czyszczenie srebra

Data: 2009-10-18 20:54:08
Autor: Bbjk
czyszczenie srebra
Czyszczę srebra  metodą chemiczną (gdyby ktoś był ciekaw: http://www.abcgospodyni.pl/czyszczenie-srebra-zlota.html) i z dobrym dotychczasowo skutkiem, jednak ostatnio dałam do roztworu, w którym już moczyło się kilka rzeczy mocno poczerniały świecznik, czarne plamy z niego "przeszły" na cukiernicę i nie dają się już tym sposobem usunąć. Czy jest jakaś domowa inna bezinwazyjna metoda dla dużych przedmiotów? Czy płyn Argentum, działający na podobnej zasadzie jest bardziej skuteczny?
--
Basia

Data: 2009-10-19 01:03:32
Autor: XL
czyszczenie srebra
Dnia Sun, 18 Oct 2009 20:54:08 +0200, Bbjk napisał(a):

[...]

Ja wolę czyścić miękką flanelką i papką z wody i kredy.
--

Ikselka.

Data: 2009-10-19 11:20:26
Autor: Jaroslaw Wenta
czyszczenie srebra
Bbjk wrote:

[...]
A ja zrobiłem tak:
- dno zlewu wyłożyłem folią metalową (taką do pieczenia)
- na nią położyłem srebrne sztućce oraz srebrne naczynka
- wsypałem kilka łyżek soli (6-8)
- zalałem letnią wodą
- odczekałem 10 minut
- wyjmując czyste srebra wycierałem do sucha w papierowe ręczniki.
Naprawdę!
--
JW

Data: 2009-10-19 12:07:44
Autor: Bbjk
czyszczenie srebra
Jaroslaw Wenta pisze:

[...]

To jest dokładnie "moja" metoda, znana powszechnie i do tej pory sprawdzała się bez pudla, pierwszy raz osad przeszedł zamiast na folię na inny przedmiot. Być może błędem było moczenie przedmiotów o różnym stopniu zoksydowania. Były to srebra o różnych próbach, może łączenie ich w jednym roztworze było błędem.
Teraz spróbuję wywabić to preparatem ze sklepu.
--
Basia

Data: 2009-10-19 12:14:07
Autor: Prawusek
czyszczenie srebra
"Bbjk" <bajarka@qgazeta.pl> wrote in message
Jaroslaw Wenta pisze:

> [...]

ich w jednym roztworze było błędem.
Teraz spróbuję wywabić to preparatem ze sklepu.

Czarny nalot na srebrze to siarczki i chlorki - na wielu wyrobach "patyna"
zdobiąca wyrób.

Data: 2009-10-19 11:29:20
Autor: medea
czyszczenie srebra
Bbjk pisze:

Czy jest jakaś domowa inna bezinwazyjna metoda dla dużych przedmiotów?

Soda oczyszczona. Na niektórych opakowaniach jest nawet takie przeznaczenie wypunktowane i chyba przepis jak to robić też. Ja, jeśli już czyszczę, to drobne przedmioty typu kolczyki. Kładę na talerzyk, posypuję sodą, dodaję odrobinę ciepłej wody i zostawiam na jakiś czas. Jeśli jest taka konieczność (np. czarny osad we wzorkach) to szoruję szczoteczką do zębów. Potem płuczę i poleruję miękką szmatką. Pamiętam, że zdarzało mi się też czyścić kolczyki pastą do zębów, co też dawało efekt (pewnie ze względu właśnie na zawartość sody w paście).

Ewa

Data: 2009-10-19 12:24:48
Autor: Bbjk
czyszczenie srebra
medea pisze:

[...]

Dzięki, jeśli nie pomoże Argentum, spróbuję Twojej sody. A Ty z kolei spróbuj do srebrnej biżuterii sposobu z linku, zdziwisz się, jak ładnie   odzyska blask nawet w najdrobniejszych zakamarkach. Btw, stara złota biżuteria ładnie wygląda po całodziennym namoczeniu w  wódce czystej, tylko nie trzeba tego robić z zawierającą kamienie organiczne (bursztyn, gagat, perły, korale, kość słoniowa).
--
Basia

Data: 2009-10-19 18:04:13
Autor: medea
czyszczenie srebra
Bbjk pisze:

Dzięki, jeśli nie pomoże Argentum, spróbuję Twojej sody.

Jeśli chodzi o płyny do srebra, to kiedyś się zagapiłam i zostawiłam kolczyki zbyt długo w jednym (nie wiem, czy akurat "argentum" się nazywał) i niestety zupełnie zmatowiały po tej operacji.

 odzyska blask nawet w najdrobniejszych zakamarkach. Btw, stara złota biżuteria ładnie wygląda po całodziennym namoczeniu w  wódce czystej

A to ciekawe. Może kiedyś wypróbuję, chociaż złota prawie w ogóle nie noszę.

Ewa

czyszczenie srebra