czy to prawdopodobne?

Data: 2014-09-04 16:17:58
Autor: twistedme
czy to prawdopodobne?
Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Data: 2014-09-04 07:29:07
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu czwartek, 4 września 2014 16:17:58 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:
Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Czemu ma silnik? Bo "Motocykl przejechał po rowerze"?

Data: 2014-09-04 16:38:06
Autor: twistedme
czy to prawdopodobne?
W dniu 2014-09-04 16:29, rmikke pisze:
W dniu czwartek, 4 września 2014 16:17:58 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:
Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Czemu ma silnik? Bo "Motocykl przejechał po rowerze"?

tak, właśnie dlatego!

Szykuje się mały skandal w kolarstwie. Na cenzurowanym znalazł się ścigający się właśnie w Vuelcie a Espana Ryder Hesjedal z grupy Garmin-SHARP. Do sieci trafił film, na którym widać, jak po upadku kolarza tylne koło jego roweru nieprzerwanie się obraca. Kibice są oburzeni. Twierdzą, że Kanadyjczyk dopuścił się oszustwa.

Film mający dekonspirować nieczystą grę Hesjedala przedstawia fragment piątkowego etapu. Zjeżdżający w dół wzgórza, kolarz upada na jednym z zakrętów. Jego przewrócony na ziemię rower obraca się dookoła własnej osi - to zasługa kręcącego się bez przerwy tylnego koła.

Zaczęto mieć wątpliwości, czy wszystkiemu winna jest siła, jaka się wytworzyła na skutek upadku Kanadyjczyka, czy po prostu nieczysta gra zawodnika Garmin-SHARP? "To naturalny impuls czy silnik?" - pyta wprost zaniepokojony francuski dziennik sportowy "L'Equipe".

Data: 2014-09-04 11:42:23
Autor: piotr.tarasiuk
czy to prawdopodobne?
W dniu czwartek, 4 września 2014 16:17:58 UTC+2 użytkownik twistedme napisał:
Podobno ma silnik :)
http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Raczej nie podobno ale na pewno. Coś napędza tylne koło i nie jest to siła mięśni ludzkich bo mięśnie leżą już na asfalcie :-) Wiele razy wy....em się na rowerze oraz byłem świadkiem szlifów innych pedalarzy. Nigdy nie widziałem podobnie uciekającego roweru :-)

Data: 2014-09-05 08:01:30
Autor: Marcin N
czy to prawdopodobne?
W dniu 2014-09-04 20:42, piotr.tarasiuk@gmail.com pisze:
[...]

Rzeczywiście. Rower już w pewnym momencie leży prawie bez ruchu i tylna jego część wyraźnie przyspiesza i obraca się wokół osi. Niesamowite.

--
MN

Data: 2014-09-05 08:29:16
Autor: cytawa
czy to prawdopodobne?
twistedme pisze:
Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Wyglada rzeczywiscie niesamowicie. Ale dla mnie, na logike, niemozliwe by silnik tam byl. Skad energia dla silnika.? Po co by wlaczal silnik jadac z gory?

Jan Cytawa

Data: 2014-09-05 02:43:53
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu piątek, 5 września 2014 08:29:16 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
twistedme pisze:

> [...]

Wyglada rzeczywiscie niesamowicie. Ale dla mnie, na logike, niemozliwe by silnik tam byl. Skad energia dla silnika.? Po co by wlaczal silnik jadac z gory?

A może rower jest wylajtowany, a obręcz ciężka, żeby robiła
za koło zamachowe? Przy długiej jeździe to może mieć sens...

Data: 2014-09-05 12:56:03
Autor: qrt
czy to prawdopodobne?

twistedme pisze:

[...]

sadze ze było by to raczej znane i powszechnie stosowane rozwiązanie :)

Data: 2014-09-05 07:38:56
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu piątek, 5 września 2014 12:56:03 UTC+2 użytkownik qrt napisał:
Dnia Fri, 5 Sep 2014 02:43:53 -0700 (PDT), rmikke napisaďż˝(a):

> W dniu pi�tek, 5 wrze�nia 2014 08:29:16 UTC+2 u�ytkownik cytawa napisa�:

>>> http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

> za ko�o zamachowe? Przy d�ugiej je�dzie to mo�e mie� sens...

sadze ze by�o by to raczej znane i powszechnie stosowane rozwi�zanie :)

Niekoniecznie. Już ze dwa lata temu policzyli, że bidon na tyle
zmniejsza zawirowania powietrza, że z nawiązką to rekompensuje
masę pustego bidonu, czyli wyrzucanie pustego bidonu jest błędem.
A nadal wyrzucają.

Zatem i pomysł, żeby  większą część masy roweru skupić w tylnym kole
może być, khem, kontrowersyjny.

Dodatkowo opona musiałaby być w miarę śliska, bo na filmie widać,
że chwilę po upadku, zanim Hesjedal się wyplątał z roweru, koło
dotykało już ziemi - i nie zatrzymało się. No, ale w tym sporcie
i w tej rangi zawodach, zmniejszanie tarcia dziwić nie powinno,
nawet jeśli odbywa się kosztem bezpieczeństwa.

Z pewnością w naszych rowerach koło by nie dało rady tak pociągnąć
roweru po upadku, ale widzi mi się, że taka kombinacja, jak opisałem,
powinna dać radę wywaołać taki efekt. W końcu, jego piasta też ma pewnie
wyjatkowo niskie opory toczenia.

Szkoda, że na filmiku nie widać, jak to koło z boku wygląda...

Data: 2014-09-05 08:41:49
Autor: qrt
czy to prawdopodobne?
Dnia Thu, 04 Sep 2014 16:17:58 +0200, twistedme napisał(a):

Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

słyszałem o takich silnikach - ze niby są ukryte w rurze pod siodłowej i
napędzają support.

Data: 2014-09-05 09:16:44
Autor: Maciek
czy to prawdopodobne?
słyszałem o takich silnikach - ze niby są ukryte w rurze pod siodłowej i
napędzają support.

Przy czym w tym rozwiązaniu o którym piszesz korba się obraca:
http://youtu.be/XIWvKHXwj80?t=2m12s
Na filmie z Vuelty jednak się nie kręci.
hmmm.. z drugiej strony może jakiś wał napędowy puścili ramą do tylnego koła, kto ich tam wie ;-)

Data: 2014-09-05 09:29:06
Autor: Remigiusz Zukowski
czy to prawdopodobne?
W dniu 2014-09-05 o 08:41, qrt pisze:
[...]

Tylko że tutaj widać, że korby się nie kręcą. Musiała to by być dużo bardziej wymyślna konstrukcja.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2014-09-05 09:37:55
Autor: qrt
czy to prawdopodobne?
Dnia Fri, 05 Sep 2014 09:29:06 +0200, Remigiusz Zukowski napisał(a):

[...]

zgdza sie. Tyle ze dostępne na rynku silniki w piastach sa wielkie. Upchnąć to w piaście szosowej?
Znaczyło by to iż technologie konsumenckie sa znacznie bardziej do tyłu w
porównaniu z tymi dostępnymi tylko na zamówienie :>

Data: 2014-09-05 20:05:48
Autor: Marek Wodzinski
czy to prawdopodobne?
On 09/05/2014 09:37 AM, qrt wrote:
zgdza sie.
Tyle ze dostępne na rynku silniki w piastach sa wielkie.
Upchnąć to w piaście szosowej?

Nie ma problemu.

Znaczyło by to iż technologie konsumenckie sa znacznie bardziej do tyłu w
porównaniu z tymi dostępnymi tylko na zamówienie :>

Nie, konsumenckie są nastawione na efektywność (najmniejszym kosztem najlepszy efekt).

Zobacz jak wygląda ten 'duży' silnik w środku:
http://www.pg.gda.pl/~jarguz/erower/408_1.jpg
Zrobione jest to tak, żeby moment dostępny był większy (miejsca zostało tam sporo, wszystko jest po obwodzie). Przy małej piaście moment z będzie mniejszy i efekt przy rozpędzaniu gorszy. Natomiast od mocy zależy prędkość maksymalna, więc te kilkaset W wepchanych w piastę da i tak bardzo dużo zawodnikowi (więcej niż odchudzanie roweru).

Z drugiej strony słyszałem, że w kolarkach na zawodach jest dolna granica wagi i może właśnie warto było przerzucić wagę zaoszczędzoną na ramie w koło/obręcz, co mogłoby tłumaczyć dużą inercję tego koła.

Pozdrawiam

Marek
Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

Data: 2014-09-05 10:17:37
Autor: Yogi\(n\)
czy to prawdopodobne?
Użytkownik "twistedme" <twistedme@o2.pl> napisał w wiadomości news:54087497$0$26840$65785112news.neostrada.pl...
Podobno ma silnik :)

A to nie jest tak, Ĺźe takie wylajtowane koło ma taki moment bezwładności (głównie ze względu na ciężką oponę), Ĺźe kręci się jeszcze sporą chwilę i cięzko je zatrzymać - zwłaszcza,jeśli było dobrze rozpędzone? Prawie bez masy wewnątrz koła i cały ciężar na obwodzie. Fizykę miałem dość dawno, ale zaliczyłem egzamin w terminie zerowym ;-) Nie wiem, nigdy nie miałem takiego roweru a moja szosĂłwka  jest warta pi*drzwi 3 kafle, zaliczyłem moĹźe ze trzy wywrotki i nie przeprowadzałem obserwacji pod tym kątem. Ale to moĹźe się wydawać racjonalne wytłumaczenie.

--
Yogi(n)

Data: 2014-09-05 10:41:48
Autor: m
czy to prawdopodobne?
W dniu 05.09.2014 10:17, Yogi(n) pisze:
Użytkownik "twistedme" <twistedme@o2.pl> napisał w wiadomości
Podobno ma silnik :)

A to nie jest tak, że takie wylajtowane koło ma taki moment bezwładności
(głównie ze względu na ciężką oponę), że kręci się jeszcze sporą chwilę
[...]
zaliczyłem może ze trzy wywrotki i nie przeprowadzałem obserwacji pod
tym kątem. Ale to może się wydawać racjonalne wytłumaczenie.

Lajtowość koła nie ma nic do rzeczy, raczej lajtowość roweru w stosunku do momentu bezwładności koła. Ale raczej to niemożliwe, bo na chłopski rozum albo koło musiałoby być superciężkie albo reszta roweru superlekka.

To do złudzenia przypomina sytuację kiedy pojazd ma jakieś koło zamachowe/element zamachowy + przekładnia.

p. m.

Data: 2014-09-05 11:09:37
Autor: Maciek
czy to prawdopodobne?
Ale to może się wydawać racjonalne wytłumaczenie.

Zauważ, facet przy wywrotce cisnął oponę do asfaltu. Koło nie miałaby szansy kręcić się dalej z tak ogromną bezwładnością już po wszystkim ;-)

Data: 2014-09-05 07:40:42
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu piątek, 5 września 2014 11:09:37 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
> Ale to może się wydawać racjonalne wytłumaczenie.

Zauważ, facet przy wywrotce cisnął oponę do asfaltu. Koło nie miałaby szansy kręcić się dalej z tak ogromną bezwładnością już po wszystkim ;-)

No właśnie nie bardzo cisnął.

Data: 2014-09-05 21:56:48
Autor: jg
czy to prawdopodobne?
Dnia Fri, 5 Sep 2014 10:17:37 +0200, Yogi(n) napisał(a):

Ale to może się wydawać racjonalne wytłumaczenie.

jak dla mnie masz racje. rower opierajac sie na niewielkim punkcie
podparcia, np pedale, nie stawialby kolu duzego oporu i latwo dalby sie
obracac. a opona trac swoim bokiem tez nie silnie trze o podloze, nie
wyhamowuje mocno, ale wystarczajaco aby nadac rowerowi ruch obrotowy.

--
jg

Data: 2014-09-06 08:56:03
Autor: Yogi\(n\)
czy to prawdopodobne?
Użytkownik "jg" <fake@fake.pl> napisał w wiadomości news:1o1mv2ptdc097.77zl7eirw5oy.dlg40tude.net...
[...]

Do tego  rower ważący 7 kg. Ale żaden ze mnie Maciarewicz, więc nie wyjaśnię ani nie zagmatwam ;-)

--
Yogi(n)

Data: 2014-09-22 09:22:52
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu piątek, 5 września 2014 21:56:48 UTC+2 użytkownik jg napisał:
Dnia Fri, 5 Sep 2014 10:17:37 +0200, Yogi(n) napisaďż˝(a):

> [...]

obracac. a opona trac swoim bokiem tez nie silnie trze o podloze, nie
wyhamowuje mocno, ale wystarczajaco aby nadac rowerowi ruch obrotowy.

Rasmussen też tak uważa (podobnych filmów znalazłem parę):
https://www.youtube.com/watch?v=PJUt_XPKiDk

Data: 2014-09-05 10:46:48
Autor: Krycha
czy to prawdopodobne?
W dniu 2014-09-04 16:17, twistedme pisze:
Podobno ma silnik :)

http://youtu.be/L0uGFYHzHJM

Koniec oglądania ;-)
""Ryder Hesjedal is us..." Ten film jest już niedostępny z powodu roszczenia dotyczącego praw autorskich zgłoszonego przez użytkownika NOS.
Przepraszamy za usterki."

Krycha.

Data: 2014-09-22 09:17:48
Autor: rmikke
czy to prawdopodobne?
W dniu piątek, 5 września 2014 10:46:48 UTC+2 użytkownik Krycha napisał:
> [...]

""Ryder Hesjedal is us..." Ten film jest już niedostępny z powodu roszczenia dotyczącego praw autorskich zgłoszonego przez użytkownika NOS.

Przestań szerzyć defektyzm :D

https://www.youtube.com/results?search_query=ryder+hesjedal+engine

czy to prawdopodobne?