czym sprawdzić/naprawić dysk SSD?

Data: 2013-01-29 20:47:42
Autor: Tomasz Jasiński
czym sprawdzić/naprawić dysk SSD?
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 29 Jan 2013 18:24:27 +0100  doszła do mnie wiadomość  <ke90kh$s1s$1@usenet.news.interia.pl>  od "m7marek" <m7marek@interia.pl>  :
witam

chyba właśnie padł mi systemowy dysk SSD OCZ Petrol.
System  Win7 z niego nie rusza, również siódemka zainstalowana na innym dysku, gdy widzi ten dysk.
WinXP z inngo dysku rusza i widzi obie partycje dysku SSD i nawet zgrałem swoje istotne dane z niego, ale nie można wykonać obrazu partycji systemowej, nie można wykonać chkdsk, bo on po pewnym czasie lub chyba raczej po napotkaniu pewego sektora zawiesza się tak, że SSD przestaje byc widoczny w systemie.

Dane SMART nie ostrzegaja że jest w stanie krytycznym (w tej chwili nie moge podac bo pod XP SMART działa mi na mojej płycie głownej GA-MA780GM tylko w trybie Native)

pomocy

Dane zgrane i sprawdzone? W takim razie użyj OCZ utility od tego
dysku: http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Petrol_/
Sflashuj firmware, zrób secure-erase, można też przeskanować go MHDD
czy Victorią(w trybie read-only z wymuszeniem reallokacji).
Spartycjonuj i zainstaluj sobie jakiś program do monitoringu
SMART(crystaldiskinfo, gsmartcontrol) co by mieć wgląd w parametry
pracy dysku i je ocenić, jeśli to nic nie da, to reklamacja.
Petrole to awaryjne dyski.
--
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NF-R-McfN1Q#t=80s

Data: 2013-01-29 22:34:27
Autor: Irokez
czym sprawdzić/naprawić dysk SSD?
Użytkownik "Tomasz Jasiński" <Belzebub@invalid.invalid> napisał w wiadomości news:kl8gg8tldfrd2uaokpo8q2s9m9415jcqst4ax.com...
Petrole to awaryjne dyski.

wystarczy iskra?
;)

--
Irokez

Data: 2013-01-30 01:05:15
Autor: m7marek
[...]

OCZutility spod windowsów nie wykrywały dysku, wiec musiałem w wersji tinylinuxa.
(Czemu ten program producenta dysku nie ma żadnego narzedzia skanowania?)
Firmware miałem w miare nowy 3.15, ale wgrałem 3.15.1, ale to nie pomogło.
Secure-erase chyba pomogło.
Próbowłaem Victoria ale ona nie radzi sobie z SSD, nie mozna uruchomic testu.
Nowe MHDD nie chciało mi sie wypalac na płytę, a stare kilkuletnie nie widzi kontrolera dysku.
Puściłem scan z HDTune odczyt i zapis.
W końcu za pisałem cały dysk po brzegi przypadkowymi plikami i pusciłem jeszcze raz scan HDtune (odczyt). Wiem, że tym sposobem troche zjechałem sobie dysk, ale musiałem się upewnic czy reklamować. i chyba jest OK.
Ale czemu błąd na dysku SSD, powoduje całkowite zawieszenie kontrolera dysku, tak że dysk znika z menadzera urzadzeń. Nigdy z żadnym HDD nie miałem czegos takiego. Przez byc może uszkodzony jeden blok na dysku, musiałem wyzerowac cały dysk. Normalnie to uszkodzony byłby tylko jeden plik, sektory by się alokowały z rezerwy, uszkodzony plik by się podmieniło i wszystko by działało.
To SSD to jednak nieporozumienie, a przeciez nie miałem tam ani pliku wymiany, ani plików tymczasowych, a po poł roku wysiadł. Gdy przypadkiem usunąłem plik z HDD to można go było odzyskać, o ile nie nadpisałem innym, tu nie ma szans na odzyskanie, niby sie odzyskuje ale wypełniony tylko zerami.

A może u mnie jest jakiś zgryz miedzy płyta główną a dyskiem? Podobną zwiechę miałem gdy próbowałem nieco uszkodzony dysk PATA podpiąc przez przejścówke PATA>SATA gdy napotkała fragment uszkodzony, juz nic nie można było zrobić, o ile ten sam dysk bezpośrednio przez PATA w miejscu błedu powodał tylko chwilowe przyciecie.

Nie mniej dzięki, za jedyną w miare sensowną wskazówkę, bo reszta tylko troluje.

na koniec dane SMART (mało ich w tym dysku):
HD Tune Pro: OCZ-PETROL               Health
ID                                  Current  Worst    ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate            8        0        0        8        ok
(03) Spin Up Time                   100      100      0        0        ok
(04) Start/Stop Count               100      100      0        0        ok
(05) Reallocated Sector Count       100      100      0        0        ok
(09) Power On Hours Count           100      100      0        572      ok
(0C) Power Cycle Count              100      100      0        417      ok
(E8) Available Reserved Space       100      100      0        160      ok
(E9) Media Wearout Inidcator        82       0        0        82       ok
Health Status         : ok

czym sprawdzić/naprawić dysk SSD?