http://w680.wrzuta.pl/obraz/1d9ZTKhzbmh/sdc10731
po wyczyszczeniu ukazała mi się kompletnie zdezelowana miska, a więc już wiem co jest przyczyną.
Teraz decydujące pytanie: czy da się jakoś wymienić same miski czy ratuje jedynie wymiana całej piasty ?

Data: 2012-09-29 20:46:54
Autor: ToMasz
W dniu 29.09.2012 19:54, markisone94@gmail.com pisze:
[...]
niestety tej miski nie da się wymienić. masz obleśną stalową piastę, ze stali pochodzącej ze starych konserw rybnych.
Czeka Cię wymiana piasty, albo koła. koła będzie prościej i... taniej!
65zł - koło stożkowe z piastą aluminiową, dającą się przerobić na maszyny
100zł koło na maszynach
150zł koło na kasecie z zębatkami (może troszkę drożej)

ToMasz
Zrób to w serwisie - będziesz miał gwarancje, nawet nie tyle czasową, ile pewność że zostało to dobrze zrobione.

Data: 2012-09-29 21:26:12
Autor: PeJot
W dniu 2012-09-29 20:46, ToMasz pisze:

65zł - koło stożkowe z piastą aluminiową, dającą się przerobić na maszyny

Daj spokój z tą przeróbką, przecież to nieopłacalne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-09-29 21:34:40
Autor: PeJot
W dniu 2012-09-29 19:54, markisone94@gmail.com pisze:
  http://w680.wrzuta.pl/obraz/1d9ZTKhzbmh/sdc10731
po wyczyszczeniu ukazała mi się kompletnie zdezelowana miska, a więc już wiem co jest przyczyną.
Teraz decydujące pytanie: czy da się jakoś wymienić same miski

Nie.

czy ratuje jedynie wymiana całej piasty ?

Tak. Niestety stara piasta ma trochę nietypowe wymiary, do nowej piasty potrzebne są jeszcze szprychy o innej długości. Taniej wyjdzie nowe koło pod wolnobieg. Piasta pod kasetę byłaby lepsza, ale ZTCW napęd jest 7 rzędowy, co ogranicza wybór części i niepotrzebnie generuje koszty.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-09-30 08:59:56
Autor: ToMasz
czy to jest uszkodzona piasta?
> Piasta pod kasetę byłaby lepsza, ale ZTCW napęd jest 7
rzędowy, co ogranicza wybór części i niepotrzebnie generuje koszty.

ma wolnobieg shimano, więc 6 lub 7 rzędów.
Gdyby poszukiwał kasety, to fakt że ma 7 rzędów niczego nie zmienia. Precyzując. Trzymanie się kurczowe 7demki, "wycina" przedewszystkim drogie produkty, pozostawiając piasty za 40zł i kasety za 40zł. Oczywiście można się uprzeć że wszystko musi być z shimano, ale tu także 7 będzie tańsze niż 8.
Jednak jakbym chciał miec 8, to bym założył piastę8 i kasete8 a jeździł na 7 - do najbliższej zmiany manetek...

ToMasz

PS

oś z łożyskami maszynowymi do piasty aluminiowej to koszt 20zł. jak mu się "cufnie" to kup koło w którym wymiana będzie kwestią wybica misek wbicia łożysk. jak nie - sory, serwis i ok 20zł za wstawienie.
ToMasz

Data: 2012-09-30 11:44:36
Autor: Vince
czy to jest uszkodzona piasta?
Jednak jakbym chciał miec 8, to bym założył piastę8 i kasete8 a jeździł na 7 - do najbliższej zmiany manetek...

Zgadzam się w 100%. Zaoszczędzisz na połamanych ośkach i zjechanych wolnobiegach. W praktyce spłaci się po jednym sezonie, a rowerka na prawdę nie poznasz

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-09-30 10:25:31
Autor: markisone94
czy to jest uszkodzona piasta?
Dzięki wszystkim za porady nowe koło pod kasete i kaseta już zamówione.
Zastanawiam się jeszcze nad odratowaniem starego koła, szkoda mi wyrzucić dobrej obręczy i szprych, mam wszystkie potrzebne narzędzia i trochę czasu więc postanowiłem spróbować złożyć to w nowe koło.
Na allegro widziałem najtańsze piasty już od 10 zł (nie chce nic drogiego bo nie wiem czy uda mi się wszystko ładnie  zapleść i wycentrować)
Tutaj jeszcze jedno małe pytanko:)
Jak dobrać taką piaste aby pasowała pod szprychy które już posiadam ?

Data: 2012-09-30 11:06:07
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 30 września 2012 19:25:31 UTC+2 użytkownik (Nieznane) napisał:

Jak dobrać taką piaste aby pasowała pod szprychy które już posiadam ?

Kup piastę z obudową aluminiową z nakręcanym wolnobiegiem i aby ona
pasowała do posiadanych szprych i obręczy to wastarczy aby miała taką
samą średnicę rozstawu otworów w kołnirzach pod szprychy jak ta stara.
Tak jak na tej focie:http://w680.wrzuta.pl/obraz/1d9ZTKhzbmh/sdc10731
Wtedy przekładasz nową piastę na miejsce starej centrujesz koło,
nakręcasz stary/nie zurzyty wielotryb i masz koło da jazdy jak nowe.

 Ignac

Data: 2012-09-30 19:53:15
Autor: ToMasz
W dniu 30.09.2012 19:25, markisone94@gmail.com pisze:
[...]

nie warto. potrzebujesz nową piastę (daj linka do tej zallegro) i pasujące szprychy. Chyba że te które masz są na 4 krzyże, to przy mniejszej piaście mogą "spasować" na 3 krzyże.

ToMasz

Data: 2012-09-30 11:25:09
Autor: markisone94
czy to jest uszkodzona piasta?
http://allegro.pl/piasta-tylna-aluminiowa-assess-sa-04-nakretki-i2661905174..html
link z allegro a długość moich szprych to 260mm splecione są jeśli dobrze liczę na 3 krzyże.

Data: 2012-09-30 14:46:50
Autor: Ignac
W dniu niedziela, 30 września 2012 20:25:10 UTC+2 użytkownik (Nieznane) napisał:
http://allegro.pl/piasta-tylna-aluminiowa-assess-sa-04-nakretki-i2661905174.html

link z allegro a długość moich szprych to 260mm splecione są jeśli dobrze liczę na 3 krzyże.

Coś mi się wydaje że nie bardzo dygasz temat,szprychy i obręcz zostaw w spokoju
nic tam nie mierzysz skup się jedynie na pomiarze piasty,mianowicie są dwa kołnierze które mają na około wywiercone małe otworki pod szpychy/główki szprych
więc musisz jedynie zmierzyć średnicę na której te małe otworki są rozmieszczone
i w obu piastach muszą być takie same,a jak dalej nie wiesz to rozcentruj koło
tak żeby obręczy bardziej nie skrzywić wypleć z niego tą piastę i idz do
stacjonarnego sklepu i powiedz że chcesz identyczną jak ta tylko alu i żeby
Ci pasowała do posiadanych szprych i obreczy ,sklep już będzie wiedział co Ci
sprzedać,kpw.

 Ignac

Data: 2012-09-30 21:19:50
Autor: ToMasz
W dniu 30.09.2012 20:25, markisone94@gmail.com pisze:
http://allegro.pl/piasta-tylna-aluminiowa-assess-sa-04-nakretki-i2661905174.html
link z allegro a długość moich szprych to 260mm splecione są jeśli dobrze liczę na 3 krzyże.
piasta wydaje się być OK. natomiast stare koło to chyba masz na 4 krzyże, więc powinno Ci w nowym x3 wyjść. powodzenia
ToMasz

Data: 2012-10-01 10:15:34
Autor: PeJot
W dniu 2012-09-30 19:25, markisone94@gmail.com pisze:
[...]

Łatwo nie będzie. O ile dobrze widzę masz zaplot na *4 krzyże*  i nietypową, wysoką piastę. Przy piaście standardowej i 3 krzyżach posiadane szprychy będą za krótkie, chociaż  może by się udało pokombinować z *długimi nyplami*. Trzeba policzyć.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-01 11:12:35
Autor: cytawa
PeJot pisze:

posiadane szprychy będą za krótkie, chociaż może by się udało
pokombinować z *długimi nyplami*. Trzeba policzyć.

A co dadza dlugie nyple? One maja tyle samo gwintu co krotkie, i to w dokladnie w tym samym miejscu. Dluzszy jest jedynie wystajacy z obreczy fragment pod klucz.

Jan Cytawa

Data: 2012-10-01 11:15:52
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-01 11:12, cytawa pisze:

posiadane szprychy będą za krótkie, chociaż może by się udało
pokombinować z *długimi nyplami*. Trzeba policzyć.

A co dadza dlugie nyple? One maja tyle samo gwintu co krotkie, i to w
dokladnie w tym samym miejscu.

To mówimy o jakichś innych długich nyplach, bo te które stosowałem pozwalały sztucznie wydłużyć szprychę o ok. 4mm, co się czasem przydaje.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-02 08:31:42
Autor: cytawa
PeJot pisze:

To mówimy o jakichś innych długich nyplach, bo te które stosowałem
pozwalały sztucznie wydłużyć szprychę o ok. 4mm, co się czasem przydaje.

Specjalnie dla ciebie zrobilem to zdjecie.
http://serwisy.umcs.lublin.pl/cytawa/zdjecia/szprychy.JPG

Znalazlem przerozne nyple i nalozylem bez wkrecania na szprychy jednej dlugosci.  Maksymalna roznica miedzy dlugosciami roznych zestawow wyszla mi 2.5 mm.
Najkrotszy nypel ma ze 30 lat  i jest naprawde krotki. Reszta nypli ma z dokladnoscia 1 mm tyle samo gwintu. A jak widzisz roznice w dlugosciach nypli sa kolosalne.

Jan Cytawa

Data: 2012-10-02 09:26:52
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-02 08:31, cytawa pisze:
PeJot pisze:

[...]

Nie mam pod ręką żadnych długich nypli. Ewentualnie mógłbym wybebeszyć szprychę z jednego koła ale to potrwa. Zdjęcia najłatwiej podesłać mi na priv. Zainteresowany ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-02 17:42:15
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-02 09:26, PeJot pisze:

[...]

http://w952.wrzuta.pl/obraz/1d4sGNENt1i/nyple_i_szprychy_solo
http://w952.wrzuta.pl/obraz/3BZX48kWeZK/nyple_na_poczatku_gwintu
http://w952.wrzuta.pl/obraz/9xlRzL3CgLq/nyple_wkrecone_do_oporu

Szprychy i nyple całkiem współczesne.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-03 08:48:07
Autor: cytawa
PeJot pisze:

http://w952.wrzuta.pl/obraz/3BZX48kWeZK/nyple_na_poczatku_gwintu

No i wszystko sie zgadza. To nie jest 4 mm roznicy tylko najwyzej 1.5.
To samo widac na moim zdjeciu. Przy czym u mnie te najdluzsze nyple nie maja najdluzszego gwintu. Najdluzsze maja te srodkowe.
To wszystko znaczy, ze jak pisalem, z dokladnoscia ok 1 mm gwintu jest tyle samo. I bardziej to zalezy od producenta.

Jan Cytawa

Data: 2012-10-03 09:27:20
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-03 08:48, cytawa pisze:
PeJot pisze:

http://w952.wrzuta.pl/obraz/3BZX48kWeZK/nyple_na_poczatku_gwintu

No i wszystko sie zgadza. To nie jest 4 mm roznicy tylko najwyzej 1.5.

Na początku gwintu tak, ale na końcu już jest ~4.

I bardziej to zalezy od producenta.

Dokładnie tak.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-02 09:43:31
Autor: Andrzej Ozieblo
czy to jest uszkodzona piasta?
W dniu 2012-10-02 08:31, cytawa pisze:

Specjalnie dla ciebie zrobilem to zdjecie.
http://serwisy.umcs.lublin.pl/cytawa/zdjecia/szprychy.JPG

Jasiu, bardzo przekonywujace, ale tez mam watpliwosci. Mnie tes sie wydawalo, ze dluzsze nyple maja dluzszy gwint. Jesli nie, to po co je w ogole robic. Wiecej miejsca na klucz do centrowanie? Idiotyczne. Wiec co?

Juz sie domyslilem. Chodzi o roznej grubosci scianki obreczy i mozliwosc zalozenia grubszych czy chudszych podkladek. Czy tak?

Data: 2012-10-02 10:13:04
Autor: cytawa
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Oczywiscie, ze tak.
Sa przeroznej grubosci obrecze, sa stozkowe, ktore gdy nypel ma wystawac musza miec wieksza dlugosc. Te moje najduzsze nyple sa przedwojenne z drewnianych obreczy.

Sprawa jest logiczna. Szprychy na ogol maja tyle samo gwintu. Idealnie zaplecione kolo powinno miec szpryche dokrecona do konca nypla.  (tak zeby jeszcze nie wystawala, bo wtedy nie ma niebezpieczenstwa urwania glowki nypla).
  Dlatego nypel nie moze miec wiecej gwintu, bo by sie nie dawal latwo wkrecic.

Ponadto wiecej miejsca na klucz to tez dobrze. Mam dosyc szeroki klucz i gdy nypel jest za krotki i ze zbyt slabego materialu bardzo czesto potrafi sie wyokraglic.

Jan Cytawa

Data: 2012-10-02 20:23:13
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-02 10:13, cytawa pisze:

Oczywiscie, ze tak.
Sa przeroznej grubosci obrecze, sa stozkowe, ktore gdy nypel ma wystawac
musza miec wieksza dlugosc.

Bez przesady, przy felgach aluminiowych ścianka bazująca nypel nie jest jakoś radykalnie grubsza. Być może w felgach karbonowych jest inaczej.

Ponadto wiecej miejsca na klucz to tez dobrze. Mam dosyc szeroki klucz i
gdy nypel jest za krotki i ze zbyt slabego materialu bardzo czesto
potrafi sie wyokraglic.

Typowe nyple 12 mm mają dosyć sporo miejsca na dobrej jakości klucz. Wyokrąglenie nypla MZ świadczy o źle dobranym albo rozkalibrowanym kluczu, względnie o nadmiernym naciągu.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-02 10:38:57
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-02 09:43, Andrzej Ozieblo pisze:

Jasiu, bardzo przekonywujace, ale tez mam watpliwosci. Mnie tes sie
wydawalo, ze dluzsze nyple maja dluzszy gwint.

Nie. Dłuższe nyple jak sama nazwa wskazuje są dłuższe :) Zwykły nypel ma 12 mm, długi 16 mm. Gwintu jest tyle samo i licząc od strony kluczyka zaczyna się na tej samej głębokości.

Jesli nie, to po co je w
ogole robic. Wiecej miejsca na klucz do centrowanie? Idiotyczne. Wiec co?

Budując koło dobiera się długość szprych do piasty i obręczy. Ale czasem ma się pod ręką szprychy, które na 3x są ~2 mm za długie, ale na 4x sporo za krótkie. Wówczas 4x da się zrobić przy użyciu 4 mm dłuższych nypli. Sam stosowałem, ale spotkałem się też z tym w kołach fabrycznych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-02 17:57:08
Autor: Andrzej Ozieblo
W dniu 2012-10-02 10:38, PeJot pisze:

Nie. Dłuższe nyple jak sama nazwa wskazuje są dłuższe :) Zwykły nypel ma
12 mm, długi 16 mm. Gwintu jest tyle samo i licząc od strony kluczyka
zaczyna się na tej samej głębokości.

To wlasnie mialem na mysli piszac niezbyt precyzyjnie dluszy gwint. Po prostu mozna sie podratowac dluzszym gwintem przy krotszej szprysze, tak przynajmniej dotad sadzilem. Ogladalem zdjecia Jasia, ogladam Twoje i juz nic z tego nie wiem. Jak to Panowie jest. Ustalcie cos. :)

Data: 2012-10-02 19:10:49
Autor: Andrzej Ozieblo
Andrzej Ozieblo pisze:

[...]

Pomierzylem moje nyple z szuflady. Niestety mam tylko 2 dluzsze i kilka krotkich. Potwierdzam wariant Jasia.

Data: 2012-10-02 19:48:33
Autor: PeJot
W dniu 2012-10-02 17:57, Andrzej Ozieblo pisze:
[...]

Współczesne szprychy mają krótki gwint.

Ogladalem zdjecia Jasia, ogladam Twoje i
juz nic z tego nie wiem.

Jak to Panowie jest. Ustalcie cos. :)

Drugi raz tego koła demontować nie będę :>

Prosty przykład, przyda się jakikolwiek kalkulator do szprych. Niech ERD = 542, 36 szprych, pasta przód, np. XT. Na 3x szprychy wychodzą 264 mm, na 4x 270 mm. Tymczasem w szufladzie leżą 266 mm i chcemy je użyć. Podejdą na 4x pod warunkiem użycia nypli 4 mm dłuższych.

Wniosek: dłuższe nyple są różne i różniaste :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-10-03 10:15:21
Autor: Andrzej Ozieblo
czy to jest uszkodzona piasta?
W dniu 2012-10-02 17:57, Andrzej Ozieblo pisze:

Ustalcie cos. :)

Sam troche ustalilem? Przekopalem kilka forow. W zasadzie dlugosc gwintu nypla nie zalezy od jego dlugosci. W zasadzie, bo roznie bywa. W jednym z kalkulatorow, dokladnie DT Swiss, dlugosc nypla troche wplywa na dobor dlugosci szprychy, ale w innych kalkulatorach juz nie. Dotarlem do opinii jednego z krakowskich ekspertow od skaladania kol, prawdopodobnie slynnego inzyniera Szprychy. Ten twierdzi, ze w dluzszych nyplach moga zdarzyc sie dluzsze gwinty (w stosunku do krotszych 12 mm) o 1-2 mm, ale nie wiecej. Jeszcze raz pogrzebalem w swoich szprychowych zapasach. Posiadam jedynie typowe nyple 12 mm i kilka 16 mm. Wszystkie maja zblizona dlugosc gwintu, oczywiscie liczana od glowki.

Reasumujac. Dobierajac dlugosc szprychy raczej nie powinnismy kierowac sie dlugoscia nypla. No chyba, ze nas zmusi do tego sytuacja. I wtedy mozna poszukac takich dlugich nypli z wyjatkowo dlugimi gwintami. Mozna liczyc nawet na 2 dodatkowe mm. Tylko gdzie takie nyple znalezc?

Data: 2012-10-03 10:33:53
Autor: Andrzej Ozieblo
czy to jest uszkodzona piasta?
W dniu 2012-10-02 17:57, Andrzej Ozieblo pisze:

Ustalcie cos. :)

I jeszcze wypowiedz niejakiego spike'a z http://www.forumszosowe.org/viewtopic.php?t=4421 Mam nadzieje, ze nie popelniam plagiatu :). Widac, ze gosc wie co pisze:

Co do samych nypli nieprawdą jest jak co poniektórzy "spece" sądzą, że nyple 14 mm ma takiej same długosci gwint jak 12 mm.

Tak samo 12 mm nyple różnią sie od siebie.

Z tego (i nie tylko) powodu do wszystkich lepszych kół co robie, stosuje nyple 14 mm o przedłużonym gwincie (1 mm, aczkolwiek w nyplu to jest jednak różnica), które sciągam specjalnie, czy to szosa, czy mtb.
Są nawet nyple 14 mm, które mają gwint prawie 2 mm dłuższy od nypli 12 mm.

Ale nas nie interesuje tak do końca jak długi jest gwint w nyplach 12,14,16 mm, bo szprycha w każdym z nich po naciągnięciu musi znajdować sie w tym samym miejscu główki nypla - koniec szprychy powinien przejść obrys profilu obręczy.

aby uproscić wywód, stosując nyple 14, 16 mm, szprychy dajemy o takiej samej długości jak do 12 mm, ale mając dłuższy gwint (jak wiadomo tym którzy koła robią), czasem jest tak, że właśnie szprycha nie dochodzi tam gdzie być powinna, dłuższa będzie za długa, to ten 1 mm daje nam dodatkowe wzmocnienie ewentualnie.

Zalecam tak do lekkich kół, karbonów itp., do kół bylejakich ma to mniejsze znaczenie.

Ciekawostką jest też to, iż np. szprychy aero niektórych firm posiadają dłuższy gwint, co w połączeniu z dłuższym gwintem nypla wzmacnia połączenie, do tego specjalny klej.

Data: 2012-09-30 11:36:37
Autor: Vince
[...]

Zakładam, że to piasta klasyczna (łożyskowa). Zakładam również, że ośka jest nowa (więc mniemam, że powinna być prosta). Jeśli uszkodzona jest miseczka to najprawdopodobniej nie obejdzie się bez wymiany obudowy piasty (nie wiem jak to się fachowo nazywa). Możliwości masz dwie:

- kupić nową (ew. skoczyc do jakiegoś serwisu i wziąć używaną za kilka browarów), przepleść kolo i przełożyć szprychy, a potem skręcić ponownie koło i poukładać łożyska, ale to robota na cały dzień (do tego dochodzi centrowanie)
- wyłożyć 40 zeta i kupić nowe koło z gotową piastą nakręcaną, ale niskiej klasy

Przy okazji... sprawdź też stan nakrętek na ośke, które biegną po łożyskac. Niemniej jednak jeśli scharatana jest miseczka to raczej nie obejdzie się bez jednego z powyższych dwóch wariantów. Przy okazji kilka rad:
- łożysko układaj BEZ WIANUSZKA (same kulki). Przeważnie wypełnia sie całą miseczkę smarem (np. towot) i układa 9 sztuk w smarze (dociskając je maksymalnie śrubokrętem do zewnątrz (tak, żeby żadna z kulek nie wpadła między ośkę a miseczkę, co właśnie może yć przycyną scharatania miseczki). Druga sprawa - NIE DOKRĘCAJ OŚKI NA MAX, bo scharatasz kulki i bieżnię miseczki (to też może być przyczyną scharatania piasty).

Po prostu we wszystkim należy zachować umiar i nawet jeśli czasem jest delikatny luz to i tak lepiej, niż gdyby ośka była dokręcona na max. Njlepszym rozwiązaniem byłaby wymiana całej piasty na uszczelnianą na łożyszkach maszynowych (od razu masz możliwośc przejścia na kasetę), niemiej jednak jeśli prawidłowo złożysz to "tałatajstwo" to podczas jazdy na prawdę odczujesz różnicę.

Pozdrawiam, M.

Data: 2012-10-01 08:27:48
Autor: cytawa
[...]

W sumie niepotrzebne koszta. Piasta jest zdecydowanie do wymiany. To ze tryb sie kiwa jest wynikiem krzywo (nieosiowo) nabitego kolnierza piasty. Nie wiem jaka to piasta. Czy z nabijanymi kolnierzami (stalowa) czy alu z jednego kawalka. W kazdym przypadku jednak to jest nienaprawialne.
Czasem piasta sie skrzywi przy bardzo mocnym uderzeniu albo przy jezdzie z duzym obciazeniem.

Jan Cytawa

czy to jest uszkodzona piasta?