czy upłynął termin, by uniewaznić umowę kupna/sprzedaży?

Data: 2009-08-05 18:06:48
Autor: Agryppa
czy upłynął termin, by uniewaznić umowę kupna/sprzedaży?
Witam,
Mam takÄ… sytuacjÄ™:
Jest trwające małżeństwo. Żona w roku 2000 dowiaduje się od męża, że ten przepisał na swoją matkę mieszkanie, w którym małżeństwo nie mieszka i stoi ono puste. Żona zdziwiła się, że tak się stało lecz wówczas nie zareagowała. Matka potem sprzedała to mieszkanie.

Dziś żona się zastanawia czy została pozbawiona części majątku lub czy mąż działał w jej imieniu czy też nie.
Teraz zachodzi pytanie czy taką sytuację da się jakoś cofnąć odzyskać prawo własności do tego lokalu przez żonę.
Zdaje się, że kontrakt małżeński ustanawia wspólność majatkową.

Stan prawny lokalu w księdze wieczystej przed zawarciem małżeństwa był taki, ze mąż był właścicielem tego mieszkania z racji, że zostało ono zakupione przez jego rodziców na syna. Nie było intercyzy przedmałżeńskiej. Dziękuję za wszelkie wyjasnienia.

-- -
pzdr i dziekujÄ™
Agryppa

Data: 2009-08-05 11:14:30
Autor: witek
Agryppa wrote:
[...]

mieszkanie, które on posiadał przed ślubem jest jego odrębnym majątkiem równie po ślubie. Żonie nic do niego. Ani wcześniej, ani teraz, ani późnij. Mógł z nim zrobić co chciał i zgoda zony nie była do tego potrzebna

Data: 2009-08-05 18:26:47
Autor: Agryppa
witek wrote:

[...]

Powiem szczerze, że zmienia to w sposób zaskakujacy moje pojmowanie kontraktu małżeńskiego. Sądziłem, że jak ktoś coś ma to gdy wchodzi w kontrakt małżeński to to coś staje się wpólne dla obojga małżonków właśnie od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś sprzedać to trzeba zgody obojga. Gdzie o tym szerzej można doczytać

--
-- -
pzdr i dziekujÄ™

Data: 2009-08-05 10:05:22
Autor: SzalonyKapelusznik
czy up³yn±³ termin, by uniewazniæ umowê kup na/sprzeda¿y?
On 5 Sie, 18:26, Agryppa <j...@ty.pl> wrote:
witek wrote:
> mieszkanie, które on posiada³ przed ¶lubem jest jego odrêbnym maj±tkiem
> równie po ¶lubie. ¯onie nic do niego. Ani wcze¶niej, ani teraz, ani
> pó¼nij. Móg³ z nim zrobiæ co chcia³ i zgoda zony nie by³a do tego
> potrzebna

Powiem szczerze, ¿e zmienia to w sposób zaskakujacy moje pojmowanie
kontraktu ma³¿eñskiego. S±dzi³em, ¿e jak kto¶ co¶ ma to gdy wchodzi w
kontrakt ma³¿eñski to to co¶ staje siê wpólne dla obojga ma³¿onków w³a¶nie
od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to co¶ sprzedaæ to
trzeba zgody obojga.

Gdzie o tym szerzej mo¿na doczytaæ

--
-- -
pzdr i dziekujê

Staloby sie wspolne gdyby maz wpisal zone do aktu wlasnosci i ksiegi
wieczystej. Jesli pisalo tam ze wlascicielem jest Adam Nowak to
wlascicielem jest Adam Nowak a  nie Adam Nowak i wszyscy znajomi
Krolika.

Data: 2009-08-05 19:23:18
Autor: Agryppa
SzalonyKapelusznik wrote:

[...]

Rozumiem, własnie przeczytałem wszystko na temat małżenskiego ustroju majatkowego z wikipedii. Mam pytanie o posag. Co to jest i jak to sie ma do rzeczy, które panna posiadała przed małżentwem i o które to posagi tak wiele teściowych miało pretensje, że "ty to nic nie wniosłaś do tego małżeństwa".

Jeśli to co jest męża przed małżeństwem pozostaje jego majątkiem osobistym w trakcie trwania małżeństwa to żona nie mieszka we własnym domu tylko w domu swego mężą. Gdy się rozwodzą wówczas dom nie może podlegać procesowi o podział majatku wpólnego. Czy to jest własciwe pojmowanie rzeczy? --
-- -
pzdr i dziekujÄ™
Agryppa

Data: 2009-08-05 10:51:22
Autor: SzalonyKapelusznik
czy up³yn±³ termin, by uniewazniæ umowê kup na/sprzeda¿y?
On 5 Sie, 19:23, Agryppa <j...@ty.pl> wrote:
Je¶li to co jest mê¿a przed ma³¿eñstwem pozostaje jego maj±tkiem osobistym w
trakcie trwania ma³¿eñstwa to ¿ona nie mieszka we w³asnym domu tylko w domu
swego m꿱. Gdy siê rozwodz± wówczas dom nie mo¿e podlegaæ procesowi o
podzia³ majatku wpólnego. Czy to jest w³asciwe pojmowanie rzeczy?
--
-- -
pzdr i dziekujê

Moze domagac sie zwrotu kosztow poniesionych na to mieszkanie. Np.
remonty.

Data: 2009-08-05 12:27:57
Autor: witek
Agryppa wrote:

[...]

takie gadanie

[...]

dokładnie.

To jest dom męża i jak długo są małżeństwem tak długo ma prawo w nim mieszkać na podstawie KRIO, ale nie ma prawa nim rozporządzać.

Po rozwodzie mieszka w nim na podstawie ustawy o ochronie praw lokatorów,czyli aż się wyprowadzi sama, albo wyprowadzi ją komornik po sprawie o eksmisję. Eks mąż dalej nie ma prawa jej wyrzucić samodzielnie, ale wyznaczć czynsz już tak.

Data: 2009-08-06 06:59:51
Autor: Marcin Debowski
On 2009-08-05, Agryppa <ja@ty.pl> wrote:
Mam pytanie o posag. Co to jest i jak to sie ma do rzeczy, które panna posiada³a przed ma³¿entwem i o które to posagi tak wiele te¶ciowych mia³o pretensje, ¿e "ty to nic nie wnios³a¶ do tego ma³¿eñstwa".

A sk±d ten posag przyszed³ Ci do g³owy, bo to chyba ju¿ od d³u¿szego czasu w naszej kulturze nie funkcjonuje? Je¶liby co¶ takiego mia³o miejsce, to pewnie nale¿a³oby to traktowaæ jako darowiznê z tym, ¿e jako¶ nie widzê w ten sposób darowizny mieszkania.

Tak dla jasno¶ci, bo lecisz po jakis dziwnych stereotypach, to dzia³a w obie strony, czyli maj±tek ¿ony sprzed ma³¿eñstwa pozostaje jej odrêbnym maj±tkiem mimo trwania tego ma³¿eñstwa, wiêc to nie tylko u mê¿a.

--
Marcin

Data: 2009-08-06 08:15:04
Autor: Agryppa
czy upłynął termin, by uniewaznić umowę kupna/sprzedaży?
Marcin Debowski wrote:

Tak dla jasności, bo lecisz po jakis dziwnych stereotypach, to działa w
obie strony, czyli majątek żony sprzed małżeństwa pozostaje jej odrębnym
majątkiem mimo trwania tego małżeństwa, więc to nie tylko u męża.

Jeszcze jedno pytanie w tej sprawie:
Jest małżeństwo i w trakcie trwania małżeństwa dochodzi do zakupu posesji. W księdze wieczystej pojawia się wpis jedynie męża. Czy taki stan rzeczy to też majątek osobisty męża? Żona oczywiście w momencie zakupu n eprotestuje, że jej nazwiska tam nie będzie bo "rozkochana" i naiwna.
Czy ma prawo do tego lokalu i jak wpowinna to zmienić?

-- -
pzdr i dziekujÄ™
Agryppa

Data: 2009-08-06 08:41:11
Autor: spp
Agryppa pisze:

[...]

Jeżeli kupione za pieniądze z majątku wspólnego to oboje są właścicielami - do wyprostowania na drodze sądowej.
Jeżeli z majątku osobistego męża - to rzeczywiście tylko mąż.

--
spp

Data: 2009-08-05 12:15:43
Autor: witek
Agryppa wrote:
witek wrote:

[...]

 kontrakt małżeÅ„ski to to coÅ› staje siÄ™ wpólne dla obojga małżonków
właśnie od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś
sprzedać to trzeba zgody obojga.

Gdzie o tym szerzej można doczytać

Wspolne jest to co sie w trakcie trwania małżestwa dorabia, a nie to co się ma przed małżeństwem. Wszystko co przed jest dalej własnością tylko i wyłącznie danej osoby.
Również wszelkiej maści darowizny nawet po ślubie wchodzą do majątku odrebnego, chyba, ze wyraznie jest to w akcie darowizny zaznaczone, ze jest inaczej.

Data: 2009-08-05 18:45:00
Autor: spp
Agryppa pisze:
kontrakt małżeński to to coś staje się wpólne dla obojga małżonków właśnie od momentu zawarcia rzeczonego kontraktu. Potem, aby to coś sprzedać to trzeba zgody obojga.

Nie, wspólne jest wszystko to, czego się dorobili od dnia małżeństwa, z wyłączeniem np. spadków czy darowizn które uzyskał każdy z małżonków osobno. To stanowi majątek osobisty każdego współmałżonka, podobnie jak to co posiadali przed zawarciem związku.

Zacznij np. tutaj:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Małżeńska_wspólność_majątkowa

--
spp

Data: 2009-08-06 10:34:29
Autor: SDD
czy up³yn±³ termin, by uniewazniæ umowê kupna/sprzeda¿y?

U¿ytkownik "Agryppa" <ja@ty.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:h5cbrh$3rl$2news.onet.pl...

Powiem szczerze, ¿e zmienia to w sposób zaskakujacy moje pojmowanie
kontraktu ma³¿eñskiego. S±dzi³em, ¿e jak kto¶ co¶ ma to gdy wchodzi w

A widzisz. Nie wystarczy omotac fiutem/dupa* milionera, zeby stac sie polmilionerem.

*- niepotrzebne skreslic

Pozdrawiam
SDD

czy upłynął termin, by uniewaznić umowę kupna/sprzedaży?